2019-01-20, 00:11
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag skulle tro att man nöjde sig med den lägsta inställning som termostaterna medgav, det varierar lite mellan olika fabrikat. Man slog nog inte av värmen helt eftersom en köldknäpp hade orsakat stora skador i huset när vattenledningarna frusit sönder.

Precis. Och när de då förslagsvis åkte bort över jul så provade de vilken innetemperatur huset/vissa rum hade efter en betydande sänkning. Fast det låter lite galet.
Citera
2019-01-20, 00:14
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Vi kan väl i alla fall enas om att energiförbrukningen går upp när termostaten/termostaterna slår på och elementen börjar värma igen när rummet blivit tillräckligt kallt, utan att O behöver slå på dom?
Sen finns det en hel del variabler som kan påverka hur stor den energiförbrukningen kommer att vara.

Det trodde jag vi var eniga om

Raketpotatis skrev:

Vanlig nivå betyder inte exakt samma nivå. Du får själv försöka uppskatta elförbrukningen när du värmer upp huset till 20˚ med värmepumpen i jämförelse med att du värmer upp huset till 10˚ med elementen. Vi vet att yttertemperaturen gick från +0,2˚ till -3,8˚ så det blev fyra grader kallare ute.

Jag kan se att det Raketpotatis beskriver är fullt möjligt genom att någon sänker värmen i huset för att fördröja kropparnas förruttnelse. Ingen behöver göra något mer utan husets värmesystem slår på när den inställda temperaturen är uppnådd och då återgår elförbrukningen till en vanlig nivå.

Jag är helt med på att värmesystemet slår på när önskad temperatur är uppnådd. Men jag är inte med på att det blir till en vanlig nivå utan att man vet vilken den låga temperaturen var, yttertemperaturen samt värmepumpens effekt. Vad jag minns från bilderna så var värmepumpen modell äldre och de var inte lika effektiva som dagens är samt att jag tycker mig märka att effekten blir sämre med åldern.

Förstår du mitt resonemang nu?

Edit såg att du hade tagit reda på yttertemp. bra då har vi den klar
Senast redigerad av 57Emma 2019-01-20 kl. 00:22.
Citera
2019-01-20, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Precis. Och när de då förslagsvis åkte bort över jul så provade de vilken innetemperatur huset/vissa rum hade efter en betydande sänkning. Fast det låter lite galet.
Möjligen kan väll den som skrev PM;et om julens sänkta energiåtgång vara lite mindre trovärdig än Raketpotatisen. Jag är i alla fall rätt så säker att det är så.
Citera
2019-01-20, 00:19
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Det är paradoxerna som gör det så svårt att begripa. Två duktiga, högpresterande, hjälpsamma, omtänksamma och framgångsrika föräldrar stryper och kväver sina döttrar. Jag vill inte förstå det genom någon genväg eller floskel om ”ondska”. Jag vill förstå paradoxen.
Tänk dig då in i de anhörigas situation... Det brukar dock alltid finnas en förklaring som överensstämmer med sanningen, eller så nära den man kan komma. - Problemet är att vi inte har den fulla bilden; det saknas väldigt många komponenter och detaljer - och alla våra försök att bli kloka på det här är kanske dömda att misslyckas.
Citat:
Fryser man när man är död?
Inte direkt... Likkyla (algor mortis) är en följd av att energiproduktionen i kroppen upphör i samband med dödens inträde och att kvarvarande energi utstrålas eller leds ifrån kroppen. Initialt noteras likkylan i perifera kroppsdelar; öron, näsa, fingrar och tår.

Men när man dödat kanske man fryser; jag vet inte.
Citera
2019-01-20, 00:22
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Möjligen kan väll den som skrev PM;et om julens sänkta energiåtgång vara lite mindre trovärdig än Raketpotatisen. Jag är i alla fall rätt så säker att det är så.

Så kan det vara. Den distinktionen gick förlorad för mig.
Citera
2019-01-20, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag är helt med på att värmesystemet slår på när önskad temperatur är uppnådd. Men jag är inte med på att det blir till en vanlig nivå utan att man vet vilken den låga temperaturen var, yttertemperaturen samt värmepumpens effekt. Vad jag minns från bilderna så var värmepumpen modell äldre och de var inte lika effektiva som dagens är samt att jag tycker mig märka att effekten blir sämre med åldern.

Förstår du mitt resonemang nu?

Absolut, mitt mål var inte att övertyga dig till 100%, det räcker med att vi kan enas om att det inte är omöjligt att nivån kunde bli den vanliga och att den sänkta eneriförbrukningen inte kan bero på så mycket annat än att värmen slogs av.

Det som däremot vore omöjligt är att man slår av värmen tills huset är nedkylt och sedan slår på den utan en märkbar ökning av energiåtgången tills rummet är uppvärmt igen.
Citera
2019-01-20, 00:26
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Absolut, mitt mål var inte att övertyga dig till 100%, det räcker med att vi kan enas om att det inte är omöjligt att nivån kunde bli den vanliga och att den sänkta eneriförbrukningen inte kan bero på så mycket annat än att värmen slogs av.

Det som däremot vore omöjligt är att man slår av värmen tills huset är nedkylt och sedan slår på den utan en märkbar ökning av energiåtgången tills rummet är uppvärmt igen.

Check! ✅
Citera
2019-01-20, 00:44
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Såg att du skrev yttertemperaturerna och 4 grader kallare kräver högre förbrukning så det kanske är möjligt även om jag tycker det är alldeles för mycket slump. Samtidigt (tänker högt) så kanske de inte sänkte helt till bårhuskallt. Det blir ju ganska rått inne då men det borde inte bli fördärvat på några dagar.

Lonnrot hade rätt det är den bästa teorin hittills även om jag inte är övertygad.

Omtänksamma var de i sin sjuka värld.
Citera
2019-01-20, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
"Högfungerande" används oftast, precis som du menar, för att beskriva AS. "Väldigt stringent", dvs mycket logisk, noggrann och strikt. Missan har nämnt ordet "kantig" vilket inte är en alltför ovanlig beskrivning vid högfungerande autism.
Om den som har diagnosen AS betraktas som "mycket högfungerande" betyder det att individen även klarar den sociala, kommunikativa delen med omgivningen. Fast det sker aldrig utan mental ansträngning - sårbarheten för stress är generellt högre vid all form av autism.

Det finns en video på nätet från 2010 där OH föreläser; där kan man höra hur han formulerar sig, iaktta gester, kontakten med åhörarna plus en del andra detaljer.

Det var intressant det resonemang som fördes här kring AS och högfungerande/högpresterande, perfektionisms etc. Vet att det har tagits upp tidigare i tråden, men tyckte inte det passade därför att O beskrevs som social. Men det verkar som om det ena inte utesluta det andra. Alltså att man kan fungerar väl social, men ändå ha några drag som påminner om asperger.

Det var en sak som jag länge undrade över och som jag inte förstod. Men det här kunde förklara det. Jag förstod inte varför O använde foton på sina webbsidor (yrkesrelaterade sidor) som jag uppfattade som - hur ska jag uttrycka det - märklig. Om han hade lite svårt att tolka vissa ansiktsuttryck och hur hans egna verkar på andra - så kunde detta förklara det för mig märkliga bildval.

Jag undrar hur en sådan person klarar sig i skolan under störningar etc. och om det kan finnas en benägenhet att ordna hemundervisning när det är jobbig med störningar för ens egna barn. Därför att man förstår det. Jag vet inte. Vet också att det är flera som har spekulerad kring det tidigare.

Elli09 nämnde att barnen inte upplevdes som särskild sjuka, men att de hade svårigheter att koncentrera sig i skolan. Om det nu var så. Undrar om man hade gjort den utredning av barnen åt det hållet. Och om inte - varför inte? Eller om perfektionism var knäckande för barnen.

Var O medveten om dessa drag? Och hur var det med H? Hon måste jo ha fattat?? Så hur kan de två har planerat detta ihop??? Vad var det med henne?
Citera
2019-01-20, 01:19
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Förstår inte vad du menar med O FB? Han har rensat ja men profilen ligger ju kvar än. Att rensa är inte detsamma som att avsluta sitt konto. Han har alltså inte avslutat kontot utan bara städat och plockat bort allt utom sitt jobb och hans namn.
Bra att du tar upp frågan! Profilen ligger kvar med en personlig information: LU. Övrigt är borta.
Finns tyvärr inga uppgifter om hur pass aktiv han har varit under sin levnad; antal vänner, inlägg, foton, appar o dyl.

Här är ytterligare ett inlägg daterat 18-01-10 av Sanna70:
Citat:
Måste visst göra detta inlägg till slut då många spekulerar i varför han tagit bort sin sida. Jag googlade adressen igår kväll redan och hittade namnen på de som bodde där... och O.H.s namn och FB-sida , den var då full men bild på honom mm...hennes var dock lika inkognito som nu. Det är väl någon som har agerat på de rättigheter man kan dela ut på FB till vissa, att de kan gå in och editera ens profil vid dödsfall.. den personen var snabb i detta fall. Så han har inte själv " tagit bort den" om man säger.
..Vila i frid..
Andra inlägg i tråden, något oklara i tolkningen, tyder också på att O har gått från aktiv till avslutad profil på några timmar. Huruvida den är permanent raderad borde någon insatt kunna svara på...?
Att rensa ut vänner, inlägg och övrig data måste göras manuellt och är därför tidskrävande. Osäker på ifall det på senare tid har tagits fram någon app som underlättar rensning. Men du kanske är uppdaterad och kan svara på frågan?

Kan O, i likhet med H ha haft två profiler, varav den ena nu är borttagen?
Citera
2019-01-20, 02:47
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Det var intressant det resonemang som fördes här kring AS och högfungerande/högpresterande, perfektionisms etc. Vet att det har tagits upp tidigare i tråden, men tyckte inte det passade därför att O beskrevs som social. Men det verkar som om det ena inte utesluta det andra. Alltså att man kan fungerar väl social, men ändå ha några drag som påminner om asperger.
Du kan t.o.m vara mycket social och ha en diagnos; alla fungerar olika även här och en del är också skickligare på att dölja än andra. Kombinationen ADHD och AS är vanlig, där den förstnämnda diagnosen ofta ger uttrycksfulla och kommunikativa egenskaper. Hur en AS kommer till uttryck beror på övriga, ev kompenserande personlighetsdrag, intellektuell nivå, miljö etc. Vad som ändå ses som en grundläggande svårighet är förmågan att läsa av och tolka omgivningen reaktioner. Det saknas en inbyggd automatisering, som över tid brukar förbättras - övning ger färdighet. För att förstå sin omvärld och anstränga sig för att passa in, behövs ett analyserande och aktivt intellekt, och därför ligger en utbrändhet nära för den som utsätts för alltför mycket stimuli under lång tid. Sårbarheten för stress innebär att det sociala livet oftast måste begränsas. För den som har den diagnosen drar sällskapslivet energi istället för att tillföra, även om denne uppskattar socialt umgänge lika mycket som vilken annan som helst. Att avläsa ansiktsuttryck, kommunicera på ett naturligt sätt, skratta på rätt ställen, avläsa vad som sägs mellan raderna mm, kan bli uttröttande och små pauser är därför ofta nödvändiga.
Citat:
Det var en sak som jag länge undrade över och som jag inte förstod. Men det här kunde förklara det. Jag förstod inte varför O använde foton på sina webbsidor (yrkesrelaterade sidor) som jag uppfattade som - hur ska jag uttrycka det - märklig. Om han hade lite svårt att tolka vissa ansiktsuttryck och hur hans egna verkar på andra - så kunde detta förklara det för mig märkliga bildval.
Kan bara instämma i din reaktion! Han ser påtagligt stram och stel ut i både ansikte och kroppshållning på flera av bilderna. En viss blyghet kan anas.
Citat:
Jag undrar hur en sådan person klarar sig i skolan under störningar etc. och om det kan finnas en benägenhet att ordna hemundervisning när det är jobbig med störningar för ens egna barn. Därför att man förstår det. Jag vet inte. Vet också att det är flera som har spekulerad kring det tidigare.
Det var en ny infallsvinkel - han skulle ha kunnat känna igen sig själv här; varför inte?
Citat:
Elli09 nämnde att barnen inte upplevdes som särskild sjuka, men att de hade svårigheter att koncentrera sig i skolan. Om det nu var så. Undrar om man hade gjort den utredning av barnen åt det hållet. Och om inte - varför inte? Eller om perfektionism var knäckande för barnen.
Vi har begränsad info om deras symtom men A sägs har varit trött och haft koncentrationssvårigheter. Med tanke på hennes ålder; varför fick hon inte gå igenom en NPF-utredning med de diffusa symtom hon uppvisade, kan man fråga sig.
Citat:
Var O medveten om dessa drag? Och hur var det med H? Hon måste jo ha fattat?? Så hur kan de två har planerat detta ihop??? Vad var det med henne?
H var nog medveten om att hon hade gift sig med en både intellektuell och i flera avseenden ovanlig man. För att inte säga udda. Kanhända det som lockade?

Om O tog livet av alla tre, så är åtminstone inte jag övertygad om att hon har varit med på detta fasansfullt känslolösa dödande. Digitala bevis och ett testamente kan jag inte tycka klingar särskilt övertygande - man ska inte underskatta OH´s intellekt, planeringsförmåga och noggrannhet; en mycket stringent man som sagt!
Citera
2019-01-20, 03:39
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
1. En lampa lyser om den är påslagen oavsett om det är ljust eller mörkt i rummet för den har en strömbrytare.

2. Ett element håller en jämn temperatur i rummet oavsett hur kallt eller varmt det är ute för den har en termostat som enkelt uttryckt är en automatisk strömbrytare.

-Om det är +25˚utomhus så slår termostaten av elementet eftersom rummet inte behöver uppvärmning. Då ändras inte strömförbrukningen hur mycket du än vrider på inställningen till termostaten. Inte ens om du slår av elementet helt.

-Om det är -25˚ utomhus så får elementet gå nästan hela tiden eftersom rummet behöver mycket uppvärmning för att kompensera uteluftens avkylning. Då blir det kallare eller varmare i rummet om du vrider på inställningen till termostaten.

Om du sänker inställningen till exempelvis +10˚ så börjar elementet producera värme (dra el) på nytt när rummets temperatur har nått den inställda temperaturen.

Någorlunda moderna hus har inte en termostat i varje element utan ett per rum, så kallad rumsstyrning. Så det går till viss del att sänka temperaturen i delar av ett hus, om man till exempel vill ha det svalare i ett sovrum eller i gästrum som sällan används.

Om man slår av ett element utan att rummet blir kallare så skulle inte heller termostaten ha slagit på elementet eftersom den gör det först när rummet blir kallare. Så för att få en drastisk sänkning av elförbrukningen så måste antingen temperaturen i rummet sjunkit eller så måste det ha blivit sommar ute - någon annan möjlighet finns inte.

Om man har +20˚ i ett rum med en given elförbrukning och sänker värmen till +10˚så blir inte elförbrukningen densamma förrän rummet på nytt har +20˚, fram till dess går det åt betydligt mer energi efterom temperaturen inte ska bibehållas - den ska ökas.

Om du har +20˚ i ett rum med en given förbrukning och sänker termostaten till +10˚ så förbrukas ingen energi förrän rummet kylts ner till +10˚ då ökar förbrukningen igen eftersom termostaten slår på elementen för att bibehålla den nya temperaturen. Förbrukningen blir lägre än från början eftersom differensen mellan utomhus- och inomhustemperaturen är mindre. Skillnaden i den förbrukningen kan variera beroende på om det skett andra förändringar samtidigt. Om det till exempel blivit kallare utomhus så ökar differensen mellan utomhus- och inomhustemperaturen och då ökar avkylningen med ökad energiförbrukning som följd.

Om du sänker temperaturen i rummet till +10˚ med termostaten samtidigt som du kyler rummet genom att släppa in kall luft utifrån så går nedkylningen snabbare och när rummet har nått den inställda temperaturen så slår termostaten på elementen igen. Om det då fortsatt kommer in kall luft i rummet så går det åt mer energi för att behålla den inställda temperaturen. Detta kan hypotetiskt ske till exempel om någon sänker termostaten, öppnar vädringsluckorna och sedan hänger sig. Då sjunker elförbrukningen tills termostaten slår på elementen för att bibehålla den nya lägre temperaturen, eftersom vädringsluckorna fortfarande är öppna så går det åt ungefär lika mycket energi för att bibehålla temperaturen på +10˚ som den på +20˚ med vädringsluckorna stängda.

Jag kan inte se någon annan möjlighet till hur elförbrukningen skulle kunna sjunka drastiskt och sedan gå upp till en liknande nivå som innan sänkningen än en medveten avkylning av huset med bibehållen vädring. Då behöver ingen längre ha varit vid liv när värmen på nytt slogs på. Jag kan se en logisk anledning till att man ville kyla ner huset för att sakta ner föruttnelsen.

Om någon först har kylt ut huset och sedan höjt termostaterna för att få upp värmen igen så skulle det ha blivit en dipp följd av en topp. Jag ser inte någon logisk anledning till varför man skulle göra så.

Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag tror faktiskt vi fattar hur förbrukningen påverkas av utetemperatur och vilken temperatur vi vill ha inomhus. Vi vet samtliga hur det fungerar men vi pratar inte samma språk som dig. Tycker du lyckas göra en ganska enkel matematik eller vad man skall kalla det till en otroligt svår beskrivning så jag har svårt att hänga med även om jag tillslut har fattat att vi menar samma sak. Tror även Solglittret tänker på samma sätt men av någon anledning krånglar du till det för oss.

Tack Armstark för din möda du lagt ner på att förklara.
Jag tror, kanske, möjligen att jag förstår....
”Emma” har kanske rätt, vi menar kanske samma saker men uttrycker oss olika.

Hur vanligt är det att hus har termostater som folk själva brukar pillar på nuförtiden?
Mina släktingars hus har golvvärme, inga element men termostater. Husägarna verkar knappt veta var termostaterna sitter, för att förändra inställningarna. De har aldrig ändrar någon inställning, det bara löper på.

Men här verkar det ju som någon inne i huset avsiktligt pillat på inställningarna.
Eller kan båden nedgången och återuppgången av el-förbrukningen skett helt spontant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in