Citat:
Ursprungligen postat av
leonardoitrakten
Assalamu alaikum och god kväll på er.
Jag är en man i trettioårsåldern, född i en mellansvensk stad, inflyttad till huvudstaden sedan ett antal år tillbaka. Jag har en eftertraktad universitetsexamen i ryggen, en årslön på närmare en halv miljon och bor i ett attraktivt innerstadsområde med min fru sedan två år tillbaka. Jag har blå ögon, ljus hy och skandinavisk bakgrund. Och jag är muslim. Alhamdulilah!
Jag antar att ni har massa frågor, och jag tänkte därför kort redogöra för min väg till denna underbara religion. Jag har alltid varit ateist, och aldrig riktigt tänkt på döden. Detta förändrades sedan en nära anhörig till mig gick bort. Jag började tänka på livet efter detta, våra gärningar och vårt eftermäle. Samtal kring dessa ämnen fördes även med mina kollegor, och en kollega, praktiserande muslim, vid min arbetsplats kom alltid med tillfredställande svar på de frågor jag grubblade över: Vad är meningen med livet? Vad händer när vi död? Varför finns vi?
Till slut erbjöd kollegan mig att följa med till moskén, och alhamdulilah, det var mitt livs bästa beslut. För när jag gick in genom dörrarna kände jag att jag rent själsligt hittat hem.
Jag har alltid haft svårt för treenighetstanken, och monoteismen inom islam tilltalade mig redan från början. När jag deltog vid bönen var det som att imamen talade till mig, bara mig, och islams levnadsregler var som skapta utifrån mina värderingar. Men det som övertalade mig på riktigt var Koranen. Mashallah! När jag läste de första sidorna, även i den svenska översättningen förstod jag att det inte var en bok skriven av en människa, utan av Gud.
Jag antar att ni har flera frågor, så ställ på! Och må även ni hitta till islam och bli en del av vår ummah. Amin!
Jag kan förstå att du har problem med treenighetstanken om du litar på vad det (felaktigt) står i koranen om treenigheten.
Men hur ställer du dig till det faktum att koranen både påstås vara en ofelbar och slutgiltig text från Allah, men ändå innehåller ett flertal grova fel som Allah borde ha varit medveten om.
Alltså, koranen påstås vara korrekt, men den innehåller vetenskapliga fel som t.ex. jordens påstådda form och det felaktiga påståendet om att det finns en barriär mellan saltvatten och sötvatten så att de inte kan blandas.
Koranen påstår också felaktigt upprepade gånger att treenigheten inom kristendom skulle syfta på att de kristna tillber tre gudar, när de kristna endast påstår att treenigheten är tre olika uppenbarelser av gud och som tillsammans är
en enhet.
Vidare påstår koranen felaktigt att även Maria av kristna skulle räknas som en del av det kristna gudsbegreppet (och att treenigheten då skulle vara Gud, Jesus och Jesus mor). Inte ens något så enkelt som vad de kristna påstår om treenigheten (som koranen skulle korrigera) kunde de få rätt i koranen, så vem ska då kunna tro att resten är rätt?
Sedan missar koranen också helt hur de kristna påstår att Jesus skulle vara guds son genom att motsäga det påståendet med frasen "Hur skulle Gud kunna ha en son om Gud inte hade någon fru?" Ja, de kristna har förklarat hur det enligt de kristna skulle ha gått till, men den förklaringen verkar den ängel som talade till Muhammed från Gud inte ha varit medveten om (eller var det helt enkelt bara så att ingen ängel talade till Muhammed från Gud, utan det är Muhammeds egna faktabrister som lyser igenom).
Sedan har vi det historiska felet att det skulle ha funnits samarier i koranens berättelse om Moses, Aaron och den gyllene kalven:
20:95 [Moses] sade: "Och du, samarier! Vad ville du uppnå [med detta]?"
Problemet med det är att det inte fanns några samarier (även kallade samaritaner) på Moses tid. Historiskt sett är det som idag (och på Jesu tid) kallas för samarier eller samaritaner israeliska efterlevande från två stammar i norra israel som överlevde Assyriernas förstörelse av Israels rike (Samaria) år 722 f.Kr, så de var alltså på Moses tid lika mycket israeliter som Moses själv och Israels rike uppstod naturligtvis inte innan israelerna kom fram till det förlovade landet, och Israels rike kan hur som helst inte ha etablerats innan egyptierna förlorade kontrollen över området omkring år 1100 f.Kr, vilket för övrigt också är ett stort historiskt problem för Bibelns berättelse om Moses.