2019-01-18, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Ford Sierra har nämnts några gånger i tråden. Men jag har för mig att man har fastslagit att bilen vid Helenas försvinnade var framhjulsdriven. Och Ford Sierra från 80/90-talet var bakhjulsdriven, alltså kan inte en Sierra vara inblandad.
Enligt efterlyst var det en bakhjulsdriven bil de sökte. https://youtu.be/JNV_4JiXaC0
8.09 in i klippet..
Citera
2019-01-18, 18:26
Medlem
Kan ju vara så att BW är en av LGWs 2 gärningsmän och att det är därför han påpekar att H var på dåligt humör. BW har ju, som sagt var, hävdat raka motsatsen. Kanske Leif vet-baserat på andra vittnesuppgifter-att det är lögn. Av samma anledning(BW) tror han att H fått skjuts redan från statt. Själv är jag av den uppfattningen att hon promenerat och att någon, i ett senare skede(efter bron men före ekuddenvägen) plockat upp henne. Frivilligt eller med tvång låter jag vara osagt. Anledningen till att hon inte fått skjuts omedelbart baserar jag enbart på de sex eller sju personer som stått i korvkön och hävdat att de sett henne passera ensam.

Naturligtvis är jag medveten om att både PU och KM-om nu han skulle råka vara pilot-har en del att förklara. Är oxå väl införstådd med GWs (initialt) felaktiga analyser i andra uppmärksammade fall. Engla, Lisa Holm och Madsen för att nämna tre. Vill bara försöka förstå hur han resonerar i just detta fall.
Citera
2019-01-18, 18:31
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Vem som helst kan gå in på Google maps och jämföra den översta bildens hus med Runstensvägen 12 och se att det är samma hus.

Vem som helst kan se att stenen bakom gungorna är samma sten som ligger där idag. Det är därför ingen som helst tvekan om att grenverket på eken gör en 90 graderssväng in på stigen (asfalterade gångvägen) helt omöjlig.

För att din infart skall vara möjlig måste bilen passera eken och göra en U sväng runt eken följt av en nittiograderssväng österut. Detta kräver att bilen kör genom gräset. Varför skulle de göra en U sväng och sedan en 90-graderssväng istället för att mjukt bromsa in och svänga vänster strax efter Hällristningsvägen???

Du får naturligtvis anta att bilen kör den vägen och gör en U-sväng följt av en 90-graderssväng. Men faktum kvarstå att inget av det grabbarna observerar stödjer tanken på att bilen svängt. Ditt antagande stöder det, men då blir det just ett antagande.

Jag däremot säger att inget av det som grabbarna observerat stödjer att bilen svängt. Berätta gärna för mig vad i deras observation som antyder att de svängt.

Kan vi vara överens om att lekplatsen I STORT SETT ligger mallen Hällristningsvägen och Runstensvägen - alltså i sydöstlig riktning - och att den asfalterade gångvägen ligger i den bortre delen av lekplatsen med dragning åt Runstensvägen - den asfalterade gångväg som syns på den översta bilden? Gungorna som syns på den övre bilden ligger helt riktigt nära Runstensvägen - men "killarna" satt ju borta på Hällristningsvägen! "Killarna" sitter ju ett helt kvarter bort från det som syns på den översta bilden med en massa hus, träd, buskar och häckar i vägen. Från Hällristningsvägen där "killarna" satt, ser man ABSOLUT INGENTING bort mot området för den asfalterade gångvägen. Har du varit på platsen eller inte eller sitter du medvetet och sprider desinformation?

Så, "killarna" sitter på Hällristningsvägen med näsan ner mot cykel-/gångvägen. Nere till höger om Hällristningsvägen - med nöd och näppe synlig från deras position - BÖRJAR lekplatsen! Lekplatsen fortsätter sedan en bit bort mot Runstensvägen (i sydöstlig riktning), helt omöjlig att se från "killarnas" position. "Killarna" ser i praktiken inte lekplatsen alls - eller i vart en mycket liten del av den (en del av den nordvästra delen, som ligger närmast Ekudden-vägen)! Men det är ju borta i den sydöstra delen nära Runstensvägens vändplats - totalt osynlig för "killarna - som gungorna och den asfalterade gångvägen finns, där som kommunens gubbar tog bort en bit asfalt. Resten av lekplatsen försvinner bakom sista huset nere på höger sida på Hällristningsvägen. "Killarna" har alltså flera hus på Hällristningsvägens högra sida OCH flera hus på Runstensvägens vänstra sida emellan sig och i praktiken hela lekplatsen. Jag har ju själv suttit i en bil där för att se vad de såg. Jag har själv stått där "killarna" satt. Hur svårt kan det vara?
Senast redigerad av Ugglan. 2019-01-18 kl. 18:49.
Citera
2019-01-18, 18:47
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Kan vi vara överens om att lekplatsen I STORT SETT ligger mallen Hällristningsvägen och Runstensvägen - alltså i sydöstlig riktning - och att den asfalterade gångvägen ligger i den bortre delen av lekplatsen med dragning åt Runstensvägen - den asfalterade gångväg som syns på den översta bilden? Gungorna som syns på den övre bilden ligger helt riktigt nära Runstensvägen - men "killarna" satt ju borta på Hällristningsvägen! "Killarna" sitter ju ett helt kvarter bort från det som syns på den översta bilden med en massa hus, träd, buskar och häckar i vägen. Från Hällristningsvägen där "killarna" satt, ser man ABSOLUT INGENTING bort mot området för den asfalterade gångvägen. Har du varit på platsen eller inte eller sitter du medvetet och sprider desinformation?

Så, "killarna" sitter på Hällristningsvägen med näsan ner mot cykel-/gångvägen. Nere till höger om Hällristningsvägen - med nöd och näppe synlig från deras position - BÖRJAR lekplatsen! Lekplatsen fortsätter sedan en bit bort mot Runstensvägen (i sydöstlig riktning), helt omöjlig att se från "killarnas" position. "Killarna" ser i praktiken inte lekplatsen alls - eller i vart en mycket liten del av den (en del av den nordvästra delen, som ligger närmast Ekudden-vägen)! Men det är ju borta i den sydöstra delen nära Runstensvägens vändplats - totalt osynlig för "killarna - som gungorna och den asfalterade gångvägen finns, där som kommunens gubbar tog bort en bit asfalt. Resten av lekplatsen försvinner bakom sista huset nere på höger sida på Hällristningsvägen. Jag har ju själv suttit i en bil där för att se vad de såg. Jag har själv stått där "killarna" satt. Hur svårt kan det vara?

Det är vi överens om.

Jag säger bara att ingen observation stöder att bilen svängt. Du hävdar att det går bromsmässigt. Det har du rätt i. Ditt antagande att det är möjligt att de svängt in är ett möjligt antagande, men jag betonar att det är just ett antagande.

Jag har aldrig varit i Mariestad så mitt intresse att sprida desinformation finns inte. Jag värdesätter din ambition att söka sanningen och jag hoppas du ser samma ambition hos mig.
Citera
2019-01-18, 19:21
Medlem
Pajosvs avatar
Peugeot 205 GTi

https://minfil.com/I3gbX3q5b3/IMG_4991_jpg

Peugeot 205

https://minfil.com/O1g5Xaq2b5/IMG_4993_jpg

Ford Sierra

https://minfil.com/kfh1X4qebc/IMG_4997_jpg
Citera
2019-01-18, 19:36
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Det är vi överens om.

Jag säger bara att ingen observation stöder att bilen svängt. Du hävdar att det går bromsmässigt. Det har du rätt i. Ditt antagande att det är möjligt att de svängt in är ett möjligt antagande, men jag betonar att det är just ett antagande.

Jag har aldrig varit i Mariestad så mitt intresse att sprida desinformation finns inte. Jag värdesätter din ambition att söka sanningen och jag hoppas du ser samma ambition hos mig.

Och då är väl också överens om att "killarna" - från den position där de satt - inte kan ha sett vad som eventuellt skedde på i stort sett hela lekplatsområdet med undantag för en liten del av den nordvästra delen av lekplatsen? Från den skärningspunkt från vilken "killarna" inte kan se i praktiken hela lekplatsen bort mot Runstensvägen, finns det gott om körsträcka att bromsa in och sedan svänga vänster upp på lekplatsen - antingen strax före eller utmed den asfalterade gångvägen. Från det att "killarna" inte längre kunde se bilen när den försvann åt höger på cykel-/gångvägen nere vid Hällristningsvägens vändplats (vid det sista husets häck längst ner på höger sida) har den maximalt cirka 30 meter på sig att bromsa in och svänga in vänster på lekplatsen i höjd med den asfalterade gångvägen, helt utom synhåll för "killarna". Och även om de bara körde 15 meter åt höger utom synhåll för "killarna", hade de haft tid nog att bromsa och svänga in vänster på lekplatsen - då cirka 15 meter ifrån den asfalterade gångvägen. Och körde de i bara 25 km/h kunde de ha bromsat in bara några meter efter det att "killarna" inte längre kunde se dem, för att sedan svänga upp vänster på lekplatsen kanske så mycket som 20 meter före den asfalterade gångvägen. Om bilen som "killarna" såg svängde upp på lekplatsen, kunde den lätt ha kunnat bromsa bara några meter efter det att de försvann ur "killarnas" synhåll eller så sent som kanske 20 meter efter det att de försvann ur "killarnas" synhåll.
Senast redigerad av Ugglan. 2019-01-18 kl. 19:38.
Citera
2019-01-18, 20:01
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Enligt efterlyst var det en bakhjulsdriven bil de sökte. https://youtu.be/JNV_4JiXaC0
8.09 in i klippet..

Jo, jag minns när du säger det, men de säger troligen framhjulsdriven. De stora Opelmodellerna var bakhjulsdrivna ytterligare några år.
Citera
2019-01-18, 20:58
Bannlyst
Bilen som killarna såg ska även ha haft positionsljus på framskärmen som lyste vitt. Torde begränsa urvalet en aning.
Citera
2019-01-18, 20:58
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Bilen som stod på cykelvägen 03:30 är högintressant.

1) Den står på den optimala platsen för den som vill gömma bilen så väl som möjligt
2) Den står 200 m från förmodad brottsplats, så den fungerar som bäravstånd för två personer
3) Den står med fronten mot Ekuddenvägen, vilket är optimalt om man vill kunna köra iväg fort eller förhindra att någon passerande på vägen ser att man lastar in något i bagaget.
4) Tanken att Helena körs iväg 03:30 innebär att Helena bör ha legat död i området i någon timme. Mördaren kan i så fall ha gömt henne initialt. Detta gömmande kan ha skett genom att Helena först fördes in i snåret från lekplatsen. I samband med detta kan skorna ha fallit av. Att skorna faller av efter mordet och inte medan någon jagar henne, dvs att skorna faller av efter det att någon fått tag i henne stämmer bättre med tanken att blodfläcken kommer från Helena.

Bilen kan knappast vara en Volvo, Mercedes, Saab eller vanligare modell. Jag har kikat lite på bildelsdatabasen och kommit fram till några modeller:

https://imgur.com/a/M2ZmiBn

Jag har frågat i bil-tråden på flashback vad det kan vara för bil. En postare menar att Audi 100 är vanlig, det tycker jag talar mot Audi 100. Carina har körts runt så det bör vara en ovanligare modell eller en för tiden ny modell. Att rutorna sägs vara tonade tycker jag låter som om en lite dyrare bil. Jag tippar att Opel Omega Caravan är det rimliga eller kanske en VW passat.

Vad är det du söker när det gäller bilar?
Citera
2019-01-18, 21:09
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Bilen som killarna såg ska även ha haft positionsljus på framskärmen som lyste vitt. Torde begränsa urvalet en aning.

Det var rätt många bilar från 60-talet och framåt som hade positionsljus på bilens sidor och framskärmar. Min förrförra Mercedes från 1992 hade små positionsljus på framskärmarna.
Senast redigerad av Pajosv 2019-01-18 kl. 21:21.
Citera
2019-01-18, 21:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Det var rätt många bilar från 60-talet och framåt som hade positionsljus på bilens sidor och framskärmar. Min förrförra Mercedes från 1992 hade små positionsljus på framskärmarna.

Du har säkert rätt. Fick för mig att OM det sitter lampor på framskärmen så är det oftast fråga om blinkerslampor.
Citera
2019-01-18, 21:44
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Kanske en Ford, fanns flera modeller med både rails och svart vinyltak?

Ford Granada med vinyltak var vanligt på modeller från 70-talet. Ofta var det det bruna eller bronsfärgade Ford Granada coupé. Nackdelen med vinyltak var att vinylen släppte efter ett antal år och då såg man rosten under vinylen.

Och med detta kan man fråga sig om bil-vittnet faktiskt såg en bronsfärgad bil. Dessutom fanns det en hel del Ford Granada med 6-cylindriga motorer, och dessa brukar vara populära hos vissa bilfantaster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in