2019-01-18, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Jag begriper inte heller det här med deklarationen. Hade han 300 000 i skatteskuld eller inte?

Klart är att O inte deklarerade våren 2017.

Ja, skatteskuld på drygt 300tkr i bouppteckningen. Skulle kunna avse en sköntaxering för utebliven inkomstdeklaration. Mycket troligt skulle jag vilja säga.
Citera
2019-01-18, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Såg Moa för sista gången antingen sista veckan i april el första veckan i maj. Kommer inte ihåg längre. En av dom.
Sen har jag ju Hannas mejl från sista maj där hon skriver ungefär ; vi ses sen när terminen startar igen. Hon menar då hösten
Enligt Elli orkade/ville inte Hanna köra henne och det hade uppstått lite gräl då. Vad säger du om det? Kan det stämma? Enligt Elli hade de två bilar så då när Hanna skrev att hon inte kunde komma för O var i Tyskland, kan det ha varit en vit lögn då kanske? Att hon sen var glad och mjuk säger inte så mycket om vad hon tänkte och kände innerst inne.
Citera
2019-01-18, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Tills det inte funkar längre. Fast det är nog inte saken här.

Ja, det stämmer. Men många går obehandlade genom hela livet.
Citera
2019-01-18, 16:09
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Det är också ett par av de frågor som jag har. Vad var det för substans och hur fick de tag i den?

Naturligtvis kan också personer med avvikelser i sin grundpersonlighet få psykiska problem och då få mediciner och vård för dessa. Men det har ju uppenbarligen varken OH eller HB fått om vi ska tro på det polisen säger.

Se det fetade. Jag är helt överens med dig om detta. De skulle sannolikt ha hållits ansvariga.

Det är inte ett normalt personlighetsdrag att planera att mörda. Det är inte heller ett normalt personlighetsdrag att sätta sina planer i verket. Att kunna planera mord och samtidigt verka vara normalt fungerande i alla sammanhang, som dessa föräldrar gjorde, är inte heller normalt. Ingen har ju misstänkt att något var fasansfullt fel. Hade det varit fråga om sjukdom, t.ex. symtom på psykos, hallucinationer, vanföreställningar, maniskt agerande etc. hade omgivningen garanterat agerat och sett till att vederbörande kommit under vård. Så har dock inte skett, så det kan vi stryka.

Det finns olika typer och grader av personlighetsstörning. Det har flera andra beskrivit. Det som brukar vara gemensamt för dem alla är dock en grundläggande avsaknad av äkta omsorg för andra än den egna personen. Andra människor ses inte som om de har ett egenvärde utan enbart som redskap eller statister. Inget av det som sker är heller personens eget fel utan allt projiceras på omgivningen.

Det är inte min erfarenhet alls. Jag har träffat på ett antal personer på de olika arbetsplatser jag haft som helt klart haft många poäng på skalan och som aldrig varit i kontakt med vården. Tvärtom har de mått alldeles utmärkt och inte brytt sig ett dugg om att de skadat andra människor omkring sig med sina manipulationer och lögner. Det har i stället varit de som stått i vägen för dem som fått söka vård hos företagshälsan och psykiatrin.

Om du sätter dig in i personlighetsstörda människors psykiska struktur förstår du att deras sätt att fungera nästan ofrånkomligen leder till psykiska sjukdomar som tex depression, ångest, tvång, fobier, psykos mm. Inte bara en gång utan många gånger under deras liv. Därför blir det missvisande att skriva att personer med avvikelser i sin grundpersonlighet också kan få psykiska problem, när det är de personlighetsstörda som får psykiska sjukdomar i mycket mycket högre grad än befolkningen i övrigt.
Citera
2019-01-18, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Oavsett vilket rör det sig om en summa som han hade tillgänglig i likvida medel och som det inte borde ha varit några problem för honom att betala in.

Jag vet inte hur det fungerar med deklarationen när man både är anställd av universitetet och arbetar i sin egen firma så det kanske rör sig om någon teknikalitet som inte blivit färdig i tid eller där han ombetts komplettera?

Sedan finns det förstås en möjlighet att han helt enkelt inte deklarerat av slarv eller någon annan orsak. Om han var hårt pressad och på väg att "lösas upp i sömmarna" så ser jag inte det som omöjligt.

Enligt rappytt fanns i alla fall ingen deklaration registrerad för inkomståret 2016.

O:s företag och LU betalar in skatt, egenavgifter/sociala avgifter, säkert i sin ordning.

Det som Skatteverket saknade från O var den sedvanliga inkomstdeklarationen som vi lämnar in i maj. H lämnade in sin deklareration
Citera
2019-01-18, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Hon såg ut vara som vilken tonåring som helst. Hon var en intelligent tjej det märktes på henne.
Du kommer ändå inte tro på mina ord. Kommer förvränga mina ord. Men jag kommer ” tyvärr” inte sluta att skriva barnen var inte sjuka.
Däremot förstår jag nu facit i hand att hemmet måste ha haft sina problem. Rektorns uttryck : trevliga tjejer men problem i familjen. Vem var problemet i familjen ? Jag har träffat dom vuxna i familjen. Så svårt var det inte att uppfatta vem som var sjuk i familjen.

Eftersom föräldrarna mördat sina barn är det uppenbart att problemen i familjen låg hos föräldrarna och inte hos barnen.
Att två barn i samma familj får en ME diagnos och tvingas till hemundervisning är mycket osannolikt även om det är fullt möjligt.
När man nu vet att föräldrarna var kapabla till att mörda sina barn, då ligger det nära till hands att misstänka att det finns något annat som ligger bakom diagnoserna och hemundervisningen.
Vi kanske har lyssnat för mycket på föräldrarna, sa rektorn initialt.
Var det någon som lyssnade på flickorna?
Citera
2019-01-18, 16:17
Medlem
Citat:
Tvångsmässig blir min gissning. Kanske inte i sin svåraste form och möjligen med inslag av paranoid och narcissistisk.

Kan vara så med tanke på efterlämnade brev och testamentet. Stelbentheten. Blir aldrig riktigt klara med saker och ting. Själva grottandet i ett problem tar över. Det ska vara rätt och riktigt men uppfattas av andra som det motsatta.
Senast redigerad av zilvereko 2019-01-18 kl. 16:29.
Citera
2019-01-18, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sentinelesen
Om du sätter dig in i personlighetsstörda människors psykiska struktur förstår du att deras sätt att fungera nästan ofrånkomligen leder till psykiska sjukdomar som tex depression, ångest, tvång, fobier, psykos mm. Inte bara en gång utan många gånger under deras liv. Därför blir det missvisande att skriva att personer med avvikelser i sin grundpersonlighet också kan få psykiska problem, när det är de personlighetsstörda som får psykiska sjukdomar i mycket mycket högre grad än befolkningen i övrigt.

Det stämmer att en del personer med viss typ av p-störningar söker vård. Andra inte.
Grundpersonligheten går aldrig att behandla bort, men de "automatiska tankarna" som plågar personen och ställer till det för även andra, går att mildra med terapi. Men lätt är det inte.
Citera
2019-01-18, 16:29
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Tvångsmässig blir min gissning. Kanske inte i sin svåraste form och möjligen med inslag av paranoid och narcissistisk.

Är inne på samma tankebanor. Ett inlägg av mig 2018-04-02:
Citat:
Låt säga att denna "pliktmedvetenhet" var okontrollerbar, som du också är inne på; om hans egenvärde hängde på prestationens mängd och kvalitet, både på arbetet och hemma. Då har den sammantagna livssituationen till sist framkallat en kollaps. Sömnbristen har hjälpt till att förhindra återhämtning och försvaren kan inte längre upprätthållas - en akut psykos uppstår.

Hypotesen är att OH kan ha haft en tvångsmässig personlighetsstörning. Han har då inte själv riktigt kunnat styra över sina kontrollbehov och sin önskan om perfektionism i alla avseenden. Kraven, de inre och de yttre, eskalerar under 2017 och verklighetsuppfattningen börjar bli allt skevare; paranoida beteenden som kan ha involverat svartsjuka leder till kameraövervakning i hemmet och kontroll av hustruns mobil.
Att han själv vill åka utomlands med dottern och sköta större delen av kontakten med skolan är bara en del av ett patologiskt kontrollbehov där gränserna förflyttas allteftersom.
Inställda konferenser - till förmån för familjen lr periodvis återkommande panikattacker?

Framför sig hade OH ett livspussel där några bitar inte tilläts bero.
Citera
2019-01-18, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Nu är du i stora drag inne på min tanke om två olika separata händelser som i efterhand ser ut som en enda. Olika dödsorsaker, temperatursänkningar och annat öppnar för möjligheten. Detta kan även vara den faktor som gör att polisen inte tvivlar på gemensamt gärningsmannaskap. Ett utdraget förlopp med dialog emellan styrker detta. Att båda föräldrarna gjort sin del av gärningen oberoende av varandra kan vara en möjlighet. Att gissa ordningen, något polisen inte vill eller kan tala om, blir bara en lek med bostäver.

Kan en temperatursänkning i huset ha påverkat möjligheterna att fastställa ordningen på dödsfallen?

Har tidigare nämnt att en möjlig orsak till att elförbrukningen gick ner, kan vara att de eldat i en bioetanolkamin. I så fall gick inte temperaturen ner.
Samma sak hade hänt med förbrukningen ett par gånger innan jul enligt Raketpotatis. Hen sa inte heller något om klockslaget då elförbrukningen sjönk (nyare elmätare har timavläsning). De kanske åt på kvällen, tände en brasa, elementens termostater slog ifrån och efter midnatt gick elementen på igen.
Citera
2019-01-18, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sentinelesen

Mitt fetade.

Denna diskussion hör egentligen inte hit. Men det går inte att dra den slutsats som du gör utan att veta hur stor andel av populationen som har någon form av personlighetsstörning. Och det kan dessutom finnas skillnader mellan olika typer av störningar när det gäller benägenheten att få psykiska sjukdomstillstånd.

Och vi vet ju inte heller vilken form av störning som OH eller HB eventuellt kan ha haft. Någon skruv som var lös eller fattades var det ju helt klart.
Citera
2019-01-18, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Mitt fetade.

Denna diskussion hör egentligen inte hit. Men det går inte att dra den slutsats som du gör utan att veta hur stor andel av populationen som har någon form av personlighetsstörning. Och det kan dessutom finnas skillnader mellan olika typer av störningar när det gäller benägenheten att få psykiska sjukdomstillstånd.

Och vi vet ju inte heller vilken form av störning som OH eller HB eventuellt kan ha haft. Någon skruv som var lös eller fattades var det ju helt klart.

Lite fakta:

Personer med personlighetssyndromen hör till en av sjukvårdens mest sårbara och utmanande patientgrupper. Personlighetsrelaterad problematik medför, om än i varierande grad, brister i samspelet med andra människor, vilket ofta försvårar samarbetet vid vårdkontakter. Förmågan till professionellt förhållningssätt blir ofta avgörande för hur behandlingskontakten kommer att utvecklas. Samsjuklighet är snarare regel än undantag vid personlighetssyndrom och behandlingsutfallet av psykisk eller somatisk sjukdom är ofta sämre vid samtidig personlighetsproblematik. De negativa konsekvenserna av personlighetssyndrom kan bli betydande samtidigt som sådan problematik ofta förbises diagnostiskt och därmed också riskerar att inte beaktas.

Förekomsten av personlighetssyndrom i befolkningen varierar mellan 5 och 10 % men är betydligt vanligare bland dem som har kontakt med hälso- och sjukvård. Ungefär en fjärdedel av dem som söker i primärvård uppskattas fylla kriterier för ett personlighetssyndrom, motsvarande siffra för psykiatrisk öppenvård rapporteras vara upp mot 50 %. Den högsta frekvensen personlighetssyndrom noteras bland personer som vårdas inom kriminalvården.
https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=7336
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in