2019-01-17, 22:51
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Just så tänker jag med, Stay Behind-relaterat eller annat dolt nätverk. Men det jag undrade är varför just denne H*ns F ska tas tempen på. Jag kan som sagt knappt tänka mig att de är genuint intresserade av Engström och utlånandet av en fjällstuga till honom.

Detektivinspektör, inte sätter nån frivilligt den titeln på sig själv? Betyder det Jag inspekterar toktips?

Detektivinspektör låter som en dålig översättning från engelskans Detective inspector.
Citera
2019-01-17, 22:54
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Kan man inte lägga till Gösta S? Jag har för mig att han aldrig återgick till jobbet utan var sjukskriven fram till pensionen.

Gösta Söderström låg inte lågt efter MOP. Bråkade om larmtiden med Hans Koci och talade om detta i pressen strax efter MOP.
Citera
2019-01-18, 07:52
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Gösta Söderström låg inte lågt efter MOP. Bråkade om larmtiden med Hans Koci och talade om detta i pressen strax efter MOP.
Ja, jämförelsen blev lite skev. Men dagen för MOP blev en brytpunkt för många. IG slutade abrupt som säkerhetschef på Televerket Radio, CGÖ, Gösta S och Bror Perä återvände aldrig mer till polisjobbet.
Citera
2019-01-18, 08:45
Medlem
SGDFs avatar
Jag är inte så säker på att polisen koncentrerar sig på SE. Jag tror man bearbetar CAs släkt.

Nu påstår ju LGWP att saker försvunnit och slarvat bort i utredningen. Men tänk om man kan jämföra DNA från rocken med någon persedel från CAs barndom. En fråga som ställs i tidiga förhör är ju den om handskar. Varför?

Man kan ha enstaka handskar i förvar.

Mördarens DNA kan finnas.

Det pratas om handpåläggning.
Citera
2019-01-18, 08:50
Medlem
ieshos avatar
Titta noggrant på bilden nedan från måndagen den 3:e mars 1986:

https://4.bp.blogspot.com/-eBZ-8QFNoLQ/W_cPJUY9pEI/AAAAAAAAA_c/BJJlQlXdj_gvm-6gl9hF46N-fr3DQgvSQCLcBGAs/s1600/IK24296623_10155670342959792_7656810016326184496_n .jpg

Det ser ut som om Mattias och Mårten med Ingrid just klivit ut från porten till föräldrahemmet på Västerlånggatan, där det väntar fotografer och andra personer. Mårten stirrar rakt in i kameran och har antagligen gett ifrån sig något ljud som fått livvakten John-Erik Hahne att reagera: han knuffar till Mårten med axeln för att lugna eller stödja honom. Bakom Mårten och Hahne går en man i en udda keps som vaksamt noterar att någonting händer framför honom. Han stirrar mellan Mårten och livvakten i höjd med deras händer, som för att se om de ska ta händerna ur fickorna.

Bakom Mattias och Mårten går två män med ett fokus på vad som händer mellan Ingrid och Mårten. Den långe med luva liknar faktiskt Alf Enerström. Ytterligare tre personer av de som syns har ett intensivt fokus på vad som sker inom den lilla gruppen. De ser inte ut för att komma från massmedia. Mannen som syns ovanför Ingrids huva verkar stå eller gå och dricka ur en pappersmugg.

Det ser inte normalt ut.
Senast redigerad av iesho 2019-01-18 kl. 09:26.
Citera
2019-01-18, 11:21
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Titta noggrant på bilden nedan från måndagen den 3:e mars 1986:

https://4.bp.blogspot.com/-eBZ-8QFNoLQ/W_cPJUY9pEI/AAAAAAAAA_c/BJJlQlXdj_gvm-6gl9hF46N-fr3DQgvSQCLcBGAs/s1600/IK24296623_10155670342959792_7656810016326184496_n .jpg

Det ser ut som om Mattias och Mårten med Ingrid just klivit ut från porten till föräldrahemmet på Västerlånggatan, där det väntar fotografer och andra personer. Mårten stirrar rakt in i kameran och har antagligen gett ifrån sig något ljud som fått livvakten John-Erik Hahne att reagera: han knuffar till Mårten med axeln för att lugna eller stödja honom. Bakom Mårten och Hahne går en man i en udda keps som vaksamt noterar att någonting händer framför honom. Han stirrar mellan Mårten och livvakten i höjd med deras händer, som för att se om de ska ta händerna ur fickorna.

Bakom Mattias och Mårten går två män med ett fokus på vad som händer mellan Ingrid och Mårten. Den långe med luva liknar faktiskt Alf Enerström. Ytterligare tre personer av de som syns har ett intensivt fokus på vad som sker inom den lilla gruppen. De ser inte ut för att komma från massmedia. Mannen som syns ovanför Ingrids huva verkar stå eller gå och dricka ur en pappersmugg.

Det ser inte normalt ut.

lite likt alf e på äldre dar
https://www.youtube.com/watch?v=U-TcPrSZELI
mindre likt runt 86 måhända
Citera
2019-01-18, 12:18
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
lite likt alf e på äldre dar
https://www.youtube.com/watch?v=U-TcPrSZELI
mindre likt runt 86 måhända
Ja, mest på äldre dar, men ansiktsformen ändrade sig väl inte så mycket? Luva, solglasögon och skägg på Enerström anno 1986 skulle blivit ganska likt.

Men jag tänkte mest på bilden i sin helhet: de tycks övervakade då alldeles efter mordet och mannen med den kantiga kepsen går misstänkt nära bakom ryggen på livvakten.
Citera
2019-01-18, 12:55
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ja, mest på äldre dar, men ansiktsformen ändrade sig väl inte så mycket? Luva, solglasögon och skägg på Enerström anno 1986 skulle blivit ganska likt.

Men jag tänkte mest på bilden i sin helhet: de tycks övervakade då alldeles efter mordet och mannen med den kantiga kepsen går misstänkt nära bakom ryggen på livvakten.

Ja, det ser märkligt ut,
kanske är det galningar som 'kan med' att följa efter dem
elller så är det nåt skumt...
Citera
2019-01-18, 12:56
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ja, jämförelsen blev lite skev. Men dagen för MOP blev en brytpunkt för många. IG slutade abrupt som säkerhetschef på Televerket Radio, CGÖ, Gösta S och Bror Perä återvände aldrig mer till polisjobbet.

Gösta Söderström jobbade vidare ett antal månader. Det var efter attacker från Hans Holmer och kollegor i kåren som han sjukpensionerades för ryggbesvär. Omdömena om GS från egna kåren är oftast negativa. Tafatt i ledningsfunktion och rigid motståndare till kvinnliga poliser i yttre tjänst, dock inte trakasserande som Stellan Åkebring.

Däremot fick GS inga favörer efter MOP. Frystes ut på arbetsplatsen på ett mycket obehagligt sätt för ställningstaganden runt MOP. Även om han var rättshaveristisk i sitt agerande förtjänade han inte den behandlingen .
Citera
2019-01-18, 12:59
Medlem
hehehos avatar
rysk film om MOP
visades i TV men stoppades mitt visningen...
https://www.net-film.ru/en/film-9276/
Citera
2019-01-18, 14:12
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
rysk film om MOP
visades i TV men stoppades mitt visningen...
https://www.net-film.ru/en/film-9276/

Var stoppades visningen? Med svaga språkkunskaper
verkar det bara vara en bred dokumentär men det kan
ju finnas intressanta saker.
Citera
2019-01-18, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Jag är inte så säker på att polisen koncentrerar sig på SE. Jag tror man bearbetar CAs släkt.

Nu påstår ju LGWP att saker försvunnit och slarvat bort i utredningen. Men tänk om man kan jämföra DNA från rocken med någon persedel från CAs barndom. En fråga som ställs i tidiga förhör är ju den om handskar. Varför?

Man kan ha enstaka handskar i förvar.

Mördarens DNA kan finnas.

Det pratas om handpåläggning.

Det är intressant men lite kryptiskt för mig åtminstone, är det möjligt att utveckla lite?
Tycker det är lite för mycket att han satt på konditoriet flera årsdagar trots att han bodde en bra bit därifrån och dessutom var stamgäst, men jag har inga uppgifter om vad han gjorde efter flytten till sommarstugan. Kanske arbetade han i centrala Stockholm.
Varför ta fram hagelbössan just när polisen bankar på dörren?
PU har ju gjort husrannsakan men vad innebar det egentligen? Satt han på konditoriet och firade med prinsessbakelser så ville han kanske gömma vapnet nånstans i sin närhet.
Eftersom han kom på tapeten i och med gärningsmannaprofilen så undrar man ju vad som hände efter det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in