Citat:
Familjen levde inget liv i sus och dus, så man kan fundera på hur högt ställda förväntningar dom hade på ”ett liv i egentlig mening” och hur deras liv faktiskt hade gestaltat sig dom senaste åren.
Dom arbetade strävsamt, bodde i ett ganska vanligt hus, visserligen med pool men ingalunda något palats. Det spelades fotboll och fiol. Ett ganska vanligt Svenssonliv förutom att Oskar hade ett jobb som krävde en del frånvaro och resor.
Det känns inte som att dom hade högre ställda förväntningar än andra. Deras jakt på ett botemedel för barnens sjukdom ligger också inom rimlighetens ramar, vem skulle inte göra samma sak?
Vilka tecken pekar på att tragedin berodde på väldigt höga förväntningar?
Dom arbetade strävsamt, bodde i ett ganska vanligt hus, visserligen med pool men ingalunda något palats. Det spelades fotboll och fiol. Ett ganska vanligt Svenssonliv förutom att Oskar hade ett jobb som krävde en del frånvaro och resor.
Det känns inte som att dom hade högre ställda förväntningar än andra. Deras jakt på ett botemedel för barnens sjukdom ligger också inom rimlighetens ramar, vem skulle inte göra samma sak?
Vilka tecken pekar på att tragedin berodde på väldigt höga förväntningar?
Jag uttryckte mig nog inte så precist på den punkten, vilket röjer en brist även i annat. Förväntningarna måste nog ha varit av det idealistiska slaget, alltså fr.a. möjligheten att få ”bevisa sig” kvalitativt, professionellt, distinktionsmässigt. Det ligger i linje med tankegången i övrigt. Med mycket pengar så köper man sommarstuga, båt och åker slalom, men det verkar inte ha varit primära intressen (om nu inte flickorna kullkastade sånt). (Men kanske borde vart).
Vad jag benämnde luthersk arbetsmoral är kanske i det här fallet hellre en (”luthersk?”) drivkraft att prestera, och bli belönad (alltså uppskattad, renommerad), inte (den närmast omvända) insikten om värdet av att stiga upp varje morgon och sköta sin sysslor vare sig man blir belönad eller ej.
Viljan att prestera (något utöver det vanliga) hamnar i konflikt med eller överskuggar alternativet att klara av vardagen och ta en dag i sänder...
Det handlar ju då om att förlägga sin tro till vad som är här och nu kontra något som ska komma...
Och då framstod inte här och nu som antitetiskt till drömmen och förhoppningen utan som det enda försonande.
Det är ju klassisk mark f.ö. Möjligen en aning för schablonartat dock. Men ”markörerna” finns ju.
Men frågan är om det finns annat också. Det känns drastiskt att båda skulle ta det så.
Men det kan ju ha varit verkande i ett större komplex. Där även förhoppningar om framtida familjeliv m.m. upplevts ruinerade.
Tillägg: Han behöver ju inte hoppats på berömmelse precis, utan mer kanske bara att kunna fortsätta verka professionellt och uträtta saker i den miljön.
Jag misstänker att ”hopp” är viktigt för alla, och det går ju kanske inte beställa fram...
Senast redigerad av Lonnrot 2019-01-21 kl. 19:46.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-01-21 kl. 19:46.