2019-01-18, 16:32
Medlem
Plötsligt händer det!
Idag snubblade jag plötsligt över den här. En enkel nysläppt e-bok i pdf om Palmemordet.
LP och Skandiamannens anseende återupprättas med råge. (Som det verkar, med rätta)

https://www.bokus.com/bok/9789188915849/jakten-pa-en-statsministermordare/
Citera
2019-01-18, 19:18
Medlem
"Jag kan stolt deklarera att jag inte läst en enda bok om Palmemordet...Hur svårt kan det vara?"
skriver "La St".

Det är alltså en fördel att veta så lite som möjligt när man tar sig an ett ämne? Med dom kraven skulle jag också kunna skriva en bok. Liksom Thomas P kunde man ge fan i att låta kunniga personer kolla texten och sen försvara sina huvudlösa teorier in absurdum.
Citera
2019-01-18, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
"Jag kan stolt deklarera att jag inte läst en enda bok om Palmemordet...Hur svårt kan det vara?"
skriver "La St".

Det är alltså en fördel att veta så lite som möjligt när man tar sig an ett ämne? Med dom kraven skulle jag också kunna skriva en bok. Liksom Thomas P kunde man ge fan i att låta kunniga personer kolla texten och sen försvara sina huvudlösa teorier in absurdum.

Nu ska inte jag försvara något, men hur bra har det gått för "experter på mordet" när det fortfarande är ouppklarat eter 33 år. :-)

De flesta böcker bygger på konspirationer, av s.k. experter, som år efter år ältar samma teori utan att det leder någonvart.
Citera
2019-01-18, 21:06
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andra_Sidan
Nu ska inte jag försvara något, men hur bra har det gått för "experter på mordet" när det fortfarande är ouppklarat eter 33 år. :-)

De flesta böcker bygger på konspirationer, av s.k. experter, som år efter år ältar samma teori utan att det leder någonvart.

Kan du utveckla vad som står i boken?
Citera
2019-01-18, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andra_Sidan

Det finns en poäng i att inte läsa en massa böcker i ”ämnet”. Det är fakta som gäller. Brottsplats, vittnesförhör m.m. Lätt att fångas i andras färdigtuggade hypoteser.
Olika spår är intressanta så länge det finns en koppling till en tydlig hot/motivbild, resten kan man kasta på skräphögen.

Berätta gärna något mer, finns inga recensioner?
Citera
2019-01-18, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det finns en poäng i att inte läsa en massa böcker i ”ämnet”. Det är fakta som gäller. Brottsplats, vittnesförhör m.m. Lätt att fångas i andras färdigtuggade hypoteser.
Olika spår är intressanta så länge det finns en koppling till en tydlig hot/motivbild, resten kan man kasta på skräphögen.

Berätta gärna något mer, finns inga recensioner?

De var just det. Poängen var just att förenkla. Inte krångla till det. Fanns en röd tråd som kunde följas från sida 1 till en "lösning".
Citera
2019-01-18, 22:21
Medlem
KekaruRekers avatar
Vad går boken ut på?
Vilka teorier framförs? Vilket stöd?
Citera
2019-01-18, 23:21
Medlem
Jag läser lite från den"gamle" Jallai från år 2011.
Undrar vad som påverkat hans omsvängning på senare år?
Notera att SOSUS( system för avlyssning av ubåtar) placerades ut september 1986 ett halvår efter mordet.

"Jag har funnit uppgifter i både Säpo- och Krigsarkivet som bekräftar de här misstankarna mot Olof Palme. Informationen kom i huvudsak från CIA och MI6. Att som regeringschef stå under bevakning av två av världens mest aktiva säkerhetstjänster är i sig inte sensationellt, men i fallet Palme var digniteten av en betydligt allvarligare sort.

Notera att jag inte tar ställning i själva sakfrågan utan stannar vid att allvarliga misstankar fanns som ett tänkbart motiv och anledning till mordet.

Förre Säpo-chefen Olof Frånstedt har berättat för mig exakt vilka personer som framförde uppgifterna till Säpo och SSI (den hemliga militära underrättelsetjänsten):

CIA, från den legendariske och även ökände, James Jesus Angleton, ansvarig för CIA:s kontraspionage.
MI6 av underrättelseanalytikern Peter McKay.
Olof Frånstedt blev i mitten av sjuttiotalet kommenderad till USA och fick uppgifterna direkt från Angleton på CIA:s huvudkontor i Langley."

"Uppgifterna från utlandet fortsatte komma på åttiotalet. SSI fick även konkret information från avhoppade KGB och GRU chefer. Budskapet var att Olof Palme var sovjetisk inflytelse-agent (agent of influence) och att hans agerande allt som oftast syftade till att hamna i Sovjets goda bok!

Professorn i underrättelseanalys, Wilhelm Agrell hävdar i sin bok Fred och fruktan att den svenska militära underrättelse- och säkerhetstjänsten fick specifika uppgifter hösten 1985"

"Jag tror att Palme ironiskt nog, i sin tro handlade för Sveriges bästa och kom därmed på kant med det militära etablissemanget och Nato.

Genom sina informella kanaler till ryssarna fick han information om att Sverige skulle anfallas med taktiska kärnvapen redan i ett inledningsskede av ett krig. Mycket på grund av Sveriges hemliga Natosamarbete. Sovjet litade helt enkelt inte på svensk neutralitet. Svenska hamnar, militärbaser och andra strategiskt viktiga mål skulle slås ut i ett första kärnvapenanfall. Det bekymrade givetvis Olof Palme. Hans hårt drivna linje om att göra Östersjön till en kärnvapenfri zon och att få bort Natos kärnvapenubåtar därifrån var ett hedervärt försök att dra Sverige ut ur det kalla kriget.

Han tillät heller inte att NATO skulle få placera fast avlyssningsutrustning i svenska vatten, så kallade SOSUS anläggningar, och opponerade sig emot planerade utgrupperingar av Natoubåtar i den svenska skärgården i ett gryningsskede av ett möjligt tredje världskrig. Det var givetvis ett stort avbräck i Natos försvar av Europas norra flank och som av analytiker bedömdes förskjuta den europeiska maktbalansen i tydlig sovjetiskt favör. Olof Palme blev en säkerhetsrisk och min tes är att ett mord med forsterländskt motiv började planläggas redan hösten 1985.

I september 1986, bara sex månader efter mordet, placerade marinens fartyg Visborg ut NATO:s hypermoderna avlyssningsutrustning i vattnen utanför Understen, alldeles norr om Grisslehamn. SOSUS (Sound Surveillance System) som anläggningen hette gick även under benämningen Ålandsspärren (Mikael Holmströms Den dolda alliansen, Atlantis 2011). Det här var en viktig pusselbit i maktspelet mellan stormakterna. SOSUS gav istället amerikanarna ett strategiskt försprång. Nu kunde de ‘höra’ även de moderna supertysta sovjetiska attackubåtarna av Kilo-klass och det blev helt omöjligt för sovjetiska kärnvapenubåtar att passera obemärkta i Östersjön"

https://www.jallai.se/2011/04/palme-misstankt-landsforradare/?fbclid=IwAR3h9w1wSyNYDUJVvRWKP0EGAyDo8sJZZJ4l7sNV lB7HKm0OSCKokXn6mow
Citera
2019-01-18, 23:27
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Var stoppades visningen? Med svaga språkkunskaper
verkar det bara vara en bred dokumentär men det kan
ju finnas intressanta saker.

Det går att sätta på automatiskt svensk textning med så där resultat.
Stoppades efter stora protester från amerikanska ambassaden
Citera
2019-01-19, 12:32
Medlem
Är det någon som vet något mera eller har några tankar och funderingar kring den här märkliga historien?

Håkan Ingervald född 53 från Växjö , finns också en separat tråd på Flashback om hans försvinnade som heter Håkan karl Axel Ingerwald försvunnen sedan 27/2 2012 (hittad vid liv)

"VÄXJÖ. Håkan Ingerwald, 58, fejkade sin egen kidnappning.

Nu har Palmegruppen kopplats in i ärendet.

– Det har framkommit uppgifter om att han har information om Palmemordet, säger Varg Gyllander, på Rikskrim.

Håkan Ingerwald försvann från villan i Växjö tidigt i måndags morse. Eftersom det fanns blodspår på trappan och frukosten stod kvar på bordet misstänkte familjen direkt att något allvarligt hade hänt.

Hustrun Margret kontaktade Aftonbladet samma kväll och Håkans styvdotter publicerade en desperat efterlysning på internetforumet Flashback där hon bad alla komma med tips om vad som hänt hennes pappa. Samtidigt anmäldes han också försvunnen till polisen.

I 62 timmar pågick den desperata jakten.

Hade tejpade händer
Först i onsdags kväll dök Håkan Ingerwald upp – 14 mil hemifrån. Han saknade skor och ytterkläder och händerna var sammantejpade med silvertejp. Han var svårt medtagen och nerkyld när han bankade på hemma hos familjen Simonsson i Påskallavik.

– Han sa att vi skulle ringa ambulans och att han hade hållit på och frysa ihjäl. Och så sa han att han hade varit kidnappad, säger Anne-Lie Simonsson.

För polisen berättade han hur han förts bort från garageuppfarten av flera gärningsmän. Han hade bundits, försetts med ögonbindel och misshandlats av sina kidnappare.

Men nu har han ändrat sig. Allt var fejk.

I går kväll ringde Håkan Ingerwald till Kronobergspolisen och sa att inget av det han tidigare berättat stämmer.

Inte misstänkt för brott
Enligt polisen är han inte misstänkt för något brott. Men i och med hans försvinnande har Håkan Ingerwald blivit aktuell i i Palmeutredningen.

– Det har framkommit uppgifter om att han har information om Palmemordet och då är det rutin att vi tar alla tips på allvar. Huruvida han kommer att förhöras eller inte är inte säkert. Det går att kontrollera sådana här tips utan att behöva hålla förhör, säger Varg Gyllander, pressekreterare hos Rikskriminalpolisen.

Hur seriösa bedömer ni de här uppgifterna?

– Vi gör inte den bedömningen i ett initialt läge. Vi tittar på det förutsättningslöst oavsett hur det verkar.

När kommer Håkan Ingerwald att förhöras?

– Om han förhörs bör det göras i de närmaste veckorna.

Stämmer det att högsta polisledning larmades direkt när Håkan anmäldes försvunnen?

– Det har inte gått till högsta polisledning, det vet jag. Men om det kommer person som har kännedom om Palmemordet så går det till Rikskrim. Formellt så måste man ta det på allvar. Sedan är det åklagare som avgör om man går vidare, säger Varg Gyllander

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BJbzVg/fejkade-kidnappning--ska-nu-forhoras-av-palmegruppen
Citera
2019-01-19, 13:00
Medlem
hehehos avatar
MOP och SA igen:
https://mrdivis.wordpress.com/2017/01/02/the-assassination-of-olof-palme-resurfaces/
Citera
2019-01-19, 13:09
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
rysk film om MOP
visades i TV men stoppades mitt visningen...
https://www.net-film.ru/en/film-9276/

Filmen är ungefärligen samtidig med frimärket.

https://www.google.se/search?q=palme+sovjetiskt+frim%C3%A4rke&tbm=isch&t bo=u&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwju097_5fnfAhWDkCw KHVWLCFwQsAR6BAgFEAE&biw=1244&bih=993#imgrc=1a-Fn9uk5QpvnM:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in