2019-01-18, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Är detta något du tror eller vet?

Stämmer detta så finns det i allafall något förnuft hos denna HD. Fattar inte att hon inte fått nog för länge sedan.

Det är något jag tror. Skulle frun vara inblandad i det aktuella mordet så riskerar mannen att bli nästa
offer, åtminstone nedklubbad, ifall han fortsätter i samma otrohetsspår.
Citera
2019-01-18, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Är detta något du tror eller vet?

Stämmer detta så finns det i allafall något förnuft hos denna HD. Fattar inte att hon inte fått nog för länge sedan.

En annan hade aldrig accepterat att bli behandlad som hon blivit. Man tappar ju fotfästet.
Citera
2019-01-18, 22:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
En annan hade aldrig accepterat att bli behandlad som hon blivit. Man tappar ju fotfästet.

Nä, precis.
Det finns något i detta förnekande och accepterande av en abnorm situation som gör att man reagerar med förvåning över hur normalt hon verkar tycka allt är.

Det får mig att tro att hon också på ett eller annat sätt är utsatt för en slags "verklighet" som för henne verkar normal.

Jag är inte så säker på att hon är utsatt för våld på det sätt som man tänker att kvinnor kan vara i förhållanden med våld i nära relationer.

Men det finns mycket olika typer av förtryck. Det kan vara nedsättande skämt som får dig att känna dig utsatt, det kan vara sexuellt våld, det kan vara ekonomiskt våld. Sådant som inte visas utåt direkt när andra är med, kanske subtilt. Det har blivit en vardag, ett sätt att se på sig själv. Som något helt självklart och naturligt. Du tänker inte ens på det. Det har blivit en del av dig själv. Hur du ser på dig som person. Det är integrerat.

Hon borde nu, så fort som möjligt fortskrida med sin skilsmässa. Nu är ögonen på denna man. Sen, då kanske allt är för sent...
Citera
2019-01-19, 01:12
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Jag kan för lite om våld i nära relationer, men det lär ju finnas mönster i såna mord, om inte annat statistiska mönster.
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag kan inte heller jättemycket om våld i nära relationer, men kom att intressera mig lite för det i samband med mordet på Tova.
"Våld i nära relationer" passar kanske inte riktigt in här. Vet man om LW hade några nära relationer överhuvudtaget efter skilsmässan med UW? Det fanns tydligen ett antal kavaljerer, men där verkar det väl ha handlat om mer sporadiska kontakter.

Med vem eller vilka tror ni att hon i så fall skulle ha haft nära relationer det senaste året? Geocachare eller församlingsmedlemmar?

Att kroppen hittas svårt sargad vid en motorväg är kanske inte heller något som i första hand leder tankarna till "våld i nära relationer". Snarare till en trafikolycka.
Senast redigerad av Draifos 2019-01-19 kl. 01:50.
Citera
2019-01-19, 02:52
Medlem
Honan6s avatar
GM mördade LW med kraftigt våld och det tog ca 5 minuter (enl skrikvittnet) innan hen blev klar. Dessa minuter måste ha känts som en evighet och GM fortsatte målmedvetet tills döden inträdde. Scenen som utspelade sig kanske återflashade direkt i GM:s huvud och hen vände henne snabbt på mage för att slippa se hennes ansikte när hen tog sig ifrån MP?

Undrar hur ser nätterna ut för GM? Spökar Lena och river i själen när ingen ser? Hör GM hennes röst? Drömmer GM att hon lever och att de gör saker tillsammans? Minns GM hennes doft? Hör GM hennes igenkännande steg i sitt huvud?
Eller, är det så att GM är nöjd och njuter av att ha mördat henne? Om MGM är skyldig, kanske den hurtiga och tramsiga ytan är uttryck för genuin tillfredställelse? Hen ångrar sig inte ett dugg?
Citera
2019-01-19, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Är inte det att ta i lite, åtminstone
lite grann
Jovars, kanske.
Men som nämnts ser vi inte på folk som är de riktiga galna kallblodiga mördarna.
Däremot tycker jag det finns drag och egenskaper hos SD som inte alls diskvalificerar honom som
mördare utan något vidare känsloregister. M a o skulle han vara en alldeles utmärkt kandidat.
Senast redigerad av glendale 2019-01-19 kl. 03:22.
Citera
2019-01-19, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Då tänker vi olika. Jag hade gått på alla aktiviteter på grund av flera anledningar. För det första att det är för mitt eget bästa att fortsätta göra det jag tycker om så att jag inte hamnar i depression eller dylikt.

Den andra anledningen är att ett förändrat beteende från min sida skulle bara få mig att se mer misstänkt ut.

För det tredje skulle människor i omgivningen inte behöva skämmas ihjäl för att de hindrat mig från att delta i min hobby när det alla misstankar mot mig avskrivs och de slutligen inser att jag är oskyldig. Tänk hur mycket de skulle skämmas och ha dåligt samvete då om jag låtit dem begränsa mitt liv?
Ja alla tänker vi absolut olika!

Själv skulle jag inte ens gå till affären om jag visste att dom misstänkte mig för att stjäla (och veta att jag har ögon i ryggen på mig... typ det värsta jag kunde komma på)!

SD vet att det finns bekanta/vänner till LW och att han är misstänkt för ett mord.

Han kan dessutom fortsätta med sitt burkletande utan att de som misstänker honom ska behöva känna sig obekväma.

Varför skulle människor i omgivningen behöva skämmas/ha dåligt samvete om det skulle visa sig att han är oskyldig?
Både dom och han vet att han är MGM (skulle för mig kännas väldigt obekvämt).

Dessutom är det väl ingen som kan hindra honom utan bara han som borde känna att det är bäst att hålla sig borta från event där LW:s vänner finns och andra som funderar på om han är skyldig eller ej.
Senast redigerad av Tufsankatt 2019-01-19 kl. 07:36.
Citera
2019-01-19, 12:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
"Våld i nära relationer" passar kanske inte riktigt in här. Vet man om LW hade några nära relationer överhuvudtaget efter skilsmässan med UW? Det fanns tydligen ett antal kavaljerer, men där verkar det väl ha handlat om mer sporadiska kontakter.

Med vem eller vilka tror ni att hon i så fall skulle ha haft nära relationer det senaste året? Geocachare eller församlingsmedlemmar?

Att kroppen hittas svårt sargad vid en motorväg är kanske inte heller något som i första hand leder tankarna till "våld i nära relationer". Snarare till en trafikolycka.

Men att det skulle vara en trafikolycka verkar helt osannolikt.

Det borde vara helt olika skador vid ett våld mot en kropp som träffats av en bil (t ex kross skador på kroppen på ytor som täcker ett större område än t ex efter en sko, ett tillhygge, multipla frakturer inom samma område, kanske skador som ligger i höjd med en bils träffpunkter osv).

Jag tror att skadorna kan finnas på många ställen, men fr a överkroppen och huvud. Upprepat våld, dvs många skador som visar att någon har slagit upprepade gånger på samma ställe eller inom ett och samma område. Inte alls osannolikt att hon har avvärjningsskador på armar och händer. Hon kan också ha utsatts för strypning/strypningsförsök.

Tror inte att man skulle ha en misstänkt person som skäligen såpass länge om det fanns minsta tvivel om att det sklle kunna finnas andra orsaker till att hon avlidit än mord.

Och det är mord man har gått ut med att det är.
Inget annat.
Citera
2019-01-19, 12:45
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt

Själv skulle jag inte ens gå till affären om jag visste att dom misstänkte mig för att stjäla (och veta att jag har ögon i ryggen på mig... typ det värsta jag kunde komma på)!

SD vet att det finns bekanta/vänner till LW och att han är misstänkt för ett mord.

Han kan dessutom fortsätta med sitt burkletande utan att de som misstänker honom ska behöva känna sig obekväma.

Varför skulle människor i omgivningen behöva skämmas/ha dåligt samvete om det skulle visa sig att han är oskyldig?

Dessutom är det väl ingen som kan hindra honom utan bara han som borde känna att det är bäst att hålla sig borta från event där LW:s vänner finns och andra som funderar på om han är skyldig eller ej.

Dessutom så har vi väl inte fått några uppgifter om att
han påstått att han är oskyldig?
Det enda vi vet är väl att han sagt att "de inte har någonting
på honom"?
Citera
2019-01-19, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Du kanske har missat att MP och FP är densamma? Eller att BO hade en relation med MGM i ca sex år? Kanske inte under det senaste året men det vet nog anhöriga och nära vänner bäst.
Jag sätter mina slantar på att rätt MGM är under luppen! Det här är en nära relation som så småningom försämrats och urartat. Inslag av makt och kontroll.
Senast redigerad av VigosRos 2019-01-19 kl. 12:51.
Citera
2019-01-19, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nä, precis.
Det finns något i detta förnekande och accepterande av en abnorm situation som gör att man reagerar med förvåning över hur normalt hon verkar tycka allt är.

Det får mig att tro att hon också på ett eller annat sätt är utsatt för en slags "verklighet" som för henne verkar normal.

Jag är inte så säker på att hon är utsatt för våld på det sätt som man tänker att kvinnor kan vara i förhållanden med våld i nära relationer.

Men det finns mycket olika typer av förtryck. Det kan vara nedsättande skämt som får dig att känna dig utsatt, det kan vara sexuellt våld, det kan vara ekonomiskt våld. Sådant som inte visas utåt direkt när andra är med, kanske subtilt. Det har blivit en vardag, ett sätt att se på sig själv. Som något helt självklart och naturligt. Du tänker inte ens på det. Det har blivit en del av dig själv. Hur du ser på dig som person. Det är integrerat.

Hon borde nu, så fort som möjligt fortskrida med sin skilsmässa. Nu är ögonen på denna man. Sen, då kanske allt är för sent...

Jag har tänkt att det var hennes otrogne man som ville skiljas men att det nu är tvärtom, eftersom han ligger risigt till och vill ha stöd framöver.
Citera
2019-01-19, 13:28
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt

Om man känner sig hindrad av omgivningen för att de på ett eller annat sätt gjort klart att de inte vill se en och man därför hamnar i en depression, så kan du vara säker på att många i omgivningen får dåligt samvete för sitt förhastade dömande och beteende om alla misstankar avskrivs.

De flesta får dåligt samvete och känner skam för att de mer eller mindre förstört en oskyldig mans liv. Logiken och förnuftet kommer nu in att man inte borde tagit för givet att någon är skyldig innan åtal eller dom.

Eller de människor som inte har någon form av empatistörning eller dylikt får dåligt samvete och skamkänslor, ska tilläggas. De med olika störningar bryr sig inte ett dyft om att en annan oskyldig människa lidit onödigt mycket på grund av deras beteende.
Senast redigerad av Rosamund 2019-01-19 kl. 13:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in