2019-01-18, 09:43
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är exakt vad det INTE står:

Jo det är faktisk vad som står i litteraturen om prognos för barn med ME.
Majoriteten blir helt återställda eller så bra att de kan leva ett fungerande i stort sett normalt liv framöver. De flestas förbättring/tillfrisknade sker under de första tre åren.

https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fpediatrics.aappublication s.org%2Fcontent%2F107%2F5%2F994.long%3Fsso%3D1%26a mp%3Bsso_redirect_count%3D1%26amp%3Bnfstatus%3D401 %26amp%3Bnftoken%3D00000000-0000-0000-0000-0000000 00000%26amp%3Bnfstatusdescription%3DERROR%253a%2BN o%2Blocal%2Btoken

Agnes och Moa dog inte av ME. Barn i deras ålder som fått en ME- diagnos har i de flesta fall en god prognos till att leva ett väl fungerande bra liv med jobb och familj. De dödadades därför inte heller på grund av framtidsutsikterna ”till ett liv i egentlig mening” vid ME.
Barnens ME-diagnoser är perifer i diskussionen kring att de mördades, det är mördarnas efterlämnade skruvade argument. Finns ingen anledning att ge mördarna så mycket kred att vi förleder oss att tro på de skäl de vill ange.

Tycker därför vi kan häva oss upp ur denna ME-diskussion, men möjligen lämna öppet för att mördare kan ha legat på och haft ett skruvat intresse av att få eller bibehålla denna diagnos på sina barn. Med efterföljande hemundervisning.
Senast redigerad av Solglittret 2019-01-18 kl. 10:02.
Citera
2019-01-18, 09:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Så kan det vara förstås.
Bra för det mesta.
Sen har de väl telefon med nät-surf men det vet man ju inte säkert.
Vad blev slutsatsen? Det var jag som ursprungligen väckte frågan till Armstark. Det blev för mycket elpatroner i varmvattenberedaren och termostater för min del. Två hål i väggen, där dör mitt intresse.
Citera
2019-01-18, 09:50
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Det som är ”sjukare” än allt annat är att Lomma kommun fick in ett krav på hemundervisning, inte bara särskilt stöd utan faktiskt hemundervisning, redan i juni. DET tyder på att minst en förälder skulle behövt ”särskilt stöd”. Agnes och Moa blev blev mördade av sina föräldrar och de i tråden som ändå biter sig fast i deras diagnoser har fastnat i ME-korridoren.

Mycket anmärkningsvärt att ett sådant krav skulle lämnats i till kommunen redan i juni-17.

”Missan” - när såg du Moa sista gången?
Jag kanske har fel (orkar inte söka) men vill minnas att det framkom att du skulle träffat och undervisat henne i april/maj 2017?

Någon eller bägge föräldrarna måste haft en bestämd uttalad övertygelse (eller vilja?) att Moas skolgång till hösten inte skulle fungera alls.
Citera
2019-01-18, 09:53
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Vad blev slutsatsen? Det var jag som ursprungligen väckte frågan till Armstark. Det blev för mycket elpatroner i varmvattenberedaren och termostater för min del. Två hål i väggen, där dör mitt intresse.

De får sannolikt slå av huvudströmbrytaren eller en del enskilda jordfelsbrytare (för sektioner i huset) för att få ner elementen.

Eller skruva ner elementens termostater (eller dra ut elementens stickkontakter).

(Ska fan vara barnamördare i såna hus...)

Jag tror det är nån grej de hittar på för att styra flickorna för ökad hanterlighet etc.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-01-18 kl. 09:57.
Citera
2019-01-18, 09:56
Medlem
harperlees avatar
Som du ser så ser Hannas deklarerade inkomster något höga ut för en halvtid men möjligen arbetade hon deltid. Hon gick ned i lön betydligt när hon bytte arbete. Oskar har inte deklarerat för ett år. Det kan inte bero på hans arbetsgivare för LU skulle inte göra så. Kanske var det något med firman. Beloppet han hade som restskatt enligt bouppteckningen kan stämma med denna missade deklaration.

Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Du kan ringa till Skatteverket och kolla själv vad O tjänade. Det är offentliga uppgifter. Om du inte känner någon som kan kontrollera detta åt dig på sitt jobb. Många har tillgång till inkomstuppgifter i tjänsten.

Jag ska justera en sak. 2003 taxerade han 294 000. Det är skillnad mot 200.

Tänk nu på att taxeringsåret är året efter det att lönen intjänats:

O respektive H

2001
363, 454

2002
389, 461

2003
294, 420

2004
357, 160

2005
350, 433

2006
336, 497

2007
369, 337*

2008
533, 337

2009
643, 681

2010
584, 645

2011
636, 639

2012
697, 478

2013
794, 398

2014
868, 394

2015
1 mkr, 438

2016
995, 530

2017
- , 468

Reservation för fel!
Från 2012 tjänar H mindre och det stämmer med att hon byter jobb till Skatteverket.

Det finns fog för att säga att paret hållit ihop i vått och torrt. Det gör det lite extra tragiskt.

Citat:
Eh.. jo.. det var ju det jag gjorde men fann bara om O. Nej, jag reagerade inte så värst på uppgifterna med tanke på tidpunkten de dog och nåt om att det skulle komma via bouppteckningen.
Citera
2019-01-18, 09:57
Medlem
Citat:
En sänkning juldagarna kan ju vara en ”övning”/test, eller en grund för att inför flickorna motivera första förberedelser eller inköp, ”ifall det skulle hända igen”.

Jag vet inte om det under ”kvävning” kan dölja sig koloxidförgiftning el dyl via någon förespeglad uppvärmningsapparat.

Det kanske bara gick att åstadkomma för en tjej...

Annars kan man väl tänka sig mer diskreta manövrer rörande värmen, att man använder det som förevändning för att ”ta medicin” eller sova i samma säng (för att notera insomnande..) eller byta rum.

Rent teoretiskt kan man väl leka med tanken att han lett in en slang i ett rum från garaget och hade i gång bilen. Men det kräver väl en del...

Den här tråden har blivit ett tvång även för mig.
Du är nog inne på rätt spår. Googla på "självmord med engångsgrillar". Koloxidförgiftning kan mycket väl innebära kvävning. Att intala flickorna att värmen inte fungerade, kan motivera dem att rummet måste värmas upp av engångsgrillar.
Citera
2019-01-18, 10:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo det är faktisk vad som står i litteraturen om prognos för barn med ME.
Majoriteten blir helt återställda eller så bra att de kan leva ett fungerande i stort sett normalt liv framöver. De flestas förbättring/tillfrisknade sker under de första tre åren.

https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fpediatrics.aappublication s.org%2Fcontent%2F107%2F5%2F994.long%3Fsso%3D1%26a mp%3Bsso_redirect_count%3D1%26amp%3Bnfstatus%3D401 %26amp%3Bnftoken%3D00000000-0000-0000-0000-0000000 00000%26amp%3Bnfstatusdescription%3DERROR%253a%2BN o%2Blocal%2Btoken

Men vad lämnar du för nåt? En minimal studie som ger följande resultat:
13 som upplevde sig friska.
15 som mådde bra men inte återställda.
4 som upplevde kroniskt tillstånd.
3 som kände sig sämre.
Citera
2019-01-18, 10:02
Medlem
På pressträffen deklarerades att polisen inte hade hittat tecken på att föräldrarna led av psykisk sjukdom. Alltså hade polisen inte funnit tecken på att någon av föräldrarna led av depression. Alltså inte ens tecken på psykisk sjukdom så definitivt inte manifesterad sådan sjukdom.

Det finns ett antal skribenter i tråden som envist rackar ner på oss som skulle vilja ha mer underlag för att förstå hur polisen kommit fram till sina tolkningar. Och några av dessa väljer samtidigt att bortse från just ovanstående upplysning. Det vore på sin plats att redovisa varför just den lilla biten information från polisen inte skulle kunna vara korrekt innan man börjar tala om depressioner och om hur mörkret sänkt sig över en eller båda föräldrarna. Polisen tycks ju inte ha funnit några tecken på något sådant sjunkande mörker.

Och om man misstror polisens tolkning i just detta avseende - varför skulle man inte kunna ha funderingar över tolkningarna också i andra?
Citera
2019-01-18, 10:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
På pressträffen deklarerades att polisen inte hade hittat tecken på att föräldrarna led av psykisk sjukdom. Alltså hade polisen inte funnit tecken på att någon av föräldrarna led av depression. Alltså inte ens tecken på psykisk sjukdom så definitivt inte manifesterad sådan sjukdom.

Det finns ett antal skribenter i tråden som envist rackar ner på oss som skulle vilja ha mer underlag för att förstå hur polisen kommit fram till sina tolkningar. Och några av dessa väljer samtidigt att bortse från just ovanstående upplysning. Det vore på sin plats att redovisa varför just den lilla biten information från polisen inte skulle kunna vara korrekt innan man börjar tala om depressioner och om hur mörkret sänkt sig över en eller båda föräldrarna. Polisen tycks ju inte ha funnit några tecken på något sådant sjunkande mörker.

Och om man misstror polisens tolkning i just detta avseende - varför skulle man inte kunna ha funderingar över tolkningarna också i andra?

Men kära du. Han gick igenom "dokument" - lär väl mena journalhandlingar - varav det inte framkom nåt om psykisk sjukdom.
Vilket snarare handlar om att inte vara vid sina sinnens fulla bruk. Allt annat vore ointressant utifrån gärningen sett.

Sen måtte det väl kunna finnas depression för den skull!

Det finns inlägg i tråden om just nedstämdhet, att H var mer illa däran och mått dåligt längre tid -att det mer sågs en kraftig försämring på hösten gällande O.
Rektorn har pratat om en familj i kris.
Arbetskamrater har beskrivit sorg i ögonen och problem när han talade om hemsituation/fam:

"Last time I met Oskar and we talked about his situation at home, I saw such a deep sorrow in his eyes."

Sen lär det väl knappast vara nån som begår självmord utan föregående depression och sen ska de mörda barn till allt elände.
Det ligger med andra ord väldigt nära till hands att de var deprimerade.
Senast redigerad av develi 2019-01-18 kl. 10:14.
Citera
2019-01-18, 10:16
Medlem
Kära du själv!

Och som ett tillägg till föregående kan jag säga att jag absolut tror att polisen kan ha missat både ett och annat tecken på psykiskt illamående. De är inte medicinskt kunniga. Precis på samma sätt kan de ha missat i andra avseenden.

Men det som stör mig är hur vissa i tråden anser sig kunna ha synpunkter på vad andra ska tycka och skriva och samtidigt inte tycks ha förmåga att se sina egna logiska kullerbyttor.
Citera
2019-01-18, 10:16
Medlem
develis avatar
Citat:
De får sannolikt slå av huvudströmbrytaren eller en del enskilda jordfelsbrytare (för sektioner i huset) för att få ner elementen.

Eller skruva ner elementens termostater (eller dra ut elementens stickkontakter).

(Ska fan vara barnamördare i såna hus...)

Jag tror det är nån grej de hittar på för att styra flickorna för ökad hanterlighet etc.
Jamen varför gick det upp till normalt sen då?

Dra av värmen för att styra flickorna? Ursäkta, men vad menar du?
Citera
2019-01-18, 10:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Som du ser så ser Hannas deklarerade inkomster något höga ut för en halvtid men möjligen arbetade hon deltid. Hon gick ned i lön betydligt när hon bytte arbete. Oskar har inte deklarerat för ett år. Det kan inte bero på hans arbetsgivare för LU skulle inte göra så. Kanske var det något med firman. Beloppet han hade som restskatt enligt bouppteckningen kan stämma med denna missade deklaration.
Tack! Jag hittade nada när jag letade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in