2019-01-20, 11:36
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisus

Det som kan leda till bekymmer är nog snarare fukt än avsaknad av rengöring. Att ställa in blöta vapen med stänkt slutstycke i skåpet kommer till slut att leda till problem.

Att krutet skulle fräta på pipan gäller i första hand antika svartkrutsvapen. Hoppar man över rengöringen efter att ha skjutit med de så blir det rost i pipan.

Krut.
Modern krut är inte aggresivt.
Men det är ämnena efter krutets förbränning som är aggresivt, inte krutet själv.

Fukt.
Smuts i vapnet håller kvar/suger upp fukt.
Helt riktigt som du säger så ska ett blött vapen inte stängas in.
Att tänka på är att kondens bildas i vapnet när det kommer från kyla till inomhusmiljö.
Senast redigerad av Jan66 2019-01-20 kl. 11:39.
Citera
2019-01-20, 11:40
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisus
.22 Ska man nog vara lite försiktiga med. Skrubbade pipan på min AW93 med mässingsborste och ballistol och det tog ca1000 skott innan den förlät mig.
Vapenvård ska man göra när driftsäkerheten börjar bli dålig. Hur ofta är unik för varje vapen.
Det som kan leda till bekymmer är nog snarare fukt än avsaknad av rengöring. Att ställa in blöta vapen med stänkt slutstycke i skåpet kommer till slut att leda till problem.

Att krutet skulle fräta på pipan gäller i första hand antika svartkrutsvapen. Hoppar man över rengöringen efter att ha skjutit med de så blir det rost i pipan.

Det finns (minst) två skillnader mellan försvarets krav (på vapenvård) och privata skyttar:

Den viktigaste är att försvaret ställer (i princip) kravet att vapnet skall ligga på obestämd tid och i okontrollerat klimat. Framförallt fukt ställer till det (även "snälla" krutsorter ger litet korrosivt slagg), och därför är rostskyddet viktigt. Fältmässig vapenvård gör man för att säkerställa funktion, "på kasern" handlar det om konservering och bevarande. Privatskytten ställer sitt vapen i låg luftfuktighet och rumstemperatur - andra risker, andra förhållanden.

Sedan blir det ju en rätt stor skillnad på hur vapnet används, ekonomi enbart gör ju att man knappast skjuter 5000 skott innan vapenvård - det KAN ju inträffa något i den stilen i krig. En hel del av bevekelsegrunden för försvarets "tokvårdande" är ju att etablera vanor som alldeles kan kvitta om man skjuter 10 serier på en träning men skall garantera vapenfunktion i kyla, lera, smuts och allmän skräck och panik. De använder säkerligen inget som är dåligt, men ekonomin räknas litet annorlunda än för vapensamlare och fritidsskyttar.

Att spelet i pipan blir litet tightare med en tunn beläggning av tombak eller bly låter helt rimligt. Min kompis prickskytten påpekar att det här också förändrar vapnets beteende en liten smula, men det är han det. Jag märkte aldrig något (mer än att vapnet sprider mer då jag sköt, mystiskt).

För den frugale kan jag tipsa om en blandning av dieselolja och bensin (inte röka!). Den gör rent, löser det mesta i skitväg, dieseln återfettar en smula - blir oslagbart billigt. Väntar man länge innan man rengör kan man ta det värsta med den soppan, så sparar man på undermedlen.
Citera
2019-01-20, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10
I detta fallet blir det att jämföra äpplen och päron. Handspriten ska desinficera, inte avfetta.
Jo, men desinfektionsmedlet är alkoholer; exempel på solvent.

Jag har övervägt T-sprit och kemiskt ren bensin (heptan) för vapenvård, men inte tagit steget att försöka.
Citera
2019-01-20, 18:44
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Jo, men desinfektionsmedlet är alkoholer; exempel på solvent.

Jag har övervägt T-sprit och kemiskt ren bensin (heptan) för vapenvård, men inte tagit steget att försöka.
"Lösningsmedel" (eller "solvent") löser mestadels enligt den ovannämnda principen att lika löser lika, t.ex. är vatten ett lösningsmedel när man vill tvätta av vattenbaserad skit. Jag har testat olika lösningsmedel typ alkohol, aceton, thinner osv, men inga av dessa fungerar så bra som oljebaserade produkter typ fotogen, bensin, penetrerande oljor (WD-40 m.fl.). Om man t.ex. lägger delar i blöt i aceton så löser man upp olja och fett, men det verkar som att resten (krutslagg och annan skit) torkar ut och blir svårare att få bort. Det som verkar fungera bäst är att mjuka upp skiten med en oljebaserad produkt, skrubba rent och sen skölja av med valfri produkt. När jag känner mig lat sprayar jag delarna med Kroil, låter dem ligga några dagar och kör i ultraljudstvätten, detta brukar lösa upp det mesta.
Citera
2019-01-20, 19:04
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10
Benämningen CLP (Clean-Lube-Protect) är ett ganska brett begrepp och betyder bara "allt i ett". Tänker man efter lite inser man ganska snart att det är motstridigt - en produkt som både rengör (=avfettar) och återfettar samtidigt blir lite för bra för att vara sant. Åtminstone om den ska göra båda sakerna lika bra.
Precis som alla andra "allroundprodukter" är CLP (vilket som sagt är ett ganska vitt begrepp nuförtiden) en kompromiss mellan effektivitet och enkelt användande. I fält eller på skjutbanan har CLP den uppenbara fördelen att man bara behöver bära med sig en enda produkt, men det är inte den bästa produkten för något av de enskilda ändamålen. Jag jobbar med vapen i stort sett varje dag, men använder aldrig CLP eftersom det alltid finns någon mer ändamålsenlig produkt på arbetsbänken.

Jag ser mest CLP som något för tillfälligt användande, typ när ett vapen behöver en snabb rundsmörjning på skjutbanan för att hållas igång. Visst är det en bekväm produkt, men återigen: CLP är inte idealiskt för något av de avsedda ändamålen. Med andra ord kan man jämställa CLP med den här, funkar bra om man bara vill ha med sig ett verktyg men det är ungefär allt: https://www.amazon.com/PEYOND-Campin.../dp/B06XVJ4VTG
Citera
2019-01-20, 19:38
Medlem
DirtyBerties avatar
Jag tycker WD-40 funkar utmärkt. Efter skjutning ställer jag geväret på kronan och dränker pipan. Låter det rinna av och drar sen tre ggr med boresnaken.
Citera
2019-01-21, 20:10
Medlem
Tokarev123s avatar
Bacon funkar till allt.
I andra hand använder jag CLP.
Citera
2019-01-22, 01:11
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBertie
Jag tycker WD-40 funkar utmärkt. Efter skjutning ställer jag geväret på kronan och dränker pipan. Låter det rinna av och drar sen tre ggr med boresnaken.
Eller ännu bättre: Blöt loppet med WD-40, ställ åt sidan och dra loppet dagen efter. Jag sålde just en SVT-40 med Världens Skitigaste Pipa (jo, jag tror faktiskt den skulle ha platsat i Guinness rekordbok), den var full av skit, rost, insektsbon och allsköns vedervärdigheter och gick inte ens att se igenom. Jag hade gjort ett halvhjärtat försök att göra rent, men tappade orken, sprayade loppet med Kroil och ställde undan. Dagen efter att jag sålt den meddelade den nye ägaren att loppet var rent och i helt skjutbart skick, 10-20 drag med en borste och det var klart. Bössan hade stått några veckor efter att jag blötte ner den, så oljan hade gjort sitt och löst upp all smegma så det kunde borstas ur.
Citera
2019-01-22, 01:14
Medlem
Läst igenom tråden men tycker inte det framgår riktigt: Vad för typ av fett kan man använda för långtids förvaring? Gärna något billigare alternativ då plånboken inte är så fet just nu...
Citera
2019-01-22, 01:35
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbackaerik
Eller ännu bättre: Blöt loppet med WD-40, ställ åt sidan och dra loppet dagen efter. Jag sålde just en SVT-40 med Världens Skitigaste Pipa (jo, jag tror faktiskt den skulle ha platsat i Guinness rekordbok), den var full av skit, rost, insektsbon och allsköns vedervärdigheter och gick inte ens att se igenom. Jag hade gjort ett halvhjärtat försök att göra rent, men tappade orken, sprayade loppet med Kroil och ställde undan. Dagen efter att jag sålt den meddelade den nye ägaren att loppet var rent och i helt skjutbart skick, 10-20 drag med en borste och det var klart. Bössan hade stått några veckor efter att jag blötte ner den, så oljan hade gjort sitt och löst upp all smegma så det kunde borstas ur.
Brukar ställa ner pipan i en liten petflaska där WD-40 rinner ner. Soppan blir blågrön och efter 3x boresnaken brukar jag lysa med en liten lampa i loppet, helt rent! Har aldrig använt något annat. Har iofs inte lyckats grisa ner en pipa så svårt att jag varit i närheten av Guiness. Kroil verkar inte vara den billigaste oljan men det skulle vara kul att jmf och se om det blir någon skillnad.

Hittar jag olivolja på sprayflaska ska jag prova det. Bikarbonat kanske löses i oljan lr oxå blir det bara ren olja.
https://stegforhalsa.se/hur-man-anva...allsrengoring/

Har du testat att fylla en pipa med ren 25% ammoniak?
Citera
2019-01-22, 01:41
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatococo
Läst igenom tråden men tycker inte det framgår riktigt: Vad för typ av fett kan man använda för långtids förvaring? Gärna något billigare alternativ då plånboken inte är så fet just nu...
CRC White Grease har jag funderat på men jag vet inte hur svårt/lätt det är att avlägsna. Kostar en hundring på Jula. Jula har även WD-40.
Citera
2019-01-22, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatococo

Om du förvara vapnet torrt så behöver du ingen smörja.
Om det är ett fuktigt ställe så bör all metall och allt trä smörjas in. Linolja till trä och vilket fett du vill till metallen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in