2019-01-19, 19:52
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jaha, du tänkte så.

Ja då var det som sagt Flickfotografen som var missnöjd så säg du det till honom.
Eftersom mitt deltagande gick dig över huvudet så får det vara som det är. Mina inlägg brukar i regel täcka mer än dig och diskussionspartnern du har i stunden... prova att läsa mitt inledande inlägg med det i åtanke.
Citera
2019-01-19, 20:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparmynt
Eftersom mitt deltagande gick dig över huvudet så får det vara som det är. Mina inlägg brukar i regel täcka mer än dig och diskussionspartnern du har i stunden... prova att läsa mitt inledande inlägg med det i åtanke.
Jaja, men rikta då dina drapor till dem som gnäller då istället.
Citera
2019-01-19, 20:32
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Jaja, men rikta då dina drapor till dem som gnäller då istället.
Min poäng var att det gnälls lika mycket här som i liknande trådar som berör män. Bara det att man gärna använder två olika måttstockar i allmänhet...

I praktiken var inledande inlägg en replik på alltihop, vare sig det är män eller kvinnor som klagar på familjers val liksom på vilken familjepart de klagar på.

Det blir lätt många skott i foten när klagovisorna ljuder överallt. Och som sagt så är statistiktolkningen uppe för diskussion men knappast verkligheten... och i kommer samarbetar familjer, kompromissar och kommer överens - samt tampas mot samhällssystemen för att få livspuzzlet att gå ihop. Varför det i grunden är befängt att utgå från att det står si eller så till i familjen som inte tar ut föräldraförsäkringen jämt.

Annars struntar jag blankt i att kvinnor eventuellt kostar mer skattepengar än män, oavsett förklaring. Blandar ni dock in familjer och deras privata livsval i ert fåniga könskrig så anmärker jag mer än gärna på sak... för där har ingen av er att göra.
Senast redigerad av Kopparmynt 2019-01-19 kl. 20:42.
Citera
2019-01-19, 21:42
Avslutad
Citat:
Min poäng var att det gnälls lika mycket här som i liknande trådar som berör män. Bara det att man gärna använder två olika måttstockar i allmänhet...

I praktiken var inledande inlägg en replik på alltihop, vare sig det är män eller kvinnor som klagar på familjers val liksom på vilken familjepart de klagar på.

Det blir lätt många skott i foten när klagovisorna ljuder överallt. Och som sagt så är statistiktolkningen uppe för diskussion men knappast verkligheten... och i kommer samarbetar familjer, kompromissar och kommer överens - samt tampas mot samhällssystemen för att få livspuzzlet att gå ihop. Varför det i grunden är befängt att utgå från att det står si eller så till i familjen som inte tar ut föräldraförsäkringen jämt.

Annars struntar jag blankt i att kvinnor eventuellt kostar mer skattepengar än män, oavsett förklaring. Blandar ni dock in familjer och deras privata livsval i ert fåniga könskrig så anmärker jag mer än gärna på sak... för där har ingen av er att göra.
Men snälla du. Föräldraförsäkring = skattepengar. Om kvinnor tar ut föräldraledighet = skattepengartill kvinnor. Vilka är emot skattepengar till kvinnor?
Citera
2019-01-19, 22:12
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Men snälla du. Föräldraförsäkring = skattepengar. Om kvinnor tar ut föräldraledighet = skattepengartill kvinnor. Vilka är emot skattepengar till kvinnor?
Som det står: inte jag.

Du missar dock vad jag vill ha sagt men det är sak samma.
Citera
2019-01-20, 00:23
Medlem
Frågan är varför kvinnor ska kunna få mer skattepengar än män vilket är verklighet då kvinnor oftare är hemma när föräldrarförsäkringen tas ut. Män bör på ett och annat sätt stanna hemma mer och ta ansvar för sitt barn. En individualiserad föräldrarförsäkring leder till att män blir mer närvarande, kvinnor jobbar mer och därmed minskar lönegapet samtidigt som kvinnor får ökad frihet när de tjänar mer pengar. Om kvinnor ändå vill stanna hemma med sitt barn mer än mannen får de göra de, men utan att få bidrag från staten. Pappan ska kunna ta ut hälften och mamma ska kunna ta ut hälften. Det är de mest rättvisa. Folk som argumenterar för att familjer själv kan bestämma har nog glömt att detta är ett generöst bidrag så att kvinnor ska kunna stanna hemma.
Citera
2019-01-20, 00:49
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justifymylove
Frågan är varför kvinnor ska kunna få mer skattepengar än män vilket är verklighet då kvinnor oftare är hemma när föräldrarförsäkringen tas ut. Män bör på ett och annat sätt stanna hemma mer och ta ansvar för sitt barn. En individualiserad föräldrarförsäkring leder till att män blir mer närvarande, kvinnor jobbar mer och därmed minskar lönegapet samtidigt som kvinnor får ökad frihet när de tjänar mer pengar. Om kvinnor ändå vill stanna hemma med sitt barn mer än mannen får de göra de, men utan att få bidrag från staten. Pappan ska kunna ta ut hälften och mamma ska kunna ta ut hälften. Det är de mest rättvisa. Folk som argumenterar för att familjer själv kan bestämma har nog glömt att detta är ett generöst bidrag så att kvinnor ska kunna stanna hemma.
Vad menar du med det fetstilta?

I övrigt har inte ett enda ansvarigt organ som för lönestatistik - vare sig statliga sådana eller marknadsaktörer - kunnat motivera den oförklarliga löneskillnaden (det vill säga löneskillnader som statistikstudierna inte kan redogöra för mer specifikt) med könsdiskriminering sedan året 2008... och när lönerna reglerades för den könsdiskriminering som kunde motiveras . Sen dess har även den oförklarliga löneskillnaden minskat... så det finns än mindre anledning att motivera löneskillnaderna med könsdiskriminering idag.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Löneskillnader_mellan_män_och_kvinnor

Så vad är meningen med att försöka minska det här "lönegapet" när det inte är orsakat av könsdiskriminering?
Senast redigerad av Kopparmynt 2019-01-20 kl. 00:51.
Citera
2019-01-20, 00:53
Medlem
Citat:
Vad menar du med det fetstilta?

I övrigt har inte ett enda ansvarigt organ som för lönestatistik - vare sig statliga sådana eller marknadsaktörer - kunnat motivera den oförklarliga löneskillnaden (det vill säga löneskillnader som statistikstudierna inte kan redogöra för mer specifikt) med könsdiskriminering sedan året 2008... och när lönerna reglerades för den könsdiskriminering som kunde motiverades . Sen dess har även den oförklarliga löneskillnaden minskat... så det finns än mindre anledning att motivera löneskillnaderna med könsdiskriminering idag.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Löneskillnader_mellan_män_och_kvinnor

Så vad är meningen med att försöka minska det här "lönegapet" när det inte är orsakad av könsdiskriminering?

När jag talar om lönegapet menar jag att kvinnor helt enkelt tjänar mindre än män. Jag tror inte heller de finns en lönediskriminering. Men kvinnor tjänar mindre ffa pga. de är hemma med sina barn mer än män. Och jag tror den bästa jämställdhetsreformen är att vi utformar en politik som gör att kvinnor tjänar ungefär lika mycket som män så att de får friheten att kunna forma sina egna liv utan att bli beroende av sin makes inkomst.

Föräldrarförsäkringen idag leder till att kvinnor är hemma mer än män och därmed får mer bidrag än män. Detta är fel. Båda föräldrar ska kunna få ta ut lika mycket av föräldrarförsäkringen. Om kvinnan ändå vill stanna hemma mer än det maximala antalet dagar hon får vara hemma och få bidrag får hon göra de men utan att få bidrag från oss skattebetalare. Varför ska vi bidra till ojämställdhet och löneskillnader mellan män och kvinnor?
Citera
2019-01-20, 01:08
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
När jag talar om lönegapet menar jag att kvinnor helt enkelt tjänar mindre än män. Jag tror inte heller de finns en lönediskriminering. Men kvinnor tjänar mindre ffa pga. de är hemma med sina barn mer än män. Och jag tror den bästa jämställdhetsreformen är att vi utformar en politik som gör att kvinnor tjänar ungefär lika mycket som män så att de får friheten att kunna forma sina egna liv utan att bli beroende av sin makes inkomst.

Föräldrarförsäkringen idag leder till att kvinnor är hemma mer än män och därmed får mer bidrag än män. Detta är fel. Båda föräldrar ska kunna få ta ut lika mycket av föräldrarförsäkringen. Om kvinnan ändå vill stanna hemma mer än det maximala antalet dagar hon får vara hemma och få bidrag får hon göra de men utan att få bidrag från oss skattebetalare. Varför ska vi bidra till ojämställdhet och löneskillnader mellan män och kvinnor?
Så de kvinnor som vill stanna hemma med sina barn ska straffas då?
Jag ska berätta en hemlis för dig.
Föräldraförsäkringen är långt ifrån det enda som orsakar löneskillnaden. Den är inte ens den största av dem jag kan räkna upp.
De som är större är att kvinnor kobbar i snitt 4,6h mindre varje vecka. Den andra är de karriärval de gör.
De väljer jobb som ger mindre betalt.
Och de prioroterar sitt liv med familj och vänner mer än jobbet till skillnad från män.
I snitt.
Du kan bidra till ojämställdhet eller låta bli, men du har absolut noll och ingen rätt att att tala om för andra hur de ska göra.
Löneskillnaderna kommer alltid finnas. Om inte kvinnor kan tvingas in i alla farliga och tunga jobb och utomhus eller riktigt ogästvänliga miljöer.
Citera
2019-01-20, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Så de kvinnor som vill stanna hemma med sina barn ska straffas då?
Jag ska berätta en hemlis för dig.
Föräldraförsäkringen är långt ifrån det enda som orsakar löneskillnaden. Den är inte ens den största av dem jag kan räkna upp.
De som är större är att kvinnor kobbar i snitt 4,6h mindre varje vecka. Den andra är de karriärval de gör.
De väljer jobb som ger mindre betalt.
Och de prioroterar sitt liv med familj och vänner mer än jobbet till skillnad från män.
I snitt.
Du kan bidra till ojämställdhet eller låta bli, men du har absolut noll och ingen rätt att att tala om för andra hur de ska göra.
Löneskillnaderna kommer alltid finnas. Om inte kvinnor kan tvingas in i alla farliga och tunga jobb och utomhus eller riktigt ogästvänliga miljöer.

Kan du förklara för mig hur kvinnor straffas när 50 procent är reserverat till mannen och 50 procent är reserverat till kvinnan i mitt förslag? Är du inte för lika villkor? Vad är det som är diskriminerande i det? Din argumentation håller inte.

Kvinnor får göra vad de vill. Stanna hemma hur länge man vill. Jag säger att staten inte ska ge bidrag till kvinnor i oändlighet för att de vill vara hemma.

Om du argumenterar för att kvinnor ska kunna göra egna val så blir de konstigt att du inte är för lika villkor i föräldrarförsäkringen.
Senast redigerad av justifymylove 2019-01-20 kl. 01:27.
Citera
2019-01-20, 01:29
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Majoriteten kvinnor arbetar i offentlig sektor. Majoriteten män arbetar i privat sektor. Den privata sektorn har marknadslöner och den offentliga sektorn har löner som som genereras av skatter från privat sektor samt regleras av politikerna. Det går helt enkelt inte att höja lönerna i takt med marknaden i den offentliga sektorn... och ärligt talat så är lönerna i Sverige tillräckliga över hela landet för att arbetande kvinnor inte ska vara beroende av deras manliga partner (som inte alls behöver tjäna mer eller ens ha ett arbeta i praktikens allsköns fall).

Är det så viktigt för det kvinnliga kollektivet att komma ikapp det manliga kollektivets löner så får de laga sin ekonomi efter samma recept: starta företag och verka mer inom den privata sektorn. Intresset är dock - relativt till mäns - ganska svalt...

Annars så kanske vi gör bäst i att hantera män och kvinnor som någonting annat än två läger som konkurrerar mot varandra? Inte riktigt så familjekonstellationer ser ut i verkligheten. Du hör varken kvinnor eller män bli förbannade när deras respektive kommer hem med en löneförhöjning åt familjen på flera tusentals kronor... tvärt om så brukar det vara ett ytterst positivt tillskott i familjekassan samt mottas väl - så varför låtsas som om det finns en faktisk konflikt mellan män och kvinnor här?

Det är faktiskt helt uppenbart att den här konflikten enbart syns i utomstående ögon och när de läser statistik. Inte minst syns det i familjernas och kvinnornas egen ovilja med att ställa upp på sådan här jämställdhetspolitik - en helt kvoterad föräldraförsäkring välkomnas av varken kvinnor eller män. Folket vill inte ha det. Punkt.

Citat:
Nja, det är bland annat attityder som leder till att kvinnor stannar hemma med barnen mot sin vilja, hur vanligt det nu kan tänkas vara. Andra orsaker är kompromisser i rådande samhällssystem som knappast är perfekta. Jag förstår verkligen inte den här mentaliteten att vi skulle leva i så perfekta samhällssystem att varhelst vi ser ojämställda uttag av föräldraförsäkringen, så skulle det automagiskt bero på att någon av föräldrarna gör fel/att det är fel på någon förälder.
Samhällssystemen ska anpassas efter människor, inte tvärt om. Och som människa brukar det ingå att skaffa barn.

Jag som man fick exempelvis låta damen göra karriär medan jag stannade hemma med barnen - hon hade kommit betydligt längre i karriären och att tjafsa om någonting sådant med mig själv i centrum... hade skadat familjen svårt ekonomiskt. Nu har jag fått börja på karriären senare i livet men frukten av att ha en livspartner med stark ekonomi är att jag kan göra precis som det behagar: studera precis vad jag vill utan att ens behöva ta lån. Jag kommer att ha betydligt lättare med att förverkliga mig själv än vad damen här hemma har haft... som fick stångas hårt och tufft för att bara stampa in stigen mot en specifik karriär.

Det här kallas för att samarbeta. En faktor som borde räknas med betydligt oftare i allmänhet... för så vill de flesta familjer fungera, helt oavsett vad politikerna och det feministiska etablissemanget har fått för sig.

Kan du överhuvudtaget ge exempel på familjer där män och kvinnor kivas med varandras lönekuvert som två rivaliserande syskon? Jag har levt i närmare 40 år utan att ha sprungit på en enda... även om de säkert finns. Är det verkligen bra politik att utgå från att vardera familj - som består av en pappa och en mamma - beter sig som rivaliserande syskon?

Eller är det kanske så att den här politiken inte är till för familjerna i sig överhuvdtaget? Att det snarare är helt andra intressen som styr och propagerar för den? Familjerna tar som sagt avstånd i en klar majoritet.

Det är nog dags att myndighetsförklara den svenska föräldern. Vi har viktigare saker för oss än att blidka politikernas och det feministiska etablissemangets intresse av snygga siffror på pappret...
Senast redigerad av Kopparmynt 2019-01-20 kl. 01:38.
Citera
2019-01-20, 01:39
Medlem
Citat:
Majoriteten kvinnor arbetar i offentlig sektor. Majoriteten män arbetar i privat sektor. Den privata sektorn har marknadslöner och den offentliga sektorn har löner som som genereras av skatter från privat sektor samt regleras av politikerna. Det går helt enkelt inte att höja lönerna i takt med marknaden i den offentliga sektorn... och ärligt talat så är lönerna i Sverige tillräckliga över hela landet för att arbetande kvinnor inte ska vara beroende av deras manliga partner (som inte alls behöver tjäna mer eller ens ha ett arbeta i praktikens allsköns fall).

Är det så viktigt för det kvinnliga kollektivet att komma ikapp det manliga kollektivets löner så får de laga sin ekonomi efter samma recept: starta företag och verka mer inom den privata sektorn. Intresset är dock - relativt till mäns - ganska svalt...

Annars så kanske vi gör bäst i att hantera män och kvinnor som någonting annat än två läger som konkurrerar mot varandra? Inte riktigt så familjekonstellationer ser ut så i verkligheten. Du hör varken kvinnor eller män bli förbannade när deras respektive kommer hem med en löneförhöjning åt familjen på flera tusentals kronor... tvärt om så brukar det vara ett ytterst positivt tillskott i familjekassan samt mottas väl - så varför låtsas som om det finns en faktisk konflikt mellan män och kvinnor här?

Det är faktiskt helt uppenbart att den här konflikten enbart syns i utomstående ögon och när de läser statistik. Inte mins syns det i familjernas och kvinnornas egen ovilja med att ställa upp på sådan här jämställdhetspolitik - en helt kvoterad föräldraförsäkring välkomnas av varken kvinnor eller män.

Nja, det är bland annat attityder som leder till att kvinnor stannar hemma med barnen mot sin vilja, hur vanligt det nu kan tänkas vara. Andra orsaker är kompromisser i rådande samhällssystem som knappast är perfekta. Jag förstår verkligen inte den här mentaliteten att vi skulle leva i så perfekta samhällssystem att varhelst vi ser ojämställda uttag av föräldraförsäkringen, så skulle det automagiskt bero på att någon av föräldrarna gör fel/att det är fel på någon förälder.
Samhällssystemen ska anpassas efter människor, inte tvärt om. Och som människa brukar det ingå att skaffa barn.

Jag som man fick exempelvis låta damen göra karriär medan jag stannade hemma med barnen - hon hade kommit betydligt längre i karriären och att tjafsa om någonting sådant med mig själv i centrum... hade skadat familjen svårt ekonomiskt. Nu har jag fått börja på karriären senare i livet men frukten av att ha en livspartner med stark ekonomi är att jag kan göra precis som det behagar: studera precis vad jag vill utan att ens behöva ta lån. Jag kommer att ha betydligt lättare med att förverkliga mig själv än damen här hemma har haft... som fick stångas hårt och tufft för att bara stampa in stigen mot en specifik karriär.

Det här kallas för att samarbeta. En faktor som borde räknas med betydligt oftare... för så vill de flesta familjer fungera, helt oavsett vad politikerna och det feministiska etablissemanget har fått för sig.

Kan du överhuvudtaget ge exempel på familjer där män och kvinnor kivas med varandras lönekuvert som två rivaliserande syskon? Jag har levt i närmare 40 år utan att ha sett en enda... även om de säkert finns. Är det verkligen bra politik att utgå från att vardera familj - som består av en pappa och en mamma - beter sig som rivaliserande syskon?

Eller är det kanske så att den här politiken inte är till för familjerna i sig överhuvdtaget? Att det snarare är helt andra intressen som styr och propagerar för den? Familjerna tar som sagt avstånd i en klar majoritet.

Det är nog dags att myndighetsförklara den svenska föräldern. Vi har viktigare saker för oss än att blidka politikernas och det feministiska etablissemangets intresse av snygga siffror på pappret...

Jag håller med dig om att det är fler faktorer än föräldrarförsäkringen som bidrar till lönegapet men det står inte emot att jag förespråkar lika villkor i föräldrarförsäkringen, dvs. mannen får ta ut maximalt 50 procent och kvinnan maximalt 50 procent. Skillnaden ligger kanske i ideologi där jag är liberal och utgår från individualismen. Förespråkar du sambeskattning? Vi vet att sambeskattningen var en kvinnofälla och det är få människor som vill införa de. Det är exakt samma debatt vi har nu i föräldrarförsäkringen. Ska vi utgå från familjen som enhet eller föräldrarna som individer?

Och oavsett om kvinnor jobbar i större utsträckning i offentlig sektorn har jag svårt och se det faktum att lönegapet inte påverkas av att kvinnor är mer hemma med sina barn. Det är bra att det fungerade för din familj men faktum är att om man tittar i grupp så gör kvinnor karriär senare och kommer in i arbetslivet senare på grund av detta vilket självfallet påverkar lönerna. Sen finns de andra utmaningar som normer och attityder som du nämner, och att kvinnodominerande yrken har lägre löner. Det är helt befängt för mig att byggnadsarbetare tjänar mer än sjuksköterskor som har en längre utbildning vilket beror på offentliga sektorns lönepressning. Här stödjer jag att fler privata alternativ ska komma till stånd inom välfärdssektorn.
Senast redigerad av justifymylove 2019-01-20 kl. 01:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in