2019-01-20, 04:46
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tack Armstark för din möda du lagt ner på att förklara.
Jag tror, kanske, möjligen att jag förstår....
”Emma” har kanske rätt, vi menar kanske samma saker men uttrycker oss olika.

Hur vanligt är det att hus har termostater som folk själva brukar pillar på nuförtiden?
Mina släktingars hus har golvvärme, inga element men termostater. Husägarna verkar knappt veta var termostaterna sitter, för att förändra inställningarna. De har aldrig ändrar någon inställning, det bara löper på.

Men här verkar det ju som någon inne i huset avsiktligt pillat på inställningarna.
Eller kan båden nedgången och återuppgången av el-förbrukningen skett helt spontant?

Jag tror att det lätt kan uppstå missförstånd eftersom vi inte känner varandra och vi har bara ord som hjälpmedel att kommunicera med. IRL får vi fler intryck t ex kroppsspråk, gester, ögonkontakt Vissa är mer verbala medans andra är duktigare på att uttrycka sig skriftligt och tvärtom.

Termostater har man nog på ett eller annat sätt, vore ju hemskt om man inte skulle kunna reglera värmen inomhus.

Hoppas jag uttrycker mig rätt nu så inga missförstånd uppstår men har svårt att tänka mig att något skett spontant utan att man först har talat om för värmesystemet vad som gäller därefter sköter det sig automatiskt tills det får nya instruktioner. Nu tänker jag endast på inomhustemperaturen inte förbrukningen. Fattar inte att jag har så svårt för att förklara på ett lätt och kortfattat sätt.
Citera
2019-01-20, 07:20
Medlem
Citat:

Hur vanligt är det att hus har termostater som folk själva brukar pillar på nuförtiden?
Mina släktingars hus har golvvärme, inga element men termostater. Husägarna verkar knappt veta var termostaterna sitter, för att förändra inställningarna. De har aldrig ändrar någon inställning, det bara löper på.

Men här verkar det ju som någon inne i huset avsiktligt pillat på inställningarna.
Eller kan båden nedgången och återuppgången av el-förbrukningen skett helt spontant?

Termostaten reglerar värmen, termostatens syfte är att värmen ska sköta sig själv i så stor utsträckning som möjligt. Den ska hålla temperaturen inomhus på +20˚till +22˚ oavsett utomhustemperatur och vindar. Upp och nedgångar av elförbrukningen sker därför hela tiden beroende på vädrets nedkylning eller uppvärmning av huset.

Jag tror att dom allra flesta har ett system som är inställt så det fungerar bra av sig själv. Särskilt om man bor i delar av landet där temperaturvariationerna är små. I Norrland där utomhustemperaturen kan variera extremt så tror jag att husägare har mer koll.

En luftvärmepump har en extra finess, den kan förutom producera värme även tillverka kyla så den kan även ge en lägre temperatur inne än ute. Den gissar jag att många ofta reglerar manuellt, det är enkelt med en fjärrkontroll.

Så svaret på din fråga är, för att få en nedgång och sedan en uppgång i elförbrukningen så måste det bli först varmare och sedan kallare igen ute.

En luftvärmepump tillverkar värme med mindre energiåtgång än elementen så om man slår av den så ger det en ökning av elförbrukningen, ökningen beror på ålder och kvalitet på apparaten.
Citera
2019-01-20, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Du kan t.o.m vara mycket social och ha en diagnos; alla fungerar olika även här och en del är också skickligare på att dölja än andra. Kombinationen ADHD och AS är vanlig, där den förstnämnda diagnosen ofta ger uttrycksfulla och kommunikativa egenskaper. Hur en AS kommer till uttryck beror på övriga, ev kompenserande personlighetsdrag, intellektuell nivå, miljö etc. Vad som ändå ses som en grundläggande svårighet är förmågan att läsa av och tolka omgivningen reaktioner. Det saknas en inbyggd automatisering, som över tid brukar förbättras - övning ger färdighet. För att förstå sin omvärld och anstränga sig för att passa in, behövs ett analyserande och aktivt intellekt, och därför ligger en utbrändhet nära för den som utsätts för alltför mycket stimuli under lång tid. Sårbarheten för stress innebär att det sociala livet oftast måste begränsas. För den som har den diagnosen drar sällskapslivet energi istället för att tillföra, även om denne uppskattar socialt umgänge lika mycket som vilken annan som helst. Att avläsa ansiktsuttryck, kommunicera på ett naturligt sätt, skratta på rätt ställen, avläsa vad som sägs mellan raderna mm, kan bli uttröttande och små pauser är därför ofta nödvändiga.
Kan bara instämma i din reaktion! Han ser påtagligt stram och stel ut i både ansikte och kroppshållning på flera av bilderna. En viss blyghet kan anas.
Det var en ny infallsvinkel - han skulle ha kunnat känna igen sig själv här; varför inte?
Vi har begränsad info om deras symtom men A sägs har varit trött och haft koncentrationssvårigheter. Med tanke på hennes ålder; varför fick hon inte gå igenom en NPF-utredning med de diffusa symtom hon uppvisade, kan man fråga sig.

H var nog medveten om att hon hade gift sig med en både intellektuell och i flera avseenden ovanlig man. För att inte säga udda. Kanhända det som lockade?

Om O tog livet av alla tre, så är åtminstone inte jag övertygad om att hon har varit med på detta fasansfullt känslolösa dödande. Digitala bevis och ett testamente kan jag inte tycka klingar särskilt övertygande - man ska inte underskatta OH´s intellekt, planeringsförmåga och noggrannhet; en mycket stringent man som sagt!

Det finns metoder inom vården som bara är i sin linda, distansvård och virtuella mottagningar. Tänk vilken tillgång människor som kan ställa psykiatriska diagnoser från fotografier kommer att bli för dessa virtuella mottagningar. Man skulle kunna screena stora grupper av befolkningen direkt via körkortsregistret. Likt mammografibussarna skulle man kunna ha porträttfotografibussar som tar en bild på alla invånare som man sedan skickar till dessa bildanalyserare som snabbt kan avfärda eller fastslå till exempel autismspektrumtillstånd. Preventionen för familicider kommer att revolutioneras och människor kommer att kunna behandlas eller interneras i förebyggande syfte.
Citera
2019-01-20, 09:13
Medlem
Citat:
Bra att du tar upp frågan! Profilen ligger kvar med en personlig information: LU. Övrigt är borta.
Finns tyvärr inga uppgifter om hur pass aktiv han har varit under sin levnad; antal vänner, inlägg, foton, appar o dyl.

Här är ytterligare ett inlägg daterat 18-01-10 av Sanna70:

Andra inlägg i tråden, något oklara i tolkningen, tyder också på att O har gått från aktiv till avslutad profil på några timmar. Huruvida den är permanent raderad borde någon insatt kunna svara på...?
Att rensa ut vänner, inlägg och övrig data måste göras manuellt och är därför tidskrävande. Osäker på ifall det på senare tid har tagits fram någon app som underlättar rensning. Men du kanske är uppdaterad och kan svara på frågan?

Kan O, i likhet med H ha haft två profiler, varav den ena nu är borttagen?

Jo, visst kan han också ha haft 2 profiler precis som H.
Eller var han inte så aktiv och kunde enkelt rensa. Har han tex haft ett fotoalbum behöver han inte gå in på varje foto och radera utan kan radera hela albumet direkt. Städa bort alla vänner tar inte heller lång tid. Grejen med Facebook är att du kan aldrig avsluta ditt konto och ta bort det helt för så fort du loggar in igen ligger profilen kvar. Även efter lång tid. Du blir bara osynlig så länge du inte loggar in.
Kan vara annorlunda vid dödsfall kanske.

Denna diskussionen hade vi på mitt gamla jobb och där en IT kille pratade om just detta horribla att inte kunna radera sig för tid och evighet utan snarare bara göra sig osynlig.
Detta kan ha ändrats dock på senare tid.

Var den profilen som syns den enda så är den inte avslutad utan endast städad.
Om jag får gissa tror jag ingen av föräldrarna var så aktiva på FB och det baserar jag på att de båda verkar ha haft stor integritet och deras isolering?
Citera
2019-01-20, 09:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Vi har begränsad info om deras symtom men A sägs har varit trött och haft koncentrationssvårigheter. Med tanke på hennes ålder; varför fick hon inte gå igenom en NPF-utredning med de diffusa symtom hon uppvisade, kan man fråga sig.
Citat:
M*a beskrivs som en uttrycksfull konstnärssjäl med hög begåvning och med uppmärksamhet på detaljer.
En hypotes är att hon drabbades av bipolär sjd.
Med ett barns utvecklade känselspröt för stämningar och spänningar kan hon ha varit den i familjen som utvecklade antingen psykosomatiska symtom, lr bipolär sjd om predisposition förelåg. Ingen aning, en hypotes som sagt.
ME kan de inte ha haft. Det är viktigt.

Nån psykisk sjukdom ska det vara eller neuropsykiatriskt.
Keep up the good work, reviews.
Moa saknade verklighetsförankring och Agnes hade funktionsnedsättningar.
Senast redigerad av develi 2019-01-20 kl. 09:17.
Citera
2019-01-20, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Då borde ju han även haft tid att snygga till lite och inte lämna tvättstugan som ett blodigt slagfält. När skulle H fått i sej den stora mängd lugnande? Gömd i middagsmaten som någon föreslog, men då skulle han nog ha lagt några tabletter även i flickornas mat.
Tvättstugan??
Citera
2019-01-20, 09:36
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:
Du kan t.o.m vara mycket social och ha en diagnos; alla fungerar olika även här och en del är också skickligare på att dölja än andra. Kombinationen ADHD och AS är vanlig, där den förstnämnda diagnosen ofta ger uttrycksfulla och kommunikativa egenskaper. Hur en AS kommer till uttryck beror på övriga, ev kompenserande personlighetsdrag, intellektuell nivå, miljö etc. Vad som ändå ses som en grundläggande svårighet är förmågan att läsa av och tolka omgivningen reaktioner. Det saknas en inbyggd automatisering, som över tid brukar förbättras - övning ger färdighet. För att förstå sin omvärld och anstränga sig för att passa in, behövs ett analyserande och aktivt intellekt, och därför ligger en utbrändhet nära för den som utsätts för alltför mycket stimuli under lång tid. Sårbarheten för stress innebär att det sociala livet oftast måste begränsas. För den som har den diagnosen drar sällskapslivet energi istället för att tillföra, även om denne uppskattar socialt umgänge lika mycket som vilken annan som helst. Att avläsa ansiktsuttryck, kommunicera på ett naturligt sätt, skratta på rätt ställen, avläsa vad som sägs mellan raderna mm, kan bli uttröttande och små pauser är därför ofta nödvändiga.
Kan bara instämma i din reaktion! Han ser påtagligt stram och stel ut i både ansikte och kroppshållning på flera av bilderna. En viss blyghet kan anas.
Det var en ny infallsvinkel - han skulle ha kunnat känna igen sig själv här; varför inte?

H var nog medveten om att hon hade gift sig med en både intellektuell och i flera avseenden ovanlig man. För att inte säga udda. Kanhända det som lockade?

Om O tog livet av alla tre, så är åtminstone inte jag övertygad om att hon har varit med på detta fasansfullt känslolösa dödande. Digitala bevis och ett testamente kan jag inte tycka klingar särskilt övertygande - man ska inte underskatta OH´s intellekt, planeringsförmåga och noggrannhet; en mycket stringent man som sagt!

En uppskattad och framgångsrik akademisk medelålders man med professorsambitioner, engagerad tvåbarnsfar i lång och obruten partnerrelation, med dubbla NPF-diagnoser?
Citera
2019-01-20, 09:45
Medlem
Citat:

Ja, det verkar som om någon avsiktligt ändrat inställningarna. Raketpotatis verkar vara en trovärdig postare. Och eftersom det skett under de aktuella dagarna har det sannolikt varit för att sänka temperaturen och försena förruttnelse och liklukt. Det hade varit intressant att veta hur kallt/varmt det var i huset den 9 januari när kropparna hittades.

För att minska elåtgången i ett hus som vi inte använder året om låter vi värmeväxlarens termostat sköta om detta. Vi stänger elelementen och sätter värmeväxlaren på +10 grader. Elåtgången ökar då inledningsvis tills huset kylts ner till 10 grader. Därefter övergår värmeväxlaren till att underhålla den lägre temperaturen, med lägre elåtgång och lägre kostnader. Det låter därför lite märkligt att elåtgången i Bjärred skulle gått upp igen till en tidigare nivå om avsikten var att huset skulle hålla en låg temperatur till dess kropparna hittades. Men någon kanske var stressad och knappade in fel instruktioner.
Citera
2019-01-20, 09:47
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Tvättstugan??

Solglittret hade fått info om hur det såg ut i tvättstugan och då menade jag på att om det här var Os egen idé så borde han ha snyggat till lite efter sej för att dölja. Men eftersom det inte fanns något att dölja så gjorde det inget hur det såg ut.
Citera
2019-01-20, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Ja, det verkar som om någon avsiktligt ändrat inställningarna. Raketpotatis verkar vara en trovärdig postare. Och eftersom det skett under de aktuella dagarna har det sannolikt varit för att sänka temperaturen och försena förruttnelse och liklukt. Det hade varit intressant att veta hur kallt/varmt det var i huset den 9 januari när kropparna hittades.

För att minska elåtgången i ett hus som vi inte använder året om låter vi värmeväxlarens termostat sköta om detta. Vi stänger elelementen och sätter värmeväxlaren på +10 grader. Elåtgången ökar då inledningsvis tills huset kylts ner till 10 grader. Därefter övergår värmeväxlaren till att underhålla den lägre temperaturen, med lägre elåtgång och lägre kostnader. Det låter därför lite märkligt att elåtgången i Bjärred skulle gått upp igen till en tidigare nivå om avsikten var att huset skulle hålla en låg temperatur till dess kropparna hittades. Men någon kanske var stressad och knappade in fel instruktioner.

Om det du kallar värmeväxlare i själva verket är en värmepump och ni låter den kyla ner huset efter ni har åkt hem så kan jag bara beklaga. Det känns onödigt att betala för något som naturen fixar gratis.

Ställ värmepumpen på +10˚ och låt huset kylas ner av sig själv så sparar ni pengar och elförbrukningen upphör helt tills den startar underhållsvärmen. Precis som i huset i Bjärred.
Citera
2019-01-20, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Om det du kallar värmeväxlare i själva verket är en värmepump och ni låter den kyla ner huset efter ni har åkt hem så kan jag bara beklaga. Det känns onödigt att betala för något som naturen fixar gratis.

Ställ värmepumpen på +10˚ och låt huset kylas ner av sig själv så sparar ni pengar och elförbrukningen upphör helt tills den startar underhållsvärmen. Precis som i huset i Bjärred.

Ja, tyvärr så skiljer jag inte på namnen på alla dessa olika manicker (vi har väldigt många olika i familjen). Du har nog alldeles rätt i att det är en värmepump. Men den vi har i det aktuella huset fungerar på just det sätt som jag beskriver. Och för att tala klarspråk så sk---r jag i den lilla merkostnaden.

Detta inlägg kan mycket gärna tas bort för det har inget med den aktuella saken att göra.
Citera
2019-01-20, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched

Kanske värmeväxlaren ställdes direkt in på kylning istället? Med lika hög effekt.
Kanske huset gjordes strömlöst och mörkt en hel natt eller helt dygn innan, medan övergreppen skedde? I skydd av mörkret kanske det känns bättre att döda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in