2019-01-23, 20:53
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Gud vad det här fallet skaver. Allting känns bara fel.

Å ena sidan känns det solklart att mamman tagit sitt eget och barnets liv. Precis som Troijan säger, när ett barn mördas är det i princip alltid av en förälder. Självmordsteorin stärks ytterligare av att familjen inte vill gå ut med information och av att det inte finns någon misstänkt. (Polisen vet ju exakt vem som hyrt bilen, sjukanmält etc)

Man behandlade också försvinnandet just som ett försvinnande och inte ett brott. Hade omständigheterna kring anmälan visat att de inte försvunnit frivilligt eller på annat sätt svävade i livsfara hade man ju rubricerat det som misstänkt människorov för att frigöra fler resurser redan på onsdagen.

--------------------

Men... Å andra sidan känns detta som allt annat än självförvållat, trots att jag VET att självmord ofta chockar och att det inte alltid finns varningssignaler.
Men nu är det inte "bara" ett självmord, utan också mord på ett barn. I en familj där ena föräldern arbetar med barnpsykiatri och den andra med barnpedagogik. Bara där vrider det sig ju i magen, det är...för konstigt.

Det verkar även vara en stabil familj där det inte rör sig om någon socioekonomisk utsatthet alls, kvinnan var varken ensam, arbets- eller bostadslös, det har inte framkommit information om några allvarliga sjukdomar, ingen historik av missbruk eller psykisk ohälsa... (Det känns inte heller som en person som är rädd för systemet, eller för att be om hjälp.) Utåt sett snarare en varm, positiv och engagerad förälder, som arbetade som vanligt tills för ett par dagarna sedan utan att någon i omgivningen reagerat.

Det andra som känns "fel" med självmord är ju den satans bilen. Man hittar inte deras kroppar stilla nedbäddade i sina sängar med piller i magen. Inte på ett hotellrum. Inte ihjälfrusna i en snödriva. Inte hängda i skogen eller dylikt vanligt förekommande vid självmord.
De hittas gömda i lastutrymmet på en hyrd skåpbil, i skogsbrynet på en öde parkeringsplats.

Så oavsett om det är ett dubbelmord, eller ett självmord och mord, kan vi iaf konstatera att fallet inte följer några vanliga mallar.
Citera
2019-01-23, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser

Å ena sidan känns det solklart att mamman tagit sitt eget och barnets liv. Precis som Troijan säger, när ett barn mördas är det i princip alltid av en förälder. Självmordsteorin stärks ytterligare av att familjen inte vill gå ut med information och av att det inte finns någon misstänkt. (Polisen vet ju exakt vem som hyrt bilen, sjukanmält etc)

Man behandlade också försvinnandet just som ett försvinnande och inte ett brott. Hade omständigheterna kring anmälan visat att de inte försvunnit frivilligt eller på annat sätt svävade i livsfara hade man ju rubricerat det som misstänkt människorov för att frigöra fler resurser redan på onsdagen.

--------------------

Men... Å andra sidan känns detta som allt annat än självförvållat, trots att jag VET att självmord ofta chockar och att det inte alltid finns varningssignaler.
Men nu är det inte "bara" ett självmord, utan också mord på ett barn. I en familj där ena föräldern arbetar med barnpsykiatri och den andra med barnpedagogik. Bara där vrider det sig ju i magen, det är...för konstigt.

Det verkar även vara en stabil familj där det inte rör sig om någon socioekonomisk utsatthet alls, kvinnan var varken ensam, arbets- eller bostadslös, det har inte framkommit information om några allvarliga sjukdomar, ingen historik av missbruk eller psykisk ohälsa... (Det känns inte heller som en person som är rädd för systemet, eller för att be om hjälp.) Utåt sett snarare en varm, positiv och engagerad förälder, som arbetade som vanligt tills för ett par dagarna sedan utan att någon i omgivningen reagerat.

Det andra som känns "fel" med självmord är ju den satans bilen. Man hittar inte deras kroppar stilla nedbäddade i sina sängar med piller i magen. Inte på ett hotellrum. Inte ihjälfrusna i en snödriva. Inte hängda i skogen eller dylikt vanligt förekommande vid självmord.
De hittas gömda i lastutrymmet på en hyrd skåpbil, i skogsbrynet på en öde parkeringsplats.

Så oavsett om det är ett dubbelmord, eller ett självmord och mord, kan vi iaf konstatera att fallet inte följer några vanliga mallar.

Tack för att du satte ord på exakt hur jag känner!!
Citera
2019-01-23, 21:07
Medlem
Undrar om T*va var parets biologiska barn eller adopterad? Bara fundering ang. tidigare inlägg.
Citera
2019-01-23, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser

--------------------

Mycket bra sammanfattat och precis min känsla också.
Citera
2019-01-23, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Däremot kan kvinnan tagit sitt liv och sedan barnet frusit ihjäl under natten exempelvis.

Så där jäkla lätt fryser man inte ihjäl i ett vindskyddat utrymme vid några få minusgrader. Och det är inte tundran i Alaska vi pratar om; hur många hundra meter skulle dottern ha behövt gå för att finna hjälp? Även om dörrarna vore låsta är jag övertygad om att hon skulle förmått sparka sönder en ruta och kravla sig ut om hon funnit sin mamma medvetslös!
Citera
2019-01-23, 21:14
Medlem
Finns en teori om att GM och BO inte har en relation alls.
GM har hyrt bilen och av misstag kört på BO och sedan slängt in dom bak i bilen, parkerat och stuckit därifrån.
Teorin är inte min utan kommer från folk som var på plats och såg polisen undersöka fronten på bilen extremt noga.
Citera
2019-01-23, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Så där jäkla lätt fryser man inte ihjäl i ett vindskyddat utrymme vid några få minusgrader. Och det är inte tundran i Alaska vi pratar om; hur många hundra meter skulle dottern ha behövt gå för att finna hjälp? Även om dörrarna vore låsta är jag övertygad om att hon skulle förmått sparka sönder en ruta och kravla sig ut om hon funnit sin mamma medvetslös!

Finns ju dock inga fönster bak inuti en sådan och att få upp dörren kan väl vara svårt för ett barn, men hur kallt det var dom dygnen är en annan femma. Var bara en teori.
Citera
2019-01-23, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlers
GM har hyrt bilen och av misstag kört på BO och sedan slängt in dom bak i bilen, parkerat och stuckit därifrån.
Teorin är inte min utan kommer från folk som var på plats och såg polisen undersöka fronten på bilen extremt noga.

Inte omöjligt. Men fortfarande: varför skyltades det inte tidigare att dom var försvunna? Eftersom dom inte anmäldes förrän onsdag och hittades fredag? Och även om dom kanske råkat bli påkörda, då har man i så fall en GM som sätter dit sig själv när man lämnar en hyrd skåpbil i sitt eller någon i sin närhets namn. Samtidigt: varför inte dumpa dom någon annanstans och lämnat tillbaka bilen?

Men trots att hela Flashback sitter och klurar så lär det vara något helt annat bakom när det väl når ytan från Polisen. Tror jag.
Citera
2019-01-23, 21:25
Medlem
Citat:

Men om de först försvunnit och sen hittats döda helt utan förklaring skulle det inte varit större i medierna då?
Citera
2019-01-23, 21:26
Medlem
Citat:

Men för gm att lämna bilen där då är ju ett sjukt misstag och då hade de plockat in honom. Borde vara hon som hyrt.
Men en utomstående GM kan det vara men är extremt liten risk/chans.
Polisen tog även bilder på marken framför bilen och märkte ut ca 5 bevismarkeringar
Citera
2019-01-23, 21:27
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Det är sådana funderingar som man vill vara säker på att polisen verkligen undersöker noga.
Jag satt nu och kollade satelitkarta över fyndplatsen och fick tankar om att hon kan ha tagit barnet till en nära favoritplats. Haft en trevlig kväll och gått och lagt sig ”campat” i bilen som hon riggat så att avgaserna dödat dem i sömnen. Bilen stoppar ju när bensinen tar slut. Bara en tanke utifrån platsen
Citera
2019-01-23, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zharon
Det står ju i tråden att Mamman och barnet setts vid dotterns skola på tisdagen, sååååå....
Det skrevs medan jag höll på med min text....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in