Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-22, 22:13
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Om jag förstår dig rätt nu , gm kommer snabbt fram till paret Palme och skjuter ganska snabbt.
Undrar om gm gensköt paret Palme på något sätt i dekorimahörnet eller om han lyckades att obemärkt följa efter paret Palme.

Vad tror du om Björkmans vittnesmål om att han uppfattade paret Palme och gm som ett sällskap och så plötsligt lägger gm ena handen på Olof Palmes axel och skjuter med den andra.

Synd att Björkman var berusad , hade han varit nykter hade man kunnat lita mera på hans vittnesmål

Det är svårt att svara på. Jag tror AB är ärlig i det han säger, men, han missar när de passerar honom.

Det är lättare att ifrågasätta IMs uppgift ur ABs perspektiv. Vi vet att han funnits vid bankomaten sedan 23.15 ca.

Är det rimligt då att IM ser GM men inte AB? De står ju i princip på samma ställe?

Är det rimligt att AB inte ser GM om nu denne står alldeles intill nästan lika länge som AB själv står där?

Är det rimligt att AB inte ser att 2 kvinnor kommer och talar finska med en man alldeles intill honom just före mordet?

AB står ju norr om detta och tittar ju åt det håll där detta ska ske?
Citera
2019-01-22, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det är svårt att svara på. Jag tror AB är ärlig i det han säger, men, han missar när de passerar honom.

Det är lättare att ifrågasätta IMs uppgift ur ABs perspektiv. Vi vet att han funnits vid bankomaten sedan 23.15 ca.

Är det rimligt då att IM ser GM men inte AB? De står ju i princip på samma ställe?

Är det rimligt att AB inte ser GM om nu denne står alldeles intill nästan lika länge som AB själv står där?

Är det rimligt att AB inte ser att 2 kvinnor kommer och talar finska med en man alldeles intill honom just före mordet?

AB står ju norr om detta och tittar ju åt det håll där detta ska ske?

Visst kan Morelius ha blandat ihop Björkman med gm, Morelius upplever det ju som att mannen han ser står och väntar på någon, precis som Björkman säger att han gjorde.
Men Morelius säger sig också se själva skottögonblicket och han ger en annan beskrivning på gm än hur Björkman var klädd.
Stickad mössa och knälång rock.
Så då blir frågan när tappade Morelius blicken på Björkman och när och från vilket håll kom gm.
Citera
2019-01-22, 22:49
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Visst kan Morelius ha blandat ihop Björkman med gm, Morelius upplever det ju som att mannen han ser står och väntar på någon, precis som Björkman säger att han gjorde.
Men Morelius säger sig också se själva skottögonblicket och han ger en annan beskrivning på gm än hur Björkman var klädd.
Stickad mössa och knälång rock.
Så då blir frågan när tappade Morelius blicken på Björkman och när och från vilket håll kom gm.

Det som IMs kamrater gör på platsen bör motsvara att IM står där ca 2,5 minuter. Då är AB på plats sedan flera minuter. Det bör vara så att ABs kamrater hunnit gå iväg innan IM kommer då han inte noterar dem.

Eftersom LOP kom från Grand är det rimligt att GM också kommer från det hållet.
Citera
2019-01-22, 22:52
Medlem
Citat:
Minst 3 minuter. Baserat på att kamraterna inte hör skotten, och att de inte möter LOP när de går norrut. Det bör betyda att de passerar AFs kyrkogata innan LOP korsar över Sveavägen där. En sådan tidsåtgång bör ligga vid ca 3 minuter. Han står ju där medan de tar ut pengar vilket bör vara ca 1 minut.
Jag skulle nog vilja lägga på ytterligare en akademisk minut för uttaget, men han kan nog ha stannat ytterligare ett par minuter, och vännerna borde ha hunnit upp till Adolffredriks kyrkogata ändå.
Men då faller det lite med NF som bara var några meter framför.
Han borde ha sett dem då han vände sig om, och dessutom måste de ha passerat honom några sekunder senare eftersom de säger att de gick på östsidan hela vägen upp mot Rådmansgatan innan de korsade.

NF har inte sett dem gå framför, vilket inte behöver betyda att de inte gjort det, men det borde inte ha varit något längre avstånd dem emellan.

Men om AB har rätt var dom i stort sett kvar nere vid banken.
Kan de trots allt missat skotten, eller kan det vara på något annat sätt?
Det verkar vara något knas här...
Citera
2019-01-22, 23:04
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jag skulle nog vilja lägga på ytterligare en akademisk minut för uttaget, men han kan nog ha stannat ytterligare ett par minuter, och vännerna borde ha hunnit upp till Adolffredriks kyrkogata ändå.
Men då faller det lite med NF som bara var några meter framför.
Han borde ha sett dem då han vände sig om, och dessutom måste de ha passerat honom några sekunder senare eftersom de säger att de gick på östsidan hela vägen upp mot Rådmansgatan innan de korsade.

NF har inte sett dem gå framför, vilket inte behöver betyda att de inte gjort det, men det borde inte ha varit något längre avstånd dem emellan.

Men om AB har rätt var dom i stort sett kvar nere vid banken.
Kan de trots allt missat skotten, eller kan det vara på något annat sätt?
Det verkar vara något knas här...

Förmodligen är det så att kamraterna går
ca 23.17.
Om NF är vid Sveavägen 56 och går som han säger bör han passera mordplatsen ca 23.19. Dvs att kamraterna är en bra bit framför NF.

I GMP rekonstruktionen tas tiden för CNs uttag till 23.16 vill jag minnas. Det förefaller vara att den klockan går hyfsat rätt men inte den där HL tar ut pengar.
Citera
2019-01-23, 00:09
Medlem
Det finns mycket att fundera på och det här är också fascinerande.

"Hon [Lisbeth Palme] har ju blivit förvånansvärt lite hörd. Och det hon sagt har man ofta tagit dålig notis om.

Vi har tidigare berört hennes uppgift om de två mystiska männen på Västerlånggatan, en i blå och en i vinröd jacka. Det var det första konkreta spaningstips hon lämnade till polisen. Och förvisso fanns det skäl att ta det på allvar. Männen hade förefallit spana på statsministerparets bostad en kort tid innan Palme blev skjuten och de hade skrämt upp Lisbet så mycket att hon övervägt att ringa säpo. Efter mordet hade hon dessutom informerat polisen om att det hon sett på Sveavägen hade fått henne att associera till mannen i den blå jackan på Västerlånggatan.

Vad hände med detta spaningstips? I stort sett ingenting. Vi har tidigare konstaterat att Holmér bagatelliserade det. Långt senare, våren -95, ringde jag Lars Jonsson i spaningsledningen och frågade om de två männen var identifierade. Frågan hade inte högre prioritet än att han var tvungen att förklara att han faktiskt inte visste det. Sedan han kontrollerat saken ringde han upp och berättade att polisen inte kände till vilka de var eller vad de gjort utanför statsministerbostaden.

Det är häpnadsväckande, kan man tycka. Och det blir inte bättre av att det finns ett ytterligare, närmast parallellt, exempel på likgiltighet inför Lisbets spaningstips.

I rikskriminalens förhör med henne våren -86 nämner hon att hon efter skottlossningen ser sig omkring efter hjälp och upptäcker en man som befinner ”ca 30 meter norrut på Sveavägen”. Han är ”spensligt byggd och förhållandevis lång” och är iklädd ”något beige plagg”. När hon försöker påkalla hans uppmärksamhet gör han ett avvärjande intryck.

Vad är det för en person? Det är inte känt och polisen har aldrig efterlyst honom i pressen. Ändå borde han – om Lisbet sett rätt – vara ett av de bäst placerade vittnena.

Och lite längre fram i samma bok:

Utredarna visade alltså extrem nonchalans gentemot Lisbets iakttagelser från såväl bostaden som brottsplatsen. Och vad hon sett på Västerlånggatan respektive Sveavägen var ändå det enda hon egentligen hördes om. Polis och åklagare ställde i stort sett inga frågor till henne om den möjliga bakgrunden till mordet – sådant hon kunde ha märkt i egenskap av hustru till offret. Eller snarare: blev hon hörd om det har anteckningarna om saken smusslats undan som om de aldrig funnits.

Bara för att vi ska få en uppfattning om proportioner: protokollen från de förhör som hölls med Lisbet Palme före rättegången mot Christer Pettersson ryms på 15 sidor. Dessa sidor är ofta inte fullskrivna och det finns åtskilligt med upprepningar. Förhörsprotokollen från samma period med knarkhandlaren Sigge C – ett avsevärt mer perifert vittne – omfattar 109 sidor.

https://gunnarwall.wordpress.com/2013/10/24/utpekade-polisen-dementerar-inte-att-han-bad-johan-skjuta-palme/
Citera
2019-01-23, 00:48
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Förmodligen är det så att kamraterna går
ca 23.17.
Om NF är vid Sveavägen 56 och går som han säger bör han passera mordplatsen ca 23.19. Dvs att kamraterna är en bra bit framför NF.

I GMP rekonstruktionen tas tiden för CNs uttag till 23.16 vill jag minnas. Det förefaller vara att den klockan går hyfsat rätt men inte den där HL tar ut pengar.

Nu har jag den inte framför mig men jag har bestämt för mig att Anders Björkmans festande arbetskamrater inte nämns i GMP. Har för mig tidsangivelser finns i förhören med AB. Men kan minnas fel , det ska medges .

Vad får dig tro att bankomatenpå Sveavägens östra trottoar går rätt till skillnad från den där Helena Lähde gör sitt uttag?
Citera
2019-01-23, 01:14
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Jo så kan det vara.

Men, vi måste sansa oss i detta. Det står inte konspiratörer i varje hörn.

Bara för att slumpen ger att ABs gäng arbetade för Bofors betyder inget i sig.

"Vanligt hederligt folk" hade, som vi ser flera exempel på vid mordplatsen, snarare stannat och sökt sig dit för att hjälpa.

Det är nog så att vi som inte var där läser in vittnesmålen felaktigt.
Nej det stod inte konspiratörer i skottlinjen i varje fall. Men man måste fråga sig vad som menas med konspiratör. En Barbrogrupp som är dirigerad till en plats för en specifik uppgift men som inte vet att ett mord på landets statsminister är planerat av de som dirigerade gruppen, är inte konspiratörer utan snarare soldater som bara vet sin egen uppgift.

https://iesho.blogspot.com/2018/09/49-spaningstips-inskickat-till-polisen.html
Senast redigerad av iesho 2019-01-23 kl. 01:19.
Citera
2019-01-23, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Nu har jag den inte framför mig men jag har bestämt för mig att Anders Björkmans festande arbetskamrater inte nämns i GMP. Har för mig tidsangivelser finns i förhören med AB. Men kan minnas fel , det ska medges .

Vad får dig tro att bankomatenpå Sveavägens östra trottoar går rätt till skillnad från den där Helena Lähde gör sitt uttag?
Går inte att säga.
Bankomaten vid Posten Tunnelgatan gick knappt tre minuter fel mot fröken ur, men hur mycket fel den gick mot den manuellt ställda centralklockan som anger rikt-tiden för samtliga bankomater vet man inte.
Där kunde det diffa på +- 2 min innan avvikelsen registreras.
Ser ut som om GMP grundar sina tidsuppgifter endast på kvitto-tiden, som vi inte kan säga särskilt mycket om.
Tyvärr!
Men frågan om var kompisgänget befann sig 23.21.20 är fortfarande lika intressant.
Citera
2019-01-23, 07:18
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Går inte att säga.
Bankomaten vid Posten Tunnelgatan gick knappt tre minuter fel mot fröken ur, men hur mycket fel den gick mot den manuellt ställda centralklockan som anger rikt-tiden för samtliga bankomater vet man inte.
Där kunde det diffa på +- 2 min innan avvikelsen registreras.
Ser ut som om GMP grundar sina tidsuppgifter endast på kvitto-tiden, som vi inte kan säga särskilt mycket om.
Tyvärr!
Men frågan om var kompisgänget befann sig 23.21.20 är fortfarande lika intressant.
Ganska intressant att så många klockor inte stämde med "fröken ur" den kvällen.
Är det någon som kollat om de klockor med feltid hade samma diff?
Läser man inuti labyrinten får man en tydlig känsla att det funnits en vilja att försvåra möjligheten att skapa en tidslinje.
De klockslagen som skapats via bankomatuttag eller larm som inte stämmer med den officiella tidslinjen har avfärdats med att klockan gick 3~4 minuter fel.
Det har gått 33 år nu. Egentligen har vi ingen aning om vad som hände från OP att reste sig från stolen i biografen.
Vi vet ju inte ens vilken tid bion slutade.
Senast redigerad av styrlund 2019-01-23 kl. 07:41.
Citera
2019-01-23, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Ganska intressant att så många klockor inte stämde med "fröken ur" den kvällen.
Är det någon som kollat om de klockor med feltid hade samma diff?
Läser man inuti labyrinten får man en tydlig känsla att det funnits en vilja att försvåra möjligheten att skapa en tidslinje.
De klockslagen som skapats via bankomatuttag eller larm som inte stämmer med den officiella tidslinjen har avfärdats med att klockan gick 3~4 minuter fel.
Det har gått 33 år nu. Egentligen har vi ingen aning om vad som hände från OP att reste sig från stolen i biografen.
Vi vet ju inte ens vilken tid bion slutade.
Ja, det är märkligt. Det tog närmare två månader innan man kom på idén att fastställa bankomattiden. Det var naturligtvis alldeles för sent.
Det enda som finns är då ett vittne som gjorde uttag på Posten Tunnelgatan i samband med skottlossningen.
Den enda slutsats man kan dra är att centralklockan som ställdes samma morgon också hade en viss diff mot fröken ur.
Under förutsättning att mordtiden är korrekt,
Citera
2019-01-23, 10:35
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ja, det är märkligt. Det tog närmare två månader innan man kom på idén att fastställa bankomattiden. Det var naturligtvis alldeles för sent.
Det enda som finns är då ett vittne som gjorde uttag på Posten Tunnelgatan i samband med skottlossningen.
Den enda slutsats man kan dra är att centralklockan som ställdes samma morgon också hade en viss diff mot fröken ur.
Under förutsättning att mordtiden är korrekt,
Hade det funnits en vilja att söka efter sanningen så skulle det ha gjorts en undersökning för att få en statistik över centralklockornas normala avvikelser. Men sånt som skulle kunna tyda på iblandning från "fel" personer har konsekvent mörklagts och negligerats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in