Flashback bygger pepparkakshus!
2019-01-24, 19:06
Medlem
RickRozays avatar
Fast Linux installerar väl binära filer genom att bara kopiera dom till /usr/bin directory, kanske lägga till nån line i nån config?
Citera
2019-01-25, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Mitt svar kommer sent men ok ska prova, kanske
Bara det jag inte vet om mitt fel beror på just det, alla verkar ju ha lite olika kanske
beroende på hårdvara... kanske inte jättebra jag ändrar på något som gör det ännu långsammare. Eller datorn inte startar alls...

Har iaf lyckats installera f.lux med terminalen, funkar om man får exakt vad man ska skriva in...

En fråga till eftersom det finns så många olika Linux, så kanske jag fått ned fel sorts filer
Som tillhör annan sorts Linux, ladda ned fil med .deb tillhörande Vivaldi browser är det sådana man ska använda sig av i *Ubuntu?
Eller hur exakt gör man för installera från dessa mappar som man får ner oavsett filändelse.

Jag använde f.lux innan, men har övergått till redshift som kan använda geoclue för att automatiskt lokalisera var man befinner sig. (sudo apt install redshift -y)
*.deb filer kan användas i såväl Ubuntu som Debian, men man får oftast kolla först så programmet stödjer den version man nu använder. Avråder dock från att installera separata *.deb filer, om det inte är absolut nödvändigt (har själv ett program som heter "bat" installerat den vägen t.ex.). Skulle testa att installera Vivaldi genom dessa instruktionerna istället:

Citat:
First we need to fetch the GPG public key with wget:

wget http://repo.vivaldi.com/stable/linux_signing_key.pub
Then import the public key to your Ubuntu 18.04 system.

sudo apt-key add linux_signing_key.pub
Edit the sources.list file.

sudo gedit /etc/apt/sources.list
Append the following line at the end of this file.

deb http://repo.vivaldi.com/stable/deb/ stable main
Save the filed and proceed with:
sudo apt update

sudo apt install vivaldi-stable
'

Alla rader som börjar med sudo, wget och deb ska klistras in i terminalen.
Vanliga *.deb filer, om du måste installera någonting på det viset vilket jag återigen starkt avråder från (det mesta går att installera med "sudo apt install" eller från Software Center), kan installeras med "sudo dpkg -i *filnamn*" eller "sudo apt install ./*filnamn*". Detta är inte Windows. Du går inte och söker efter en *.apk fil för ett visst program i Android, eller hur? Du använder allt som oftast Google Play eller liknande. Lika lite ska du gå ut och söka efter *.deb filer för ett program du behöver i Ubuntu eller Debian. De enda gångerna det kan behövas, är som i fallet Vivaldi. Men de är återigen verkligen undantag.

"Eller hur exakt gör man för installera från dessa mappar som man får ner oavsett filändelse."
Den frågan förstår jag överhuvudtaget inte. Vad är det för mappar som du menar att du "får ner"? Enda gången man "får ner mappar" när man ska installera något, är när man klonar något från t.ex. github för att installera från källkod. Och det är någonting som man aldrig eller ytterst sällan behöver göra som vanlig användare.
Senast redigerad av yokisuci 2019-01-25 kl. 07:29.
Citera
2019-01-25, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av George-dm
och i framtiden ska man göra så så lätt som på windows.

Det hoppas jag verkligen inte. Det finns en ganska god anledning till att man på mobiltelefoner (precis som i de flesta linux-distributioner) använder något form av program som laddar hem program från en plats och installerar samt uppdaterar programmen automatiskt, istället för att som på Windows (åtminstone tidigare) själv gick ut och drog hem en *.exe fil som man klickade på. Det är helt enkelt säkrare och enklare med det förstnämnda

Antalet gånger som folk jag vet om fått all möjlig skit i datorn för att de gett sig ut på webben för att jaga program och dra hem någon *.exe fil från en sida är oräkneliga. För o inte tala om att varje program envisas med att ha en egen funktion för uppdateringar.
Citera
2019-01-25, 16:13
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av George-dm
Vet inte anledningen till, men allt blir lättare alltsom tiden går. När jag först installerade Debian Lenny i början av 2010 måste t.ex. jag montera varenda apparat med terminal. Nu monteras allt automatiskt.

Det är lättare att installera program i linux än det brukade vara, och i framtiden ska man göra så så lätt som på windows.

När jag började med Linux så kom i princip alla program bara i form av källkod som man själv fick ladda ner, kompilera och installera manuellt från terminalen så ja, det är en enorm skillnad idag mot då. Backa 13 år från 2010 så vet du när jag körde igång med Linux.

För övrigt är det precis lika lätt idag att installera nya program som på Windows. Skillnaden är tex drivrutiner som fortfarande kan kräva en del terminal-knåp men nästan alla program kommer åtminstone i binär-format idag och är lätta att installera även om man ibland måste göra det manuellt.
Senast redigerad av konstapel 2019-01-25 kl. 16:22.
Citera
2019-01-25, 23:46
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Det hoppas jag verkligen inte. Det finns en ganska god anledning till att man på mobiltelefoner (precis som i de flesta linux-distributioner) använder något form av program som laddar hem program från en plats och installerar samt uppdaterar programmen automatiskt, istället för att som på Windows (åtminstone tidigare) själv gick ut och drog hem en *.exe fil som man klickade på. Det är helt enkelt säkrare och enklare med det förstnämnda

Antalet gånger som folk jag vet om fått all möjlig skit i datorn för att de gett sig ut på webben för att jaga program och dra hem någon *.exe fil från en sida är oräkneliga. För o inte tala om att varje program envisas med att ha en egen funktion för uppdateringar.

Frågar här innan jag svarar på det du skrev, men är det väldigt mycket säkrare, app store/playstore måste väl söka igenom allt efter virus och liknande innan det hamnar på appprogammet du laddar hem från ?
Citera
2019-01-26, 00:14
Medlem
Citat:
Frågar här innan jag svarar på det du skrev, men är det väldigt mycket säkrare, app store/playstore måste väl söka igenom allt efter virus och liknande innan det hamnar på appprogammet du laddar hem från ?

Jag ska vara ärlig och säga att jag inte vet hur det fungerar på Google Play, men när det gäller Apple har de ju i alla fall viss kontroll på vad som tillåts. Vet inte hur det är med Google och kontroll mot virus.

När det gäller de repositories som Debian, Ubuntu, Arch och så vidare använder så är så finns det ju för det första i princip inga virus till Linux, och för det andra är det ju kontroll på dessa. Det är som sagt helt enkelt en dålig idé att låta användarna gå till olika sidor för varje specifik applikation, oavsett virusrisk eller ej. Det ska f.ö. sägas att Google Play inte är det enda sättet för att få appar till Android. Jag har inte heller hört någon vanlig användare sukta efter att ha möjlighet att dra hem *.apk filer från diverse webbsidor istället för att använda Google Play. Vilket som så går ju även där att ladda hem t.ex. sepparata *.apk filer, och det går även att använda andra någon annan "app store" t.ex. F-Droid.
Senast redigerad av yokisuci 2019-01-26 kl. 00:19.
Citera
2019-01-26, 15:43
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Jag använde f.lux innan, men har övergått till redshift som kan använda geoclue för att automatiskt lokalisera var man befinner sig. (sudo apt install redshift -y)
*.deb filer kan användas i såväl Ubuntu som Debian, men man får oftast kolla först så programmet stödjer den version man nu använder. Avråder dock från att installera separata *.deb filer, om det inte är absolut nödvändigt (har själv ett program som heter "bat" installerat den vägen t.ex.). Skulle testa att installera Vivaldi genom dessa instruktionerna istället:

'

Alla rader som börjar med sudo, wget och deb ska klistras in i terminalen.
Vanliga *.deb filer, om du måste installera någonting på det viset vilket jag återigen starkt avråder från (det mesta går att installera med "sudo apt install" eller från Software Center), kan installeras med "sudo dpkg -i *filnamn*" eller "sudo apt install ./*filnamn*". Detta är inte Windows. Du går inte och söker efter en *.apk fil för ett visst program i Android, eller hur? Du använder allt som oftast Google Play eller liknande. Lika lite ska du gå ut och söka efter *.deb filer för ett program du behöver i Ubuntu eller Debian. De enda gångerna det kan behövas, är som i fallet Vivaldi. Men de är återigen verkligen undantag.

"Eller hur exakt gör man för installera från dessa mappar som man får ner oavsett filändelse."
Den frågan förstår jag överhuvudtaget inte. Vad är det för mappar som du menar att du "får ner"? Enda gången man "får ner mappar" när man ska installera något, är när man klonar något från t.ex. github för att installera från källkod. Och det är någonting som man aldrig eller ytterst sällan behöver göra som vanlig användare.

Med annan filändelse än *.deb menar jag
exempelvis .rpm . tgz
Antar de är till annan typ av linux, de finns på Xnviews hemsida
.deb finns där också.
Alla program verkar ju inte finnas på "programvara"

På en del andra sidor, jag laddat har jag ju fått hem fel typ av då antagligen ?
Sidor man laddar från känner ju ofta av vad man använder för Operativsystem. Man får en knapp det står "ladda hem för Linux"
Fått hem och sen när man klickar på dem då kommer man bara in och ser en massa mappar.
Sen kanske programmet inte finns för alla typer av Linux.
Citera
2019-01-26, 15:48
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Jag ska vara ärlig och säga att jag inte vet hur det fungerar på Google Play, men när det gäller Apple har de ju i alla fall viss kontroll på vad som tillåts. Vet inte hur det är med Google och kontroll mot virus.

När det gäller de repositories som Debian, Ubuntu, Arch och så vidare använder så är så finns det ju för det första i princip inga virus till Linux, och för det andra är det ju kontroll på dessa. Det är som sagt helt enkelt en dålig idé att låta användarna gå till olika sidor för varje specifik applikation, oavsett virusrisk eller ej. Det ska f.ö. sägas att Google Play inte är det enda sättet för att få appar till Android. Jag har inte heller hört någon vanlig användare sukta efter att ha möjlighet att dra hem *.apk filer från diverse webbsidor istället för att använda Google Play. Vilket som så går ju även där att ladda hem t.ex. sepparata *.apk filer, och det går även att använda andra någon annan "app store" t.ex. F-Droid.

Nu har jag ju en iPhone, men på telefon med Android jag hade, hade jag ett Antivirus var väl nod32/Eset som reagerade ett par gånger på program på Playstore, dels på en webläsare jag tänkte prova, samt på något fiskespel. Så fundersam på om allt verkligen testas.. Kan ju iofs röra sig om false/positive eller så också
eller "greyware"

Har en surfplatta med Android, jag ska kolla den där f-droid
Citera
2019-01-27, 00:24
Medlem
Citat:
Med annan filändelse än *.deb menar jag
exempelvis .rpm . tgz
Antar de är till annan typ av linux, de finns på Xnviews hemsida
.deb finns där också.
Alla program verkar ju inte finnas på "programvara"

På en del andra sidor, jag laddat har jag ju fått hem fel typ av då antagligen ?
Sidor man laddar från känner ju ofta av vad man använder för Operativsystem. Man får en knapp det står "ladda hem för Linux"
Fått hem och sen när man klickar på dem då kommer man bara in och ser en massa mappar.
Sen kanske programmet inte finns för alla typer av Linux.

Filer med filändelse av typen *.deb och *.rpm är paket som kan användas för att installera. RPM används av t.ex. SuSE och Fedora, medans *.deb används av bl.a. Debian och Ubuntu.
Läs instruktionerna på den sida du nu använder. Det är dock inte speciellt många program som kräver att man överhuvudtaget drar ner en *.deb fil som sagt. Vivaldi är dock ett av de. De program som brukar kräva det är har jag för mig program som inte är öppen källkod eller av någon annan anledning inte platsar i repon. *.tgz. Slackware paket brukar komma i *.tgz format. *.tar.gz är oftast rätt o slätt källkod som du får kompilera.

Inte testat installera XnView, men gick in på hemsidan, och jag skulle köra något i stil med detta från terminalen.

wget https://download.xnview.com/XnViewMP-linux-x64.deb
sudo apt install ./XnViewMP-linux-x64.deb

Jag skulle dock först kolla om det eventuellt finns alternativ, men förmodar att du redan gjort det iofs.
Citera
2019-01-27, 00:26
Medlem
Citat:
Nu har jag ju en iPhone, men på telefon med Android jag hade, hade jag ett Antivirus var väl nod32/Eset som reagerade ett par gånger på program på Playstore, dels på en webläsare jag tänkte prova, samt på något fiskespel. Så fundersam på om allt verkligen testas.. Kan ju iofs röra sig om false/positive eller så också
eller "greyware"

Har en surfplatta med Android, jag ska kolla den där f-droid

F-Droid brukar användas av personer som enbart vill köra öppen mjukvara och vill slippa Google så gott det går. Enkelt uttryckt då. Senast jag hade en telefon (Android), så använde jag F-Droid. Skulle dock inte rekommendera det ärligt talat, om man som sagt inte känner behov av att köra en Android telefon helt utan Gapps.
Citera
2019-02-10, 14:46
Medlem
brianmolkos avatar

Hur installerar man teman egentligen ?
Citera
2019-02-10, 16:26
Medlem
Citat:
Hur installerar man teman egentligen ?

Det beror helt på. Teman för vad? Om du kör någon distribution som använder GNOME och vill installera skrivbordsteman, så installerar du GNOME Tweaks (tidigare Tweak Tools). Därefter kan du placera teman i t.ex. ~/.themes.
Teman kan du hitta här: https://www.gnome-look.org/
Ska du använda utseende på GNOME o inte bara programen, så installera "User Themes" extension till GNOME Tweaks. Det finns här: https://extensions.gnome.org/extension/19/user-themes/

Vill du byta ut ikoner så placeras dom i ~/.icons. Kör du Ubuntu finns redan Arc och Numix i repon. Testa med t.ex. 'sudo apt install arc-theme' för Arc och 'sudo apt install numix-gtk-theme' för Numix. Peketet för Numix ikoner verkar heta 'numix-icon-theme'. Inte testat själv dock. Finns även paket som heter numix-icon-theme-circle och numix-blue-gtk-theme.
Senast redigerad av yokisuci 2019-02-10 kl. 16:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in