2019-01-21, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
Jag har fortfarande inte ens möjligheten att beställa Klarna kortet
Då sparar du tid för något roligare än att vänta på Klarna.
Citera
2019-01-21, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floridasidan
Självklart är det inte irrelevant eftersom det är just det de påstår. Santanderkortet är t.o.m. bättre så Collectorkortet är inte bäst. Klart man ska/kan ta ut kontanter med kreditkort, beror helt på villkoren hos olika kort.

Bäst för de flesta är nog inte ett specifikt kort utan en kombo av minst 2 kort beroende på vad man är ute efter.
För att minimera kostnaderna på resor kan t.ex Norwegian ihop med Klarna vara bra. Norwegian för uttag och Klarna för betalningar.

Förutom moralfiltret på Klarna.
Citera
2019-01-21, 23:03
Medlem
Mina rekommendationer:

Komplett Bank ger 1-4 % bonus i rena pengar. Fri årsavgift.

EverydayCard ger 0.5-1 % bonus i pengar. Årsavgift tillkommer.
Citera
2019-01-21, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
Förutom moralfiltret på Klarna.
Vad är det?
Citera
2019-01-22, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneMountain
Mina rekommendationer:

Komplett Bank ger 1-4 % bonus i rena pengar. Fri årsavgift..
Verkar vara intressant... För gott att vara sant kanske. Men lite otydligt i villkor angående bonusen. Hur och var kan man utnyttja poänger? Är det enkelt att överföra bonus till eget konto utan att handla hos komplett.se?
Senast redigerad av Mnogodumal 2019-01-22 kl. 09:04.
Citera
2019-01-22, 13:46
Medlem
AldoRaines avatar
Skaffa Amex-eurobonus

Funderar på att skaffa amex för att få eurobonuspoäng. Tanken är att använda kortet vid alla inköp ( om affären tar kortet) mat, bensin, möbler, kläder etc.

Jag flyger inte speciellt mycket så jag är mest ute efter hotellnätter som kan betalas med Eurobonus.

Är det så enkelt? Man skaffar ett kort och får sedan ”gratis” flygresor och hotellnätter? Varför har inte fler amex i så fall? Det finns ju ett som tom är utan avgift
Citera
2019-01-22, 14:01
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Funderar på att skaffa amex för att få eurobonuspoäng. Tanken är att använda kortet vid alla inköp ( om affären tar kortet) mat, bensin, möbler, kläder etc.

Jag flyger inte speciellt mycket så jag är mest ute efter hotellnätter som kan betalas med Eurobonus.

Är det så enkelt? Man skaffar ett kort och får sedan ”gratis” flygresor och hotellnätter? Varför har inte fler amex i så fall? Det finns ju ett som tom är utan avgift

Ja, det är så enkelt.

Ett antal anledningar till att fler inte har Amex:
1. Man har andra kreditkort som ger bättre eller mer användbara bonusar (vad man vill ha bonusen till varierar ju).
2. Vissa klarar inte av att hantera kreditkort (de handlar för mycket och får en skuld eller får betala av under längre tid med saftig ränta till följd).
3. Vissa tycker att det är smidigare att bara ha ett bankkort där man ser precis vad man spenderar och vad man har på kontot, och slipper betala kreditkortsräkningen
4. Vissa är inte medvetna om att man kan få bonus för att handla överallt.
5. Årskostnaden för kortet kanske överstiger bonusens värde (även om det, som du påpekar, även finns gratisvarianter).
6. Man använder kanske mycket kontanter. De flesta kreditkort har hiskeliga uttagsavgifter.
7. Man kanske inte orkar böka med kreditkortsräkning, flera kort o.s.v. för att få några bonuspoäng som man ändå glömmer bort att spendera.

Typ så skulle jag sammanfatta det.
Citera
2019-01-22, 15:11
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Ja, det är så enkelt.

Ett antal anledningar till att fler inte har Amex:
1. Man har andra kreditkort som ger bättre eller mer användbara bonusar (vad man vill ha bonusen till varierar ju).
2. Vissa klarar inte av att hantera kreditkort (de handlar för mycket och får en skuld eller får betala av under längre tid med saftig ränta till följd).
3. Vissa tycker att det är smidigare att bara ha ett bankkort där man ser precis vad man spenderar och vad man har på kontot, och slipper betala kreditkortsräkningen
4. Vissa är inte medvetna om att man kan få bonus för att handla överallt.
5. Årskostnaden för kortet kanske överstiger bonusens värde (även om det, som du påpekar, även finns gratisvarianter).
6. Man använder kanske mycket kontanter. De flesta kreditkort har hiskeliga uttagsavgifter.
7. Man kanske inte orkar böka med kreditkortsräkning, flera kort o.s.v. för att få några bonuspoäng som man ändå glömmer bort att spendera.

Typ så skulle jag sammanfatta det.

Stort tack för svar! Jag vet inte riktigt vad jag spenderar i månaden, skulle tippa på 10-12 000kr. Då kanske 60-70% av dessa kan betalas med amex. Är gratiskortet mitt bästa alternativ tycker du?
Citera
2019-01-22, 17:11
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Stort tack för svar! Jag vet inte riktigt vad jag spenderar i månaden, skulle tippa på 10-12 000kr. Då kanske 60-70% av dessa kan betalas med amex. Är gratiskortet mitt bästa alternativ tycker du?

Jag är ingen expert på kreditkort eller Amex på något sätt, men en enkel uppställning ger följande:
Spenderar på kortet per år: 11*12 = 132 tkr. 65 % på kortet = 86 tkr.

Gratiskortet: 10 poäng per 100 kr = 8 600 poäng
Premium, 1 020 kr per år: 15 poäng per 100 kr = 12 900 poäng
Elite, 4 020 kr per år: 20 poäng per 100 kr = 17 200 poäng + 20 000 årliga poäng = 37 200 poäng

8 600 poäng får du alltså gratis.
För 1 020 kr får du 4 300 ytterligare poäng = 4,2 kr per extrapoäng
För 4 020 kr får du 28 600 extrapoäng jämfört med gratisalternativet = 0,14 kr per extrapoäng
Som referens verkar det kosta 680 kr att köpa 4 300 poäng på SAS hemsida och 4 930 kr att köpa 29 000 poäng.

Värt att notera är ju att baspoängen är värda mer än extrapoängen om man flyger mycket och vill ha en högre Eurobonusnivå. När man köper poäng verkar det vara extrapoäng, även om det står baspoäng på fliken i internetläsaren..? Annars kostar det bara 15 tkr att köpa 90 000 poäng och bli diamant, vilket knappast kan stämma.

Edit: Baspoängen kostar 1 kr (eller 10 extrapoäng) per baspoäng. Så vill du ha högre Eurobonusstatus är ju Elite ett mycket bra val eftersom du får 20 000 baspoäng för 4 020 + bättre intjäning.
Senast redigerad av Stygotius 2019-01-22 kl. 17:24.
Citera
2019-01-22, 17:20
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Jag är ingen expert på kreditkort eller Amex på något sätt, men en enkel uppställning ger följande:
Spenderar på kortet per år: 11*12 = 132 tkr. 65 % på kortet = 86 tkr.

Gratiskortet: 10 poäng per 100 kr = 8 600 poäng
Premium, 1 020 kr per år: 15 poäng per 100 kr = 12 900 poäng
Elite, 4 020 kr per år: 20 poäng per 100 kr = 17 200 poäng + 20 000 årliga poäng = 37 200 poäng

8 600 poäng får du alltså gratis.
För 1 020 kr får du 4 300 ytterligare poäng = 4,2 kr per extrapoäng
För 4 020 kr får du 28 600 extrapoäng jämfört med gratisalternativet = 0,14 kr per extrapoäng
Som referens verkar det kosta 680 kr att köpa 4 300 baspoäng på SAS hemsida och 4 930 kr att köpa 29 000 baspoäng.

Grymt, tack! Vilket kort skulle du ta i mitt fall? Hittar ingen riktigt bra sammanställning över vad en hotellnatt tex kostar i eurobonus, på ett ungefär.

Men om man får en övernattning i dubbelrum för 12 000
Poäng är det ju lätt värt.

Om man får en övernattning i Sthlm på lyxhotell för 28000 poäng är det också värt
Citera
2019-01-22, 17:32
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Grymt, tack! Vilket kort skulle du ta i mitt fall? Hittar ingen riktigt bra sammanställning över vad en hotellnatt tex kostar i eurobonus, på ett ungefär.

Men om man får en övernattning i dubbelrum för 12 000
Poäng är det ju lätt värt.

Om man får en övernattning i Sthlm på lyxhotell för 28000 poäng är det också värt

På Radisson Blu kostar en bonusövernattning i dubbelrum med frukost från 23 000 poäng. På Scandic från 25 000 poäng för dubbelrum och frukost. Jag gjorde en exempelsökning nu och ett dubbelrum med frukost, en natt i april i Stockholm kostade enligt följande:
Best Western: 18-23k beroende på vilket hotell
Pop House: 25k
Kung Carl: 28k
Park Inn Radisson: 18k
Radisson Blu Royal Park och Arlandia: 23k
Hotellen ovan är samma pris oavsett om det är en eller två gäster i delat dubbelrum.
Scandic Alvik och Viktoria Tower (två gäster): 35k
Citera
2019-01-22, 17:47
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
På Radisson Blu kostar en bonusövernattning i dubbelrum med frukost från 23 000 poäng. På Scandic från 25 000 poäng för dubbelrum och frukost. Jag gjorde en exempelsökning nu och ett dubbelrum med frukost, en natt i april i Stockholm kostade enligt följande:
Best Western: 18-23k beroende på vilket hotell
Pop House: 25k
Kung Carl: 28k
Park Inn Radisson: 18k
Radisson Blu Royal Park och Arlandia: 23k
Hotellen ovan är samma pris oavsett om det är en eller två gäster i delat dubbelrum.
Scandic Alvik och Viktoria Tower (två gäster): 35k

Fan va grym du är! Stort tack igen. Börjar nog med gratiskortet. Kommer köpa ny bil i år också (troligtvis en BMW X3) så då lär det bli några extrapoäng om Amex funkar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in