2019-01-24, 22:54
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews

OH lyckades lura sin omgivning både före och efter sin bortgång - allt är inte vad det ser ut att vara.

Som för dig då fast med HB...
Senast redigerad av Sentinelesen 2019-01-24 kl. 23:12.
Citera
2019-01-24, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sentinelesen
Om man var lärare på en skola som var hemma hos en familj och knackade på utan att få svar och sedan gick tillbaks till skolan och efteråt fick reda på att hela familjen låg död i olika rum och någon kom och frågade - Men varför slog du inte larm direkt? Vad hade jag känt? Vad hade jag svarat? Hade jag någonstans undrat om jag hade kunnat förhindra det? Hade jag känt att jag borde ha larmat tidigare? Hade jag blivit förlamad av skuldkänslor? Hade jag snabbt sökt efter ett svar som kan kunde förklara min "miss"? Ett svar som lät mitt underlåtande att verka mindre försummande? Betänk att det här var en lärare som kände barnen, som hade umgåtts med dem 3-4 dagar i veckan på tu man hand, som hade en nära relation, som var i chock.

Alla plågas nog av detta. Och svaret kom jo efter utredningen. Nej, man har inte gjort något fel. Formellt. Jag tror nog att man ställa sig ändå frågan individuellt. Om och om igen - tills tiden minska sorgen kring detta. Och vad skulle man har sett? I bästa fall två flickor som klarade av skolundervisning
fint i hemmamiljö med reducerat timantal och i utvalda ämnen. Varför ska man som lärare ifrågasätta detta. Man antar det fungerade inte i skolan, men det fungerar i hemmet. Jag hade inte ifrågasatt just detta om man hade förklarad mig situationen. Varför skulla man? Det jag hade reagerad på är när två flickor med 11 år hade fått samma ovanliga diagnos och föräldrarna med detta som bas söker hemundervisning. Då tror jag att föräldrarnas socio-ekonomiska status vägde tungt. Jag vet inte ens om det finns någon annan familj i hela Sverige där alla barn i samma familj har komplett hemundervisning. Tror inte det.
Citera
2019-01-24, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är nog fler än jag som inte begriper vem du avser. Mängder av postare deltar inte längre av olika skäl.
Men i hela tråden finns det bara en postare som verkligen begått något riktigt klandervärt och verdervärdigt, något som är olagligt och straffas hårt.
Den personen skvallrade tidigt om de mycket sekretessbelagda läkarintygen för barnen.

Det var en postare som la ut uppgifter att de döda barnen hade ”skriftliga intyg med diagnosen ME utfärdade från ett stort svenskt sjukhus” .
En postare som ville spela Allan och kung i en tråd på FB och för det var beredd att bryta mot något av det viktigaste löfte man avger när man jobbar och har tillgång till känsliga uppgifter om sjuka. Sin tystnadsplikt.

Mycket märkligt om du ens överväger att ge denne individ, som för övrigt i andra trådar utförligt beskrivit sitt narkotiskamissbruk och ofta benämnde poliser som ”grisar”, beröm för sitt förkastliga skvallrande med de döda barnens sekretessbelagde uppgifter.

Om det är något som skadat och stört någon anhörig är det definitivt att redan kort efter morden på de unga släktingarna få se deras sekretessbelagda diagnoser ute på nätet.
Helt obegripligt hur någon kan yppa sekretessbelagda journaluppgifter om två dödade barns sjukdom, uppgifter som man sannolikt fått tillgång till på jobbet och lovat att aldrig någonsin lämna ut.

En sådan postare ska inte få beröm. Postaren Frank Einstein förtjänar istället mycket kritik för det brottsliga han gjorde mot barnen och deras anhöriga. En sådan glappkäftad individ skulle nog ingen av oss vilja träffa på inom sjukvården någonstans, när vi behöver och söker hjälp.

Gäller samma krav på kritik polisen eftersom dom begått ett ännu värre brott som bekräftade Frank Einsteins spekulation? Gör en polisanmälan, jag önskar dig lycka till!
Citera
2019-01-24, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Ingen aning. Jo menade MR-röntgen - hade varit perfekt om det funnits ME-röntgen 😊
Nej i det här fallet har det väl varit föräldrarna som hållit i taktpinnen. Men även de som kände sina barn bäst.
Sen tror jag det är ytterst få föräldrar som vill att barnen ska få denna diagnos - däremot vill man ha en förklaring vad alla symptomen beror på.
Om man som förälder har "andra problem", så kan det vara så att man i sin (exempelvis) depression, eller på annat sätt/av annan anledning förvrängda verklighetsbild, tycka att det är "praktiskt" om båda flickorna hålls hemma, med samma diagnos.

Om det gentemot skolan finns ett "upparbetat spår", där skolan går med på hemundervisning, så är det nog "enklare" för föräldrarna med två barn med samma diagnos. Om skolan accepterar att ge hemundervisning för en flicka med en ME-diagnos, så är det enklare att få skolan att agera mer eller mindre identiskt, för flicka nr 2.
Om istället flicka nr två, skulle diagnosticeras med, t.ex. någon variant av NPF som aspberger, eller depression, så är det inte säkert att det skulle leda till "hemundervisning" för även det barnet.

Jag har dessutom förstått det som att det är viktigt, framförallt för barn, att utesluta NPF som ADHD eller autismspektrumstörningar vid ME utredningar.

Barn kan ju inte alltid formulera sig så väl som vuxna kan, så att göra utredningarna med barnet i centrum, snarare än föräldrarna, är nog extremt viktigt.

Hur utredandet gått till, och vad som egentligen hamnat i olika intyg, vore mycket intressant att veta, liksom om det funnits något (ordentlig) vårdplan för flickorna, förutom en eventuell rekommendation om hemundervisning.

Vem vet, det kanske inte rekommenderades just "hemundervisning" från läkare/vårdens sida, utan det kan ju faktiskt ha rekommenderats "anpassad undervisning" i någon form.
Citera
2019-01-24, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vi diskuterar barn och ME. Vad du bryr dig om dem är inte ens centralt.

Det finns vårdprogram för ME. ME har en diagnoskod. Däremot finns stor risk för okunskap och i värsta fall en nonchalant attityd relaterat till sjukdomen och de sjuka.

Oavsett om de mördat barnen så är det ett långsökt antagande då A fick diagnosen år 2015 - Vad är då vitsen med att manipulera fram ME?
Det är vad dina påståenden om att driva fram kokar ner i:
Att de driver fram diagnos. Att de driver fram hemundervisning.

Vad är motivet? Fortsättningsvis vill jag påminna dig om att det är en läkare med i bilden som gjort en utredning.
Föräldrarna ska inte utreda ett dugg och läkaren klarar inte av att begripa att det är depression menar du?

Vad är en rest av borreliainfektion?
Nej, jag vet ingenting. Men jag vet vad som skrivits i tråden bortom missan, jag vet vad barnvakten skrev om A.
... och jag vet vad ett förringande innebär för en sjuk människa. Det är främst sista meningen som jag agerar utifrån när noviser i tråden friskförklarar barnen eller när misstron flödar som mest.

Du är redo att släppa om du får veta vem det rör sig om? Om det nu visar sig vara Bertil Kanonduktig, på vårdcentralen i Skövde - känns det mer relevant för din del?

Du kan ju börja med att läsa VISS - det står klart och tydligt hur utredningen ska gå till och så blåsta och inkompetenta är inte läkarkåren att de inte kan följa ett vårdprogram - även om det finns rötägg med attityd.

Du verkar tro att man gör det hela på en höft:

http://viss.nu/Handlaggning/Vardprogram/Nervsystemet-och-smarta/ME-CFS-Kroniskt-trotthetssyndrom/

Det är barnen jag bryr mig om - och om du anser att jag förringar barnens symptom så har du läst det jag har skrivit som Fan läser Bibeln! Jag frågar mig om ME-diagnosen kanske är fel i M:s fall och om läkarna har slarvat/hafsat/påverkats/haft ont om tid/ varit trötta/ utarbetade - ja vad fan som helst - och kanske satt fel diagnos. Sånt har hänt mer än en gång förut.

Jag påstår inte att det är så, men blir mycket fundersam och försöker tänka längre än att doktorn alltid har rätt och är ofelbar.

Det är allt.

Fattar inte varför du är så ilsken och uppe på tånaglarna hela tiden. Dygnet runt, som det verkar. Speciellt om man inte tycker exakt som du om precis allt i det här falle,t för då är man ju knappast vatten värd.

Jag orkar dessutom inte lusläsa allt du skrivit under alla nätter, då jag själv som de flesta andra ligger och sover, men har däremot stor respekt för dina kunskaper och din driv att leta upp värdefull info.
Senast redigerad av zilvereko 2019-01-24 kl. 23:13.
Citera
2019-01-24, 23:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
J
Fokus har legat på O, och det ska med rätta ligga på O för det är hans beteende som sticker ut. Det är också han som stryper sin hustru (tar inte ens notis om alla bisarra förslag på självstrypningsmetoder).
Att du anser att strypning är bisarra förslag förvånar inte ett dugg - för fokus ska ligga på Oskar givetvis.
För om Hanna tagit livet av sig så påverkar det er konspiration radikalt.

För övrigt har du inte levererat nåt som pekar i riktning mot Oskar som trippelmördare mer än pseudoanalyser när du leker grafolog och sånt.

Problemet är att det är motagument för att doktor och obducent Solglittret har extremt dålig koll. Det kanske inte stod nåt om detta på wikipedia - inte vet jag.
Senast redigerad av develi 2019-01-24 kl. 23:58.
Citera
2019-01-24, 23:02
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Spela inte dum. Jag menar givetvis den skribent som är den enda som levererat information ur avskedbrevet 8 månader innan pressträffen dvs Stehlitz.
Som hade vänner som var nära bekanta med familjen på båda sidor, var med via gemensamma aktiviteter med familjen och som hade information även via lärare.
.

Det du refererar är vad denne postare själv uppgav, inget som det finns minsta verifierade uppgifter om att det stämmer. Den här tråden har varit så full av manipulatörer och troll, en del äkta troll, att man faktiskt inte kan utgå från att denne postare som inte längre deltar uppgav sanningen vare sig om sina relationer till familjen/orten eller fakta om händelsen.

Tvärtom - hen hade bevisligen också helt fel. Avskedsbrevet har underskrifter som tillkommit efter den tryckta texten - då är det inte handskrivet. Inte heller nämner polisen ett ord om någon video.
Citera
2019-01-24, 23:04
Medlem
Citat:
Du hoppar medvetet över det som är mest anmärkningsvärt:

Hade flickorna varit mycket sjuka - hade läraren och rektorn naturligtvis först och främst trott att man var på sjukhus med någon tös. Inte gissat att familjen rest bort på semester.

Om två mycket sjuka barn möter upp på hemundervisningen och ingen verkar går att få tag på hemma - inte tror man från skolan att barnen och familjen åkt på semester!

Vill man att barnen var mycket sjuka, så är det så. Hjälper inte vad de som har sett barnen skriver. Inte när två personer med ganska olika infallsvinklar berättar samma sak. Och har barnen tjoat i poolen så är det klart att de ha legat i sängen i dagar efteråt. Ingen kan bevisa - ingen kan motbevisa. De som vet håller tyst. Att ett barn fick sin diagnos bara månader innan dådet. Spelar ingen roll - livet var redan dömt att inte ha en mening.
Citera
2019-01-24, 23:05
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det gäller att använda värdeord, det är därför Solglittret skriver att läraren gissade att familjen åkt på semester när det korrekta citatet är:

– Vi blev fundersamma redan där men vi tänkte att de hade åkt bort över nyår.

Det är ett exempel på hur man försöker manipulera med ord. Ett ännu mer avsyvärt exempel är att lansera epitetet ”Bjärredsstryparen”. Det är så otroligt utstuderat.

Det är klart att familjen var i stånd att åka bort, ingen av barnen var förlamad eller fast i en respirator. Oskar och Agnes kunde uppenbarligen resa bort för att söka behandling utomlands. Det är ett extremt märkligt resonemang att familjen skulle ha varit oförmögna att ta sig utanför huset på grund av flickornas sjukdom.

Hade dom varit så dåliga att dom inte tog sig ur sängen så hade de förmodligen blivit inskrivna på sjukhus. Att en läkare hävdar att barn med ME inte är sjuka för att dom kan/orkar ta sig utanför husets fyra väggar är ganska talande för vederbörandes människosyn. Man måste vara sängbunden och i princip döende, annars simulerar man.

Det är oetiskt, okänsligt och omänskligt.

Tack! Det är väldigt bra med uppmärksamma skribenter som hela tiden avslöjar de med agendor, de som utan etik och moral utnyttjar sig av en tråd för sina egna behov, som påvisar när de twistar, vrider och skruvar på sanningen för att passa deras högst egoistiska och dubiösa syften. Obehagligt att det ska behövas i en tråd om två mördade flickor, men nu när vi uppenbarligen har sådan människor i vårt samhälle är det av godo att vi har de som bekämpar dem.
Citera
2019-01-24, 23:10
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:
Det du refererar är vad denne postare själv uppgav, inget som det finns minsta verifierade uppgifter om att det stämmer. Den här tråden har varit så full av manipulatörer och troll, en del äkta troll, att man faktiskt inte kan utgå från att denne postare som inte längre deltar uppgav sanningen vare sig om sina relationer till familjen/orten eller fakta om händelsen.

Tvärtom - hen hade bevisligen också helt fel. Avskedsbrevet har underskrifter som tillkommit efter den tryckta texten - då är det inte handskrivet. Inte heller nämner polisen ett ord om någon video.

Fel igen och ytterligare en oärlig skruv. SS sa inte tryckt text utan tryckt bläck.
Huruvida detta var tryckt av en bläckstråleskrivare (finns ens sådana längre eller är de utbytta av laser?) eller en bläckpenna uppgavs inte.
Citera
2019-01-24, 23:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det är barnen jag bryr mig om - och om du anser att jag förringar barnens symptom så har du läst det jag har skrivit som Fan läser Bibeln! Jag frågar mig om ME-diagnosen kanske är fel i M:s fall] och om läkarna har slarvat/hafsat/påverkats/haft ont om tid/ varit trötta/ utarbetade - ja vad fan som helst - och kanske satt fel diagnos. Sånt har hänt mer än en gång förut.
Jo, jag skrev:
OM NU MOA OCH AGNES FAKTISKT LED AV SINA SYMTOM - hade svår värk, svår utmattning, svårt med sömn - SÅ ÄR DET FÖR DJÄVLIGT ATT NOVISER SITTER OCH IFRÅGASÄTTER DERAS DIAGNOS.
EFTERSOM DET DÅ FINNS MER RISKER I ATT VARA NONCHALANT I DENNA FRÅGA.

Hoppas jag var tydlig nog.
Citat:
Fattar inte varför du är så ilsken och uppe på tånaglarna hela tiden. Dygnet runt, som det verkar. Speciellt om man inte tycker exakt som du om precis allt i det här falle,t för då är man ju knappast vatten värd.Jag orkar dessutom inte lusläsa allt du skrivit under alla nätter, då jag själv som de flesta andra ligger och sover.
Ilsken?
Strunta du i vad jag sysslar med gällande skrivande - men att det är en låg patetisk klassiker som brukar tas till när orden tryter är jag fullt medveten om.
Tönt.
Citera
2019-01-24, 23:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag bryr mig inte ett skvatt om den skribent du uppgav så denna får du älta med nån annan - du antog fel.
Stehlitz är den enda som lämnat verifierbara uppgifter långt innan pressträffen gällande avskedsbrev:
Att föräldrarna planerat detta sen hösten.
Citat:
Nån video har jag aldrig diskuterat så det är helt ovidkommande. Ej heller den skribent jag nämnde mig veterligt dvs Stehlitz.

Det finns ingenting som talar för varken bu eller bä via pressträffen - tryck och med bläck kan ske med kulspetspenna likaväl - oavsett om namnunderskrifter är skrivna efteråt och nån utskrift eller bläckskrivarpatron nämns inte.
Men nice try, Glittret. Mig kan du inte ordbajsa med. Jag har diskuterat med dig i andra trådar, vis av erfarenhet.
Senast redigerad av develi 2019-01-24 kl. 23:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in