2019-01-19, 10:48
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nortonlight
Så för säkerhets skull så kollade jag med KI, och frågade om det kommer tas i med hårdhandskarna. Och det jag kunde förstå från svaret så blir det inga silkesvantar på. Läkarprogrammet lever på att det är ”the best of the best” som kommer in (om man får uttrycka sig så). För att upprätthålla utbildningens anseende och själva kvaliten så är dem helt enkelt tvugna att markera hårt att fusk inte kommer tolereras. Så sorry but not sorry.

Du får gärna dela med dig av deras svar för att upplysa oss andra i gruppen.
Citera
2019-01-19, 11:38
Medlem
Sellingyourselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nortonlight
Så för säkerhets skull så kollade jag med KI, och frågade om det kommer tas i med hårdhandskarna. Och det jag kunde förstå från svaret så blir det inga silkesvantar på. Läkarprogrammet lever på att det är ”the best of the best” som kommer in (om man får uttrycka sig så). För att upprätthålla utbildningens anseende och själva kvaliten så är dem helt enkelt tvugna att markera hårt att fusk inte kommer tolereras. Så sorry but not sorry.

Vart vände du dig inom KI för att få höra detta?
Citera
2019-01-19, 11:52
Medlem
Utbildnings ansvariga på karolinska institutet.
Citera
2019-01-19, 13:23
Medlem
Hade vi namnen i ett samlat inlägg på alla de fuskare som dömdes nu i dagarna?
Citera
2019-01-19, 13:28
Medlem
Är domen överklagad och kommer att gå till hovrätten?
Med tanke på att domen är ny i sitt slag.

Hur lång brukar en sådan procedur vara?
Citera
2019-01-19, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Hade vi namnen i ett samlat inlägg på alla de fuskare som dömdes nu i dagarna?
Ja! Kolla några sidor bak, postade det i torsdags!
Citera
2019-01-19, 14:45
Medlem
meas19s avatar
2 tredjedelar minus häkttiden ca: 2år

Citat:
Ursprungligen postat av Aston-Martin
Vad kommer hända med Lucas Kjellin Gardebrand? Han döms till 3 år och 6 månaders fängelse. Får han någon straffrabbatt? Hur länge kommer han sitta inne?
Citera
2019-01-19, 14:57
Medlem
Hårda ord och inga visor från fd. åklagare om domarna på fuskarna. Ny artikel i SVT Öst.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/efter-hogskoleprovsdomen-man-ska-inte-ha-en-chans-att-studera-vidare
Citat:
Och det är nödvändiga straff enligt Sven-Erik Alhem som tidigare arbetat som åklagare.

– Tingsrättens bedömning är väldigt bra och jag är mycket nöjd med att man har satt ned foten och klippt till och visat att fusk inte lönar sig. Jag tycker att domen är alldeles utmärkt. Det var alldeles nödvändigt med en så förhållandevis hård dom för det här är någonting som annars skulle kunna urarta.

– Fuskarna själva har kommit lindrigt undan här, men jag utgår från att UHR nu tar sitt ansvar och ser till att man stoppar på dem på livstid, de som har medverkat här. Man ska inte ha en chans att studera vidare överhuvudtaget tycker jag.
Senast redigerad av bajspasta 2019-01-19 kl. 15:00.
Citera
2019-01-19, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pill3
Är domen överklagad och kommer att gå till hovrätten?
Med tanke på att domen är ny i sitt slag.

Hur lång brukar en sådan procedur vara?
VG:s och LKG:s advokater har redan gått ut med att dom skall överklaga. Dom har tre veckor på sig. Förhoppningsvis blir Göta hovrätt klar innan semestern. Men det spekuleras redan i att det kommer överklagas till HD.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/silbersky-domen-kommer-att-overklagas
Citat:
Inte heller Leif Silbersky var nöjd med tingsrättens dom.

– Tingsrätten anser att jag har en klient som är trovärdig och tillförlitlig, men det har inte fått något genomslag när han berättar sin berättelse om varför han gav sig in i den här verksamheten som han inte trodde var kriminell. Ändå anser tingsrätten att han har varit delaktig i just en kriminell verksamhet, säger 21-åringens advokat Leif Silbersky.

Enligt Leif Silbersky handlade LKG i god tro, och vill få honom frikänd! Hur är det ens möjligt för en försvarsadvokat att komma med ett sådant löjeväckande försvar, och behålla hedern? Leif har i.o.f.s lyckats med liknande försvar i tidigare brottmål, så han har väl ingen heder kvar...

Det tar lång tid. Tingsrätter runt om i landet håller fortfarande på med fuskare som blev åtalade för två år sedan, efter högskoleprovet HT2016.

Det jag funderar på är om någon av de dömda fuskarna överklagar till hovrätten, måste inte alla andra fuskare hänga på? Vem vågar stå utanför, om hovrätten gör en mildare bedömning? Fuskarna lär aldrig dömas till fängelse, så värre kan det knappt bli.
Citera
2019-01-19, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajspasta
Det jag funderar på är om någon av de dömda fuskarna överklagar till hovrätten, måste inte alla andra fuskare hänga på? Vem vågar stå utanför, om hovrätten gör en mildare bedömning? Fuskarna lär aldrig dömas till fängelse, så värre kan det knappt bli.

Vi vänder på det; vad skulle få HR att döma till annat än böter och villkorligt? Definitivt inte troligt eller sannolikt att HR sänker straffet, inte ens tar bort villkorligt. De fuskare som eventuellt överklagar drar bara ut på skammen och deras namn kommer bara diskuteras än mer på nätet.
Citera
2019-01-19, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Vi vänder på det; vad skulle få HR att döma till annat än böter och villkorligt? Definitivt inte troligt eller sannolikt att HR sänker straffet, inte ens tar bort villkorligt. De fuskare som eventuellt överklagar drar bara ut på skammen och deras namn kommer bara diskuteras än mer på nätet.
Det lär vara ett antal fuskare som överklagar och med motiveringen att det är "dubbel bestraffning".
Citera
2019-01-19, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilleKanin
Det lär vara ett antal fuskare som överklagar och med motiveringen att det är "dubbel bestraffning".
Exakt, det är det som gnager i mig. Finns säker några envisa försvarsadvokater i det gänget som gärna drar fallet hela vägen till Europadomstolen. Om det skulle behövas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in