2019-01-18, 22:59
Medlem
Vad har det med att göra att du har bostadsrätt o tjänar runt 0,5 MKr?

Är uppvuxen i en 10 MKr-villa med strandtomt i Sydsverige, inte fan är jag lyckligare för det... Bör jag konvertera till Islam? Vad har det med pengar att göra?
2019-01-18, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Båda shia och sunni är påhitt det riktiga islam är koranen islam får inte delas upp i sekter så som shia och sunni enligt koranen.
Det står inte i Koranen hur du ska utföra tvagning, bön, vallfärd mm. Utan det hör till sunnah. Allah har sagt i Koranen man ska följa profeten och Koranen. Sunnah betyder traditionen, alltså profetens (saw) tradition som finns beskriven i autentiska hadither från följeslagarna, sahaba. Dessa var bland annat profetens fruar som Aisha, profetens bäste vän Abu Bakr, Omar, Ali mfl som vittnat om profetens liv och tradition.

Shia har förklarat de flesta sahaba vara kuffar så de kan inte stödja sig på annat än fabricerade och svaga hadither påhittade av tidigare shia. Dessa hadither leder inte tillbaka till profeten utan till shias falska källor.
2019-01-19, 10:55
Medlem
Bukakekockaburra skrev:

Citat:
"Det står inte i Koranen hur du ska utföra tvagning, bön, vallfärd mm.
Utan det hör till sunnah.

Allah har sagt i Koranen man ska följa
profeten och Koranen."

Helt rätt där buskigburra.
För att kunna vara muslim så måste du tro på och följa Muhammed.
Så de som påstår att muhammeds liv och vad han sa inte har någon betydelse har liksom helt fel.
Och här är Muhammeds liv:

https://www.thereligionofpeace.com/pages/muhammad/life-of-muhammad.aspx

"There were pagan religious traditions in Arabia, particularly among those based in the trading centers such as Muhammad's birthplace of Mecca.
Some of these towns had kaabas - cube-like structures that would attract pilgrims during holy months.
The kaaba at Mecca housed various idols, including the black meteorite that remains to this day.

In addition to the black rock, Muhammad's Quraish tribe worshipped a moon god called Allah.
Other gods were recognized as well.
In fact, the town of Mecca was renowned for religious tolerance, where people of all faiths could come and pray at the Kaaba.
This would later change once Muhammad gained the power to establish his authority by force."
2019-01-19, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
[u][b]Bukakekockaburra skrev:
För att kunna vara muslim så måste du tro på och följa Muhammed.
Så de som påstår att muhammeds liv och vad han sa inte har någon betydelse har liksom helt fel.
De här 2 meningarna du skrev är sant.

"Do the people think that they will be left to say, "We believe" and they will not be tried?

But We have certainly tried those before them, and Allah will surely make evident those who are truthful, and He will surely make evident the liars.

Or do those who do evil deeds think they can outrun Us? Evil is what they judge."
2019-01-19, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Det där är shias påhitt.
Ali (frid över honom) är fri ifrån shia.

knappast. shia betyder följeslagare.

"Ibn ‘Asakir (d. 571 A.H) narrated from Jabir b. ‘Abdullah al-Ansari that he said:

Once we were with the Prophet Muhammad, when Ali arrived, upon which the Prophet said, “I swear by Him who has my life in His hand that surely this man and his Shi’a will be happy on the Day of Resurrection”. Then the verse “Surely those who believe and do good deeds are the best of creation” (98:7) was revealed. Later, whenever the companions of the Prophet Muhammad saw Ali coming, they would say, ‘The best of creation has come’. (Ibn ‘Asakir, Vol. 2, p. 442 & al-Suyuti, Vol. 6, p. 589)"

Ali var upptagen med att tvätta den döde profetens kropp inför begravningen, när Abu Bakr utses till kalif.
2019-01-19, 16:23
Medlem
Citat:
Det står inte i Koranen hur du ska utföra tvagning, bön, vallfärd mm. Utan det hör till sunnah. Allah har sagt i Koranen man ska följa profeten och Koranen. Sunnah betyder traditionen, alltså profetens (saw) tradition som finns beskriven i autentiska hadither från följeslagarna, sahaba. Dessa var bland annat profetens fruar som Aisha, profetens bäste vän Abu Bakr, Omar, Ali mfl som vittnat om profetens liv och tradition.
.

"0 You who have attained to faith! When you are about to pray, wash your face, and your hands and arms up to the elbows, and pass your [wet] hands lightly over your head, and your feet up to the ankles [...]" 5:6

det står tämligen utförligt och detaljerat om vallfärden också.
2019-01-19, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
Abu Bakr utses till kalif.
precis, Abu Bakr utsågs till kalif och Ali var nöjd med det. Senare blev Ali den fjärde kalifen.
Detta har Allah bestämt så det är inget att ha nån åsikt om.
2019-01-19, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
"0 You who have attained to faith! When you are about to pray, wash your face, and your hands and arms up to the elbows, and pass your [wet] hands lightly over your head, and your feet up to the ankles [...]" 5:6

det står tämligen utförligt och detaljerat om vallfärden också.
Det du citerar är inte tämligen utförligt. Men du kanske menar att du vet bättre, trots att Allah har berättat för oss i Koranen vad som gäller (att vi ska följa sunnah också) samt de stora lärda som studerat Islam, Koranen och hadither mm när du säger emot vad som är konsesus bland de lärda och muslimer. Man kan inte sitta och klippa ut lösryckta små citat ur Koranen och göra nån egen västerländsk sekulär tolkning på det och tro att man har förståelse för religionen.

Men eftersom du verkar mena att du vet bättre så,
Citera då ur Koranen hur många rakat som ska utföras vid salat al maghrib respektive vid salat al dhuhur.
Citera ur Koranen om de fem obligatoriska bönerna som ska bes dagligen.
Citera också ur Koranen hur många procent zakat man ska betala varje år.
Citera också ur Koranen hur man ska klä sig vid vallfärden, samt hur många varv man ska gå runt Kaba.

Tvagningen du beskriver ur Koranen är bara en del av den tvagning som ska utföras vid varje bön.

Man kan inte veta exakt hur bön, tvagning, vallfärd mm ska utföras utan profetens sunnah. Allah har också beskrivit för oss i Koranen att vi ska följa profetens tradition, alltså sunnah. Och det skulle du också förstå om du hade läst hela Koranen istället för att sitta och klippa och klistra.
2019-01-19, 18:18
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leonardoitrakten
Assalamu alaikum och god kväll på er.

Jag är en man i trettioårsåldern, född i en mellansvensk stad, inflyttad till huvudstaden sedan ett antal år tillbaka. Jag har en eftertraktad universitetsexamen i ryggen, en årslön på närmare en halv miljon och bor i ett attraktivt innerstadsområde med min fru sedan två år tillbaka. Jag har blå ögon, ljus hy och skandinavisk bakgrund. Och jag är muslim. Alhamdulilah!

Jag antar att ni har massa frågor, och jag tänkte därför kort redogöra för min väg till denna underbara religion. Jag har alltid varit ateist, och aldrig riktigt tänkt på döden. Detta förändrades sedan en nära anhörig till mig gick bort. Jag började tänka på livet efter detta, våra gärningar och vårt eftermäle. Samtal kring dessa ämnen fördes även med mina kollegor, och en kollega, praktiserande muslim, vid min arbetsplats kom alltid med tillfredställande svar på de frågor jag grubblade över: Vad är meningen med livet? Vad händer när vi död? Varför finns vi?

Till slut erbjöd kollegan mig att följa med till moskén, och alhamdulilah, det var mitt livs bästa beslut. För när jag gick in genom dörrarna kände jag att jag rent själsligt hittat hem.

Jag har alltid haft svårt för treenighetstanken, och monoteismen inom islam tilltalade mig redan från början. När jag deltog vid bönen var det som att imamen talade till mig, bara mig, och islams levnadsregler var som skapta utifrån mina värderingar. Men det som övertalade mig på riktigt var Koranen. Mashallah! När jag läste de första sidorna, även i den svenska översättningen förstod jag att det inte var en bok skriven av en människa, utan av Gud.

Jag antar att ni har flera frågor, så ställ på! Och må även ni hitta till islam och bli en del av vår ummah. Amin!

Ok en kort fråga.
Jag är ateist. Tycker du att jag är din jämlike och broder ?
2019-01-19, 23:04
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.03 raderat.

Det här är alltså inte en allmän diskussionstråd om Islam. Inte heller är det en diskussionstråd om olika inriktningar inom religionen.

/Mod.
2019-01-20, 02:58
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leonardoitrakten
Assalamu alaikum och god kväll på er.

Jag är en man i trettioårsåldern, född i en mellansvensk stad, inflyttad till huvudstaden sedan ett antal år tillbaka. Jag har en eftertraktad universitetsexamen i ryggen, en årslön på närmare en halv miljon och bor i ett attraktivt innerstadsområde med min fru sedan två år tillbaka. Jag har blå ögon, ljus hy och skandinavisk bakgrund. Och jag är muslim. Alhamdulilah!

Jag antar att ni har massa frågor, och jag tänkte därför kort redogöra för min väg till denna underbara religion. Jag har alltid varit ateist, och aldrig riktigt tänkt på döden. Detta förändrades sedan en nära anhörig till mig gick bort. Jag började tänka på livet efter detta, våra gärningar och vårt eftermäle. Samtal kring dessa ämnen fördes även med mina kollegor, och en kollega, praktiserande muslim, vid min arbetsplats kom alltid med tillfredställande svar på de frågor jag grubblade över: Vad är meningen med livet? Vad händer när vi död? Varför finns vi?

Till slut erbjöd kollegan mig att följa med till moskén, och alhamdulilah, det var mitt livs bästa beslut. För när jag gick in genom dörrarna kände jag att jag rent själsligt hittat hem.

Jag har alltid haft svårt för treenighetstanken, och monoteismen inom islam tilltalade mig redan från början. När jag deltog vid bönen var det som att imamen talade till mig, bara mig, och islams levnadsregler var som skapta utifrån mina värderingar. Men det som övertalade mig på riktigt var Koranen. Mashallah! När jag läste de första sidorna, även i den svenska översättningen förstod jag att det inte var en bok skriven av en människa, utan av Gud.

Jag antar att ni har flera frågor, så ställ på! Och må även ni hitta till islam och bli en del av vår ummah. Amin!

Jag kan förstå att du har problem med treenighetstanken om du litar på vad det (felaktigt) står i koranen om treenigheten.

Men hur ställer du dig till det faktum att koranen både påstås vara en ofelbar och slutgiltig text från Allah, men ändå innehåller ett flertal grova fel som Allah borde ha varit medveten om.

Alltså, koranen påstås vara korrekt, men den innehåller vetenskapliga fel som t.ex. jordens påstådda form och det felaktiga påståendet om att det finns en barriär mellan saltvatten och sötvatten så att de inte kan blandas.
Koranen påstår också felaktigt upprepade gånger att treenigheten inom kristendom skulle syfta på att de kristna tillber tre gudar, när de kristna endast påstår att treenigheten är tre olika uppenbarelser av gud och som tillsammans är en enhet.
Vidare påstår koranen felaktigt att även Maria av kristna skulle räknas som en del av det kristna gudsbegreppet (och att treenigheten då skulle vara Gud, Jesus och Jesus mor). Inte ens något så enkelt som vad de kristna påstår om treenigheten (som koranen skulle korrigera) kunde de få rätt i koranen, så vem ska då kunna tro att resten är rätt?
Sedan missar koranen också helt hur de kristna påstår att Jesus skulle vara guds son genom att motsäga det påståendet med frasen "Hur skulle Gud kunna ha en son om Gud inte hade någon fru?" Ja, de kristna har förklarat hur det enligt de kristna skulle ha gått till, men den förklaringen verkar den ängel som talade till Muhammed från Gud inte ha varit medveten om (eller var det helt enkelt bara så att ingen ängel talade till Muhammed från Gud, utan det är Muhammeds egna faktabrister som lyser igenom).

Sedan har vi det historiska felet att det skulle ha funnits samarier i koranens berättelse om Moses, Aaron och den gyllene kalven:
20:95 [Moses] sade: "Och du, samarier! Vad ville du uppnå [med detta]?"
Problemet med det är att det inte fanns några samarier (även kallade samaritaner) på Moses tid. Historiskt sett är det som idag (och på Jesu tid) kallas för samarier eller samaritaner israeliska efterlevande från två stammar i norra israel som överlevde Assyriernas förstörelse av Israels rike (Samaria) år 722 f.Kr, så de var alltså på Moses tid lika mycket israeliter som Moses själv och Israels rike uppstod naturligtvis inte innan israelerna kom fram till det förlovade landet, och Israels rike kan hur som helst inte ha etablerats innan egyptierna förlorade kontrollen över området omkring år 1100 f.Kr, vilket för övrigt också är ett stort historiskt problem för Bibelns berättelse om Moses.
2019-01-21, 09:36
Medlem
Citat:
Den rätta vägen är beskriven av Allah i Koranen. Det står också i koranen att man ska följa profetens (saw) tradition/exempel, alltså sunnah. Allah har också beskrivit för oss vad som tar en ut ur religionen.

Islam är Koranen och profetens (saw) tradition, alltså sunnah, såsom de första muslimerna: profetens (saw) följeslagare (salafs) praktiserade det.

Profeten (saw) brukade börja sina predikningar med att bla säga att varje nyinförd sak i religionen är en innovation. Och varje innovation i religionen är en villfarelse och varje villfarelse är i elden.
I koranen säger Allah i surah 5:3 "This day I have perfected for you your religion and completed My favor upon you and have approved for you Islam as religion." Detta betyder att Islam är fullbordat och ingenting som inte var i religionen då kommer någonsin att komma in i religionen. Beviset är profetens (saw) uttalande att varje innovation är i elden och Allahs ord i Koranen att han har fullbordat religionen.

Hmm...

Har du själv någon gång ifrågasatt den där typen av bokstavstroende?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in