Nu har det gått åtta månader.
Jag tänkte fråga er som har koll på deras burkletarhobby om det är några
markanta skillnader nu jämfört med för cirka ett år sedan.
Det är framförallt SD å HD jag tänker på, men även andra
om det är något som sticker ut lite extra.
Jag skulle inte kalla 3603 foton och 7,328 loggningar
för "få".
Det kanske inte är få bilder och loggningar, men alldeles otillräckligt material för att kunna ställa en diagnos. Dessutom innehåller ju texterna inte svar på det som man behöver få svar på för att förstå om en person har en personlighetsstörning.
Jag har liksom de flesta i tråden inte läst en bråkdel av loggtexterna och inte heller sett så många bilder. Men alldeles oavsett är det inget underlag för att förstå hur en person är och fungerar.
Det var så jag menade.
Jag känner personligen inte igen mig i det beteende som jag upplever som förvånansvärt distanslöst, bekymmerslöst och även till viss del hänsynslöst.
Och då vill jag samtidigt flika in att jag kan ju ha helt fel, eftersom det är ju enbart baserat på dessa uppgifter och möjligen på några inlägg i tråden. Jag tror att du förstår hur jag menar.
Det kanske inte är få bilder och loggningar, men alldeles otillräckligt material för att kunna ställa en diagnos. Dessutom innehåller ju texterna inte svar på det som man behöver få svar på för att förstå om en person har en personlighetsstörning.
Jag har liksom de flesta i tråden inte läst en bråkdel av loggtexterna och inte heller sett så många bilder. Men alldeles oavsett är det inget underlag för att förstå hur en person är och fungerar.
Det var så jag menade.
Jag känner personligen inte igen mig i det beteende som jag upplever som förvånansvärt distanslöst, bekymmerslöst och även till viss del hänsynslöst.
Och då vill jag samtidigt flika in att jag kan ju ha helt fel, eftersom det är ju enbart baserat på dessa uppgifter och möjligen på några inlägg i tråden. Jag tror att du förstår hur jag menar.
Jag har tittat på alla foton på hans geocachlogg.
Och utan att ställa någon diagnos så kan jag säga
att han uppvisar ett narcissistiskt beteende på sin
geocachlogg.
Liksom LW gjorde med sina 5988 foton i hennes
geocachlogg.
Det är för övrigt väldigt svårt även för professionella
att ställa diagnos på en narcissist eftersom de är mästare
på att manipulera.
Det är därför som många är gifta +20 år med en narcissist.
De blir hjärntvättade och medberoende.
Senast redigerad av gloriouslife 2019-01-18 kl. 18:05.
Jag har tittat på alla foton på hans geocachlogg.
Och utan att ställa någon diagnos så kan jag säga
att han uppvisar ett narcissistiskt beteende på sin
geocachlogg.
Liksom LW gjorde med sina 5988 foton i hennes
geocachlogg.
Det är för övrigt väldigt svårt även för professionella
att ställa diagnos på en narcissist eftersom de är mästare
på att manipulera.
Det är därför som många är gifta +20 år med en narcissist.
De blir hjärntvättade och medberoende.
Jag säger inte att du har fel i dina antaganden.
Även jag får en dålig känsla.
Jag kan ju tänka mig också att det inte är okänt för honom att det spekuleras i en tråd på flashback om mordet och honom och att hans loggningar diskuteras och analyseras...
Skulle du vara beredd att ta den chansen
om det var din partner, syster, dotter
som var ute och geocachade
ensam med dem?
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det går inte att svara på den frågan om man inte känner
dom, men ok, ett ärligt svar, jag skulle nog passa men så
är jag en misstänksam person.
Med åren så har jag lärt mig att inte helt naivt lita på folk
som jag inte känner väldigt väl.
Jag tror inte att han är farlig för gemene man. Just nu kanske han också är extra försiktig för han vet ju att han har ögonen på sig.
Om han är skyldig till mordet, då är det med stor sannolikhet ett typiskt "mord i nära relationer", vilket gör att han förmodligen inte är benägen att mörda vem som helst när som helst, utan det handlar om en typ av mord som sker när någon behöver ha makt och kontroll över en person som de är nära.
Nästa gång kan det ju vara HD eller en annan älskarinna som kommer på att det inte är en sund relation att vara i med denna man.
Det kommer inte över en natt, det är något som byggs upp över tid.
Jag tror inte att han är farlig för gemene man. Just nu kanske han också är extra försiktig för han vet ju att han har ögonen på sig.
Om han är skyldig till mordet, då är det med stor sannolikhet ett typiskt "mord i nära relationer", vilket gör att han förmodligen inte är benägen att mörda vem som helst när som helst, utan det handlar om en typ av mord som sker när någon behöver ha makt och kontroll över en person som de är nära.
Nästa gång kan det ju vara HD eller en annan älskarinna som kommer på att det inte är en sund relation att vara i med denna man.
Det kommer inte över en natt, det är något som byggs upp över tid.
Och vad händer om SD bestämmer att han vill
ha en intim relation med denna unga kvinna
och hon nobbar honom?
Slår det över då?
Eller om HD mördade LW pga svartsjuka?
Vad händer då om hon tror att SD har någon
annan på gång?
Då tänker vi olika. Jag hade gått på alla aktiviteter på grund av flera anledningar. För det första att det är för mitt eget bästa att fortsätta göra det jag tycker om så att jag inte hamnar i depression eller dylikt.
Den andra anledningen är att ett förändrat beteende från min sida skulle bara få mig att se mer misstänkt ut.
För det tredje skulle människor i omgivningen inte behöva skämmas ihjäl för att de hindrat mig från att delta i min hobby när det alla misstankar mot mig avskrivs och de slutligen inser att jag är oskyldig. Tänk hur mycket de skulle skämmas och ha dåligt samvete då om jag låtit dem begränsa mitt liv?
Ett mycket vettigt och tankvärt inlägg! Det är omöjligt att dra några slutsatser utifrån hur han beter sig på sociala medier. De enda som kan veta något sånär hur det förhåller sig med SD är, som du skriver, de närmaste.
Ett långt och intressant inlägg som jag har haft i bakhuvudet ett tag.
Jag kan inte heller jättemycket om våld i nära relationer, men kom att intressera mig lite för det i samband med mordet på Tova. Det som jag liksom många andra har svårt att förstå varför offret inte lämnar ett destruktivt och så småningom våldsamt förhållande där som i Tovas fall det var uppenbart för henne att hon förmodligen skulle dö.
Det finns ofta mönster vid våld i nära relationer som leder till dödligt våld, precis som du säger. Idag finns möjligheter att göra riskbedömningar genom forskning som finns.
Man har kunnat genom denna forskning identifiera riskfaktorer som kan leda till dödligt våld. Det finns olika instrument till hjälp som olika myndigheter kan använda såsom polis, socialtjänst och hälso- och sjukvård. Ett stort problem ska vara att myndigheterna har tystnadsplikt sinsemellan och att sjukvården har begränsade möjligheter att anmäla om kvinnan inte medger det.
I Sverige finns ett riskbedömningsinstrument som heter SARA. Man tittar både både på riskfaktorer hos, gärningsmannens psykosociala situation och sårbarheten hos offret.
I ett instrument som har använts i 20 år i USA (?)"Danger Assessment" utarbetad av Ph.D Jacquelyn C. Campbell. Där får dels den utsatte själv föra en dagbok där man för in i en kalender då det förekommit våld och kvinna får skriva in en siffra som står för vilken typ av våld som använts (t ex 1= slapping, 3=medfört broken bones, 5=använt vapen) och dels en checklista.
Checklistan innehåller 20 identifierade riskfaktorer.
1. Has the physical violence increased in severity or frequency over the past year?
2. Does he own a gun?
3. Have you left him after living together during the past year?
3a. (If have never lived with him, check here )
4. Is he unemployed?
5. Has he ever used a weapon against you or threatened you with a lethal weapon? (If yes, was the weapon a gun? )
6. Does he threaten to kill you?
(If yes, was the weapon a gun? )
7. Has he avoided being arrested for domestic violence?
8. Do you have a child that is not his?
9. Has he ever forced you to have sex when you did not wish to do so?
10. Does he ever try to choke/strangle you or cut off your breathing? (If yes, has he done it more
than once, or did it make you pass out or black out or make you dizzy?____)
11. Does he use illegal drugs?By drugs, I mean "uppers" or amphetamines,“meth”, speed,
angel dust, cocaine, "crack", street drugs or mixtures.
12. Is he an alcoholic or problem drinker?
13. Does he control most or all of your daily activities? For instance: does he tell you who
you can be friends with, when you can see your family, how much money you can use,
or when you can take the car? (If he tries, but you do not let him, check here: )
14. Is he violently and constantly jealous of you? (For instance, does he say "If I can't have
you, no one can.")
15. Have you ever been beaten by him while you were pregnant? (If you have never been
pregnant by him, check here: )
16. Has he ever threatened or tried to commit suicide?
17. Does he threaten to harm your children?
18. Do you believe he is capable of killing you?
19. Does he follow or spy on you, leave threatening notes or messages, destroy your
property, or call you when you don’t want him to?
20. Have you ever threatened or tried to commit suicide?
Total "Yes" Answers
Thank you. Please talk to your nurse, advocate or counselor about what the Danger Assessment
means in your situation.
Från 8-13 ja är det en ökad risk för dödligt våld.
14-17 ja är det en allvarlig risk
18 ja innebär en mycket stor risk (severe)
I SARA tar man upp (läs gärna igenom instrumentet själv för att se vilka exempel som ges under varje punkt):
Riskfaktorer för partnervåld hos gärningspersonen
Här bedöms personens historia av partnervåld
1. Fysiskt våld
2. Hot, och/eller avsikt, att utöva allvarligt fysiskt våld
3. Upptrappning
4. Överträdelse av kontaktförbud eller liknande
5. Attityd som stöder eller ursäktar partnervåld
Personen ger uttryck för socio-politiska, religiösa, (sub)kulturella eller personliga attityder som stöder
eller ursäktar partnervåld
Inkluderat är äganderättsbehov och sexuell svartsjuka
Personen bagatelliserar eller förnekar mycket eller allt av sitt tidigare partnervåld (ex.vis förnekar helt,
skyller på andra eller på offret, eller tonar ner eller förnekar konsekvenserna av våldet)
6. Frekvent annan icke partnervåldsrelaterad kriminalitet
7. Allvarliga relationella problem
8. Problem på arbetsmarknaden/ekonomiska problem
9. Missbruksproblem
10. Psykiska problem
Aktuell situation Bakgrund
11. Inkonsekvent beteende eller attityd
Offrets uppträdande eller attityd mot gärningsmannen är inkonsekvent, exempelvis återtagande av
anmälan
Håller ingen ”rak linje” i sitt beteende eller sänder ”dubbla budskap”
Kontaktar själv gärningsmannen indirekt eller direkt
Normaliserar och minimerar gärningsmannens beteende
Följer inte uppgjorda skyddsplaner
12. Extrem rädsla
13. Dålig tillgång till social och professionell hjälp
Så några allvarliga riskfaktorer som kan vara aktuella i detta fall kan vara t ex
- upptrappning av våld och frekvens av våld,
- att du lämnar eller hotar att lämna honom,
- dödshot,
- återtagande av anmälan
- kommit undan anmälningar
- bagatelliserar våldet, förnekar, skyller ifrån sig
- äganderättsbehov och sexuell svartsjuka
- (vapen eller användning av dödliga vapen),
- har undgått att bli arresterad för "domestic violence",
- sex mot din vilja, kontroll av dina dagliga aktiviteter,
- våldsam och konstant svartsjuk,
- du tror att han är kapabel att döda dig,
- förföljer, spionerar på dig, ringer dig mot din vilja,
Intressant!
Åtminstone punkterna 1-5 och 11 i SARA uppfylls helt klart.