2019-01-20, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Du kan t.o.m vara mycket social och ha en diagnos; alla fungerar olika även här och en del är också skickligare på att dölja än andra. Kombinationen ADHD och AS är vanlig, där den förstnämnda diagnosen ofta ger uttrycksfulla och kommunikativa egenskaper. Hur en AS kommer till uttryck beror på övriga, ev kompenserande personlighetsdrag, intellektuell nivå, miljö etc. Vad som ändå ses som en grundläggande svårighet är förmågan att läsa av och tolka omgivningen reaktioner. Det saknas en inbyggd automatisering, som över tid brukar förbättras - övning ger färdighet. För att förstå sin omvärld och anstränga sig för att passa in, behövs ett analyserande och aktivt intellekt, och därför ligger en utbrändhet nära för den som utsätts för alltför mycket stimuli under lång tid. Sårbarheten för stress innebär att det sociala livet oftast måste begränsas. För den som har den diagnosen drar sällskapslivet energi istället för att tillföra, även om denne uppskattar socialt umgänge lika mycket som vilken annan som helst. Att avläsa ansiktsuttryck, kommunicera på ett naturligt sätt, skratta på rätt ställen, avläsa vad som sägs mellan raderna mm, kan bli uttröttande och små pauser är därför ofta nödvändiga.
Kan bara instämma i din reaktion! Han ser påtagligt stram och stel ut i både ansikte och kroppshållning på flera av bilderna. En viss blyghet kan anas.
Det var en ny infallsvinkel - han skulle ha kunnat känna igen sig själv här; varför inte?
Vi har begränsad info om deras symtom men A sägs har varit trött och haft koncentrationssvårigheter. Med tanke på hennes ålder; varför fick hon inte gå igenom en NPF-utredning med de diffusa symtom hon uppvisade, kan man fråga sig.

H var nog medveten om att hon hade gift sig med en både intellektuell och i flera avseenden ovanlig man. För att inte säga udda. Kanhända det som lockade?

Om O tog livet av alla tre, så är åtminstone inte jag övertygad om att hon har varit med på detta fasansfullt känslolösa dödande. Digitala bevis och ett testamente kan jag inte tycka klingar särskilt övertygande - man ska inte underskatta OH´s intellekt, planeringsförmåga och noggrannhet; en mycket stringent man som sagt!

Tack för dina förklaringar.

Förstår inte riktig hån kring det här med bilder. Vi alla bedömer människor utifrån hur vi ser och uppfattar dessa (om man inte är blind). Varför tror ni fanns så många förfrågningar efter foton i den här tråden. Att man kan ha fel med det man se - ibland - är en annan sak. Och så klart kan man inte diagnostisera en person efter en bild. Men här spekulerar vi i brist på annat.

Och det var mindre att jag vill diagnostisera O från de foton som finns på internet än varför just dessa bilder finns på honom, i den kontexten de finns - särskild där han har vald dessa själv.

Till exempel bildet till höger här:

http://www.henkow.se/Webbplats/Valkommen.html

Den här sidan riktar sig till potentiella kunder. Bilden till höger hade gjort att ja aldrig i livet hade kontaktat detta företag. Ni kan tycker annorlunda, visst. Men jag tror inte jag är ensam om uppfattningen. Jag tyckte att O bör vara medveten om hur foton kan verka på andra. Men han är inte det. Två bilder på sig själv - hade räckt med en - där en har en inte lockande utstrålning för potentiella kunder - tycker jag.

(Att logon är absurd är något helt annat).

Samma här:
https://taxinsights.ey.com/archive/archive-articles/method-or-madness-interpreting-case-law-on-vat.aspx

Här har han nog inte vald själv, men han kunde ha bett om ett annat.

För mig verkar det som om han är totalt omedveten kring sin utstrålning på foton. Eller har en humor som är bortom allt jag begriper. AS kunde förklara det. Eller att han total strunta i sådana frågor, men det tror jag inte.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2019-01-20 kl. 12:42.
Citera
2019-01-20, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du glömde en metod för självmedicinering, att överlämna sig till Gud och finna glädjen i att möta frälsaren. Tillfälligt eller mer permanent.
Tyvärr är den permanenta vägen inte helt ovanlig. Även utan att tro att man ska möta någon frälsare.
Citera
2019-01-20, 12:50
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sentinelesen
Din förmåga sträcker sig uppenbarligen utanför värmesystemens underbara värld. Naturligtvis kan religion vara en lösning och om vi nu ändå är inne i den genren så går det också att finna tröst i magiska halvädelstenar, homeopatins similia similibus curentur, cellkommunikativökande biofotonprodukter, grafologisk analys och färgsymbolik. Det pseudovetenskapliga geschäftområdet är obegränsat och outgrundligt.

Nu kanske armstark bort svara på denna först, men jag kan för de klentrogna försäkra att kristendomen är en avsevärt mer avancerad form av förhållningssätt till tillvaron än de andra alternativ du nämner. Den har hållt sig vid liv ganska länge också, och tidens skarpaste hjärnor var inte overksamma. Dock bör den väl likt många andra (natur-)religioner delvis förstås i sitt sammanhang.

Men att det finns avarter, bedrägeri, efterklangsfenomen, missförstånd, maktproblem, ytligheter, överdrifter, otidsenligheter och vantolkning är inget som drabbar den enbart, och i en mening drabbar den mindre än andra läror. ”Vetenskapen” inberäknad (sett till hur vanliga människor förstår och använder denna).

Sen ska man inte jämföra eller ställa den ena mot den andra kanske...

Men vetenskapen har också sina fläckar.

Vill man så kan man förstås tolka föreliggande händelse som att man har haft ett övervägande faktabaserat förhållningssätt till saker. ”Inget egentligt liv” (vilken förståelsehorisont är det?) Där kunde VH (vår herre) haft något att tillägga.

Det handlar om hur man vänder på saker. Och vad som är rätt.

Det är ingen jävla uppsats, där man väljer den slutsats som begränsade indata medger för att bli klar i tid — till deadline.
Citera
2019-01-20, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka

Förstår inte riktig hån kring det här med bilder. Vi alla bedömer människor utifrån hur vi ser och uppfattar dessa (om man inte är blind). Varför tror ni fanns så många förfrågningar efter foton i den här tråden. Att man kan ha fel med det man se - ibland - är en annan sak. Och så klart kan man inte diagnostisera en person efter en bild. Men här spekulerar vi i brist på annat.

Och det var mindre att jag vill diagnostisera O från de foton som finns på internet än varför just dessa bilder finns på honom, i den kontexten de finns - särskild där han har vald dessa själv.

Den här sidan riktar sig till potentiella kunder. Bilden till höger hade gjort att ja aldrig i livet hade kontaktat detta företag. Ni kan tycker annorlunda, visst. Men jag tror inte jag är ensam om uppfattningen. Jag tyckte att O bör vara medveten om hur foton kan verka på andra. Men han är inte det. Två bilder på sig själv - hade räckt med en - där en har en inte lockande utstrålning för potentiella kunder - tycker jag.

Samma här:
https://taxinsights.ey.com/archive/archive-articles/method-or-madness-interpreting-case-law-on-vat.aspx

För mig verkar det som om han är totalt omedveten kring sin utstrålning på foton. Eller har en humor som är bortom allt jag begriper. AS kunde förklara det. Eller att han total strunta i sådana frågor, men det tror jag inte.
Fast hur vi tolkar bilderna beror kanske på vad vi ser. För mig liknar han en granne som är hur snäll och trevlig som helst. Så jag ser inget negativt i dem. Kanske den högra bilden inte signalerar så mycket professionalitet men det beror mer på omgivningen än av honom.
Citera
2019-01-20, 13:11
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Ett strömavbrott skulle ha samma effekt. Men det var tydligen inget den aktuella dagen.

Om man vill förfölja "elkonsumtionsspåret" till det yttersta gäller det att veta hur värmeregleringen fungerar i det aktuella huset, vilken tröghet (hysteres) värmesystemet har (direktverkande el, snabbt, vattenburen golvvärme, trögt) och sedan titta på dagarna före respektive efter då man tycker man ser en anomali i elförbrukningen.

En mindre förändring av utetemperaturen (ökning på ett par grader) kan medföra att värmesystemt pausar under lång tid, ifall värmemagasineringen i värmestystemet är tillräcklig. Utan att känna till sådana effekter (karakteristika för värmesystemet i huset) och temperaturvariationerna i utetemperaturer, vindhastighet (avkylningseffekt på byggnaden) och en del annat, som ifall styrsystemet är programmerat för nattsänkning (och då med trögheten i åtanke) så kan man inte spåna runt ifall någon av de här djupingarna (eller båda?) har sänkt temperaturen för att konservera barnens kroppar...
Citera
2019-01-20, 13:20
Medlem
Citat:
De flesta människor som är deprimerade "går under radarna" på omgivningen och faktiskt på sig själva också. De har ingen diagnos, terapeutisk eller medicinsk behandling. Utan behandling tar det längre tid att bli frisk men de flesta självläker efter en tid. Man ska också vara medveten om att antidepressiva har en begränsad effekt och det är verkligen inte alla som blir bättre av dem. Många studier med kontrollgrupper visar på ingen effekt alls.

Vi har också stor grupp som självmedicinerar med alkohol, andra droger eller med av läkare icke utskrivna läkemedel. Träning, att gräva ner sig i arbete eller hobbies är också vanliga självbehandlingar.

Men den största gruppen obehandlade har helt enkelt förlikat sig med att livet inte är roligare än vad deras sjukdom berättar för dem, men eftersom de flesta är anständiga människor med ansvars- och pliktkänsla så fortsätter de att harva sig igenom livet och blir goda samhällsmedborgare och föräldrar till sina barn, om än lite bittrare och med färre glädjeämnen.

Hanna och Oskar tillhörde inte den sista kategorin.

Håller med! F-n det är synd om många. Dessutom vågar de inte säga vad de lider av men ofta tror jag inte det behövs någon diagnos eller medicinering. Nu pratar jag om depression. En del människor har aldrig fått lära sig hur en kropp och själ hänger ihop. Jag har sett människor deppa ihop, allvarligt, av något som många andra skulle ta sig ur väldigt enkelt. De verkar inte fått med sig ett enda redskap hemifrån så deras föräldrar har säkert också problem. Dagis och skolan fyller en otroligt viktig roll. Redan på mellanstadiet skulle det finnas ett obligatoriskt ämne ”hur mår jag?”. Jag håller inte med dig om att träning eller hobbies är farligt när det är kul men allting är farligt om det blir för mycket. Bara en bokstav som skiljer mellan lust och last.
Citera
2019-01-20, 13:32
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Nu kanske armstark bort svara på denna först, men jag kan för de klentrogna försäkra att kristendomen är en avsevärt mer avancerad form av förhållningssätt till tillvaron än de andra alternativ du nämner. Den har hållt sig vid liv ganska länge också, och tidens skarpaste hjärnor var inte overksamma. Dock bör den väl likt många andra (natur-)religioner delvis förstås i sitt sammanhang.

Men att det finns avarter, bedrägeri, efterklangsfenomen, missförstånd, maktproblem, ytligheter, överdrifter, otidsenligheter och vantolkning är inget som drabbar den enbart, och i en mening drabbar den mindre än andra läror. ”Vetenskapen” inberäknad (sett till hur vanliga människor förstår och använder denna).

Sen ska man inte jämföra eller ställa den ena mot den andra kanske...

Men vetenskapen har också sina fläckar.

Vill man så kan man förstås tolka föreliggande händelse som att man har haft ett övervägande faktabaserat förhållningssätt till saker. ”Inget egentligt liv” (vilken förståelsehorisont är det?) Där kunde VH (vår herre) haft något att tillägga.

Det handlar om hur man vänder på saker. Och vad som är rätt.

Det är ingen jävla uppsats, där man väljer den slutsats som begränsade indata medger för att bli klar i tid — till deadline.

Visst finns det grader i helvetet men religion som fenomen har betydligt fler beöringspunkter med new age och pseudovetenskap än vad det har med vetenskap som grundar sig på organiserad kunskap, metod och systematik. Något som man var fullt medveten om redan för över två tusen år sedan. Att blanda ihop begreppen och fenomenen till en enda blandning där allt är ungefär lika, skapar mer röra än reda.

Sen står det naturligtvis var och en fritt att bli hög på vilken svamp de vill ändå.
Citera
2019-01-20, 13:34
Medlem
Citat:

Samma här:

Jag har också tänkt mycket i dessa banor när jag tittat på bilder av O. Jag har inte velat skriva om det, för det verkar så "flummigt" att bedöma folk efter foton... Men, nu när ämnet ändå är på tapeten...

Jag håller med dig om att detta inte är fotografier som ser ut att vara avsedda för att sälja in den avbildade personen. Om man ska sälja sina tjänster vill man nog framstå som förtroendeingivande, lugn, trygg, vederhäftig och så vidare. Man vill nog titta in kamreren med en öppen blick (inte kisa som O gör), kanske titta rakt in i kameran också, inte knipa ihop munnen på ett sätt som gör att man ser spänd ut, och så vidare. Över huvud taget vill man väl se just "öppen" ut. Man får onekligen ett intryck av att han antingen inte tänker så mycket på hur han framställs på bild - eller att han inte mådde riktigt bra. Undrar när bilderna är tagna? Kanske var det helt enkelt så att han inte mådde bra?

Eller så är dessa funderingar kring bilderna bara konstruktioner som en del av oss gör på grund av vetskapen om vad som hände senare... Och vi tolkar alla bilder olika, så det är väl inte så meningsfullt att diskutera just detta... Så vi kan sätta punkt...
Citera
2019-01-20, 13:48
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Samma här:

Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Fast hur vi tolkar bilderna beror kanske på vad vi ser. För mig liknar han en granne som är hur snäll och trevlig som helst. Så jag ser inget negativt i dem. Kanske den högra bilden inte signalerar så mycket professionalitet men det beror mer på omgivningen än av honom.

Nej det går nog inte att utröna en full personlighet ur en bild, men man kan ju få lufta sina tankar om det.
Med bilder vill vi kommunicera något. Det är liksom det hela reklambranschen bygger på.
En skådespelare försöker med eller utan hjälpmedel förmedla en viss personlighetstyp.

Precis som Vinbergssnacka skriver blir det då intressant ”varför” Oskar valde dessa bilder.

Väl medveten om att många ser ut så här på våra universitet, att det är en vanlig ”look”, har han dock märkligt ansiktsuttryck på bilderna. Bilderna blir dubbeltydiga.

Som proffesionell arbetskamat och föreläsare ser han och hans ansiktsuttryck kanske ok ut.
Men ingen person man direkt skulle känna varmt för och vilja ha som nära vän. Tvärtom ger hela högen med hans bilder på nätet en obehaglig känsla av att den här individen vill bestämma över åskådaren. Han vill bestämma över vad vi ska uppfatta. Han lägger inte ut bilder som ett smörgåsbord där vi själva kan välja att bli lockade - utan han bestämmer med pekfingret vad som gäller. Det är ett låtsasförsök att framstå som han säljer sin tjänst, men i verkligheter talar han lite hånfullt om för åskådaren att han alltid vet allting bäst.

Enligt min helt personliga uppfattning liknar O många av de personer man haft ”personalärenden”. om. Svårsammarbetade, envisa, megalomaniska och ibland direkt elaka och olämpliga. Inte ovanligt att de får en specialanpassad tjänst med en personlig hög akademisk titel och ett rum i andra änden av byggnaden där de på äldre dagar kan göra så lite skada på omgivningen som möjligt.
Som äktenskapsmaterial är han iskall och säkert enormt jobbig, som presumtiv älskare finns inget erotiskt alls på bilderna. I en Bond-film hade han spelat den osympatiske vetenskapsmannen Klaus Henkowmeijer som misslyckas och spränger allt på slutet.

Yes, detta är helt oprofessionella fördomar och ovetenskapliga slutsatser.
Nej jag är inte full eller tokig.Tycker bara att det är skönt att få hälla ur mig dessa tolkningar om denne barnamördare. Stackars hans barn Agnes och Moa.
Tyvärr finns det inga aktuella bilder på H som ger chansen till samma plumpa fördomsfulla analys.
Senast redigerad av Solglittret 2019-01-20 kl. 14:01.
Citera
2019-01-20, 13:48
Medlem
Citat:

Samma här:

Dessa bilder är inte så märkliga. Han gillar nog sig själv. Däremot så skulle jag placera honom som militär, kadettskolan, några vändor till Afghanistan, officersämne. Stringent passar.
Sen finns andra bilder från mars 2016 där han ser ut precis tvärtom. Vek, melankolisk.
Citera
2019-01-20, 13:49
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Jag har också tänkt mycket i dessa banor när jag tittat på bilder av O. Jag har inte velat skriva om det, för det verkar så "flummigt" att bedöma folk efter foton... Men, nu när ämnet ändå är på tapeten...

Jag håller med dig om att detta inte är fotografier som ser ut att vara avsedda för att sälja in den avbildade personen. Om man ska sälja sina tjänster vill man nog framstå som förtroendeingivande, lugn, trygg, vederhäftig och så vidare. Man vill nog titta in kamreren med en öppen blick (inte kisa som O gör), kanske titta rakt in i kameran också, inte knipa ihop munnen på ett sätt som gör att man ser spänd ut, och så vidare. Över huvud taget vill man väl se just "öppen" ut. Man får onekligen ett intryck av att han antingen inte tänker så mycket på hur han framställs på bild - eller att han inte mådde riktigt bra. Undrar när bilderna är tagna? Kanske var det helt enkelt så att han inte mådde bra?

Eller så är dessa funderingar kring bilderna bara konstruktioner som en del av oss gör på grund av vetskapen om vad som hände senare... Och vi tolkar alla bilder olika, så det är väl inte så meningsfullt att diskutera just detta... Så vi kan sätta punkt...

Såg att jag nästan var två på bollen här...
Instämmer i det du skriver om Os bilder.
Citera
2019-01-20, 13:56
Medlem
Citat:
Visst finns det grader i helvetet men religion som fenomen har betydligt fler beöringspunkter med new age och pseudovetenskap än vad det har med vetenskap som grundar sig på organiserad kunskap, metod och systematik. Något som man var fullt medveten om redan för över två tusen år sedan. Att blanda ihop begreppen och fenomenen till en enda blandning där allt är ungefär lika, skapar mer röra än reda.

Sen står det naturligtvis var och en fritt att bli hög på vilken svamp de vill ändå.

OT

Att skilja mellan religion och vetenskap som vi i västvärlden kommit att göra efter upplysningstiden har mig veterligen aldrig någonsin gjorts tidigare i människans historia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in