Citat:
Ursprungligen postat av
avannanasikt
I Mellanöstern skrev man bibeln innan runskriften utvecklats av oss nordbor.
Bibeln är skriven ungefär ett millennium före vikingatiden.
Innan vi hade siffror i norr fanns det matematikböcker med komplex geometri i gamla världen.
Vi var stenåldersfolk som bokstavligt talat häckade i grottor i skogen samtidigt som arkitekter i andra delar av världen med precision byggde palats och tempel med spiraltrappor.
Innan en enda svensk lärde sig att rita en cirkel hade de i sydöst räknat ut pi.
Trots detta,
Hur kan det då finnas så många här i Sverige som tror att svenskar/nordeuropéer är bättre än andra?
Vi hade antagligen inte ens utvecklat ett talspråk på den tiden det fanns böcker i andra delar av världen.
Vi var ett av världens fattigaste folk ända fram tills din mormor och farmor föddes..
Ditt resonemang haltar (föga förvånande) på en del punkter.
Först ditt antagande att den som gjorde någonting först är bäst. Jag antar att du med det menar att ex. Kristendomen är bättre än Islam eftersom den var 600 år tidigare, trots det faktum att muslimerna förde med sig en massa moderniteter kring medelhavet när de expanderade?
Eller är du inne på ”raser”? Jag trodde det var en social konstruktion?
Vidare så kan jag informera om att grottfolksliknelsen är en felaktig myt. Det var inte alls så samhället såg ut. Det finns mycket tidiga fynd som visar på ett relativt avancerat samhälle under bl.a bronsåldern (ca 1000 år före Kristendomen). Det är synd att trä i ett regnigt norden bevaras så mycket sämre än sten i ökenklimat.
Som tur är har man hittat både kläder och smycken av avancerat slag.