2019-01-18, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
För det första: Det är oerhört förkastligt att ta sig rätten av avsluta sina barns liv. Man får inte döda sina barn! (Man har inte rätten att ta någon annans liv överhuvudtaget heller.) Jag har inte varit i föräldrarnas situation och kan därför inte uttala mig om detta, men i en bra värld skulle föräldrarna naturligtvis ha agerat annorlunda.

För det andra: Jag kommenterade och frågade om just Agnes, inte Moa. Jag menar att man inte behöver se på en människa om den är sjuk eller inte, speciellt inte om man bara träffar en person en gång, kanske omkring en timme. Agnes var uppenbarligen så pass sjuk att hon inte orkade gå i skolan, ev. inte orkade vara med på möten, hade hemundervisning, inte orkade med sina tidigare aktiviteter osv. Hennes vän vittnar i sitt fina brev om hur stark Agnes var - trots A:s sjukdom. Hon kanske hade en bra stund, där hon kände sig bättre, och orkade vara aktiv i en timme eller så. Hon kan ha sett jättepigg ut just då, gått normalt, men därefter - om hon hade ME - ha blivit sängliggande några dagar eller så. Det här kan ingen utomstående avgöra, som inte lever med den sjuka personen, vistas längre perioder med denna och ser den när den "pigga" timmen är över. kan man verkligen se på personen att den är sjuk, det kan jag lova dig.

Jag är i en liknande situation själv. För att orka göra något/vara aktiv en eller ett par timmar, så måste jag vila några dagar innan. Efteråt är jag så utslagen med mycket svår värk och utmattning och andra symtom att jag knappt tar mig till sängen - och sedan upp ur den på några dygn. Den "pigga" timmen när man tar sig ut för att handla, umgås osv, är det svårt att se att jag är sjuk. Man kan - med vilja - bita ihop den timmen, men sedan blir det värre och värre tills man kollapsar. Under denna "pigga" timme har jag åtskilliga gånger fått höra: "Men du ser ju inte sjuk ut!" Eller: "Du måste se sjuk ut, när du är sjuk!" Eller: "Jag skulle vilja sätta på dig gips, så att du ser sjuk ut!". Eller: "Du kan ju inte vara sjuk, som ser så fräsch och pigg ut!" Eller: "Jag såg henne på stan, så hon kan inte vara så sjuk!" Osv. Det finns t o m ignoranta läkare som bemöter patienter kränkande - och då menar jag kränkande. Vissa läkare måste lära sig att lyssna på patienten! De tror att man alltid ser ut som man gör - och kan agera - som man kan göra under den "pigga" timmen. Den timmen (av några dagar) man orkar göra något, då vill man göra så "normala" saker som möjligt. Den stunden är guld värd - trots att man får lida av den flera dagar efteråt. Och ha närmast ett hel*ete.

Agnes kan som sagt ha sett jättepigg och fräsch ut den stund Missan träffade henne, men efteråt kanske hon inte orkade någonting. Det vet vi inte. Man att utifrån den stunden bedöma att hon inte var sjuk, det är märkligt. Jag skulle själv ha svårt att uttala mig om någon, om jag inte träffat en person ofta, långa stunder i sträck, och säga att den inte är sjuk. Bara för att sjukdom gör att man inte kan gå i skola, jobba, ha fritidsaktiviteter, så kan det finnas små stunder, guldkorn som det gäller att ta vara på. Har man inte inlevelseförmåga och empati nog för att kunna förstå, försöka sätta sig in i en annan människas situation, då har man inte upplevt den själv.

Jag beklagar djupt det slut Agnes och Moa fick. Jag lider med dem. Alla barn är värda att behandlas med respekt och att få chansen att växa upp och få ett värdefullt och innehållsrikt liv. Hade deras föräldrar orkat - och valt - en annan utväg, så kanske Agnes och Moa levt så länge att forskning gått så pass långt att de kunnat få ett bättre och friskare liv. Det är aldrig OK att ta en annan människas liv.
Tack för ett bra inlägg. Ja man kan undra...A läste dessutom en bok. Hon gick fort in så jag antar att det var just gången som visade att hon var frisk.(sjuk slutsats)
Citera
2019-01-18, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Mycket anmärkningsvärt att ett sådant krav skulle lämnats i till kommunen redan i juni-17.

”Missan” - när såg du Moa sista gången?
Jag kanske har fel (orkar inte söka) men vill minnas att det framkom att du skulle träffat och undervisat henne i april/maj 2017?

Någon eller bägge föräldrarna måste haft en bestämd uttalad övertygelse (eller vilja?) att Moas skolgång till hösten inte skulle fungera alls.
Såg Moa för sista gången antingen sista veckan i april el första veckan i maj. Kommer inte ihåg längre. En av dom.
Sen har jag ju Hannas mejl från sista maj där hon skriver ungefär ; vi ses sen när terminen startar igen. Hon menar då hösten
Citera
2019-01-18, 14:26
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Ja, de två begreppen läggs numera samman. Vilket i detta fall leder tankarna fel, anser jag. Det är skillnad på att ha en psykisk sjukdom som kan vårdas/medicineras och som den som lider av den kan bli frisk ifrån och att ha en i grunden "felskruvad" personlighet där vare sig mediciner eller annan vård hjälper. Jag är helt säker på att du förstår vad jag menar.

Det är inte riktigt rätt att hävda att varken mediciner eller vård hjälper personlighetsstörda.
Sen, uttalandet på pressträffen syftade sannolikt på om föräldrarna kunde hållas ansvariga för sina mord utifrån deras psykiska status och då beskrevs att det inte fanns tecken på något sådant. Det handlade inte om en redogörelse av deras allmänna psykiska eller fysiska status. Varför skulle det vara av intresse att berätta om det?
Nej, jag är rätt säker på att man försöker klarlägga hur man bedömer hur en rättspsykiatrisk undersökning hade utfallit, om någon av föräldrarna hade en allvarlig psykisk störning när brottet begicks. Det handlar generellt om psykos, allvarligare former av autism eller djupa personlighetsstörningar. Eftersom de hade planerat morden under så lång tid blev det också enklare att göra denna bedömning, att de de var ansvariga för sitt brott, även om de skulle lidit av en allvarlig psykisk störning vid tillfället för morden. Sen att Stefan hade svårt att skilja på begreppen psykisk störning och psykisk sjukdom får man nog hänvisa till att han är polis.
Senast redigerad av Sentinelesen 2019-01-18 kl. 14:28.
Citera
2019-01-18, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Nu blir det väldigt rörigt för mig kanske ni som är så kloka hävdar bestämt att personlighetsstörning
inte är en psykisk sjukdom. Vad är det då?

Hittade detta på medibas

En personlighetsstörning är en psykisk sjukdom som kännetecknas av avvikande personlighetsdrag.

https://medibas.se/handboken/kliniska-kapitel/psykiatri/patientinformation/olika-tillstand/personlighetsstorningar/

Personlighetsstörningar diagnosticeras utifrån ett antal sk kriterier. Ibland 8-10 olika beroende på vilken störning det gäller. Har man 2 eller 3 av dem så har man inte störningen, bara drag av den. Prickar man däremot in 6-7 av kriterierna så räknas det som att man har den störningen.

Alla, helt normala människor har svaga drag av en eller ett par störningar utan att för den skull vara personlighetsstörd. Det är det som bildar vår personlighet. Utan ett enda drag från den ena eller andra skulle man vara som en robot.

Sen kan vissa med en stark störning flippa ut ordentligt ibland och vissa - såsom t.ex borderline och paraniod - kan under stark stress och press utveckla en psykos. Andra kan drabbas av depressioner, vilket jag tror mycket väl kan ha hänt i bjärredfallet.

De flesta med utvecklade personlighetsstörningar hamnar aldrig i vården eller hos terapeuter och psykologer. Som tex Johanna Möller.

Tycker Mediabas är vilseledande.
Läs i stället DSM4 (diagnosbibeln).
Senast redigerad av zilvereko 2019-01-18 kl. 14:40.
Citera
2019-01-18, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ang det fetmarkerade.

Om jag förstår dig rätt så träffade du Agnes en gång. Enligt dig var hon inte sjuk. Hur kan du bedöma det? Det finns faktiskt sjukdomar som inte syns, där man är tvungen att ligga och vila någon dag innan man ska göra något under t ex en timme. Efter den timmen är man så utmattad och har sådan fruktansvärd värk, att man är däckad och sängliggande några dagar. Hur kan du bedöma att Agnes inte var sjuk utifrån att hon inte såg sjuk/verkade sjuk, när du träffade henne? Man kan faktiskt gå utan att det syns att man har en j'*lig värk/smärta, i alla fall en stund.

Jag hoppas du vill/kan svara, för jag är genuint intresserad av hur du tänker/tänkte.
Hon såg ut vara som vilken tonåring som helst. Hon var en intelligent tjej det märktes på henne.
Du kommer ändå inte tro på mina ord. Kommer förvränga mina ord. Men jag kommer ” tyvärr” inte sluta att skriva barnen var inte sjuka.
Däremot förstår jag nu facit i hand att hemmet måste ha haft sina problem. Rektorns uttryck : trevliga tjejer men problem i familjen. Vem var problemet i familjen ? Jag har träffat dom vuxna i familjen. Så svårt var det inte att uppfatta vem som var sjuk i familjen.
Citera
2019-01-18, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Deklarerade uppgifter. Oskar hade inte lämnat in deklarationen till Skatteverket förstår du. Använd sökfunktionen så hittar du Rappytts inlägg.

Det är mycket märkligt att en av föräldrarna inte deklarerade under våren 2017. Förstår att du måste inse det också.
Var det inte hans företag då? Mitt företag deklareras nu i maj och det är inkomståret 2018 det avser.
Citera
2019-01-18, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Känslan som uppstår vid ett visst tidsvakuum; Har jag fattat nu?
Jag fryser bara ni skriver om att vrida på en termostat.
Nämen nu känns det rätt bra på elförbrukningsfronten, ingen behöver ha rattat nåt mer än den 6;e.
Ja så kan man säga. Vrider du termostaten upp istället behöver du inte frysa fast här var det ju ner, brrr...
En annan fråga till dig som är oerhört kunnig. Om en person tar en näve benso och sen stryper sig själv. Är värdena som återfinns samma om de tas samma dag som efter flera dagar? Stannar effekten kvar i kroppen när du dör?
Citera
2019-01-18, 14:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Ja så kan man säga. Vrider du termostaten upp istället behöver du inte frysa fast här var det ju ner, brrr...
En annan fråga till dig som är oerhört kunnig. Om en person tar en näve benso och sen stryper sig själv. Är värdena som återfinns samma om de tas samma dag som efter flera dagar? Stannar effekten kvar i kroppen när du dör?
Nedbrytningen/utsöndring avstannar. Det heter halveringstid annars och sen vid spårprov detektionstid.
Citera
2019-01-18, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Personlighetsstörningar är inte psykisk sjukdom.
Jag försöker bestämma mig för om jag ska tro på en random anonym typ på Flashback eller på expertisen inom sjukvården. Vad tycker du zliverekot?

https://medibas.se/handboken/kliniska-kapitel/psykiatri/patientinformation/olika-tillstand/personlighetsstorningar/

Citat:
Vad är en personlighetsstörning?

En personlighetsstörning är en psykisk sjukdom som kännetecknas av avvikande personlighetsdrag. Det visar sig i form av olämpliga och extrema reaktioner i många personliga och sociala situationer.
Citera
2019-01-18, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Var det inte hans företag då? Mitt företag deklareras nu i maj och det är inkomståret 2018 det avser.

Förstår, nej inkomst av tjänst...
Citera
2019-01-18, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nedbrytningen/utsöndring avstannar. Det heter halveringstid annars och sen vid spårprov detektionstid.
Ah tack för det!
Citera
2019-01-18, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Förstår, nej inkomst av tjänst...
Aha, ja då har jag inget svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto