2019-01-22, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Ja, men det är ju en form av icke-bevisning om man vill ifrågasätta att en kropp legat ute för att det saknas tecken på att djur tuggat.

Som bevisning sett är det svagt, jag har inte påstått annat, men avsaknaden
av asätare tycker jag talar för att kroppen inte legat så exponerad
i 14 dar.
Man hittade djurhår på torson som man försökte matcha mot KJs hund,
det gick inte, och med det nöjde man sig, hmm.
Citera
2019-01-22, 14:41
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Nu har det skett att den röda Ford skåpbilen som fanns parkerad inne i skogen, var sannolikt den som såldes på Blocket maj månad efter mordet.
Därför när bilarna söktes med likspårhunden Uno var det fel bil som tagits in för kontroll, men det kan ses som medvetet.

"Sannolikt", ja. Ditt favvo-ord onekligen. Men det var inte det jag frågade efter. Beställaren (MB) lånade alltså ut en röd skåpbil med texten "Sushi och Thé", ägd av honom, till ett asylsökande mördarkommando för att dom med denna skåpbil skulle kidnappa, mörda och stycka VB?
Citera
2019-01-22, 15:14
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Bra att vi är överens så långt. Jag anser att kroppen låg kallt, men inte på is. Smältande is hade upptäckts genom skrumphud. Kroppen var också för välbevarad för att ha legat ute i naturen i 18 dagar. Därför anser jag att en torr plats i ett värn borde vara lämplig.

Jag säger inte att kroppen inte legat någon annanstans, men du tror inte att den rättsmedicinska undersökningen hade resulterat i en kommentar kring detta om man funnit kroppen "för välbevarad för att ha legat ute i naturen i 18 dagar"?
Citera
2019-01-22, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, det kan ju ha funnits flera anledningar till att hon styckades. Har du någon idé om var hon kan ha dött, och var styckningen kan ha genomförts?
Nej, skulle nog tro att din gissning är lika god som min.
Välj valfritt skogsområde i Boden i början på maj, så är du förmodligen ensam där, lägg till nattetid så är det garanterat.
Citera
2019-01-22, 15:54
Medlem
Citat:
"Sannolikt", ja. Ditt favvo-ord onekligen. Men det var inte det jag frågade efter. Beställaren (MB) lånade alltså ut en röd skåpbil med texten "Sushi och Thé", ägd av honom, till ett asylsökande mördarkommando för att dom med denna skåpbil skulle kidnappa, mörda och stycka VB?
Sanningen är den att gärningsmännen måste ha använt en skåpbil för att kunna genomföra kidnappningen, mordet, styckningen och transporten till värnet.
Nu fanns det en Ford skåpbil som var parkerad inne i skogen den kvällen VB försvann, ingen undersökning gjordes på platsen för eventuella bilspår m.m.

Under Maj månad efter mordet fanns till försäljning en röd Ford skåpbil på Blocket, som skulle ha kontrollerats om det fanns intresse att lösa mordet på VB, men det kan inses allting gick istället ut på att dölja gärningsmännen.

Om det fanns text på bilen sådant går att täcka över om det önskas.
Citera
2019-01-22, 15:58
Medlem
Skulle någon som läst FUP kunna förklara för mig lite mer om värnet där hundarna markerade.
Gick det att gå in i värnet via någon dörr under majmånad, om inte, varför då?
Var det fysiskt möjligt att ta sig in/ut i värnet via skytteluckorna?
Citera
2019-01-22, 16:09
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Sanningen är den att gärningsmännen måste ha använt en skåpbil för att kunna genomföra kidnappningen, mordet, styckningen och transporten till värnet.
Nu fanns det en Ford skåpbil som var parkerad inne i skogen den kvällen VB försvann, ingen undersökning gjordes på platsen för eventuella bilspår m.m.

Under Maj månad efter mordet fanns till försäljning en röd Ford skåpbil på Blocket, som skulle ha kontrollerats om det fanns intresse att lösa mordet på VB, men det kan inses allting gick istället ut på att dölja gärningsmännen.

Om det fanns text på bilen sådant går att täcka över om det önskas.

Nej, det är inte alls "sanningen". Sanningen är att du stött på en uppgift om en röd bil (nämns det ens skåpbil?) och då går ditt fantiserade igång. Vips, så är det en styckningscentral för ett asylmördarkommando. När sen MB säljer sin röda skåpbil på Blocket, ja då blir det med ens tvärsäkert så att det är han som ägde mördarbilen.

Det är så oerhört korkat resonerat, hela din teori från start till mål. En beställare som lånar ut sin egna, högst igenkänneliga (som du säger - alla känner ju alla i Boden) bil för att ett asylmördarkommando ska kunna mörda hans vänsterprassel. Trots att han har alibi för kvällen (och asylmördarkommandot inte riskerar att åka dit enligt ditt foliehatts-resonemang) ber han dom stycka kroppen och gömma delarna i ett värn. Därifrån ska dom dryga två veckor senare, flytta kroppsdelar till två olika ställen. I ett område som genomsöks av poliser och Missing People. Detta för att ge beställaren alibi (vilket han redan hade), vilket dock bygger på att polisen kan gissa när kroppsdelarna flyttades till värnet...

Sorry, men din teori är faen t o m sämre än historien om kinestriaden som Mats Alm diktade upp. Talande är att den enda i hela världen som köpte den historien var just du...
Citera
2019-01-22, 16:31
Medlem
Fargo!
Du skriver:

"Sanningen är den att gärningsmännen måste ha använt en skåpbil för att kunna genomföra kidnappningen, mordet, styckningen och transporten till värnet."

Finns absolut ingen "SANNING" i det du skriver ovan!
Det är bara ointelligent av dig att låsa fast dig vid EN lösning när det uppenbarligen finns många FLER som passar in.
Senast redigerad av spanaren007 2019-01-22 kl. 16:39.
Citera
2019-01-22, 17:02
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag säger inte att kroppen inte legat någon annanstans, men du tror inte att den rättsmedicinska undersökningen hade resulterat i en kommentar kring detta om man funnit kroppen "för välbevarad för att ha legat ute i naturen i 18 dagar"?
Nej, en sammanfattning av vad rättsläkaren sa i tingsrätten:
Det går att säga att kroppen har varit död en tid. Kroppsdelarna har legat i olika miljöer vilket har påverkat. Den större delen av kroppen har legat i ett skogsparti medan benen har legat inomhus på ett ställe som var ganska kallt. Därför är det svårt att bedöma hur lång tid som har gått från dödstidpunkten till undersökningen. Förändringarna är beroende på omgivningarna, särskilt temperatur. Om kroppen har utsatts för soljus under dagen sker förändringarna snabbare än om den har legat inomhus. Jag vågar inte säga en exakt tidpunkt eller ett intervall, det är för osäkert. Likstelheten är beroende av temperaturen. När det är varmt stelnar kroppen fort och stelheten släpper fort. I kyla går det långsammare. I kroppen var likstelheten i stort sett borta vid obduktionen, i benen fanns den kvar. Likstelheten motsäger inte en dödstid på ca 16 dagar.
Citera
2019-01-22, 17:08
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Nej, en sammanfattning av vad rättsläkaren sa i tingsrätten:
Det går att säga att kroppen har varit död en tid. Kroppsdelarna har legat i olika miljöer vilket har påverkat. Den större delen av kroppen har legat i ett skogsparti medan benen har legat inomhus på ett ställe som var ganska kallt. Därför är det svårt att bedöma hur lång tid som har gått från dödstidpunkten till undersökningen. Förändringarna är beroende på omgivningarna, särskilt temperatur. Om kroppen har utsatts för soljus under dagen sker förändringarna snabbare än om den har legat inomhus. Jag vågar inte säga en exakt tidpunkt eller ett intervall, det är för osäkert. Likstelheten är beroende av temperaturen. När det är varmt stelnar kroppen fort och stelheten släpper fort. I kyla går det långsammare. I kroppen var likstelheten i stort sett borta vid obduktionen, i benen fanns den kvar. Likstelheten motsäger inte en dödstid på ca 16 dagar.

Nä, precis. Torson bedöms inte vara i ett för välbevarat skick för att ha legat utomhus.
Citera
2019-01-22, 17:32
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Nä, precis. Torson bedöms inte vara i ett för välbevarat skick för att ha legat utomhus.
Jag insåg detta också, blev förvånad över att likstelheten låg kvar så länge och började läsa.
Experimental evaluation of rigor mortis. V. Effect of various temperatures on the evolution of rigor mortis.
Citat:
At very low temperature (6°C), development was very slow at 48–60 hours and resolution very prolonged to 168 hours. This contrasted with a temperature of 37°C when development occurred at 3 hours and resolved at 6 hours. In a mortuary where corpses were kept refrigerated at 4°C, rigor was found to completely persist for 10 days in all corpses, became partial by 17 days, and resolved after 28 days (Varetto and Curto, 2005).
Kroppen förvarades alltså mellan 4°C och 6°C vilket mycket väl kan vara temperaturen i ett isfyllt värn, dock inte på själva isen. Det var varmare både utomhus och de flesta platser inomhus.

Jag fick uppfattningen att rättsläkaren trodde kroppens omgivningstemperatur var kallare än den i själva verket var.
Citera
2019-01-22, 18:03
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Jag insåg detta också, blev förvånad över att likstelheten låg kvar så länge och började läsa.
Experimental evaluation of rigor mortis. V. Effect of various temperatures on the evolution of rigor mortis.

Kroppen förvarades alltså mellan 4°C och 6°C vilket mycket väl kan vara temperaturen i ett isfyllt värn, dock inte på själva isen. Det var varmare både utomhus och de flesta platser inomhus.

Jag fick uppfattningen att rättsläkaren trodde kroppens omgivningstemperatur var kallare än den i själva verket var.

Nja, den slutsatsen kan du nog inte dra baserat på en snabb-googling. RIgor mortis-status är ingen exakt metod för att avgöra tidpunkten för död. Om någon expert kollar på temperaturdata och obduktionsprotokoll och ger sin syn, fine.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in