Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Vad sägs om att du läser vad jag skriver innan du svarar! "Det är möjligt att vi kan utveckla mer "goda" sidor," skrev jag.
Så här skrev jag:
Man skulle kunna tro att människan har blivit en väldigt destruktiv natur, men så är det förstås inte. Det är vårt giriga samhällssystem, kapitalismen och dess makthavare som är så här destruktiv. Inte vi andra.
Du svarade med att vi har varit destruktiva överallt där vi varit, vi har nämligen utrotat djur.
Men när vi pratar om klimatförändringar, så är ju destruktiviteten av en helt annan dignitet, eller hur. Här vet vi dessutom mer än väl vad som händer och varför. Vetenskapen har gett oss en massa kunskaper och de har kunnat förutse konsekvenserna.
Ändå fortsätter vi med utsläppen. Och du och jag har ju inte valt det, eller hur. Det är fossilindustrin som har låst fast oss i fossilberoende, genom att lobba mot utveckling av förnybar energi, elbilar mm, de har lobbat mot politiska beslut om att stoppa utsläppen.
Vi har inte ens att möjligheten att välja förnybar energi och elbilar, för det hade ju väldigt många gjort. Vi har inte heller fattat några demokratiska beslut om att fossilindustrin skall fortsätta gynnas. Men vi oroas över extrema väder.
Så det är ju alldeles tydligt att det är fossilindustrin som styr. Och när kapitalister styr så är det sina egna intressen det handlar om. De tar inget ansvar för oss andra, de vill bara tjäna mer pengar.
Det är detta som jag menar är destruktivt. Och i klimatfrågan visar det sig på ett övertydligt sätt.