Flashback bygger pepparkakshus!
2019-01-08, 23:23
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
I terminal

Ubuntu/Debian = sudo apt install firefox

Fedora = sudo dnf install firefox

Opensuse/Suse = sudo zypper install firefox

Arch/Manjaro = sudo pacman -S firefox (Egentligen rekommenderas väl -Syu)

Solus = sudo eopkg install firefox

Finns ju ännu fler pakethanterare än så men dom där är väl några av dom större distrubitionerna.

Fungerar översta i Xubuntu som jag har?, för det ska ju vara en "flavour" av Ubuntu..

Jag får se om jag behåller Xubuntu, den har ju bootproblem
Som jag inte lyckats lösa och de lösningar jag kollat på
Har inte fungerat för mig, antingen kunde jag inte spara ändringarna i textfilen, systemet nekade mig..
En annan så fanns inte filen i min mapp...
Vet inte riktigt alls vad jag ska göra

Vad bygger Linux Mint på ?

Sen en fråga, vad finns det för alternativa "utforskare" files i Ubuntu/Xubuntu ?
Citera
2019-01-08, 23:43
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Fungerar översta i Xubuntu som jag har?, för det ska ju vara en "flavour" av Ubuntu..

Har inte fungerat för mig, antingen kunde jag inte spara ändringarna i textfilen, systemet nekade mig..

Sen en fråga, vad finns det för alternativa "utforskare" files i Ubuntu/Xubuntu ?

Yes du använder "sudo apt install" för att installera i Ubuntu, Xubuntu är Ubuntu bara med ett annat utseende, samma operativsystem. Vad har du för boot-problem? Läst förut om att Ubuntu har haft problem med riktigt långsam boot, minns ej varför.

Kan du inte spara en textfil gissar jag att den öppnats utan sudo, då kan man oftast inte spara systemfiler eller liknande.

Linux mint bygger på Ubuntu, men dom har också en version som bygger på Debian men den är inte alls lika populär. Ubuntu bygger ju på Debian också, Så Linux mint är på Ubuntu som är på Debian. Linux mint använder oavsett vilken version du väljer också apt.

Det finns massvis med alternativa utforskare, dolphin, thunar, nemo, midnight commander, ranger, pcmanfm och ett gäng olika. Jag föredrar dolphin, men kan splitta vy i filhanteraren, det är väldigt behändigt. Vet inte vad Xubuntu kommer med som standard dock.

När det gäller alla "flavours" av Ubuntu, tänk att Ubuntu är innehållet i en dator, och alla smaker är utseendet på chassit, dom innehåller samma underliggande system.
Senast redigerad av Sleepyoh22 2019-01-08 kl. 23:45.
Citera
2019-01-09, 04:20
Medlem
Citat:

1. Vad är det för bootproblem du har?
2. Vad är det för filer du försökte ändra? Ska du ändra filer som inte ligger i din hemma-mapp, så använder du "sudo". Skriv t.ex. "sudo nano *väg till fil*" så ska du se att du även kan ändra en fil som är utanför din hemma-mapp. Se det som en säkerhetsgrej.
Citera
2019-01-09, 16:27
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
1. Vad är det för bootproblem du har?
2. Vad är det för filer du försökte ändra? Ska du ändra filer som inte ligger i din hemma-mapp, så använder du "sudo". Skriv t.ex. "sudo nano *väg till fil*" så ska du se att du även kan ändra en fil som är utanför din hemma-mapp. Se det som en säkerhetsgrej.

Är sudo terminalhanteraren?

Jag har väldigt långsam boot
Som verkar vara någon bugg som drabbat många

Ska kolla om jag begriper mig på

Kommer inte ihåg vad filen hette, jag försökte följa en guide på
ett Ubuntu forum, som egentligen ar ett svar att en annan
Citera
2019-01-09, 16:32
Medlem
Citat:
Är sudo terminalhanteraren?

Jag har väldigt långsam boot
Som verkar vara någon bugg som drabbat många

Ska kolla om jag begriper mig på

Kommer inte ihåg vad filen hette, jag försökte följa en guide på
ett Ubuntu forum, som egentligen ar ett svar att en annan

Kan du länka guiden du hittade?

"sudo" är ett kommando i terminalen. Öppna terminalen (Tryck "Win" knappen och sök efter "terminal"). Därefter skriver du sudo nano *väg till filen du ska redigera*
"sudo" gör att kommandot du kör därefter (i detta fallet "nano") körs som root (användare med rättigheter att göra precis vad som helst). "nano" är en enkel textbaserad texteditor som är väldigt lättanvänd.
Citera
2019-01-09, 16:35
Medlem
Vansterpartiets avatar
För att linuxbögar gillar att sitta och pilla med sitt operativsystem istället för att använda datorn.
Citera
2019-01-09, 16:37
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Yes du använder "sudo apt install" för att installera i Ubuntu, Xubuntu är Ubuntu bara med ett annat utseende, samma operativsystem. Vad har du för boot-problem? Läst förut om att Ubuntu har haft problem med riktigt långsam boot, minns ej varför.

Kan du inte spara en textfil gissar jag att den öppnats utan sudo, då kan man oftast inte spara systemfiler eller liknande.

Linux mint bygger på Ubuntu, men dom har också en version som bygger på Debian men den är inte alls lika populär. Ubuntu bygger ju på Debian också, Så Linux mint är på Ubuntu som är på Debian. Linux mint använder oavsett vilken version du väljer också apt.

Det finns massvis med alternativa utforskare, dolphin, thunar, nemo, midnight commander, ranger, pcmanfm och ett gäng olika. Jag föredrar dolphin, men kan splitta vy i filhanteraren, det är väldigt behändigt. Vet inte vad Xubuntu kommer med som standard dock.

När det gäller alla "flavours" av Ubuntu, tänk att Ubuntu är innehållet i en dator, och alla smaker är utseendet på chassit, dom innehåller samma underliggande system.

Sudo är det samma som terminalhanteraren ?

För det där kommandot, är det för saker som finns i programvara som dvs det som liknar appstore?
Då kan jag ju gärna lika använda programvara

Jag lyckades installera Vivaldi, från en nedladdad fil, de som liknar en kartong
Ska filerna sluta på .deb för det ska fungera ? för Vivaldi gjorde det.
Kan man skriva kommandot på något sätt och det ittas om man laddar ned paketet, jag provade det och det verkade inte fungera
andra har te x .tgz
Oftast innan öppnas bara mappen och jag ser massa andra filer.

Uforskaren jag har nu heter bara filhanterare, så jag är lite osäker, jag sökte på de som du skrev och ja den som är installerad verkar vara den med en Torshammare kanske.
Ogillar vissa saker med den då jag inte kan direktflytta till mapp
Citera
2019-01-09, 18:15
Medlem
Citat:
Sudo är det samma som terminalhanteraren ?

sudo är ett kommando du kan använda i terminalen. En av de grundläggande grejerna i Linux (och Unix, som inspirerat Lniux) är att ingen skall få göra saker de inte har rätt att göra: du skall bara få köra de program du har rätt att köra, bara öppna de filer du har rätt att öppna och så vidare. Men det måste finnas en "gud" som kan göra allt (för att kunna ta hand om systemet). I Linux kallas denna person för "root" och de flesta Linux-distributioner är skapta så att denna använda kan logga in och göra det den behöver göra. Men Ubuntu är lite annorlunda: användaren "root" kan inte logga in, utan måste gå via terminalen och skriva ett kommando i taget för att starta det program som behövs.

Och det är i det läget som "sudo" behövs. Kommandot i sig kommer säkert från engelskans "SuperUser DO", vilket ger en antydan om vad kommandot är till: för att en "vanlig användare" skall kunna få root att starta program.

Om du inte förstår filosofin bakom skilda konton för alla som använder en dator tänk dig ett stort företag där alla pysslar med information som företaget vill hålla hemlig för alla utom dem som skall ha den. De som jobbar på avdelning X skall inte kunna komma åt information från dem som jobbar på avdelning Y. Och ingen skall kunna komma in i annat än avdelningen där de själva jobbar, plus en del gemensamma utrymmen typ kopieringsrum och matsal.
Och på detta sätt kan företaget fungera i åratal, men förr eller senare kommer vaktmästaren att behöva komma in överallt. Det är ganska praktiskt att vaktmästaren har en egen nyckel till alla dörrar, så att han utan onödiga dröjsmål kan komma in och byta lampor, laga/byta ut saker som gått sönder och så vidare.
Om man översätter förhållandena på detta företag så är alla anställda "vanliga användare" som kan logga in och komma åt sina egna filer och köra vissa program (som kan variera beroende på vem som loggat in. Vaktmästaren däremot är "root", som kan komma in överallt och köra alla program.
Citera
2019-01-11, 13:18
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Kan du länka guiden du hittade?

"sudo" är ett kommando i terminalen. Öppna terminalen (Tryck "Win" knappen och sök efter "terminal"). Därefter skriver du sudo nano *väg till filen du ska redigera*
"sudo" gör att kommandot du kör därefter (i detta fallet "nano") körs som root (användare med rättigheter att göra precis vad som helst). "nano" är en enkel textbaserad texteditor som är väldigt lättanvänd.

Ska kolla länkarna,så deras instruktioner är i sudo ?
Jag trodde jag kanske kunde editera dem från filhanteraren för de skrev ut sökväg

Tycker det vore lämpligt man skrev ut hela kommandon,alla är ju inte erfarna användare
Installerade i Oktober

Har redan skrivet i en annan tråd, orkar in dra hela biten med provinstallation, på gammal dator osv men iaf nyfiken på diverse alternativa OS, provade installera Chalet OS eftersom jag läste det var inspirerat av Windows 7 och man kunde lätt installera ev Windowsprogram, men sen visade det sig vara gammal ouppdaterat vilket jag inte visste om. Uppdaterades efter kort tid, så han batra boota Chalet en gång och då gick det vad man kan anse normalt
Så uppdaterades till Xubuntu automatiskt. Då blev det långsamt i boot. Trodde jag hade gjort något fel vid uppdateringen. Eftersom det blev liksom en blandning mellan Xubuntu och Chalet. Så installerade ett rent Xubuntu, men visade sig ju inte hjälpa alls.

innan jag installerar på den datorn jag tänkt installera på som också är gammal, men vill inte göra mig av med eftersom fungerar fint, bara win7 som är trögt haft lite problem där med just den installation. Dessutom ska de ju om något år sluta supporta Win7
Ska skaffa en ny dator snart ändå. Blir väl Windows10. Bara jag kan byta till ren installation, för jag avskyr alla extra program som följer med påtvingat antivirus program, som lägger sig så djupt i register med nycklar och kan vara helvete av få bort, samt halvversioner av program man ändå får betala för få fullt fungera

Men behålla en dator med något Linux

Jag tror jag installerar Linux Mint, och sen av hoppas på en buggfix om man skulle vilja ha Xubuntu igen?
Borde inte alla releaser få en sån fixad i ISOn att ladda ned och komma
vid en uppdatering, om det är installerat redan?

En bra sak med allt detta är väl jag lärt mig installera OS själv, om allt är så enkelt byta bootpartion, till USB eller skiva, sen sköts det mesta av sig själv, även drivrutiner

Får se vilket jag väljer, finns ju galet många att välja på distrowatch om de ens har alla som finns

https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2400837
https://askubuntu.com/questions/1030867/how-to-diagnose-fix-very-slow-boot-on-ubuntu-18-04
https://askubuntu.com/questions/1038368/slow-boot-on-ubuntu-18-04
https://askubuntu.com/questions/1029050/long-boot-times-on-18-04
Citera
2019-01-18, 02:49
Medlem
Citat:
Ska kolla länkarna,så deras instruktioner är i sudo ?
Jag trodde jag kanske kunde editera dem från filhanteraren för de skrev ut sökväg

Tycker det vore lämpligt man skrev ut hela kommandon,alla är ju inte erfarna användare

[...]

https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2400837
https://askubuntu.com/questions/1030867/how-to-diagnose-fix-very-slow-boot-on-ubuntu-18-04
https://askubuntu.com/questions/1038368/slow-boot-on-ubuntu-18-04
https://askubuntu.com/questions/1029050/long-boot-times-on-18-04

Jag skummade bara genom länkarna lite fort, och de ser ut att ha angett "sudo" i de terminalkommandon som kräver sudo. I något fall ser jag att någon skrivit typ "redigera /etc/default/grub", men tanke på att den inte ligger i ens hemma-mapp så tror jag folk ändå förväntar sig att man vet att det krävs su eller sudo för att kunna redigera den. Ska du redigera en en fil som ligger utanför din egna mapp, eller göra något som påverkar någonting utanför din egna mapp, så använder man generellt sett sudo.
Citera
2019-01-24, 14:12
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Jag skummade bara genom länkarna lite fort, och de ser ut att ha angett "sudo" i de terminalkommandon som kräver sudo. I något fall ser jag att någon skrivit typ "redigera /etc/default/grub", men tanke på att den inte ligger i ens hemma-mapp så tror jag folk ändå förväntar sig att man vet att det krävs su eller sudo för att kunna redigera den. Ska du redigera en en fil som ligger utanför din egna mapp, eller göra något som påverkar någonting utanför din egna mapp, så använder man generellt sett sudo.

Mitt svar kommer sent men ok ska prova, kanske
Bara det jag inte vet om mitt fel beror på just det, alla verkar ju ha lite olika kanske
beroende på hårdvara... kanske inte jättebra jag ändrar på något som gör det ännu långsammare. Eller datorn inte startar alls...

Har iaf lyckats installera f.lux med terminalen, funkar om man får exakt vad man ska skriva in...

En fråga till eftersom det finns så många olika Linux, så kanske jag fått ned fel sorts filer
Som tillhör annan sorts Linux, ladda ned fil med .deb tillhörande Vivaldi browser är det sådana man ska använda sig av i *Ubuntu?
Eller hur exakt gör man för installera från dessa mappar som man får ner oavsett filändelse.
Citera
2019-01-24, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firmi
Har använt ubuntu flr länge sen av det jag minns fick man använda konsolen för att installera varje liten sak som drivrutiner och annat.

Det var extremt jobbigt att installera saker helt enkelt man fattade knappt guiderna och det var så mkt jobb för ett litet program eller nån drivrutin.

Varför kan man inte bara ha installations filer så som på windows .exe filer för allt.

Man klickar sen installeras det bara.
Vet inte anledningen till, men allt blir lättare alltsom tiden går. När jag först installerade Debian Lenny i början av 2010 måste t.ex. jag montera varenda apparat med terminal. Nu monteras allt automatiskt.

Det är lättare att installera program i linux än det brukade vara, och i framtiden ska man göra så så lätt som på windows.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in