2019-01-22, 06:51
Medlem
DoktorNos avatar
Staffan Götestam, mest känd för sin medverkan i Bröderna Lejonhjärta. Om han är homo/peddo vet jag inte men i filmen finns en scen där han är naken tillsammans med en liten pojke. https://mz-prod.s3.amazonaws.com/uploads/photo/file/323385/large_d2129d044e8eac36c5ef3c83b49d46ed-broderna.jpg
Citera
2019-01-22, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag vet inget om just vikingarna, men på 1300-talet var det fullt normalt att gifta bort 13-åriga flickor i Sverige. Heliga Birgitta, som föddes i början av 1300-talet, giftes nämligen bort som 13-åring.

Edit:
Tydligen var det så även på 1600-talet.

http://www.domboksforskning.se/lagar/vigselaalder.htm

Nja - Det var nog inte vanligt att man gifte sig i så tidig ålder. Man blev tvugna att ta ta till speciallagstiftning år 1686 för att "lappodrängar" skulle få gifta sig så tidigat som vd 16 års ålder om de kunde sin bibel.
Citera
2019-01-22, 09:22
Medlem
Vad gäller slavflickor är jag hyfsat säker på att det förekom både det ena å det andra. Möjligen även trälflickor inom hushållet / ägorna.

Tror dock inte på tidiga giftermål som det normala. Inte nödvändigtvis pga moraliska skäl utan för att en vikingahustru måste ju kunna sköta ett hushåll.
Men undantag kunde förekommit. Tex i familjer där det fanns även andra vuxna kvinnor som kunde agera å hjälpa.
Citera
2019-01-22, 09:33
Medlem
Ankdammsmans avatar
Giftermålsåldern steg i Västeuropa från senmedeltiden och framåt. Den verkar oftast ha legat i övre tonåren innan dess, även om det varierade. Orsaken till förändringen var förmodligen ökade möjligheter till lönearbete och självförsörjning i ett nytt ekonomiskt mönster som etablerades efter digerdöden.

Överklassen var dock ett undantag och fortsatte gifta sig tidigt, dels av tradition och dels eftersom deras giftermål handlade om att hålla ihop egendomar och allianser. De ägnade sig också åt barnförlovningar och i vissa fall barnbröllop av den anledningen. Heliga Birgitta är med andra ord inte representativ.
Citera
2019-01-22, 10:38
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Jag har säkra uppgifter på att Staffan Götestam är pedofil. Detta är ett sätt att projicera hans egna perversa sinnevärld på någon annan.

För tusen år sedan iakttog man säkert inte någon 18- eller 15-årsregel ens bland vikingar, men om man då (som jag antar) säger detta för att ursäkta islamska sedvänjor IDAG så blir ju förklaringen istället att de är 1000 år efter oss. Det kanske inte är en så lockande förklaring för Götestam.
Citera
2019-01-22, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
...

För tusen år sedan iakttog man säkert inte någon 18- eller 15-årsregel ens bland vikingar, men om man då (som jag antar) säger detta för att ursäkta islamska sedvänjor IDAG så blir ju förklaringen istället att de är 1000 år efter oss. Det kanske inte är en så lockande förklaring för Götestam.

Bra sagt. Återvänder man till historien, så själve Mohammed kan faktiskt både försvaras och ursäktas.
Vi kan ju alltid för diskussionens skull anta att det var andra tider och andra seder medan han levde. Bara det skulle räcka långt.
Vidare, han var ju härskare över de sina. Han kunde ju gjort precis som han behagade, inklusive att skaffa sig ett helt harem av småflickor.
Men nej, han gifte sig med ett antal änkor, han ställde alltså upp som deras pensionsförsäkring, samt med EN liten flicka som han var alltså förälskad i.
Det finns inga rykten att han förbrukade barna på löpande band eller något sådant. Så, diskutabelt - men något rovdjur till pedofil i dagens mening var han inte.

Problemet är att inom vissa grenar av islam godkänns äktenskap mellan barn och vuxna män, inklusive sex mellan dem. Säkerligen med hänsyftning till Profeten själv...
Och nu talar vi inte om avlägsna landsbygdsdistrikt i Jemen eller Afghanistan. Vi talar om högt skolade lärda mullor i Iran och kanske även annorstädes...

Och därmed - medan VI (jag) hittar försvar åt Profeten Mohammed - hans egna imamer de facto utpekar honom som pedofil. Inte jag, men väl de.
Citera
2019-01-22, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Han kunde ju gjort precis som han behagade, inklusive att skaffa sig ett helt harem av småflickor.
Men nej, han gifte sig med ett antal änkor, han ställde alltså upp som deras pensionsförsäkring, samt med EN liten flicka som han var alltså förälskad i.
Det finns inga rykten att han förbrukade barna på löpande band eller något sådant. Så, diskutabelt - men något rovdjur till pedofil i dagens mening var han inte.

Äh, det vet vi inte, det har med stor säkerhet städats bort mer eller mindre av ociviliserat beteende som Mohammed gjort sig skyldig till. Och "försvunnit" någonstans. Tänk på att Koranen och dess tillhörande skrifter har säkert omredigerats rätt många gånger.

Hursomhelst så kan man försvara barngifte i vissa länder, tex i de fall att flickan var tex föräldralös. Somliga länder hade nämligen ingen fosterhemslagstiftning, eller adoptivlagstiftning. Utan en föräldralös flicka blev i så fall slav och i stort sett helt rättslös hos någon familj, eller härskare. Men härskaren kunde gifta sig med flickan och därmed upphöja hennes status så mycket att hon inte kunde behandlas som slav
Och framförallt att en eventuell utbildning kunde bli bekostad
Giftermålet var så att säga det enda sättet att flickan skulle få en laglig förmyndare

Det behöver ju i och för sig inte betyda att de hade sex ihop. Finns väl några enstaka exempel i tex Indien fast då före britternas kolonisering av landet.

Britterna olagligförklarade ju sedan polygami i Indien under koloniseringstiden

Hursomhelst är väl det enda klara beviset på barnsex om något skelett kan hittas där fickan är underårig och fostret finns kvar inne i kroppen

Å andra sidan så finns det historiska "bevis" på att pygméer kunde föda fullgångna barn även om tros ha varit under tex 15 år. Enligt upptäcksresande på 1800-talet. Men det var väl inte helt lätt heller att bedöma åldern hos dessa, så inte vet jag om det kan stämma
Hursomhelst så påstås det att pygméer har mycket lättare att föda fram ett barn
Citera
2019-01-22, 15:47
Medlem
Citat:
Jag har säkra uppgifter på att Staffan Götestam är pedofil. Detta är ett sätt att projicera hans egna perversa sinnevärld på någon annan.

Ja vissa resmål är ju populära för dessa peddos, så om hen frekvent åker dit så finns det ju misstankar
Såklart där här vi ju förklaringen, smart *** *** i själva verket är han nu rädd för m*sslorna för nu får han konkurrens så in i h-e, Pedofili är ju annars en bekväm böjelse eftersom det inte är så många som utövar det ju..

Så om PK äntligen kommer att börja kritisera Islam så kommer det nog ifrån peddo-hållet framöver, hihi... Att peddona får illojal konkurrens så att säga...
Citera
2019-01-22, 17:05
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Staffan Götestam är en jude [...]
Är han? Jag ser gärna en trovärdig källa till detta påstående. Inget trams tack.

Citat:
Ursprungligen postat av Tanus
Att han sprider kulturmarxistisk dynga i syfte att polarisera och destabilisera landet är givet.
Frankfurtskolans lärjungar går på i många spår. Det syftar alltid till samma sak.
Slå sönder fundamenten på vilka det homogena, sammanhållna landet vilar. Familjen, nationen, religionen.

Är Götestam onämnbar eller shill?
Jag känner inte riktigt hur landet destabiliseras bara för detta och jag ser inte vikingakulturen som något fundament för det svenska samhället. Jag skulle inte skämmas eller känna mig sämre som svensk om det rätt så skulle vara att alla vikingar var glitterbögar som stred iförda läppstift.

Fakta är fakta och satte de på 12-åringar så var det väl så men jag tvivlar på att den där Götestam har några säkra bevis för det likväl som att det kanske saknas bevis för att det inte var så. Bevisbördan ligger förstås primärt på den som kommer med påståendet, alltså Götestam. Har han anfört några bevis?

Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
Anti vit propaganda, Jag har läst alla sagor som jag kommit över och väldigt många böcker i ämnet och det finns ingenting som tyder på att det skulle vara sant.
Jag tror det handlar mer om en ursäkt för pedo mohammed.
Sagor sa du, det är kanske inte den bästa källan till fakta. Nu finns det väl inte så mycket bra källor överhuvudtaget i ämnet så jag tvivlar på att vi kan veta säkert hur det var med detta.
Citera
2019-01-22, 19:11
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Det är ju fullt möjligt att puberteten inträffade tidigare då på den tiden. Det är nog omöjligt att veta, tyvärr. Men det första steget emot vuxenheten blev oftast konfirmationen i Kyrkan, vid 14 års ålder. Först i och med den så ansågs puberteten ha inträtt. Men då okända tillväxtfaktorer så kan det ju hända att kvinnorna utvecklades snabbt, svårt att avgöra.

Tvärtom, puberteten inträffade senare på den tiden. Det finns dåliga historiska källor. Uppskattningar finns, en 18 årig man idag motsvarade upp till 21 års ålder på 1600-talet. Flickorna fick mens senare. Mensen är alltså uppskattningen på när flickan blev kvinna. På männen har mätningar i avslutningen för längdtillväxt uppmätts.

Exempelvis så var soldaterna på Wasa-skeppet 1.67 cm höga. Men den tidens män som var bönder därifrån wasa-soldaterna kom i från något längre än 1.67 då dom blev vuxna vid ca 21 års ålder istället. Många på wasa-skeppet var 18 år gamla. Mönstrings-resultat menar jag närmare på männen. Då den tidens 18 åringar uppnådde slutslängd senare. I dag uppnår män i Sverige slutlängd tidigare, alltså åldern för när pojkar blir män sjunker.
Senast redigerad av Hegamon 2019-01-22 kl. 19:31.
Citera
2019-01-22, 19:13
Medlem
Citat:

Finns säkra rykten om att han är pedofil. Det är därför han vill relativisera pedofili i vågen av islamska pedofili skandalerna. Med andra ord göra folket avtrubbande gällande pedofili så att det frasmtår som mindre vulgärt.
Citera
2019-01-22, 19:16
Medlem
Proras avatar
Staffan Götestam försöker sig naturligtvis på en tramsig PK-omskrivning av historien.

I ena stunden läser man i dessa dagar att vikingar inte fanns, att svensk kulturhistoria är rena nyset, i nästa att Birka var rena mångkulturella paradiset och att islamska tecken finns invävda i förmedeltida textilier.

Varifrån kommer denna vilja att ljuga och medvetet feltolka omvärlden?

Jag är jävligt trött på det här i mina ögon tämligen obehagliga tillrättaläggandet av fakta som antagligen bottnar i en rädsla för att i ett större sammanhang föra fram migrationsverkets offentliga och skrämmande prognos om att runt en miljon människor väntas leta sig hit de närmaste tio åren.

Vilken mardröm!

Det rör sig om människor där intelligensen på gruppnivå är betydligt lägre än den svenska och som också på grund av sitt kulturella bagage, två samverkande faktorer, sannolikt aldrig kommer att kunna försörja sig i Sverige.

Nej, de enkla jobben lyser med sin frånvaro i detta land. Letar man efter gatsopare får man titta på svartvita stumfilmer från 30-talets Montmartre i Paris. Bostäder ska vi bara inte tala om.

Men Herr Götestam må vara hur naivt självupptagen med sin egen godhet som helst. Att slänga ur sig anklagelser om pedofili mot honom är bara trams. Likaså att insinuera att eventuella judiska rötter (därom vet jag inget) skulle ligga honom till last.
Senast redigerad av Prora 2019-01-22 kl. 19:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in