Citat:
Ursprungligen postat av
sisus
.22 Ska man nog vara lite försiktiga med. Skrubbade pipan på min AW93 med mässingsborste och ballistol och det tog ca1000 skott innan den förlät mig.
Vapenvård ska man göra när driftsäkerheten börjar bli dålig. Hur ofta är unik för varje vapen.
Det som kan leda till bekymmer är nog snarare fukt än avsaknad av rengöring. Att ställa in blöta vapen med stänkt slutstycke i skåpet kommer till slut att leda till problem.
Att krutet skulle fräta på pipan gäller i första hand antika svartkrutsvapen. Hoppar man över rengöringen efter att ha skjutit med de så blir det rost i pipan.
Det finns (minst) två skillnader mellan försvarets krav (på vapenvård) och privata skyttar:
Den viktigaste är att försvaret ställer (i princip) kravet att vapnet skall ligga på obestämd tid och i okontrollerat klimat. Framförallt fukt ställer till det (även "snälla" krutsorter ger litet korrosivt slagg), och därför är rostskyddet viktigt. Fältmässig vapenvård gör man för att säkerställa funktion, "på kasern" handlar det om konservering och bevarande. Privatskytten ställer sitt vapen i låg luftfuktighet och rumstemperatur - andra risker, andra förhållanden.
Sedan blir det ju en rätt stor skillnad på hur vapnet används, ekonomi enbart gör ju att man knappast skjuter 5000 skott innan vapenvård - det KAN ju inträffa något i den stilen i krig. En hel del av bevekelsegrunden för försvarets "tokvårdande" är ju att etablera vanor som alldeles kan kvitta om man skjuter 10 serier på en träning men skall garantera vapenfunktion i kyla, lera, smuts och allmän skräck och panik. De använder säkerligen inget som är dåligt, men ekonomin räknas litet annorlunda än för vapensamlare och fritidsskyttar.
Att spelet i pipan blir litet tightare med en tunn beläggning av tombak eller bly låter helt rimligt. Min kompis prickskytten påpekar att det här också förändrar vapnets beteende en liten smula, men det är han det. Jag märkte aldrig något (mer än att vapnet sprider mer då jag sköt, mystiskt).
För den frugale kan jag tipsa om en blandning av dieselolja och bensin (inte röka!). Den gör rent, löser det mesta i skitväg, dieseln återfettar en smula - blir oslagbart billigt. Väntar man länge innan man rengör kan man ta det värsta med den soppan, så sparar man på undermedlen.