2019-01-18, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fumbduck
Stina, Ida, Kalla, Haag och Emil Jönsson var tydligen i Livigno julen 2015, så även Grip. Det är emellertid ingenting konstigt, när man granskar vilka som åkte i Toblach innan jul och TdS-starten i Lenzerheide.

Toblach
Falk, Ida, Kalla, Stina, Haag, Sundling, Henriksson, Sömskar, Dahlqvist

Lenzerheide
Falk, Ida, Kalla, Stina, Haag, Settlin, Wiken, Rydqvist

Falk var den enda som var hemma och vände, sannolikt ett eget beslut och inte heller något konstigt att vilja fara hem över högtiden. Övriga stannade kvar på höjd. Resten av truppen byttes ut.

Det hade ju varit en sak om de bara samåkte men de firar jul ihop och hade samkväm ihop, det fattar väl vem som helst att det är extremt opassande när han sedan ska ta beslut rörande dessa personer han firade jul ihop med och andra personer som ratades. Eller hur många gånger har Grip firat jul ihop med Falk?
Citera
2019-01-18, 17:54
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merci69
Så du menar att det är självskrivet att Ida Ingmarsdotter fått åka teamsprinten massor av ggr Fadt Hanna Falk har ett klart bättre CV.

Ta t ex att Anna Haag premieras av Grip att åka både stafetten i VM 2017 samt OS 2018 trots knappa resultat. Hon fick åka för att Grip var tvungen att välja bort henne pga de insatser som Bleckur och Rydqvist gjorde.

Det är skandal att vi har en sådan här förbundskapten som favoriserar vissa åkare före yngre med mer potential. Skandal.

Jag menar absolut inte att det varit självskrivet att Ida skulle få åka teamsprint eller att Haag skulle få åka stafett varje gång - vänligen läs vad jag faktiskt skriver.
Det jag säger är att det aldrig varit givet (för mig) att Falk skulle få åka. Dvs, som jag ser det har det ofta varit 50/50 mellan olika åkare. Att man i det läget låter de som är givna i laget (Kalla och/eller Stina) vara med i uttagningen är inget konstigt som jag ser det och varför de föredragit Haag och Ida kan vi bara spekulera kring. Men fenomenet finns i de flesta landslag. Alternativet är amerikansk uttagning vilket jag misstänker det kan bli om sista sprintplatsen i år.
Citera
2019-01-18, 17:57
Bannlyst
Man skall veta det att Rikard Grip är endast 37 år. Han blev förbundskapten redan 2010. Då Anders Niemi redan fanns i landslaget. Ida kom med 2009.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Rikard_Grip

Detta är ett kompisgäng sedan länge. Massor av jävsituationer.

Rikard är bara 4 år äldre än Ingmarsdotter. Rikard är känd för att vara konflikträdd. Det är logiskt att han ty sig till de äldre i laget. Fast det har gått över alla gränser när man blivit bra polare med vissa åkare..samt deras pojkvänner..som då är vallare. Det här är ingen bra situation.

Rikard Grip surfar på Charlotte Kalla. Kalla är den dom är navet för landslagets framgångar. Där har sådanasom Anna Haag och Ida Ingmarsdotter surfat med i ca 10. Nu har Ida även surfat på Nilsson de senaste åren.

Vi har en drottning i Charlotte Kalla och en prinsessa i Stina Nilsdon..sedan har vi några som åker med i Surfvågen..Rikard Grip, Ida Ingmarsdotter och Anna Haag.
Citera
2019-01-18, 18:07
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Återigen, senast Ida fick åka en mästerskapsstafett för Sverige var för 5 år sedan (OS 2014), i de tre senaste stafetterna (VM 2015, VM 2017 & OS 2018) har hon fått stå tillbaka för åkare som Bleckur, Rydqvist, Haag & Ebba (som junior)..
Citat:
Ursprungligen postat av Merci69
Fast hon har fått alla 8 individuella sprintrar i rad, teamsprinten 2011-2017, stafett 2010-2015.

2015 fick hon således åka teamsprinten
2017 fick hon åka teamsprinten
2018 fick hon åka individuell sprint.

Tillsammans med några distanslopp så har Ida fått kompensation för detta. Ffa så innebar det medalj 2015 i teamsprinten.

De fyra bästa svenskorna i Distanscupen – – Sprintcupen
2018–19: Ebba, Kalla, Ida, Stina – – Stina, Maja, Ida, Jonna
2017–18: Kalla, Ebba, Ida, Haag – – Stina, Falk, Dyvik, Ida
2016–17: Kalla, Stina, Haag, Ida – – Stina, Falk, Ida, Jonna
2015–16: Kalla, Ida, Rydqvist, Stina – – Stina, Ida, Falk, Sömskar

Det är bara två tjejer som har rankats bland de fyra bästa svenskorna i både Distanscupen och Sprintcupen de senaste åren – Stina och Ida. Trots det ska alltså Ida ha känt sig tvingad att intrigera och sabotera internt i landslaget för att få starta på mästerskapen? ... Tillåt mig småle.

Den här konspirationsteorin får mig att tänka på fimen "A Beautiful Mind", där John Nash (Merci69), i huvudrollen, har kontakt med en hemlig amerikansk agent (Niklas Grön), som ger honom i uppgift att använda sin analytiska förmåga till att spåra upp potentiella fiender/hot (Ida, Niemi, Grip etc) mot USA (Hanna Falk) https://www.youtube.com/watch?v=aS_d0Ayjw4o
Citera
2019-01-18, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
De fyra bästa svenskorna i Distanscupen – – Sprintcupen
2018–19: Ebba, Kalla, Ida, Stina – – Stina, Maja, Ida, Jonna
2017–18: Kalla, Ebba, Ida, Haag – – Stina, Falk, Dyvik, Ida
2016–17: Kalla, Stina, Haag, Ida – – Stina, Falk, Ida, Jonna
2015–16: Kalla, Ida, Rydqvist, Stina – – Stina, Ida, Falk, Sömskar

Det är bara två tjejer som har rankats bland de fyra bästa svenskorna i både Distanscupen och Sprintcupen de senaste åren – Stina och Ida. Trots det ska alltså Ida ha känt sig tvingad att intrigera och sabotera internt i landslaget för att få starta på mästerskapen? ... Tillåt mig småle.

Den här konspirationsteorin får mig att tänka på fimen "A Beautiful Mind", där John Nash (Merci69), i huvudrollen, har kontakt med en hemlig amerikansk agent (Niklas Grön), som ger honom i uppgift att använda sin analytiska förmåga till att spåra upp potentiella fiender/hot (Ida, Niemi, Grip etc) mot USA (Hanna Falk) https://www.youtube.com/watch?v=aS_d0Ayjw4o

Märkliga saker händer inom idrottens värld. Det är inte helt ovanligt att pojkvänner saboterar för sina flickvänners rivaler.
https://www.expressen.se/sport/tragiska-livsodet-efter-os-skandalen/
Citera
2019-01-18, 18:49
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fumbduck
Stina, Ida, Kalla, Haag och Emil Jönsson var tydligen i Livigno julen 2015, så även Grip. Det är emellertid ingenting konstigt, när man granskar vilka som åkte i Toblach innan jul och TdS-starten i Lenzerheide.

Toblach
Falk, Ida, Kalla, Stina, Haag, Sundling, Henriksson, Sömskar, Dahlqvist

Lenzerheide
Falk, Ida, Kalla, Stina, Haag, Settlin, Wiken, Rydqvist

Falk var den enda som var hemma och vände, sannolikt ett eget beslut och inte heller något konstigt att vilja fara hem över högtiden. Övriga stannade kvar på höjd. Resten av truppen byttes ut.

Det är absolut inget konstigt med det upplägget - om man nu inte heter John Nash och har kontakt med en "hemlig agent" inom det svenska landslaget, som påstår att alla konspirerar mot Hanna Falk.

edit: Ja, ok, det finns tydligen EN till som verkar vara övertygad om att det hela gått olämpligt till.

Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Det där är ju stor skandal.

Det är ju som att en domare i tvistemål åker på resa tillsammans med ena parten i målet och därefter dömer till dennes fördel, vilket hade varit JÄV med stora bokstäver. Grip borde inte få ta ett enda beslut mer i landslaget.
Senast redigerad av Stefan4 2019-01-18 kl. 19:04.
Citera
2019-01-18, 18:55
Medlem
rainbowias avatar
Ett tips i all välmening till några användare.

(FB) Tråden om konspirationer inom det svenska skidlandslaget

Kan ha potential att bli en underhållande tråd.
Citera
2019-01-18, 22:22
Medlem
Ostrobothnias avatar
Såg dagbladet.no hade kollat på lite sprintstatistik. Johaug gick vidare från kvalet i sina 6 senaste sprintar före avstängning, i medeltal ca 10s efter kvalvinnaren. Nu har hon ju bara kört ett sprintkval sedan dess men var bara ca 7 s efter vinnartiden i Lillehammer men åkte ändå ut. Average tiden man fick vara efter kvalvinnaren hade gått ned med ca 2 sekunder från 11 till 9 från senaste säsongen Johaug körde. Ngra forumskribenter har jag sett påpeka detta med damernas tidsspann i kval redan tidigare.
Citera
2019-01-18, 22:58
Medlem
På damsidan är ju Stina dominant och är verkligen säkerheten själv i sprintkval och har en väldigt bra känsla för hur fort hon vill köra. Jag tänkte spontant att hon brukar alltid komma trea eller nåt och när jag kollade så visade det sig att hon kvalat in som trea i *samtliga* världscuplopp i år utom Val Müstair när hon klantade till det och blev etta... Jag tror ärligt inte hon vill vinna sprintkval, hon tycker nog det är lite onödigt.

På herrsidan så resonerar ju Kläbo lite annorlunda och verkar se ett egenvärde i att vinna kvalen nästan med så mycket som möjligt och bland annat de här faktorerna tillsammans leder väl till att sprintkvalen rent tidsmässigt är tajtare på damsidan.
Citera
2019-01-18, 23:17
Medlem
rainbowias avatar
Innan tds ledde norska damerna nationscupen med 53p. Efter tds ledde norskorna med 861p. Efter Dresden som förvisso norskorna halvbojkottade leder nu norskorna med 600p. Får det till att svenskorna (om man räknar bort tds) leder denna säsong med 208p. Anmärkningsvärt ändå. Vi är ju vana vid en totaldominans av norskorna. Inte för man ska missunna deras forna glansdagar, lika lite som man faktiskt inte missunnar en utvecklingstörd lillebror som vunnit en miljon på lotto. Glädjande siffror är det, en viss cherry picking, dock kan vi nog kalla det för vägskälet där det vände om ett par decennium.
Citera
2019-01-19, 00:04
Medlem
Skodegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Innan tds ledde norska damerna nationscupen med 53p. Efter tds ledde norskorna med 861p. Efter Dresden som förvisso norskorna halvbojkottade leder nu norskorna med 600p. Får det till att svenskorna (om man räknar bort tds) leder denna säsong med 208p. Anmärkningsvärt ändå. Vi är ju vana vid en totaldominans av norskorna. Inte för man ska missunna deras forna glansdagar, lika lite som man faktiskt inte missunnar en utvecklingstörd lillebror som vunnit en miljon på lotto. Glädjande siffror är det, en viss cherry picking, dock kan vi nog kalla det för vägskälet där det vände om ett par decennium.

Hoppas bara TdS och världscupstotalen i allmänhet (pratar inte om nationstotalen då) får åtminstone någon form av status här i Sverige inom en snar framtid.

Även om han är lite av ett hatobjekt här på forumet diggar jag Sundbys tidigare inställning till betydelsen av ledarvästen.

Att "spara sig" under TdS är oacceptabelt (även om TdS måste göras lite mer attraktivt för distansåkare igen), och att "spara sig" under världscupen kan vara aktuellt om du (1) är helt avhängd, (2) är gammal och "Johan Olsson"-ömtålig och vet att kroppen inte pallar en hel säsong eller (3) det är OS-säsong.

Det är tråkigt hur ointresserade de svenska damerna verkar vara av världscupen.

De visar ju för det mesta inte ens totalcupställningen efter ett lopp i vinterstudion! Det får man slå upp själv. Och om de ens nämner det blir det bara i förbifarten av Pops...
Senast redigerad av Skodeg 2019-01-19 kl. 00:11.
Citera
2019-01-19, 00:27
Medlem
Jag vet inte om det är ointresse eller oförmåga eller ofokusering. Jag tror nästan mest det sista. Sverige har de senaste tio åren haft en tydlig mästerskapsstrategi framförallt på damsidan och det är ju världscupen som får stryka på foten. På damsidan finns det ju ingen tradition heller. EN svenska har varit topp tre i världscupen, Billan 1987. Kalla som har ett bländande mästerskapsfacit (bl.a. trea genom tiderna vad gäller OS-medaljer, slagen bara av Björgen och Smetanina) har aldrig varit topp tre i totalen.

De har en strategi och de har genomfört den väl måste man säga, det är bara lite tråkigt för oss som sitter framför TV:n varje tävlingshelg att inte ha den där extra dimensionen en totalcup ger.

Mästerskapsstrategin kommer ju kanske också ur att det känts lite hopplöst med norska och polska dominanter i många år. Det är faktorer som förstärker varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in