2019-01-26, 00:10
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det finns en person som har kallat LW detta på sociala medier. Denna person verkar dock ha varit i Kina vid tidpunkten för LW's död.
Det är ingen tvekan om vem 'JokerMannen' syftar på. Säkert trist att hamna i en sådan här tråd om man inte har med saken att göra, så om någon kan bekräfta att den här personen var i Kina vid tiden för LW:s försvinnande och död så vore det kanske bra.
Senast redigerad av Draifos 2019-01-26 kl. 00:52.
Citera
2019-01-26, 00:36
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Varför ska man då säga att MGM fortfarande är misstänkt om det nu är som JokerMannen säger att det finns någon annan person som tydligen vet / sagt för mycket. Någon som inte känner MGM.
Vem hatade LW så mycket att denne planerar att mörda henne. Hur fick personen ut henne till mordplatsen?
Personen vet då att sonen fyller år.
Kan det vara UWs senaste fru?

Jag har uppfattat att polisen i sina uttalanden står fast vid samme och ende MGM som de haft hela tiden men att deras senare uttalanden öppnat upp för att han kan haft hjälp. Alltså att en eller flera andra personer som kan tänkas veta något finns i MGMs krets.

Som sagt tidigare, så fort HD och JG nämns i tråden så kommer ju alltid någon eller några in i tråden och börjar peka på gamla redan väl diskuterade teknikaliteter som dessvärre är nästintill omöjliga för oss i tråden att reda ut vilket gör att vi kan fastna i tjafs om detta i evigheter medan vi leds bort från var vi nu var i diskuterandet innan. Kan vara en slump och att jag är orättvis nu, men det slår liksom aldrig fel att detta händer när vissa personer granskas i tråden.

Själv så tänker jag att ifall flera personer är mer eller mindre inblandade så kanske det kan vara komplicerat för polisen att avgöra var och ens grad av delaktighet. Som Honan6 var inne på, anstiftan, medhjälp osv. Flera kan ha varit på BP men bara en är mördare. Flera kan ha vetskap men vem anstiftade mordet, vem utförde och vem såg på eller hjälpte till att röja undan bevis alternativt skapa alibi? Jag litar kanske naivt på polisen och men framförallt vänner till LW som t ex Sh.holmes som vittnar om att det inte ser ljust ut för SD som oskyldig, men utesluter inte att flera kan komma att gripas i dennes närhet.

Ifall SD ändå är oskyldig och någon GM skulle finnas utanför denna hittills mest nära krets så går tankarna då även här fortfarande till den i ögonfallande MH som var UWs ex och som verkade ha ett horn i sidan till både UW och LW. Detta samtidigt som hon försökte höja sig själv sig över dem moraliskt och se sig själv som den enda bra vuxna för barnen W (parallellt med att hon hängde ut dem och deras mående offentligt).

Utifrån vad som delgetts i tråden så kan hon ha haft goda insikter i familjerna W under en tid genom bonusbarnen och haft möjlighet att både planera mord och vem hon skulle ge skulden. Hon verkar inte ha haft så stora svårigheter att ge sig själv rätten att döma andra och som redan sagt, valet av namn på bloggen indikerar ju ett vurmande för en biblisk kvinnlig gestalt som tog saken i sina egna händer i ett familjedrama. Vilket i ljuset av mordet skulle kunna, om än något långsökt, tolkas något makabert.

Ifall hon vetat om SDs och LWs av- och på-relation (spekulation från tråduppgifter) och hur sårig den blivit med t o m anmälan om ofredande och misshandel, så vore SD ju antagligen en bra person för henne som GM att rikta misstankarna mot. Placeringen av BP och fynd nära/i kvarteret skulle då också bli mer logiskt än en i ena stunden kallsinnigt planerande SD för i nästan stunden klantig SD som mördar mitt i bebyggelse och tappar prylar nära där han själv bor.

Dvs, en GM som inte bor i området men är väl förtrogen med det och vet vilka andra som bor i det, varav en redan har en misshandelsanmälan på sig och en sårig relation, skulle då kunna vara lämplig att rikta ljuset på genom att ta livet av LW just där och lämna föremål också i närheten. MH har väl därtill via den egna passionerade hobbyn Ingress redan rätt bra på att digitalt se terräng och platser, ungefär som vi diskuterat att SD haft fördelar med val av BP utifrån både sitt arbete och sin hobby geocaching. Rätta mig gärna ni som kan Ingress bättre än mig! Sedan, hade MH fortfarande sådant agg till UW kanske det kvittade för henne om det var UW eller SD som fick skulden. Både bodde nära LW. Båda kanske hon, utifrån en tillsynes strängt religiös syn, ansåg inte uppförde sig som de skulle kring barnen. Nu spekulerar jag iväg men försöker tänka utanför den ende MGM som annars diskuteras.

Mot allt detta talar att det kan vara mycket att teoretisera kring utifrån bara MHs blogg och att användaren Schazz har vittnat i tråden om att MH gått vidare och ryckt upp sig sedan hennes värsta bitterhet mot UW, frånsett uthängningen av barnen i somras då.
Citera
2019-01-26, 00:43
Medlem
Citat:
Det finns ytterligare några cacher som har ganska intressanta loggningar av JG respektive SD (och HD) vid tidpunkten runt mordet på LW.

Den 16 maj loggar JG (tillsammans med en annan geocachare) "A walk in Knappfors", som är en sk. Letterbox-cache. Deras burkletartur verkar bekymmersfri och "det vackra vädret gjorde promenaden angenäm" enligt JG's medcachare. Samma dag (16 maj) loggar JG även cachen "Cirkelsegment", där han beskriver hur bra det känns att ha fått cachen i sina "giriga händer".

Intressant nog så loggar SD och HD exakt samma cacher den 26 maj, dvs kort efter att SD blivit utsläppt ur häktet.

Länk till de båda cacherna:

Några funderingar:

1. Hur kan JG verka så glad och bekymmersfri den 16 maj, när LW har rapporterats som saknad?

2. Eftersom båda dessa burkar befinner sig ganska långt utanför Örebro (mot Karlskogahållet till), så verkar JG inte åkt dit i syfte att söka efter LW. (LW har dessutom redan loggat båda cacherna långt tidigare, så det skulle inte funnits någon anledning för henne att befinna sig där).

3. Varför besöker SD (och HD) den 26 maj exakt samma cacher som JG loggade två dagar efter att LW mördades? Är det en random "slump"?

4. Varför är just dessa cacher helt plötsligt så intressanta för trion, cacherna har varit utplacerade ungefär ett år tidigare, och är därmed inte direkt spännande ur ett ftf-perspektiv.

Vad gäller de båda sista frågorna så var flera av cacherna med i serien The Hearth of Sweden GeoTour som pågick till och med den 2 juli 2018. Det gällde alltså att ta cacherna innan dess om man ville ha den fina souveniren och prispengarna (geocoins). Viktigare var nog också att man själva var med bland arrangörerna av GeoTouren och därmed också ville slutföra den inom den utsatta tiden.

Även LW's cache Lyssna till Livet (som tar två timmar att vandra igenom) var en del av geotouren, vilket kanske förklarar de lite skiftande omdömena. Ville man ta geotouren så måste man ta alla cacherna. Det kan möjligen också förklara den lite knapphändiga kommentaren från JG på denna cache.
Citera
2019-01-26, 01:00
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Det finns ytterligare några cacher som har ganska intressanta loggningar av JG respektive SD (och HD) vid tidpunkten runt mordet på LW.

Den 16 maj loggar JG (tillsammans med en annan geocachare) "A walk in Knappfors", som är en sk. Letterbox-cache. Deras burkletartur verkar bekymmersfri och "det vackra vädret gjorde promenaden angenäm" enligt JG's medcachare. Samma dag (16 maj) loggar JG även cachen "Cirkelsegment", där han beskriver hur bra det känns att ha fått cachen i sina "giriga händer".

Intressant nog så loggar SD och HD exakt samma cacher den 26 maj, dvs kort efter att SD blivit utsläppt ur häktet.

Länk till de båda cacherna:

Några funderingar:

1. Hur kan JG verka så glad och bekymmersfri den 16 maj, när LW har rapporterats som saknad?

2. Eftersom båda dessa burkar befinner sig ganska långt utanför Örebro (mot Karlskogahållet till), så verkar JG inte åkt dit i syfte att söka efter LW. (LW har dessutom redan loggat båda cacherna långt tidigare, så det skulle inte funnits någon anledning för henne att befinna sig där).

3. Varför besöker SD (och HD) den 26 maj exakt samma cacher som JG loggade två dagar efter att LW mördades? Är det en random "slump"?

4. Varför är just dessa cacher helt plötsligt så intressanta för trion, cacherna har varit utplacerade ungefär ett år tidigare, och är därmed inte direkt spännande ur ett ftf-perspektiv.

Helt hypotetiskt, det kan väl inte vara så illa att JG den 16 maj gömmer någonting (t.ex. mordvapen, LW's mobil eller liknande) i närheten av någon av cacherna, som SD sedan enligt överenskommelse plockar upp när han besöker samma avlägsna platser den 26 maj?

(Visserligen hade SD sina svärföräldrar i sällskap, men de skulle rent teoretiskt kunna vara ovetande och istället fungera som ett slags skenmanöver för en trevlig "familjeutflykt". Även JG's sällskap skulle kunna vara en ovetande "dimridå", de verkar annars inte umgås särskilt frekvent. Och rent utredningsmässigt skulle JG och SD/HD kunna förklara sina respektive besök i detta område med att de enbart är där för att söka efter några burkar, det är ju trots allt eras hobby. Och om SD vid den tidpunkten var övervakad, så följde nog inte poliserna med honom personligen ut till alla cacher, utan där kunde han nog vara förhållandevis obevakad).

(Det kan för övrigt noteras att JG vid tiden runt mordet på LW bar runt på en spårbar cache i form av en liten nallebjörn https://www.geocaching.com/track/details.aspx?id=5580982&page=8 ).

Med detta inlägg menar jag inte att JG, HD och SD per definition är skyldiga till mordet på LW, men deras beteende kopplat till dessa båda cacher är litet anmärkningsvärt, särskilt med tanke på rådande omständigheter kring deras slumpmässiga (?) färd till samma avlägsna cacher så kort tid efter LW's död.

Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
1. LW är mördad, JG vet redan om detta eftersom han är delaktig. Han är lättat då deras problem är ur världen.

2. Nej JG var väldigt angelägen om att INGEN skulle leta efter LW.

3. Någon ritual eller för att plocka upp något i närheten.

4. Jo det kan mycket väl vara som du gissar på, cachandet på dessa platser är kamouflage för att hämta saker för att sedan göra sig av med dessa.

Detta var intressant.

Jag har grubblat kring geocachingens betydelse och hur långt personerna i detta fall skulle kunna vara beredda att gå för att agera i linje med deras hobby.

För oss som inte håller på med geocaching så framstår ju intresset som finns loggat närmast fanatiskt men som flera påpekat, det kanske alla intressen framstår som ifall de dokumenteras offentligt och sedan läses av "mugglar"-ögon. Men de frågor som ändå uppstår är:

1. Var mordet utlöst av bråk kring geocaching? T ex LWs raderande av HDs logg? Blev detta t ex sista droppen för en redan förbannad HD då detta lades på toppen av den otrohet som vi i tråden uppehållit oss desto mer kring?

2. Oavsett om mordet är relaterat direkt till geocaching, skulle en GM med detta som sin stora passion, maniskt/tvångsmässigt ha ett behov av av att utföra mordet kopplat till denna hobby? För att hen är så låst i detta tänk med cacher och ledtrådar eller för att hen sjukligt lekfullt finner en tillfredsställelse av att arrangera det så? Eller för att det bara skulle vara bekvämt med undanröjande av bevis när hen ändå är ute och letar burkar?

3. Ifall bevis är gömda/eliminerade i samband med burkletande så känns det både som en effektiv lösning men även som en rätt riskabel lösning. Varför gömma något på en plats som har en geografiskt angiven positionering och därtill finns dokumenterad via logg i tid efter mordet, snarare än en helt random plats i skogen dit ingen har anledning att gå runt och leta? Jag kan inget om burkletande mer än det jag lyckats lära mig ur tråden nu men tänker att en gömma intill en cache skulle riskera att upptäckas av någon annan fritidsutövare. Eller tänker jag galet nu?

4. Det finns flera omständigheter som kan tyckas märkliga och där man kan fundera över kopplingen mellan mordet på LW och trion SD, HD och JGs förehavanden. Dels har vi det som du nu delger oss Gilgrissom, och dels har vi de tidigare uppgifterna som du (?) tipsade om gällande HDs loggande i LWs barndomstrakter dagen innan mordet också det en bra bit från Örebro (vilket vi sedan kom fram till möjligen fanns en naturlig anledning till ej kopplat till LW). Vidare har vi HDs och JGs loggar av LWs "lyssna till livet" vilket i ljuset av hennes död känns som en olustig slump. Och så har vi raderande av loggar och motsägelsefulla omständigheter kring huruvida LW fortsatte att geocacha med SD eller inte efter anmälan samt bråket kring HDs loggar som LW raderade. Sammantaget så kan det ju när man ser det så här komprimerat bli svårt att tänka bort att geocachingen kan ha något med hennes död att göra likväl som att GM(s) kan ha arrangerat mordet även i linje med geocachingens principer. Men så fanatiska kan de väl inte ha varit om de är GMs?

Annars så håller jag med om att det tål att tänkas på ifall uppgifterna kring JGs agerande stämmer och hur de då kan ha påverkat upphittandet av LW. LWs geocachingvänner vill arrangera skallgångskedja efter henne men JG uppmanar dem att inte göra detta och inte ens prata om att hon är borta utan hänvisar till Missing People. Missing People går aldrig ut och letar LW. Enligt uppgift är JG lokal ledare för Missing People (stämmer detta?). Känns aningen märkligt, men vi vet å andra sidan inte vad polisen uppmanat folk till. Dock så verkar ju JG mer intresserad av att försvara SD i o m sitt uppträdande efter mordet än att leta LW.

En annan sista tanke (i detta som vanligt för långa inlägg som ni nog redan skrollat förbi) är hur illa det är vad som framkommer i artikeln som delades igår. Ingen verkar vilja prata om mordet eller ens beskriva LW. Alla drar sig undan och trots närhet till henne och vad det verkar mycket positiva intryck av henne så är de så rädda att de vägrar säga ett ord. Man undrar hur mycket folk på orten eller i kvarteret vet och varför de är så rädda. Har MGM kontaktat dem och upplever de ett direkt hot mot deras personer av att bara ens uttala sig om vilken person LW var? Inte ens anonymt säger de sig ju våga tala om henne. Man kan förstå att de inte vill eller vågar spekulera om mordet i sig självt men att de inte ens vågar prata om vilken människa LW var då hon levde anser jag vittnar om en stark rädsla för repressalier från en GM av att överhuvudtaget ha lagt sig i. Det är gräsligt att en trebarnsmamma och kvinna mitt i livet ska kunna dödas brutalt och sedan vågar människor inte ens prata om henne eller bidra till att hennes mord blir löst. Det är som att GM, vem det nu än är, har lyckats med att utplåna både LW och minnet av henne i området. Det om något gör att jag hoppas att hen åker dit snart för LW förtjänade varken att dö på det sättet eller att vanhedras av att bli förminskad på detta vis.
Citera
2019-01-26, 01:11
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
1. Var mordet utlöst av bråk kring geocaching?
Ingen aning. Finns väl inget som talar för att mordet skulle vara "utlöst av bråk kring geocaching".

Citat:
2. Oavsett om mordet är relaterat direkt till geocaching, skulle en GM med detta som sin stora passion, maniskt/tvångsmässigt ha ett behov av av att utföra mordet kopplat till denna hobby?
En helt obegriplig mening.
Citera
2019-01-26, 01:12
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Jag har grubblat kring geocachingens betydelse och hur långt personerna i detta fall skulle kunna vara beredda att gå för att agera i linje med deras hobby.

För oss som inte håller på med geocaching så framstår ju intresset som finns loggat närmast fanatiskt
/../

För att sammanfatta geocachingens betydelse - kanske ligger det något i SD's egen beskrivning:
Nu är ju inte caching på liv och död. Utan viktigare.
https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=f908c2e8-aa5b-4ff0-a254-897013c9917b
Citera
2019-01-26, 01:20
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
För att sammanfatta geocachingens betydelse - kanske ligger det något i SD's egen beskrivning:
Nu är ju inte caching på liv och död. Utan viktigare.
https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=f908c2e8-aa5b-4ff0-a254-897013c9917b
Påminner lite om John Lennons uttalande, att Beatles är större än Jesus:
https://www.svd.se/vatikanen-forlater-beatles

Edit: Fick PM nu från en användare som påpekade att Lennon sade att Beatles var mer populära än Jesus, inte större. Lennon verkar vara lite otydlig, så jag bifogar en länk till intervjun: https://www.youtube.com/watch?v=kZ6NL3iNNMs
Senast redigerad av Draifos 2019-01-26 kl. 02:02.
Citera
2019-01-26, 01:23
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ingen aning. Finns väl inget som talar för att mordet skulle vara "utlöst av bråk kring geocaching".

En helt obegriplig mening.

Angående din invändning:

Om du ser längre bakåt i denna tråd så har flera lyft upp ett möjligt motiv för HD utifrån att denna inte uppskattade hur LW raderade en logg hon gjort. Detta, enligt tråduppgifter, verkar ha eskalerat och gjort att även SD och JG blivit indragna i detta med hot om repressalier mot LW om hon inte la tillbaka loggen. Andra användare i tråden har menat att JG som ordförande för hobbyn uttryckt sig skarpt mot LW och att detta blivit infekterat. I tidigare diskussioner så har detta angetts som möjligt motiv adderat till annat diskuterat.

Jag är inte insatt i geocaching och kan ej bedöma hur rimligt detta är men återger bara ett förslag på motiv som angetts av andra.

Angående din kritik av läsbarhet och fråga om betydelse:

Jag skriver sent och meningsbyggnaden blir ofta därav. Min poäng var:

Antagande: Ifall SD är GM och väldigt, väldigt intresserad av sin hobby geocaching...

Följdfråga: Skulle han då kunna vara så besatt av denna hobby att han tvångsmässigt arrangerar ett mord i linje med sin hobby?

De flesta som begår ett planerat mord och ej är några sjuka lustmördare skulle väl försöka göra mordet så neutralt som möjligt så att inget med mordets tillvägagångssätt skvallrar om mördarens identitet eller hobbies. Men ifall SD är GM och uppgifterna som Gilgrissom anger stämmer om underliga loggmönster kring dagarna för mordet, så börjar man ju undra ifall mordet ändå är arrangerat inte bara slumpartat utan utifrån hur geocaching fungerar.

Vissa mördare väljer sina offer utifrån något sjukt system, andra gör sig av med offren på ett systematiskt sätt som upprepas. Kan en GM här, även om det bara rör sig om ett offer, ha valt att arrangera mordet och göra sig av med bevis kopplat till sin hobby? Jag spekulerar bara utifrån Gilgrissoms funderingar.
Senast redigerad av Philomena 2019-01-26 kl. 01:25.
Citera
2019-01-26, 01:31
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Vissa mördare väljer sina offer utifrån något sjukt system, andra gör sig av med offren på ett systematiskt sätt som upprepas. Kan en GM här, även om det bara rör sig om ett offer, ha valt att arrangera mordet och göra sig av med bevis kopplat till sin hobby? Jag spekulerar bara utifrån Gilgrissoms funderingar.
Möjligen en frireligiös GM i så fall. Har aldrig hört att geocachare skulle vara särskilt konstiga.
Citera
2019-01-26, 01:36
Medlem
gloriouslifes avatar
SD och grannkvinnan ute och cachar igen:
https://www.geocaching.com/geocache/GC7ZPKD_osmund

Hon får 17 skylla sig själv om något händer!
Hur dum kan man vara?
Citera
2019-01-26, 01:40
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Möjligen en frireligiös GM i så fall. Har aldrig hört att geocachare skulle vara särskilt konstiga.

Inte?
Har du överhuvudtaget läst någon geocachlogg
eller sett någon geocachare?
Muppar allihop...
Citera
2019-01-26, 01:52
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Vad gäller de båda sista frågorna så var flera av cacherna med i serien The Hearth of Sweden GeoTour som pågick till och med den 2 juli 2018. Det gällde alltså att ta cacherna innan dess om man ville ha den fina souveniren och prispengarna (geocoins). Viktigare var nog också att man själva var med bland arrangörerna av GeoTouren och därmed också ville slutföra den inom den utsatta tiden.

Även LW's cache Lyssna till Livet (som tar två timmar att vandra igenom) var en del av geotouren, vilket kanske förklarar de lite skiftande omdömena. Ville man ta geotouren så måste man ta alla cacherna. Det kan möjligen också förklara den lite knapphändiga kommentaren från JG på denna cache.

Låter som en rimlig tes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in