2019-01-23, 21:55
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Nej, allt kommer naturligtvis inte ut. Jag har själv i min ungdom varit, möjligen inte så aktivt, involverad i djurrättsrörelsen. Detta är inget jag skäms över utan står för. Idag jobbar jag själv med djurförsök, inget jag känner glädje över men ser det mer att det är för det stora bättre. Jag har haft kontakt med människor inom den mer militanta rörelsen, men det var närmare 20 år sedan, och det finns mycket jag ifrågasätter med deras aktioner. Så, nu har jag outat det, bara för att förklara vari min kunskap ligger. Jag ser mig som ställningslös i frågan.

I vilket fall så kännes det som att media har ett hat/kärleksförhållande till militanta veganer. De skriver gärna fint om fredliga demonstrationer, men slår på stortrumman när det handlar om mer militant aktivism. Precis som med NMR (och nu likställer jag definitivt inte det två rörelserna som så), AFA, huliganer eller andra våldsbejakande grupperingar så är all reklam bra reklam. Om de blir framställda i god dager, bra. Om de blir framställda i dålig dager, ännu bättre. Då kan vi se att det är rakryggade och inte bangar för lite skit. Lite så.

De backar inte för att gå ut i media efter större händelser, anonymt visserligen, men som organisation attraherar de även en viss typ av människor som gillar att ställa till ofog i allra största allmänhet. Där känner (kände) jag också vänsterautonoma och våldsamma personer efter att de halvt slagit ihjäl en skinnskalle nästa vecka står med armen runt axeln på denne i fotbollsklacken och skriker hot och skällsord mot det andra lagets klack. Nu inte sagt att de fredliga uppskattar all negativ publicitet, men nog utnyttjar de tidningarna, och de går på det. Veganer är ju snälla liksom.

Därför tror jag att allt (nästan) som rör djurrättsrörelsen uppmärksammas i media, behjälpligt påhejad av djurrättarna själva. Oavsett om de blivit beskjutna av uppretade jägare eller orsakat en ekologisk katastrof genom att släppa ut minkar. Tro mig, rör man sig i såna miljöer söker man aktivt efter artiklar om minsta aktion och blir helt till sig i brallan om någon skrivit tre rader om det i Karlskogaposten. Precis som NMR, AFA eller djurgårdens fina grabbar. Även om mina polare var gula och svarta

Ursäkta för lite ordbajseri

Jag tror till 100% på vad du säger.

Jag har en kusin, några år yngre än mig själv. Vi blev tvungna att träffas under uppväxten.

Jag och min syster var övertygade från det att han var åtta år att han skulle bli extremist när han blev stor. Vilken sorts extremist var oväsentligt, det skulle mest komma att bero på vilken dålig miljö han hamnade i; oddsen var 50/50 på skinnskalle eller svartvänster. Nu blev resultatet militant vegan (och hans syster allmänt frireligiöst illa behandlad av en serie karlar).
Citera
2019-01-23, 22:31
Medlem
Tror inte att bönderna lever för att plåga sina djur.
Välmående nötkreatur ger nog mer mjölk och bättre kött.
Men i och med urbaniseringen så har många tappat greppet om vad en ko, gris eller ett får är och vilka umbäranden djuren skulle få utstå om dom fick leva helt utan mänsklig inblandning.
Har sett EM Metro-insändare där en tjej on gjorde sig över den onaturliga inseminering på kor.
Men jag tror ju att om kon själv får välja tar hon inseminering före en tung tjur som hoppar på henne.
Tjuren kommer knappast med blommor och choklad till kärleksmötet utan det är ett ton muskler och ben med bara en sak i huvudet.
Så många förmänskligar djuren och bortser från skillnaderna.
Citera
2019-01-23, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D.Yster.Quist
Tror inte att bönderna lever för att plåga sina djur.
Välmående nötkreatur ger nog mer mjölk och bättre kött.
Men i och med urbaniseringen så har många tappat greppet om vad en ko, gris eller ett får är och vilka umbäranden djuren skulle få utstå om dom fick leva helt utan mänsklig inblandning.
Har sett EM Metro-insändare där en tjej on gjorde sig över den onaturliga inseminering på kor.
Men jag tror ju att om kon själv får välja tar hon inseminering före en tung tjur som hoppar på henne.
Tjuren kommer knappast med blommor och choklad till kärleksmötet utan det är ett ton muskler och ben med bara en sak i huvudet.
Så många förmänskligar djuren och bortser från skillnaderna.

Så sant.
Många romantiserar också bilden av "fria" dvs vilda djur. I det fria livet dör många djur, tex älgar, i bilolyckor (där de kan få ligga med bruten rygg och vänta på att en jägare kan komma och avliva), genom svält, sjukdom eller ålder. Samtliga av dessa naturliga orsaker är plågsamma.
En ko som börjar bli gammal och sjuk, eller som skadar sig, blir snabbt och enkelt avlivad, oftast med bultpistol. Snabbt, smärtfritt och ett barmhärtig sätt att avsluta ett lidande.
Det känns som att dessa vegandårar ofta använder sig av frasen "de MÖRDAR djur" och får det att låta som att det är det värsta som kan hända ett djur. Men det värsta som kan hända ett djur är att lida. Djur tänker inte på döden, de lever här och nu. Nu är jag inte jätteinsatt i forskning på kaniners känsloliv t.ex, men jag tvivlar på att de vet att de ska "mördas" när de blir större. Det är vi människor som lider av dödsångest.
Citera
2019-01-23, 23:16
Medlem
Varför bränner man kaninöron i början på den här
https://www.youtube.com/watch?v=lyypqhGzLd0&feature=youtu.be
Citera
2019-01-23, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalvHerr
Ja, för det är ingen skillnad på djur och människa? Jo, det är det, oavsett vilken filosofiska grund du har för din höga häst du sitter på.

Skrattretande? Verkligen skrattretande när du och din familj blir mordhotad.

Jag förstår dessa djurrättsaktivister, men deras handlingar är oacceptabla i dagens samhälle, och snudd på psykotiska är de för att de inte inser detta faktum. Dessa personer är egoistiska, sett från ett helhetsperspektiv, oavsett om de värnar för ett stackars djur i en trång bur.

Och nä, jag vill inte födas i en sådan bur för att senare i livet skickas på slakt. Men vad fan är det för jävla argument?

Har aldrig rättfärdigat hot gentemot någon, känner dock ingen sympati för dessa individer. Det är ett rimligt argument, det är ganska perverst vad vi utsätter levande varelser för bara på grund av en unken päls.
Citera
2019-01-23, 23:39
Bannlyst
De mordhotar djurplågare. Än sen?
Citera
2019-01-23, 23:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av schurrer
De mordhotar djurplågare. Än sen?

Är du hjärndöd? Sverige har säkert världens hårdaste djurskyddslagar och man hör ofta att djurhållare som inte sköter sig får näringsförbud. Ändå ska ni djurfrontare tjafsa som några idioter. Undra på att ni är hatade.
Senast redigerad av Rouen 2019-01-23 kl. 23:42.
Citera
2019-01-24, 00:13
Medlem
WalterPinkmanBitchs avatar
Det bästa mot dessa militanta veganer skulle vara hagelbössa, först mot mindre vitala kroppsdelar för att det ska göra ont innan det dödande skottet mot huvudet avlossas. Skjut, gräv, tig-metoden. Tyvärr står ju svenska staten och deras vegancuck-politiker inte på samma sida som de som producerar mat och får detta land att fungera, så det blir väl ett antal år i fängelse om något sådant skulle förverkligas, men man kan ju alltid drömma!
Citera
2019-01-24, 00:28
Medlem
ArthurMorgans avatar
Hade bönder och pälsuppfödare varit lite organiserade så hade de startat och finansierat en organisation som belyser de här terrororganisationerna. En sådan organisation kan driva eller vara en internetpublikation där man granskar och belyser individerna och vilka brott de begår. Det krävs inte mer än en halvtidsanställd journalist för att totalt kartlägga och "hänga ut" de här terroristerna. Visst, en del bryr sig inte om de hamnar med namn och bild på nätet...men många gör det, arbetsgivare och omgivning googlar. Utöver detta skulle en sådan organisation kunna sätta den här problematiken på agendan på ett helt annat sätt när media, politiker och myndigheter får se vilken systematisk brottslighet det handlar om. Istället sitter bönderna och pälsuppfödarna som sitting ducks och hoppas att lokala sheriffen ska lösa något. Det kan de glömma, de lokala polismyndigheterna vet inte inom vilka kretsar de ska leta efter gärningsmän, den här typen av brottslighet är dessutom länsöverskridande, de lokala polismyndigheterna lägger ner anmälan så snart det bara går.

Att Säkerhetspolisen numer inte har djurrättsterroristerna på sitt bord är rent ut sagt för djävligt och underligt, de olika polismyndigheterna förmår inte lägga pusslet och se helhetsbilden. Att djurrättsrörelsen inte längre ingår i regeringens regleringsbrev för Säkerhetspolisen är säkerligen en eftergift åt Miljöpartiet.
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Heter han Richi Klinsmeister på riktigt, eller är det ett påhittat och taget namn ?
Han heter det på riktigt: http://archive.is/7zNRO

Däremot har han bytt namn i flera i omgångar och han är inte född som varken Richii, Richard eller Klinsmeister. Den som vill veta historiken får gärna ringa Skatteverkets folkbokföring och fråga och posta här. Vem vet, kanske vill han med sina namnbyten dölja kopplingar till en inflytelserik familj?

Här är några slumpvist valda domar på Richii Klinsmeister och folk runtomkring honom:
https://minfil.com/l6d01fr8b3/B1073-09_PDF
https://minfil.com/nfd81erbbe/B3324-12_PDF
https://minfil.com/o2d414r4ba/B17788-10_PDF
https://minfil.com/p9db15r7b5/B3669-13_PDF

Djurrättarna och övriga extremvänstern överlappar varandra, dock inte alls lika mycket som på 90-talet, här kan en av de dömda i ett av djurrättsmålen ovan ses dömd i ett mål som rör en asylrättsdemonstration: https://minfil.com/kcd11fr6b2/B8301-11_PDF
Senast redigerad av ArthurMorgan 2019-01-24 kl. 01:13.
Citera
2019-01-24, 00:51
Medlem
BeatriceCencis avatar
Enligt artikeln på SVT:s hemsida så har hela 40% av Sveriges bönder utsatts för hot, skadegörelse och stölder av dessa vegan-slödder. Det här är ren terrorism och ett hot mot landets säkerhet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/okade-attacker-mot-lantbrukarna?fbclid=IwAR3n6xe_gZhbJYZiIldZwz4IFnA5 SZ3xEnBRxIAk2I_o9Et1lgxbA6a83n8

Föreställ er att det hade varit NMR som hotat 40% av Sveriges bönder. Då hade politiker, media och och Polis bokstavligen punktmarkerat och hängt ut dem. De hade jagats och krossats fullständigt av SÄPO/Polis. Nu, när det gäller vänsterextremt slödder, så får de hållas. Artiklarna i media är få pga alla vänsterjournalister som inte vill hänga ut sina söner och döttrar, eller har fått för sig i sina Disneyfierade hjärnor att vegan-slöddren representerar något gott.
Citera
2019-01-24, 01:50
Medlem
illern1503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Lagen skyddar brottslingen.
Slår man sönder någon som eldat upp ens hus så åker man i fängelse.
Det är väldigt svårt att bevisa juridiskt att det var just denna person som eldade upp ditt hus. Var det verkligen just hans tändsticka som orsakade den stora branden eller var det någon av de andra 14 tändstickorna som andra personer tände?

Därför kan sådant här fortgå.

Därför är det bättre att slå ihjäl dessa kriminella som befinner sig på gården olovligen o sedan kasta dem i gödselbrunnen.
En kontakt med polisen kommer inte gynna dig som utsatt.
Detta är en bra lösning för många på landsbygden
Citera
2019-01-24, 06:24
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
Är kluven till min inställning till militanta djurrättsaktivister.

Har under några somrar jobbat på slakteri o då fått se en del som skulle ha fått de flesta att sluta äta kött. Eller vad säger ni själva om nedan som visas på Youtube?

https://www.youtube.com/results?search_query=reinfeldt+halal+slakt

Tycker att vi lagstiftningsvägen borde få bort alla former av pälsuppfödning. Det är skamligt att politikerna inte tar tag i den frågan på allvar.

Frigående hönsfåglar har det väl ok vad jag förstår. Mjölkkossor är väl inte heller plågade. Grisar avlivas ju numera på ett acceptabelt vis (värre var det förr). Förhållandena vid uppfödning av grisar kan väl dock vara mer diskutabel i en del fall.

Vet inte om man inom EU fortfarande tillåter plågsamma transporter av djur väldigt långa sträckor för att komma till slakterier (där det är billigt att slakta, som exempelvis i Italien).

Träffat några som sysslar med djurförsök. För viktig medicinsk forskning kan man ju under protest få finna sig i det. Alla andra former av djurtester borde dock förbjudas i lag.

Har jagat i tio år o de djuren man då har fällt har fått leva ett fritt naturligt liv. Hade jag varit älg så hade jag hellre blivit skjuten med ett lung-skott än att bli dödad av varg och björn. Som vi jägare brukade att säga: "Om Gud hade velat att vi inte skulle jaga djuren -varför gjorde han dem då av kött?" Att skjuta sådant storvilt man inte sedan äter upp (lejon osv.) är jag dock helt emot.

Kan dock inte sympatisera med att militanta djurrättsaktivister/veganer ger sig på bl.a. bönderna. Men jag skriver gärna på protestlistor ang. att man hanterar djur illa osv. Astrid Lindgren var ju en stark drivande kraft i denna sak.

Idag borde ju möjligheterna vara bättre att kunna övertala opinionen med hjälp av filmer från slakterier osv som kunde få stor spridning på sociala medier.

Framtida generationer kommer antagligen att äta "odlat kött" o det lär ju lösa en del o slakterierna i stort sett försvinner.

Varför angriper inte veganerna halal-slakt? Dom är ju oftast vänster? Kan det vara förklaringen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in