2019-01-19, 16:31
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Vapenvård var ju också en terapeutisk (för befälen) och fostrande (för beväringarna) verksamhet.

Jag är säker på att det är härifrån de orimliga och överdrivna myterna om vapenvård kommer ifrån.

Vapen ska vara smorda. Att de är rena gör dem bara trevligare att hantera men påverkar inte mycket annat. Vapen tål mer smuts än vad man vill tro. Strular det verkligen pga smuts är det något annat som felar, smutsen lyfter bara fram symptomen.

Starka avfettningar som bromsrengöring eller alkohol tar bort rostskyddet. Behövs inget starkare än vanlig lacknafta för rengöring och är dessutom basen i de flesta vapenrengöringsprodukter.

Att smörja duger vilken olja som helst. Det är i oljesammanhang en så okomplicerad applikation att snorloska eller mosad banan fungerar. Det finns t o m tester där majonnäs fått bättre betyg än en dyr vapenolja. På senare tid har det blivit populärt bland tillverkare att använda vegetabiliska oljor som sedan marknadsförs allt vad tygen håller för. Fire Clean tex visade sig vara vanlig matolja för stekning och Frog Lube är ett margarin ursprungligen för livsmedelsindustrin och som sedan togs upp för att smörja karuseller på nöjesparker. För att smörja ett vapen finns det inga andra tekniska aspekter som en enkel syntetisk motorolja inte täcker.

Det enda som krävs är lacknafta, motorolja och sunt förnuft. Vill man stödja miljardindustrin och lägga pengarna på onödigt dyra produkter istället för tex ammunition, så går det också bra men vapnet kommer inte fungera bättre för det, hur gärna man än vill tro det.
Citera
2019-01-19, 18:37
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10
Jag är säker på att det är härifrån de orimliga och överdrivna myterna om vapenvård kommer ifrån.

Vapen ska vara smorda. Att de är rena gör dem bara trevligare att hantera men påverkar inte mycket annat. Vapen tål mer smuts än vad man vill tro. Strular det verkligen pga smuts är det något annat som felar, smutsen lyfter bara fram symptomen.

Starka avfettningar som bromsrengöring eller alkohol tar bort rostskyddet. Behövs inget starkare än vanlig lacknafta för rengöring och är dessutom basen i de flesta vapenrengöringsprodukter.

Att smörja duger vilken olja som helst. Det är i oljesammanhang en så okomplicerad applikation att snorloska eller mosad banan fungerar. Det finns t o m tester där majonnäs fått bättre betyg än en dyr vapenolja. På senare tid har det blivit populärt bland tillverkare att använda vegetabiliska oljor som sedan marknadsförs allt vad tygen håller för. Fire Clean tex visade sig vara vanlig matolja för stekning och Frog Lube är ett margarin ursprungligen för livsmedelsindustrin och som sedan togs upp för att smörja karuseller på nöjesparker. För att smörja ett vapen finns det inga andra tekniska aspekter som en enkel syntetisk motorolja inte täcker.

Det enda som krävs är lacknafta, motorolja och sunt förnuft. Vill man stödja miljardindustrin och lägga pengarna på onödigt dyra produkter istället för tex ammunition, så går det också bra men vapnet kommer inte fungera bättre för det, hur gärna man än vill tro det.
Helt riktigt, och det mesta av den vapenvård som görs ute i stugorna är enbart av kosmetiskt värde. Det krävs inte sådär väldigt mycket vård för att ett vapen ska fungera på ett tillförlitligt sätt, och i de flesta fallen räcker det med att dutta på lite olja för att hålla det igång. Att skrubba ur pipan efter varje gång man skjutit kan till och med ha en negativ effekt, och många precisionskyttar säger att pipan faktiskt måste vara lite skitig för att skjuta bra. Har de gjort rent pipan skjuter de ett antal slängskott innan det börjar skjuta på allvar, eftersom de får de bästa resultaten med lite skit i loppet. Jag har en Bushmaster M4 karbin som verkar funka på det sättet, den har alltid gett hyfsade resultat men efter att jag dragit ner på vapenvården kan jag lätt pricka burkar på 100-150 meters håll. Man måste givetvis göra rent om vapnet blivit överdrivet skitigt, men det är definitivt inte så kritiskt som en del vill tro.
Senast redigerad av Ljungbackaerik 2019-01-19 kl. 19:05.
Citera
2019-01-19, 19:24
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Kan ju också tillägga att Perfect10s kommentar om exotiska produkter är helt korrekt. De flesta av dessa undermedel är vanliga produkter från järnhandeln, bildelsbutiken osv, och någon driftig person har upptäckt att de fungerar bra för vapenvård. Ny flaska och lite reklam, och vips är produkten 10 ggr dyrare. De produkter jag använder mest för rengöring kommer från butiker typ Walmart, t.ex. är WD-40, Kroil och lysfotogen utmärkta produkter att lösa upp gammal skit med. Vill man skölja rent inuti (t.ex. en revolver) mjukar man upp skiten med fotogen eller WD-40, och dagen efter sprutar man i bromsrengöring för att skölja ur plus lite Kroil för smörjning och rostskydd. Vill man vara fin i kanten köper man C&S Dunk-it, sköljer ur med Gun Scrubber och sprutar i Break-Free, men resultatet blir i stort sett detsamma. Det är faktiskt ganska kul att prova nya produkter, speciellt när de visar sig fungera lika bra som de dyra specialprodukterna.

Hemgjord "Ed's Red" fungerar också bra, såpass bra att det nu finns att köpa färdigblandat i dyr flaska: https://www.brownells.com/gun-cleani...prod19936.aspx
Citera
2019-01-19, 23:04
Medlem
Försvarsmakten använder sig av av CLP, enligt SoldR Mtrl Vapen Pistol 88. Så det kan väl inte vara helt fel, om man säger så. Om det är optimalt vet jag inte, men det var det första jag som civil kom i kontakt med och har ingen anledning att klaga. Praktiskt och hittills inga noterade problem. Men "min" vapenhandlare - eller rättare sagt, en av "mina" vapenhandlare - rekommenderade Schletek, men i tre olika produkter, alltså komponenter. Omständligare ja, men bättre? Knappast dyrare, sett till krona per volymenhet, men givetvis ett större utlägg vid en given tidpunkt om tre produkter istället för en ska köpas. Och vapenvården blir då uppdelad i tre moment istället för ett enda. Därmed inte sagt att det tar så mycket längre tid. Men ja, vad ska man säga... Detta är inte rocket science, som det heter, men jag vill inte heller äventyra mina kvalitetspuffror.

Det finns många aspekter av detta, bl a prestation och pris, men inte minst upprätthållandet eller skingrandet av mystiken kring vapenvård.
Citera
2019-01-20, 01:10
Medlem
Perfect10s avatar
Den dagen jag träffar på en handlare som rekommenderar en produkt som han inte säljer då kommer jag lyssna uppmärksamt.

Benämningen CLP (Clean-Lube-Protect) är ett ganska brett begrepp och betyder bara "allt i ett". Tänker man efter lite inser man ganska snart att det är motstridigt - en produkt som både rengör (=avfettar) och återfettar samtidigt blir lite för bra för att vara sant. Åtminstone om den ska göra båda sakerna lika bra.
Ed's Red är också en form av CLP. Den består i princip bara av lacknafta och olja. Den avfettar enligt principen lika löser lika, neutraliserar syror från förbränningen och återfettar.

Man kan på tex Biltema köpa komponenterna för att blanda ihop 2 liter Ed's Red för mindre pengar än vad 400ml BreakFree kostar. Vad gör BreakFree mer än 5 gånger bättre då? Svaret är inget. Enda skillnaden är marknadsföring och placeboeffekt.

Självklart finns där små nyanser av skillnad. BreakFree kan fungera något bättre i vissa speciella sammanhang. En olja kan fungera bättre än en annan i olika sammanhang beroende på tex viskositet.
Dedikerade produkter kan fungera, eller rättare sagt motsvara förväntningar bättre, när det kommer till dofter, miljöaspekter eller tex allergier, men detta är mer subjektiva krav än tekniska resultat.
Industrin spelar hårt på sina kunders okunskap snarare än tekniska framsteg och sina produkters kapacitet. Att sedan myndigheter, företag eller institutioner väljer en viss produkt framför en annan beror alltid på politik eller ekonomi och ytterst sällan på det tekniska resultatet.
Citera
2019-01-20, 02:18
Medlem
Citat:
Benämningen CLP (Clean-Lube-Protect) är ett ganska brett begrepp och betyder bara "allt i ett". Tänker man efter lite inser man ganska snart att det är motstridigt - en produkt som både rengör (=avfettar) och återfettar samtidigt blir lite för bra för att vara sant. Åtminstone om den ska göra båda sakerna lika bra.
Bra point. Fast den "evidensbaserade vården" håller sig med "återfettande" handsprit, t ex. Jag spritar frekvent (ffa utvärtes...) utan tecken på uttorkning, så kanske den förmodat omöjliga ekvationen har empiriskt, magiskt stöd som ännu löser det olösliga. ; )
Citera
2019-01-20, 03:54
Medlem
213374Us avatar
Ingen som kör med FrogLube? Jag blev påtvingad ett testpaket, men inte haft möjlighet att prova det ännu. Det är tydligen extremt poppis i USA och jag har sett det dyka upp här också.
Citera
2019-01-20, 09:18
Medlem
Jan66s avatar
Citat:

Ed's Red är också en form av CLP. Den består i princip bara av lacknafta och olja. Den avfettar enligt principen lika löser lika, neutraliserar syror från förbränningen och återfettar.

Att sedan myndigheter, företag eller institutioner väljer en viss produkt framför en annan beror alltid på politik eller ekonomi och ytterst sällan på det tekniska resultatet.

Break Free: CLP rengör mer än smörjer. SMX smörjer och korrosionsskyddar.
Sen finns det anvisningar om hur utetemperaturen styr hur man ska vårda/smörja.

När det gäller produkter så är det bl.a Försvarets Materielverk som tar fram produkter.
Man jämför givetvis produkter för att se hur de uppfyller kraven.

Då och då kommer Tekniska Order från FMV med nya anvisningar, efter erfarenheter med produkterna.
T.ex rön under insatser i Afghanistan.
Citera
2019-01-20, 10:01
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Bra point. Fast den "evidensbaserade vården" håller sig med "återfettande" handsprit, t ex. Jag spritar frekvent (ffa utvärtes...) utan tecken på uttorkning, så kanske den förmodat omöjliga ekvationen har empiriskt, magiskt stöd som ännu löser det olösliga. ; )

I detta fallet blir det att jämföra äpplen och päron. Handspriten ska desinficera, inte avfetta.
Citera
2019-01-20, 10:19
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan66
Break Free: CLP rengör mer än smörjer. SMX smörjer och korrosionsskyddar.
Sen finns det anvisningar om hur utetemperaturen styr hur man ska vårda/smörja.

När det gäller produkter så är det bl.a Försvarets Materielverk som tar fram produkter.
Man jämför givetvis produkter för att se hur de uppfyller kraven.

Då och då kommer Tekniska Order från FMV med nya anvisningar, efter erfarenheter med produkterna.
T.ex rön under insatser i Afghanistan.

Så länge vi inte har tillgång till kravspecifikationerna och noteringarna från testerna så kan vi bara gissa och spekulera. En sak är jag tämligen säker på och det är att Ed's Red inte testades av FMV. Ett exempel är att även om Ed's skulle sopa banan med alla andra produkter så skulle de anställdas fackombud förbjuda dem att stå och blanda ihop produkten. Idag är det viktigare att läsa säkerhetsdatablad än att få fram bästa produkten. Svågerpolitik kommer vi heller inte ifrån även om det är en elefant i rummet.

Alla är vi saliga i vår tro. Vill man köpa överprisade produkter bara för att det har bilder på tuffa soldater i sin reklam, ett fräsigt mil-spec nummer eller för "att jag såg grabbarna på Muskö andvända det" så har jag inget emot det.

Själv lyssnar jag hellre på vad duktiga vapensmeder säger och använder än dricker min Kool-Aid.
Senast redigerad av Perfect10 2019-01-20 kl. 10:24.
Citera
2019-01-20, 10:29
Medlem
Jan66s avatar
Citat:

Alla är vi saliga i vår tro. Vill man köpa överprisade produkter bara för att det har bilder på tuffa soldater i sin reklam, ett fräsigt mil-spec nummer eller för "att jag såg grabbarna på Muskö andvända det" så har jag inget emot det.

Själv lyssnar jag heller på vad duktiga vapensmeder säger och använder än dricker min Kool-Aid.

Som privatperson kan man fritt välja produkter.
Som anställd måste man följa anvisningar.

Men jag tyckte det va lättast att använda samma produkter hemma eftersom jag inte är jätteintresserad av vapen och därmed inte lägger tid på att läsa om olika produkter för vapenvård.
Citera
2019-01-20, 11:02
Medlem
.22 Ska man nog vara lite försiktiga med. Skrubbade pipan på min AW93 med mässingsborste och ballistol och det tog ca1000 skott innan den förlät mig.
Vapenvård ska man göra när driftsäkerheten börjar bli dålig. Hur ofta är unik för varje vapen.
Det som kan leda till bekymmer är nog snarare fukt än avsaknad av rengöring. Att ställa in blöta vapen med stänkt slutstycke i skåpet kommer till slut att leda till problem.

Att krutet skulle fräta på pipan gäller i första hand antika svartkrutsvapen. Hoppar man över rengöringen efter att ha skjutit med de så blir det rost i pipan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in