• 1
  • 2
2019-01-19, 04:18
Medlem
Arsenikarsles avatar
Jag valde för en tid sen ett sparkonto med rörlig ränta utan bindningstid, nu har räntan gått ner och jag undrar lite över hur jag ska göra.
Är det vanligt att man hoppar mellan olika sparkonton beroende på vilka som har bäst erbjudande för tillfället eller väljer man ett och binder upp sig för bäst resultat?

Visst behöver man inte tvunget göra som alla andra men jag är nyfiken iallafall.
Jag sparar inte till nåt särskilt men kommer behöva ta av sparkontot för att dryga ut CSN-lånet under kommande studier snart.
Citera
2019-01-19, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arsenikarsle
Jag valde för en tid sen ett sparkonto med rörlig ränta utan bindningstid, nu har räntan gått ner och jag undrar lite över hur jag ska göra.
Är det vanligt att man hoppar mellan olika sparkonton beroende på vilka som har bäst erbjudande för tillfället eller väljer man ett och binder upp sig för bäst resultat?

Visst behöver man inte tvunget göra som alla andra men jag är nyfiken iallafall.
Jag sparar inte till nåt särskilt men kommer behöva ta av sparkontot för att dryga ut CSN-lånet under kommande studier snart.

Vad pratar vi för summor och räntor på de olika kontona?
Citera
2019-01-19, 11:46
Medlem
Pallestroms avatar
Är det vanliga sparkonto hos storbankerna med insättnings garanti har du väl knappt någon ränta?
Avanza har väl typ 0.65.%

Eller är det spar i tex Upplandsspar som ger ca 6.5%? Maxgräns på 50.000kr...
Citera
2019-01-19, 13:20
Medlem
Givetvis ska man hoppa mellan konton, det är enda sättet vi kan påverka räntenivån. Jag flyttar ständigt pengar fram och tillbaka, öppnar nya och avslutar andra konton. Nån kanske tycker att det är småpengar det rör sig om, men i längden gör det ganska stor skillnad.
Citera
2019-01-19, 15:28
Medlem
Citat:

Just nu Volvofinans 0,90% ränta plocka pengar när du behöver.
Viktigt kan vara att ha ett sparkonto med insättningsgaranti på sina pengar.
Sparkonto utan insättningsgaranti har högre ränta ( Typ Akelius).
Citera
2019-01-19, 15:37
Medlem
Pudersockers avatar
Ett tag hade jag 7-8 olika konton, satte in från lönen på det som för tillfället erbjöd bäst ränta och ibland flytta jag över från sämsta till det bästa. Nu har jag amorterat på bolånet ganska mycket så nu har jag bara 2-3 konton förutom bankkontot, Avida och ett par på Avanza. Alla med insättningsgarantin förstås.
Senast redigerad av Pudersocker 2019-01-19 kl. 15:41.
Citera
2019-01-19, 16:24
Medlem
Imnshos avatar
Jag är en sån som inte lägger alla ägg i en korg, och byter om sparräntan är för dålig. Jag kanske inte jagar det allra högsta, men det ska naturligtvis vara insättningsgaranti och gå snabbt att flytta pengarna.

Idag har jag fem nischbanker och ser till att inte komma för nära max 950k ifall det blir systemkris.

Därtill har jag min husbank som får vara lönekonto och "hub" för betalningar.

Som grädde på moset depå hos Nordnet.
Citera
2019-01-19, 17:50
Medlem
Den uppenbara nackdelen att hoppa runt mellan konton är att du har 0 % i ränta under de dagarna bytet sker. Vilket ofta är 3-4 arbetsdagar, beroende på hur snabbt banken betalar ut samt hur snabbt den nya banken registrerar insättningen.
Citera
2019-01-25, 07:48
Medlem
Arsenikarsles avatar
Jag har lite över en miljon och blev tvungen att fixa nytt konto att föra över till då insättningsgarantin inte täckte så mycket.
Kör endast avanza för sparpengarna (har öppnat konto på nordnet men just nu inga aktiva konton) och har i grunden nordea dit lönen kommer och räkningarna betalas från, konstigt nog har jag inga sparräntekonton där, insåg att jag nog borde öppna ett.

Det låter lockande att splitta allt i mindre summor och flytta runt beroende på vad som finns, om inte annat känns det tryggare så när det gäller större summor.
Just nu har jag resurs bank på 0,50% och collector med ränta på 0,75%, givetvis kom de på att de ville sänka räntan så fort pengarna kom in på kontot..

Citat:
Pallestrom: Eller är det spar i tex Upplandsspar som ger ca 6.5%? Maxgräns på 50.000kr...

Vad är haken?
Citera
2019-01-25, 10:16
Medlem
Pudersockers avatar
Citat:
Just nu har jag resurs bank på 0,50% och collector med ränta på 0,75%, givetvis kom de på att de ville sänka räntan så fort pengarna kom in på kontot..
AvidaSpar 0,90% kanske kan va nåt då
Citera
2019-01-25, 11:58
Medlem
Citat:
Vad är haken?

Ingen insättningsgaranti.

Jag flyttar inte runt så länge det inte handlar om en betydlig skillnad. I sammanhanget känns det inte värt att hålla på men just nu råkar jag ändå ha några hundratusen placerade på den banken som ger bäst rörlig ränta i Sverige. Resten ligger i fonder.
Citera
2019-01-26, 08:04
Medlem
Arsenikarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
AvidaSpar 0,90% kanske kan va nåt då

säkerligen, om de nu håller sig till den räntan och inte sänker så fort jag öppnat konto där
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in