Citat:
Ursprungligen postat av
KlappMungon
Väntevärdet för klave i de återstående 3000 kasten är fortfarande 30%. Problemet är fortfarande att du inte har en aning om när dessa klave kommer. För varje ensskilt kast är det fortfarande 70% chans till krona så det bliir oriimligt att gissa klave i varje enskilt fall
Av ren nyfikenhet: Hur har du tänkt välja ut vid vilka kast du skall gissa klave?
Om du säger att just det här kastet blir nog klave. hur tänker du dig att det går till rent fysiskt med denna ändrade sannolikhet i utfallet? Ändrar myntet tillfälligt form vid vissa kast eller hur skulle det gå till?
Jag tänker ju att dessa val blir random val som följer 70/30 fördelning.
Jag vet inte om detta leder till mer eller mindre monetär nytta än om man följer principen om att maximera förväntad monetär nytta. Det finns förmodligen simulering på detta?
Citat:
Och låt oss göra så här: Vi kör först 10 kast. Det är ganska sannolikt att vi inte får fördelningen 30%/70%.med så få kast. Sedan bestämmer vi oss för att köra 10 kast till. Vill du då anppasa dina gissningar så att frekvensen för alla 20 kasten skall stämma eller vet myntet att vi börjat en ny omgång nu?
Vad händer om vi kör 10 kast idag och 10 imorgon? Nollställs det vid midnatt ellef skall vi ta hänsyn till uttfallet av gårdagens kast?
I exemplet så vet vi med säkerhet att sannolikhetsfördelningen är 70/30.
Då behöver vi aldrig ta hänsyn till föregående faktiska utfall och om vi vet att vi har en spelserie om 10, 100, 1000 whatever så är det väl rimligt att vi anpassar oss till de sannolika utfallen?
Citat:
Man hamnar i absurda frågeställningar om man håller fast vid diin hypotes. När man hamnar i sådant bör man ägna sin energi åt att förstå var man tänkt fel, inte fortsätta att försöka bevisa hypotesen som ger upphov till absurditeter.
njaa, min hypotes är att maximering av förväntad monetär nytta inte alltid är rationellt.
Jag kan bevisa den hypotesen mycket enklare med ett annat exempel;
ponera du har två handlingsalternativ h1 och h2.
h1 ger till 90% sannolikhet 10miljoner i vinst och 10% sannolikhet 0 i vinst.
h2 ger till 100% sannolikhet 8,99 miljoner i vinst och 0% 0 i vinst.
Följer vi principen om att maximera förväntad monetär nytta så ska vi välja h1 eftersom
10 * 0,9 + 0 * 0,1 = 9
och h2:
8,99 * 1 + 0 * 0 = 8,99
Då 9 > 8,99 så ska vi välja h1. Men detta är uppenbart irrationellt då vi riskerar att kamma hem 0 när vi med säkerhet kan kamma hem 8,99miljoner.