2019-01-20, 17:11
Medlem
ReedMes avatar
Här är lite uppgifter från Varnhem, Katas gård. Kan rekommendera ett besök där för dig som missat det.

http://vastergotlandsmuseum.se/wp-content/uploads/2015/06/varnhem_innan_munkarna_kom_webb.pdf
Citera
2019-01-21, 07:20
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Och vem pratade om medeltiden? Och franker fanns väl bara till början av 600 talet? Ämnet rör vikingar. Vikingar var resliga var renliga och hade tvål, inte sällan med basen tallkåda. Som DU kanske känner som såpa. Vad medeltida" franker"( om man ens kan tala om franker) sysslade med är helt ointressant.
Ok ...
Så du visste alltså inte att vikingarna verkade under just ... Medeltiden ... ?
Men, det gjorde de.
Den tidsperioden kallas för Medeltiden.

Nu vet du det iaf.

Och, angående "Frankerna," så var det helt enkelt ett allmänt samlingsnamn på "européer," som användes av folken i, och vid, Heliga landet.
För dem var alla "utlänningar" helt enkelt "franker."
Det betyder alltså inte "Fransmän."

När Frankerna så besökte Heliga landet, under Korstågen tex, så fick de - för första gången - tillfälle att stifta bekantskap med offentliga badhus.
För sådana "Franker" som tex Vikingarna, var det verkligen en nyhet. För det fanns ju verkligen inga offentliga badhus i dåtida Skandinavien.
Citera
2019-01-21, 07:28
Medlem
Kul. Medeltiden var enligt min historiebok mellan fyra, femhundratalet fram till slutet av 1300-talet. Frankerna levde mellan 200 talet till 600talet. DET var min poäng. Vem det är som kallar européer för franker är egalt. Vi européer och germaner kallar oss inte för det.
Citera
2019-01-21, 09:33
Medlem
Ankdammsmans avatar
Götestam är en klassisk proggig kulturarbetare. Hans åsikter om detta är lika intressanta som de du hittar på valfri parkbänk.

Orkar knappt bemöta i sak, men: skelettfynd visar att vikingar (liksom indianer och en del andra förmoderna folkslag) ofta var långa, och gifte sig ganska tidigt gjorde alla fram till Europa efter digerdöden när ett historiskt unikt trendbrott skedde. Vet inte om han nämnde att vikingarna praktiserade polygami och blodshämnd också. Det har hursomhelst noll bäring på dagens svenska samhälle som bör jämföras med andra länder idag, precis som vikingarna bör jämföras med andra samhällen på den tiden.

Mitt tips till Götestam är att han ägnar sig åt ljussättning, sophämtning eller nåt annat där han besitter kompetens.
Citera
2019-01-21, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Kan det inte vara så att det bara är hens snuskiga fantasier?

https://youtu.be/jHQrNnKfRak

Jag höll på att trilla av stolen av gapskratt. Klockrent Mitt i prick !!

Någon borde klippa ihop de två klippen med sketcherna med Ted Borg / Vasaskeppet / Egypten, och lägga pedofildrömregissörens uttalanden i mitten , och sedan lägga upp det på Youtube. Benämn klippet "svensk PK-arkeologi"
Senast redigerad av Against-modernity 2019-01-21 kl. 11:21.
Citera
2019-01-21, 15:05
Medlem
negergubbes avatar
Sanningen är väl inget att bli upprörd över?

Det är faktiskt helt sant att vi sålde våra barn dit vi kom förr när vi reste över sjöarna.
Vi gjorde det inte bara av ekonomiska skäl, vi försäkrade oss då även om att människorna där i framtiden skulle ha visst nordiskt släktskap.
Vi spred alltså så även vår genetik till folken som vi handlade med under våra sjöfärder.

Förutom virke och hantverk var nog just barn vår största export.

Moral har aldrig varit vår starka sida..
Ekonomisk, kulturell och genetisk krigföring har dock alltid varit det.
Citera
2019-01-21, 15:13
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det kan stämma att folk blev vuxna tidigare. Folk runt år 1900 fick klä sig i vuxna kläder så fort dom blev en 15 år och det fanns inte ungdomskläder, då folk räknades som vuxna. Sen är frågan hur gamla var dom som fick en 15 årig fru, var dom 20 år? 18 år? 40 år? Jag tror på dom första två exemplen.

Annars beskrev inslaget balanserat vad en viking var för något. Vikingarna var som bönder som levde längs kusterna, och varför skulle dom alla se blodtörstiga ut? Har för mig vikingarna var runt 1.72 i medelhöjd, vilket var större än folk under 1700-talet och även 1800-talet, då levnadsnivån sjönk efter vikingatiden. Livsmedelsintag. Svenskarna på vikingatiden var ändå större än många andra sydliga folkslag och beskrev därför som storväxta, då män i fjärran länder var nere på 1.62 och dylik höjd på den tiden.

Folk blev vuxna tidigare i samhällets syn. Men när det gäller puberteten så inträffar den allt tidigare för flickor. Så de var inte mer utvecklade men de fick mer ansvar och skyldigheter tidigare.
Citera
2019-01-21, 16:54
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Folk blev vuxna tidigare i samhällets syn. Men när det gäller puberteten så inträffar den allt tidigare för flickor. Så de var inte mer utvecklade men de fick mer ansvar och skyldigheter tidigare.

Ja det är riktigt och ett intressant påpekande.
Citera
2019-01-21, 19:14
Medlem
Tanuss avatar
Att han sprider kulturmarxistisk dynga i syfte att polarisera och destabilisera landet är givet.
Frankfurtskolans lärjungar går på i många spår. Det syftar alltid till samma sak.
Slå sönder fundamenten på vilka det homogena, sammanhållna landet vilar. Familjen, nationen, religionen.

Är Götestam onämnbar eller shill?
Citera
2019-01-21, 19:25
Medlem
Pojkekorvs avatar
Hör väl inte direkt till ämnet, men det är väl lite av en missuppfattning att näst intill barn giftesbort som standardförvarande innan modern tid. Nu minns jag inte siffrorna direkt inte heller källan men medelvigselåldern i gamla kyrkböcker har väl visat på ca 20-30 i snitt ålder, de är ju förvisso efter vikingatiden. Men jag villå stå att det finns även en felaktig uppfattning om att unga människor giftes bort om medeltiden och renässasen och frammåt.
Citera
2019-01-22, 04:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negergubbe
Sanningen är väl inget att bli upprörd över?

Det är faktiskt helt sant att vi sålde våra barn dit vi kom förr när vi reste över sjöarna.
Vi gjorde det inte bara av ekonomiska skäl, vi försäkrade oss då även om att människorna där i framtiden skulle ha visst nordiskt släktskap.
Vi spred alltså så även vår genetik till folken som vi handlade med under våra sjöfärder.

Förutom virke och hantverk var nog just barn vår största export.

Fast alla större sjöfarande nationer har gjort så, det var som sagt var livsfarligt att ge sig ut på riktigt långa sjöresor. Ibland så förolyckades så många som 50 % på somliga resor, ibland alla, beklagligtvis. Barn kunde inte tåla tex törst, svält och skörbjugg så där värst bra, heller. Istället för att riskera att dö på fartygen så var det enklare att sätta av dem någonstans där de kunde leva vidare.
Att man fick betalt för barnen var väl en garanti för att familjen som tog dessa som fosterbarn inte var helt utblottade, och att de kunde få en hyfsad uppväxt ändå.

Det var ju inte alltid sjöfararna kom tillbaka, men i de fall det hände, dessa barn som nu var vuxna, var så att säga en garanti för att att de skulle kunna göra fredliga affärer med varandra
Att kalla det för genetisk krigföring är väl att ta i, tycker jag i alla fall. Det tar ju vanligen tiotals generationer innan en viss genprofil börjar att bli allmän i en population. Just på grund av att kvinnor föder inte så många barn under sin livstid.

Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Dvs han hade inte ansat könshåren.
Något som ju var kutym bland Saracenerna.
Så Frankerns nakna, och frodigt håriga, nedre uppenbarelse väckte uppmärksamhet och storögt intresse bland de församlade badarna.

De bestämde sig för att lära den okunnige Frankern ett och annat om renlighet.
Och snart låg han utsträck på rakbordet och fick sin könspäls avlägsnad.
Till Frankerns stora belåtenhet, bör nämnas.

Fast det fanns ju ett vettigt motiv att raka bort könshåren och det var att hålla flatlössen borta, som säkert på den tiden kunde vara rätt så irriterande. Några riktigt bra lusmedel fanns ju inte, och de som fanns då på den tiden de sved rätt ordentligt, och särskilt då där nere i skrevet

Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
Någon borde klippa ihop de två klippen med sketcherna med Ted Borg / Vasaskeppet / Egypten, och lägga pedofildrömregissörens uttalanden i mitten , och sedan lägga upp det på Youtube. Benämn klippet "svensk PK-arkeologi"

Staffan Götestam kan väl slå ihop sig med Ted Borg och Woody Allen, och göra Vikinga-porrfilm ihop ?
Eftersom de också måste klara PK-Certifieringen så får de väl ta med lite åsnor, kameler och getter också i handlingen, så att de stackars musslorna känner sig som hemma ?

Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Hör väl inte direkt till ämnet, men det är väl lite av en missuppfattning att näst intill barn giftesbort som standardförvarande innan modern tid. Nu minns jag inte siffrorna direkt inte heller källan men medelvigselåldern i gamla kyrkböcker har väl visat på ca 20-30 i snitt ålder, de är ju förvisso efter vikingatiden.

Eftersom mannen hade ensamt försörjningsansvar så skaffades det först en bit mark och en stuga, sen fick de bli någon lämplig hustru

Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det kan stämma att folk blev vuxna tidigare. Folk runt år 1900 fick klä sig i vuxna kläder så fort dom blev en 15 år och det fanns inte ungdomskläder, då folk räknades som vuxna. Sen är frågan hur gamla var dom som fick en 15 årig fru, var dom 20 år? 18 år? 40 år? Jag tror på dom första två exemplen.

Det är ju fullt möjligt att puberteten inträffade tidigare då på den tiden. Det är nog omöjligt att veta, tyvärr. Men det första steget emot vuxenheten blev oftast konfirmationen i Kyrkan, vid 14 års ålder. Först i och med den så ansågs puberteten ha inträtt. Men då okända tillväxtfaktorer så kan det ju hända att kvinnorna utvecklades snabbt, svårt att avgöra.
Citera
2019-01-22, 04:52
Medlem
Nimars avatar
Anti vit propaganda, Jag har läst alla sagor som jag kommit över och väldigt många böcker i ämnet och det finns ingenting som tyder på att det skulle vara sant.
Jag tror det handlar mer om en ursäkt för pedo mohammed.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in