Citat:
Ursprungligen postat av
Vinbergssnacka
Det var intressant det resonemang som fördes här kring AS och högfungerande/högpresterande, perfektionisms etc. Vet att det har tagits upp tidigare i tråden, men tyckte inte det passade därför att O beskrevs som social. Men det verkar som om det ena inte utesluta det andra. Alltså att man kan fungerar väl social, men ändå ha några drag som påminner om asperger.
Du kan t.o.m vara mycket social och ha en diagnos; alla fungerar olika även här och en del är också skickligare på att dölja än andra. Kombinationen ADHD och AS är vanlig, där den förstnämnda diagnosen ofta ger uttrycksfulla och kommunikativa egenskaper. Hur en AS kommer till uttryck beror på övriga, ev kompenserande personlighetsdrag, intellektuell nivå, miljö etc. Vad som ändå ses som en grundläggande svårighet är förmågan att läsa av och tolka omgivningen reaktioner. Det saknas en inbyggd automatisering, som över tid brukar förbättras - övning ger färdighet. För att förstå sin omvärld och anstränga sig för att passa in, behövs ett analyserande och aktivt intellekt, och därför ligger en utbrändhet nära för den som utsätts för alltför mycket stimuli under lång tid. Sårbarheten för stress innebär att det sociala livet oftast måste begränsas. För den som har den diagnosen drar sällskapslivet energi istället för att tillföra, även om denne uppskattar socialt umgänge lika mycket som vilken annan som helst. Att avläsa ansiktsuttryck, kommunicera på ett naturligt sätt, skratta på rätt ställen, avläsa vad som sägs mellan raderna mm, kan bli uttröttande och små pauser är därför ofta nödvändiga.
Citat:
Det var en sak som jag länge undrade över och som jag inte förstod. Men det här kunde förklara det. Jag förstod inte varför O använde foton på sina webbsidor (yrkesrelaterade sidor) som jag uppfattade som - hur ska jag uttrycka det - märklig. Om han hade lite svårt att tolka vissa ansiktsuttryck och hur hans egna verkar på andra - så kunde detta förklara det för mig märkliga bildval.
Kan bara instämma i din reaktion! Han ser påtagligt stram och stel ut i både ansikte och kroppshållning på flera av bilderna. En viss blyghet kan anas.
Citat:
Jag undrar hur en sådan person klarar sig i skolan under störningar etc. och om det kan finnas en benägenhet att ordna hemundervisning när det är jobbig med störningar för ens egna barn. Därför att man förstår det. Jag vet inte. Vet också att det är flera som har spekulerad kring det tidigare.
Det var en ny infallsvinkel - han skulle ha kunnat känna igen sig själv här; varför inte?
Citat:
Elli09 nämnde att barnen inte upplevdes som särskild sjuka, men att de hade svårigheter att koncentrera sig i skolan. Om det nu var så. Undrar om man hade gjort den utredning av barnen åt det hållet. Och om inte - varför inte? Eller om perfektionism var knäckande för barnen.
Vi har begränsad info om deras symtom men A sägs har varit trött och haft koncentrationssvårigheter. Med tanke på hennes ålder; varför fick hon inte gå igenom en NPF-utredning med de diffusa symtom hon uppvisade, kan man fråga sig.
Citat:
Var O medveten om dessa drag? Och hur var det med H? Hon måste jo ha fattat?? Så hur kan de två har planerat detta ihop??? Vad var det med henne?
H var nog medveten om att hon hade gift sig med en både intellektuell och i flera avseenden ovanlig man. För att inte säga udda. Kanhända det som lockade?
Om O tog livet av alla tre, så är åtminstone inte jag övertygad om att hon har varit med på detta fasansfullt känslolösa dödande. Digitala bevis och ett testamente kan jag inte tycka klingar särskilt övertygande - man ska inte underskatta OH´s intellekt, planeringsförmåga och noggrannhet; en mycket stringent man som sagt!