2019-01-21, 19:12
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Familjen levde inget liv i sus och dus, så man kan fundera på hur högt ställda förväntningar dom hade på ”ett liv i egentlig mening” och hur deras liv faktiskt hade gestaltat sig dom senaste åren.

Dom arbetade strävsamt, bodde i ett ganska vanligt hus, visserligen med pool men ingalunda något palats. Det spelades fotboll och fiol. Ett ganska vanligt Svenssonliv förutom att Oskar hade ett jobb som krävde en del frånvaro och resor.

Det känns inte som att dom hade högre ställda förväntningar än andra. Deras jakt på ett botemedel för barnens sjukdom ligger också inom rimlighetens ramar, vem skulle inte göra samma sak?

Vilka tecken pekar på att tragedin berodde på väldigt höga förväntningar?

Jag uttryckte mig nog inte så precist på den punkten, vilket röjer en brist även i annat. Förväntningarna måste nog ha varit av det idealistiska slaget, alltså fr.a. möjligheten att få ”bevisa sig” kvalitativt, professionellt, distinktionsmässigt. Det ligger i linje med tankegången i övrigt. Med mycket pengar så köper man sommarstuga, båt och åker slalom, men det verkar inte ha varit primära intressen (om nu inte flickorna kullkastade sånt). (Men kanske borde vart).

Vad jag benämnde luthersk arbetsmoral är kanske i det här fallet hellre en (”luthersk?”) drivkraft att prestera, och bli belönad (alltså uppskattad, renommerad), inte (den närmast omvända) insikten om värdet av att stiga upp varje morgon och sköta sin sysslor vare sig man blir belönad eller ej.

Viljan att prestera (något utöver det vanliga) hamnar i konflikt med eller överskuggar alternativet att klara av vardagen och ta en dag i sänder...

Det handlar ju då om att förlägga sin tro till vad som är här och nu kontra något som ska komma...

Och då framstod inte här och nu som antitetiskt till drömmen och förhoppningen utan som det enda försonande.

Det är ju klassisk mark f.ö. Möjligen en aning för schablonartat dock. Men ”markörerna” finns ju.

Men frågan är om det finns annat också. Det känns drastiskt att båda skulle ta det så.

Men det kan ju ha varit verkande i ett större komplex. Där även förhoppningar om framtida familjeliv m.m. upplevts ruinerade.

Tillägg: Han behöver ju inte hoppats på berömmelse precis, utan mer kanske bara att kunna fortsätta verka professionellt och uträtta saker i den miljön.

Jag misstänker att ”hopp” är viktigt för alla, och det går ju kanske inte beställa fram...
Senast redigerad av Lonnrot 2019-01-21 kl. 19:46.
Citera
2019-01-21, 19:39
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Familjen levde inget liv i sus och dus, så man kan fundera på hur högt ställda förväntningar dom hade på ”ett liv i egentlig mening” och hur deras liv faktiskt hade gestaltat sig dom senaste åren.

Dom arbetade strävsamt, bodde i ett ganska vanligt hus, visserligen med pool men ingalunda något palats. Det spelades fotboll och fiol. Ett ganska vanligt Svenssonliv förutom att Oskar hade ett jobb som krävde en del frånvaro och resor.

Det känns inte som att dom hade högre ställda förväntningar än andra. Deras jakt på ett botemedel för barnens sjukdom ligger också inom rimlighetens ramar, vem skulle inte göra samma sak?

Vilka tecken pekar på att tragedin berodde på väldigt höga förväntningar?

Jag tror inte att det handlar om förväntningar på att bo i ett slott eller köra en Lamborghini. Jag tror att det handlar om vad som är ett "life well lived" där det inte finns mycket utrymme för att lägga sig på soffan och lata sig utan man skall prestera på hög nivå i allt man gör, man skall vara i god fysisk form och leva hälsosamt. Man skall ha ett högt kulturellt kapital i termer av fritidssysselsättningar och intressen.

Det är en miljö där man är noga med att tala om att den och den släktingen var professor eller känd arkitekt eller har avbildats som byst i någon park. Man skryter om sina barn som är musikaliska och får högsta betyg och vinner SM i tennis.

Det är en hel tillvaro och ett helt system av beteenden och förväntningar och värderingar som fullständigt har kollapsat när barnen bara behöver och kan vila.

Tydligen har det varit helt oacceptabelt att behöva tänka om. Flytta från snorkiga Bjärred till mer bonniga Eslöv hade kanske hjälpt, skit i att vara ett akademiskt underbarn ett tag och jobba som vanlig sketen skattejurist. Kolla på Bingolotto med barnen och slappna av lite.

Men det var visst inte möjligt att byta horisont.
Citera
2019-01-21, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Sen kommer ju kanske aspekten in att de inte är från orten och kanske inte har färdiga band till andra infödda.
Ingen i Bjärred är direkt infödda. Det är en by bestående av radhus och villor där priserna börjar på 4 miljoner. De flesta är inflyttade
Citera
2019-01-21, 19:51
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag tror inte att det handlar om förväntningar på att bo i ett slott eller köra en Lamborghini. Jag tror att det handlar om vad som är ett "life well lived" där det inte finns mycket utrymme för att lägga sig på soffan och lata sig utan man skall prestera på hög nivå i allt man gör, man skall vara i god fysisk form och leva hälsosamt. Man skall ha ett högt kulturellt kapital i termer av fritidssysselsättningar och intressen.

Det är en miljö där man är noga med att tala om att den och den släktingen var professor eller känd arkitekt eller har avbildats som byst i någon park. Man skryter om sina barn som är musikaliska och får högsta betyg och vinner SM i tennis.

Det är en hel tillvaro och ett helt system av beteenden och förväntningar och värderingar som fullständigt har kollapsat när barnen bara behöver och kan vila.

Tydligen har det varit helt oacceptabelt att behöva tänka om. Flytta från snorkiga Bjärred till mer bonniga Eslöv hade kanske hjälpt, skit i att vara ett akademiskt underbarn ett tag och jobba som vanlig sketen skattejurist. Kolla på Bingolotto med barnen och slappna av lite.

Man kan möjligen ha sett saker nästan just så, men kanaliserat det genom sina egna ledningar då. Och upplevt stor bedrövelse.

Frågan är om det räcker.
Citera
2019-01-21, 19:57
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagarenidiot
Ingen i Bjärred är direkt infödda. Det är en by bestående av radhus och villor där priserna börjar på 4 miljoner. De flesta är inflyttade

Det kan vara ett problem i sig. Jag tänkte primärt på folket på deras arbetsplatser och i ”bättre kretsar”.

Hur de smälte in i Bjärred givet vad de identifierade sig med för folk och ideal är en annan faktor.

Men jag tänkte inte så noga på att Bjärred nog består av folk som har det gemensamt med dem att de är ”utsocknes”. Så tack.

Folk är ju som bekant olika, och andra bjärredare kan ju ha funnit varandra pga mer likhet i kynne och sits. Medan vårat par kanske kände sig lite för sig.

(Jag vet ju familjer där man skulle slängt sig i en vak eller kastat maken på tippen om man gått miste om en slalomsäsong eller två pga av att pappan fått nån meniskproblematik (pga av för mycket slalomåkande) och kunnat misstänkas för taskiga gener. Den som inte åker slalom är död, redan eller inom kort. Det handlar då förstås om att barnen kommer på efterkälken i sin utveckling, kan förlora sina ”kompisar” och kanske bli mobbade eller bokmalar. Med sånt går inte resonera förstås. Folk är som bekant inte kloka på en fläck.)
Senast redigerad av Lonnrot 2019-01-21 kl. 20:22.
Citera
2019-01-21, 20:07
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:

Vilket de delar med majoriteten av vuxna svenskar.

Sen vad ett "life well lived" är, skiljer sig åt en del, men innebär inte nödvändigtvis en mindre arbetsinsats. I "bonniga Eslöv" kanske man visar det genom att vara klassmamma, huvudansvarig för det lokala fotbollslaget och ordförande i hem och skola. Vips så var man uppe i ytterligare 40 timmar i veckan utöver heltidsjobbet och omgivningens beundran låter inte vänta på sig. Varken bättre eller sämre från någon av parterna, bara annorlunda. Klassförakt blir inte vackrare bara för att man riktar den uppåt.....

Man ska nog heller inte förneka utmaningen av att få två döttrar med svåra sjukdomar, bara för att föräldrarna hade sårbara personligheter och sämsta tänkbara copingstrategier.
Citera
2019-01-21, 20:20
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sentinelesen
Vilket de delar med majoriteten av vuxna svenskar.

Sen vad ett "life well lived" är, skiljer sig åt en del, men innebär inte nödvändigtvis en mindre arbetsinsats. I "bonniga Eslöv" kanske man visar det genom att vara klassmamma, huvudansvarig för det lokala fotbollslaget och ordförande i hem och skola. Vips så var man uppe i ytterligare 40 timmar i veckan utöver heltidsjobbet och omgivningens beundran låter inte vänta på sig. Varken bättre eller sämre från någon av parterna, bara annorlunda. Klassförakt blir inte vackrare bara för att man riktar den uppåt.....

Man ska nog heller inte förneka utmaningen av att få två döttrar med svåra sjukdomar, bara för att föräldrarna hade sårbara personligheter och sämsta tänkbara copingstrategier.

Det där är en viktig insikt, alltihopa. Allt går att överdriva förträffligheten av, och det som är den enes frihetskrig är den andres slaveri eller terrorism. S.a.s.
Man kan lätt tänka sig att det var just nåt sånt som paret för allt i värden inte ville bli, och hade kämpat hela livet för att undvika. Nu såg de inte vad de behövde göra för sina barn utan bara sig som slavar under väldiga högar med tvätt och med beskäftiga bondmoror utanför gärdsgårn istället för de ändå ganska diskreta och ej avskräckande praktiska bjärredsborna på andra sidan det förtvivlade planket. Vad vet man.

Men vill man se till vad som är det bästa för flickornas livssituation så får man då hitta vägar. Och int’ hänga upp sig på folk.

Att det inte är lätt är en annan femma. Men man har ju då ett uppdrag.
Citera
2019-01-21, 20:25
Medlem
Citat:

Bra beskrivet. Det är ungefär i de banorna jag också tänker. Man kanske klarar av att ha höga förväntningar på både sig själva och barnen och leva upp till dessa. Det skulle presteras till varje pris. Ytan skulle vara tilltalande för dem som såg den.

Sen när barnen blir sjuka i en långdragen sjukdom som föräldrarna anser som hopplös och inte passar in i deras livsbild så rasar allt samman. Det är ytterst sorgligt att föräldrarna inte sökte hjälp för sina egna problem i röran, som troligen kunde ha undvikit att det fruktansvärda hände.

Det finns massor med till och med ensamstående föräldrar i ekonomiskt pressade situationer som ändå klarar av att leva ett helt liv med NPS-barn eller barn med svåra fysiska problem, de kämpar på i motvind varenda dag, men som aldrig någonsin skulle mörda sina egna barn för den skull.
Citera
2019-01-21, 20:36
Medlem
Citat:

Hm. Har aldrig riktigt förstått resonemanget här att man skulle byta jobb eller flytta. Egentligen. Eller åka på semester (även om jag kanske själv har nämnd det). Tar man med sig samma strukturerna, så blir det inte bättre. En bostad som man trivs mindre i eller ett nytt jobb gör saken kanske inte enklare. Men man hade kanske behövd att trappa ned en hel del på sina förväntningar. Och reducerar sin arbetstid på befintliga jobb eller sluta att ha två jobb i alla fall (företag plus universitetsjobb). Men inte ens det hade man behövd att göra egentligen om det är så viktigt med jobben och det är det som är så bra. Om man bara hade skaffat sig avlastning. Men familjesituationen verkar inte ha varit så att man vill släppa in någon vuxen som hjälper till.

Vad var det egentligen som gjorde livet så meningslöst?
Båda föräldrar kunde jobba.
Båda barn fick sin skolundervisning - angående A pratades det om gymnasiet.
O, A och M verkade vara friska nog att åka två veckor till Öland i augusti.

O & H gjorde kanske något roligt på söndagarna?

Det som inte kunde göras mer var barnens fritidssysselsättning och barnen var nog inskränkt i sina möjligheter att lämna huset eller ha vänner hemma (men det pratades också om dans hemma med jämnåriga). Är detta anledning nog att döda sina barn? Knappast.
Citera
2019-01-21, 20:57
Medlem
Vet att ditt inlägg handlar om psyket och inte kroppen men nu när du ändå länkar bilderna och jag ser bilderna på O för tredje ggn kan jag inte låta bli att tänka på cancer i struman, på flera bilder ser jag en extremt markant strupe (med risk för att bli lynchad när jag ställer diagnos utifrån en bild)
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Tack för dina förklaringar.

Förstår inte riktig hån kring det här med bilder. Vi alla bedömer människor utifrån hur vi ser och uppfattar dessa (om man inte är blind). Varför tror ni fanns så många förfrågningar efter foton i den här tråden. Att man kan ha fel med det man se - ibland - är en annan sak. Och så klart kan man inte diagnostisera en person efter en bild. Men här spekulerar vi i brist på annat.

Och det var mindre att jag vill diagnostisera O från de foton som finns på internet än varför just dessa bilder finns på honom, i den kontexten de finns - särskild där han har vald dessa själv.

Till exempel bildet till höger här:

http://www.henkow.se/Webbplats/Valkommen.html

Den här sidan riktar sig till potentiella kunder. Bilden till höger hade gjort att ja aldrig i livet hade kontaktat detta företag. Ni kan tycker annorlunda, visst. Men jag tror inte jag är ensam om uppfattningen. Jag tyckte att O bör vara medveten om hur foton kan verka på andra. Men han är inte det. Två bilder på sig själv - hade räckt med en - där en har en inte lockande utstrålning för potentiella kunder - tycker jag.

(Att logon är absurd är något helt annat).

Samma här:
https://taxinsights.ey.com/archive/archive-articles/method-or-madness-interpreting-case-law-on-vat.aspx

Här har han nog inte vald själv, men han kunde ha bett om ett annat.

För mig verkar det som om han är totalt omedveten kring sin utstrålning på foton. Eller har en humor som är bortom allt jag begriper. AS kunde förklara det. Eller att han total strunta i sådana frågor, men det tror jag inte.
Senast redigerad av Adjin 2019-01-21 kl. 20:59.
Citera
2019-01-21, 21:11
Medlem
Det borde vara en status i att ta hand om sina barn även om de var sjuka. Att inte vika ner sig utan göra det bästa av situationen. I dom allra flesta sammanhang skulle det ha gett enbart respekt. Människor skulle ha tyckt att de var goda och vänliga människor som älskade sina barn oavsett.

Men av någon anledning så försvann föräldrakärleken, om den någonsin fanns, när barnen blev sjuka.

Jag är snart tillbaka i misstanken att tillvaron blev omöjlig för ett par scientologer som hade byggt upp sitt liv på en framgångsreligion som garanterar lycka och välgång bara man är nog stark i sin tro.

Sen blev plötsligt barnen sjuka, i något som inte ens existerar i deras tro, en sjukdom som inte syns och som påverkar psyket.

Om man har en religiös övertygelse att psykiatriker är ondskan personifierad och att det inte existerar några sjukdomar som saknar biomarkörer så skulle nog tillvaron rasa och självbilden rämna om man fick, inte ett utan två, barn med ME/Cfs.

Då skulle det säkert bli svårt att hitta något positivt att hänga upp sin framtid på. Man skulle bli utstött från församlingen. Utan något skyddsnät skulle man få ta sig an ett liv som strider mot ens innersta tro och väsen.

Det skulle kunna leda till en tragedi.
Citera
2019-01-21, 21:21
Medlem
Citat:

Det är väldigt bra beskrivet. Det finns människor som inte hittat sin plats i livet. Som går med i ordnar och anordnar svala tillställningar för svala människor. MEN, som jag brukar säga, om denna typ av människor drabbas av någon stor sorg eller sjukdom, t.ex sjuka barn, så brukar de upptäcka en annan mening med livet. De brukar vakna upp. Jag har sett det hända men de här föräldrarna i Bjärred tror jag inte var eniga om vad det egentliga problemet var. När en tyckte att professuren var viktig så tjatade den andra om barnen. Kan varit vilken som helst av dem som tjatade men eniga var de inte. Tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in