2019-01-23, 13:54
Medlem
Draifoss avatar
Ett märkligt fall. Jag läste i någon tidning att förundersökningen omfattar flera tusen sidor, och att det här är den mest omfattande utredningen man har haft i Norrbotten. Ändå är alltså det enda man kan säga att det var KJ som dräpte och styckade Vatchareeya. Någonstans, någon gång, och av någon anledning.
Senast redigerad av Draifos 2019-01-23 kl. 13:56.
Citera
2019-01-23, 14:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ett märkligt fall. Jag läste i någon tidning att förundersökningen omfattar flera tusen sidor, och att det här är den mest omfattande utredningen man har haft i Norrbotten. Ändå är alltså det enda man kan säga att det var KJ som dräpte och styckade Vatchareeya. Någonstans, någon gång, och av någon anledning.
Hovrätten delar din uppfattning. Men det är inte konstigt att utredningen har dessa brister om fel man har dömts.
Citera
2019-01-23, 14:11
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Varför håller du på at dra upp de fallen jag har löst dem båda, men kan inte skriva ut gärningsmännen, de båda fallen hade ingenting med asylinvandringen att göra.

Du försvarar åtalet och domen i alla fall, och därför går du emot det jag framför. jag står för objektivitet och rättvisa.
Båda fallen hade gärningsmän med utländsk bakgrund, men inga asylinvandrare.

Nej, du har inte löst dom fallen. Heller. Men du kör din konspirationsgrej där med, och politiska motiv till varför "syndabockar" utses.

Jag försvarar absolut inte åtal och dom i alla fall. Två exempel på motsatsen är Kevin-fallet och Kaj Linna.
Det är heller inget fel i att diskutera alternativa gärningsmän. I synnerhet i ett sånt här fall där mycket är oklart (mordplats, styckningsplats osv). Men det får ju vara lite höjd på det. Du svamlar ju bara. Hittar på historier bakom saker som inte är undersökta. Förvränger fakta ("KJ var hos brodern mellan 22-23", "vittnet blev bedömd som icke tillförlitligt" osv). Med mera.

Du är inte objektiv för fem öre. Du börjar med att bestämma dig för att gärningsmannen (alltid mord mot ung kvinna) är oskyldig, därefter hittar du lite lösa trådändar som du spinner en historia kring. Allt ihopbundet med "sannolikt". Du privatspanar på en åttaårings nivå.
Citera
2019-01-23, 14:51
Medlem
Citat:

Sanningen är den att om KJ hade varit gärningsmannen hade det funnits massor med bevis mot honom, nu finns ingenting, absolut ingenting.
Att det kunde vara asylinvandrarna som det finns väl ca 1800 i Boden och nästan enbart unga män det får inte nämnas, det ordet är heligt.
Naturligtvis finns det personer som inser att gärningsmännen kommer utifrån, har väl aldrig hänt att en mördare låtit en kvinnan lida en långsam plågsam död som det här fallet var.
Genom polisens kontroll av hennes bekanta och vänner m.m. fanns det ingen som kunde misstänkas som gärningsman för VB.
Naturligtvis fanns indikationer på att det var inhyrda erfarna gärningsmän, mordet och alltsammans kopplad till det var erfarna personer som handlade rationellt.
Det enda misstag de gjorde var att de parkerade och gömde skåpbilen inne i skogen och kunde inte förutse att många i Boden har hundar som de rastar.
Ingen tidning eller TV skulle våga misstänka asylinvandrarna, som är gjord heliga av politikerna, därför de användes endast för att få röster och kostar samhället myckt stora pengar.
Auktoriteten är rädd att om sanningen kommer fram blir det positivt för det parti som vill stoppa den här asylinvandringen. att folkets röster går till det partiet.

Den som tror på riktigt att det var KJ som var gärningsmannen kan gå på vad som helst och kan få för sig de mest osannolika historier, sedan finns det de som påstår att KJ var gärningsmannen som endast gör det för att stödja åtalet och domen.
Senast redigerad av Fagro 2019-01-23 kl. 15:17.
Citera
2019-01-23, 15:36
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Nja, den slutsatsen kan du nog inte dra baserat på en snabb-googling. RIgor mortis-status är ingen exakt metod för att avgöra tidpunkten för död. Om någon expert kollar på temperaturdata och obduktionsprotokoll och ger sin syn, fine.
Här får jag stöd för min teori om att kroppen mellanlagrades i ett värn av min kära Prudent.
Citera
2019-01-23, 15:53
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Här får jag stöd för min teori om att kroppen mellanlagrades i ett värn av min kära Prudent.

Yes, men det är ju därigenom inte bevisat att kroppen legat i konstant temperatur på max +4 grader. Tänker framför allt på torson. Skulle nog vilja att en expert i ämnet uttalar sig. Det finns ju en anledning till att inte rätten själva bara tolkar en graf över experiment med lik. Och igen: det påtalas inte att kroppen måste ha långtidsförvarats i ett kallt utrymme. Man tycker att det borde nämnts om det glasklart var så.
Citera
2019-01-23, 16:21
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Yes, men det är ju därigenom inte bevisat att kroppen legat i konstant temperatur på max +4 grader. Tänker framför allt på torson. Skulle nog vilja att en expert i ämnet uttalar sig. Det finns ju en anledning till att inte rätten själva bara tolkar en graf över experiment med lik. Och igen: det påtalas inte att kroppen måste ha långtidsförvarats i ett kallt utrymme. Man tycker att det borde nämnts om det glasklart var så.
Ingen av rätterna fick någon graf över experiment att tolka, och jag vet inte om någon av parterna framförde att kroppen måste ha långtidsförvarats i ett kallt utrymme, så rätterna tog inte ställning till det.

Det är knappast så att kroppen förflyttades många gånger. Man kan utgå från att kroppen låg stilla ca två veckor, och den platsen var kallare än både utomhustemperatur och inomhustemperatur utom i särskilda utrymmen. Utrymmet kan ha värmts upp något t.ex. dagtid, men inte mycket eller länge, då hade likstelheten släppt snabbare. Kroppsdelarna kan ha varit tillsammans, likstelheten kan släppa olika fort i olika kroppsdelar.

Kan något annat än värn eller jordkällare komma i fråga? Vem inblandad kan tänkas ha tillgång till en jordkällare? Det spekuleras i tråden att det skulle finnas en jordkällare vid MB:s fastighet i Lakaträsk.
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det är vattenresan 18/5. Sex dagar senare förnekar AN att dom va vid den risiga stugan.
Det framkommer senare att dom va där, varför mörkar hon.
Har stugan en bra jordkällare kanske.
Men det är knappast troligt att någon skulle ha kört kroppen T/R Lakaträsk, och hundmarkeringarna i ett värn får inte glömmas bort.
Citera
2019-01-23, 16:28
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Sanningen är den att om KJ hade varit gärningsmannen hade det funnits massor med bevis mot honom, nu finns ingenting, absolut ingenting.
Naturligtvis finns det personer som inser att gärningsmännen kommer utifrån, har väl aldrig hänt att en mördare låtit en kvinnan lida en långsam plågsam död som det här fallet var.
Den som tror på riktigt att det var KJ som var gärningsmannen kan gå på vad som helst och kan få för sig de mest osannolika historier, sedan finns det de som påstår att KJ var gärningsmannen som endast gör det för att stödja åtalet och domen.
Och vad hade det gjort för skillnad för dig om det funnits massvis med bevisning, inte minst
teknisk, mot gunstlingen KJ? Det lär knappast ha ändrat på någonting i din syn på fallet och
KJ:s oskuld ändå.
Bara att se på hur du for fram i fallet med Lisa Holm. Hennes vidrige mördare Nerijus B.
var inte snål med att lämna handfasta spår efter sig, teknisk bevisning så det räckte och
blev över minsann, men vad hjälpte det? Det var förstås planterat i din förvridna värld.
Konspiration där också förstås.

Man hade kunnat haft en inspelning där KJ mördar VB och du hade nog fortfarande
hävdat att han var oskyldig. Du hade bara påstått att inspelningen var fejk. Att "auktoriteten"
beordrat manipulering av filmmaterialet. I akt och mening att skydda dina utifrån kommande
två gärningsmän som du fått riktigt på hjärnan. De finns bara i din fantasi och ingen annanstans.

Och vad är det sen för skitsnack om att ingen annan mördare "låtit en kvinna lida en långsam
plågsam död som det här fallet var"?
Är du inte alls bekant med vad den onde Peter Madsen gjorde mot Kim Wall?
Där har du ett annat offer som fått lida något så in i helvete. Torterad till döds.
Spetsad med halvmeter lång skruvmejsel bland annat. Skärsår och hugg. Halsen avskuren.
Huvudet av. Styckad. Huvud och kroppsdelar dumpade i havet som skräp.
Men det är kanske en konspiration detta fall med för dig? Madsen lika oskyldig som KJ?
Danska "auktoriteten" igång där kanske?

Citat:
Den som tror på riktigt att det var KJ som var gärningsmannen kan gå på vad som helst och kan få för sig de mest osannolika historier
Den som förstår att värdera indicier och bevis efter förtjänst i föreliggande fall har inga
problem med att inse vem som är ansvarig för att Vatchareeya Bangsuan inte längre har
ett liv att leva.

Och jag skulle nog akta mig om jag vore som du att ta orden "osannolika historier" i min mun...
Jisses säger jag bara. Fabler så självaste baronen hade kunnat bli avundsjuk.
Han du vet, Munchausen.

Låt mig sen slutligen erinra om en vis mans ord som passar så bra gällande just dig och
dina likar i konspirations- och rättshaveristträsket:

"En utvecklad konspirationsteori är till sin natur sluten, inte öppen.
Dess talesmän betraktar världen ur teorins begränsade prisma och stöter bort all
information som inte bekräftar den egna uppfattningen.
Viljan till omprövning av den egna ståndpunkten är minimal och tycks inte uppmjukas över tid; snarare verkar positionerna hos vissa hårdna ju längre tiden går.
Konspirationsteorin är inte heller avsedd att prövas mot verkligheten och detta
av ett mycket enkelt skäl: teorin är ju per definiton sann och behöver därför inte testas,
endast deklameras
" (Erik Åsard)
Senast redigerad av Grandioso 2019-01-23 kl. 16:45.
Citera
2019-01-23, 16:33
Medlem
cupidfoots avatar
Citat:

Håller delvis med dig.

Vatchareeya dog av knivliknande stick i vitala delarna(ovanligt) och blev sannolikt transportstyckad av någon, någonstans.
Citera
2019-01-23, 17:01
Medlem
Citat:

När det blev det massmediala trycket, och man kände press på sig att nå resultat och det fanns stora förväntningar att lösa fallet, och det är det jag menar tidigare att vara på tårna. Den information polisen fick var ju först av styvpappan när han vill anmäla VB försvinnande att det var olikt VB att vara borta. Man skulle tagit upp anmälan redan då. Polisen hade kunnat utforska via föräldrarna om vänner och relationer. Polisen var säker inte så överfyllda med jobb, vilket dom inte kunnat åkt till eventuella adresser eller ringt och frågat om kompisar hört något från VB. Nu tappade man 2-3 dagar vilket innebär att när det går över till misstanke om brott så hade det gått ytterligare någon dag. Sedan ska man läsa både FUP och försvarets resningsansökan. Det som står i resningsansökan är ingenting som försvaret hittar på, utan försvaret har hittat sidomaterial och det som finns i slasken. Om man gör detta objektivt så ser man också vilka brister som gjorts i utredningen och man gjorde det lätt för sig.
Citera
2019-01-23, 17:11
Medlem
cupidfoots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Kan något annat än värn eller jordkällare komma i fråga? Vem inblandad kan tänkas ha tillgång till en jordkällare? Det spekuleras i tråden att det skulle finnas en jordkällare vid MB:s fastighet i Lakaträsk.

Men det är knappast troligt att någon skulle ha kört kroppen T/R Lakaträsk, och hundmarkeringarna i ett värn får inte glömmas bort.

Bergs jordkällare i Lakaträsk omnämns i resningsansökan. Enligt referensen till punkt 101 finns ett tips "daterat 2013-05-15, mail och bilder. Bilaga 10."
Citat:
Resningsansökan, punkt 101
101. NYTT. I det s.k. sidomaterialet som lämnats ut innan det sekretessbelades finns ett flertal tips avseende Micael Berg som aldrig utretts. Bland annat finns tips om att polisen bör undersöka Micael Bergs fritidshus i Lakaträsk där det bland annat finns en jordkällare.

AN nämner fel dag. Vattenresan sker den 19/5 enligt ett återfunnet spanings PM i slasken.
Citat:
Resningsansökan, punkt 92
92. NYTT. Därefter påstås det att det saknas spaningsloggar. Detta är inte sant. I slasken har det hittats en spaningspromemoria daterad den 19 maj 2013 mellan kl. 14.25 till 21.30. PM är upprättad av Hans Holmqvist. Enligt Holmqvist lämnar Micael Berg och hans hustru bostaden och beger sig med bilen norrut. Holmqvist påstås tappa bort paret Berg någon gång mellan 15.30 och 20.50. Tappet sker efter Ljuså. Paret lämnar hemmet kl.15.27 och det tar ca 25 – 30 minuter att köra till Ljuså, vilket torde innebära att tappet borde vara mellan 16 och 20.50. Holmqvist tror sig vara bränd när Micael Berg hustru stirrar mot honom. Spaningen avslutades redan 21.30 samma kväll. Spaningspromemorian åberopas som ny bevisning till styrkande av att de uppgifter som lämnats till rätten beträffande spaningen mot Micael Berg inte är riktig. Obevakad tid 22,5 timmar.

Hundmarkeringarna i värnet är inte tillförlitliga. Kan lika gärna vara en helt orelaterad markering på ett dött djur, blod, sperma etc.

Precis som någon tidigare nämt i tråden är det ganska märkligt att AN och MB hämtar källvatten under snösmältningsperioden och är borta i över 6 timmar.
Senast redigerad av cupidfoot 2019-01-23 kl. 17:21.
Citera
2019-01-23, 17:19
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Jag misstänker starkt att den lilla röda Ford skåpbilen hade med mordet på VB att göra.
Det fanns ingen orsak att den fanns gömd i skogen med en skummis som sitter vid ratten med solglasögon på sig och en huva, sannolikt satt kumpanen bredvid gömd under ett gult skynke.
När personen som rastade hunden kom tillbaka var bilen borta.
Logiken är som sådan att de satt där gömda i skogen och väntade in småtimmarna innan de skulle åka till värnet och placera kroppsdelarna genom skottgluggen på baksidan av värnet.

Mycket lätt att spåra upp den bilen därför Boden är en liten ort och det kan inte finnas många sådana bilar och många kan direkt sorteras ut.
Genom Ford skåpbilen hade fallet kunnat rullas upp mycket snabbt men ingenting gjordes från spaningsledningen att kontrollera den röda Ford skåpbilen.

Upprepning nr 2011 ...
Vad du misstänker har ingen som helst betydelse .
Så det var en SKUMMIS i bilen med solglasögon och luva ?
Var står det beskrivet att vittnet sa så ?
Hur kom det sig att inte fler personer såg bilen i skogen ?
Det var ju ljust hela dygnet i Boden vid den tidpunkten .
Enligt dig så rastar ju minst 50000 personer hunden just i den skogen eller hur ?
Möjligen att det var KJ vittnet såg med VB under ett gult skynke .
Var tror du han har gömt luvan och solglasögonen , kanske på samma
ställe som han gömde händerna och höftkulan eller vad tror du ?
Boden är en liten ort ? Vad jämför du med då ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in