Citat:
Ursprungligen postat av
brianmolko
Mitt svar kommer sent men ok ska prova, kanske
Bara det jag inte vet om mitt fel beror på just det, alla verkar ju ha lite olika kanske
beroende på hårdvara... kanske inte jättebra jag ändrar på något som gör det ännu långsammare. Eller datorn inte startar alls...
Har iaf lyckats installera f.lux med terminalen, funkar om man får exakt vad man ska skriva in...
En fråga till eftersom det finns så många olika Linux, så kanske jag fått ned fel sorts filer
Som tillhör annan sorts Linux, ladda ned fil med .deb tillhörande Vivaldi browser är det sådana man ska använda sig av i *Ubuntu?
Eller hur exakt gör man för installera från dessa mappar som man får ner oavsett filändelse.
Jag använde f.lux innan, men har övergått till redshift som kan använda geoclue för att automatiskt lokalisera var man befinner sig.

(sudo apt install redshift -y)
*.deb filer kan användas i såväl Ubuntu som Debian, men man får oftast kolla först så programmet stödjer den version man nu använder. Avråder dock från att installera separata *.deb filer, om det inte är absolut nödvändigt (har själv ett program som heter "bat" installerat den vägen t.ex.). Skulle testa att installera Vivaldi genom dessa instruktionerna istället:
Citat:
First we need to fetch the GPG public key with wget:
wget
http://repo.vivaldi.com/stable/linux_signing_key.pub
Then import the public key to your Ubuntu 18.04 system.
sudo apt-key add linux_signing_key.pub
Edit the sources.list file.
sudo gedit /etc/apt/sources.list
Append the following line at the end of this file.
deb
http://repo.vivaldi.com/stable/deb/ stable main
Save the filed and proceed with:
sudo apt update
sudo apt install vivaldi-stable
'
Alla rader som börjar med sudo, wget och deb ska klistras in i terminalen.
Vanliga *.deb filer, om du måste installera någonting på det viset vilket jag återigen starkt avråder från (det mesta går att installera med "sudo apt install" eller från Software Center), kan installeras med "sudo dpkg -i *filnamn*" eller "sudo apt install ./*filnamn*". Detta är inte Windows. Du går inte och söker efter en *.apk fil för ett visst program i Android, eller hur? Du använder allt som oftast Google Play eller liknande. Lika lite ska du gå ut och söka efter *.deb filer för ett program du behöver i Ubuntu eller Debian. De enda gångerna det kan behövas, är som i fallet Vivaldi. Men de är återigen verkligen undantag.
"Eller hur exakt gör man för installera från dessa mappar som man får ner oavsett filändelse."
Den frågan förstår jag överhuvudtaget inte. Vad är det för mappar som du menar att du "får ner"? Enda gången man "får ner mappar" när man ska installera något, är när man klonar något från t.ex. github för att installera från källkod. Och det är någonting som man aldrig eller ytterst sällan behöver göra som vanlig användare.