2019-01-17, 19:52
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Och givetvis så är det dina täta kontakter med landslagets skidledning som har berättat detta för dig?
Det kan inte vara så att det gick till ungefär såhär:
-Hanna, vill du åka TdS?
-Nej.
-Ok.
-Stina, Vill du åka TdS?
-Nej, inte hela, men jag åker gärna dom första sträckorna.
-Ok.

Men det där låter ju fullkomligt orimligt, hör du inte det själv? Nä, jag tror mer på att det var nån i vallateamet som bestämde upplägget. Eller möjligtvis Anna Haag.
Citera
2019-01-17, 23:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Skulle inte skada med lite fakta som styrker att dom inte fått åka i tds och att Grip inte informerat om läget...

Hannas coach Niklas Grön har bekräftat detta.
Citera
2019-01-17, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merci69
Hannas coach Niklas Grön har bekräftat detta.

Du måste nog bekräfta de via någon länk för att de ska vara trovärdigt.

Du som har koll på Hanna när var de hon gick lite övergränsen och hade några veckor där hon var trött och seg och fick sedan en förkylning?

När jag hörde intervjun så var hon inställd på VM och den var runt jul
Citera
2019-01-18, 10:28
Medlem
Alkibiadess avatar
Kalla i intervju med NSD säger följande om vilken stafettsträcka hon vill åka på VM och hur formen är just nu:
Citat:
– Jag är disponibel för allt. Men jag känner mig kanske lite vassare i klassiskt. Speciellt när jag inte är i toppslag, då håller jag oftast en högre lägsta nivå på klassiskt än på skejt. Så är det i alla fall för närvarande.

I helgen tävlar Kalla på världscupen i Otepää. Tio kilometer klassiskt står på programmet.

– Det är ett led in mot VM, men jag hoppas att jag ska ha en bättre känsla än i Falun, säger Kalla och syftar på förra helgens Fis-lopp i Falun då hon slutade tvåa bakom Ebba Andersson.

– Men det var tajt, det var inte många sekunder, säger Kalla.

Hur kändes loppet annars?
– Det kändes bra med tanke på att det var ganska mycket träning veckan innan. Det var ingen toppform, men ändå precis där jag önskade vara.

Jag tycker nog ändå att Ebba skall vara förstavalet till andrasträckan.
Citera
2019-01-18, 12:08
Bannlyst
Fokus i Otepää kommer att vara hur valkateamet sköter sig. Ser vi bortvallningar nu när VM-lag skall formas?

Hur ser Idas skidor ut jmf med t ex Maja Dahlqvist som förväntas köra teamsprinten i VM.

Hadejag varit Maja Dahlqvist hade jag INTE kört 10 km klassiskt i Otepää. Hon har ALLT att förlora på detta då det finns en jävsituation i vallateamet. Idas pojkvän, Anders Niemi, skall inte vara med i vallateamet när det är sådana här viktiga tävlingar.

Som sagt allt fokus är på vallatemat i helgen. Kolla in hur Idas skidor går. Jag har knappt aldrig varit med om att Ida blivit bortvallad..
Citera
2019-01-18, 12:24
Medlem
Citat:
Några guld tappade Sverige i OS 2018 pga bedrövliga skidor. Charlotte Kalla hade värdelösa skidor på 30 km klassiskt. Herrarna blev bortvallade vid flera tillfällen.

Sverige kan inte ha sådana här vallare som vi inte kan lita på. När hade Ida usla skidor senast??

Sparka ut Anders Niemi. Han har varit med sedan 2007. Dags att sparka ut honom.

https://akesa.wordpress.com/2018/02/25/kalla-bortvallad-da-kampar-stina-hem-bronset-pa-tremilen/

Det finns en tråd för det där (FB) Tråden om konspirationer inom det svenska skidlandslaget

Gå lös och skriv hur mycket du vill där
Citera
2019-01-18, 14:26
Medlem
Citat:
Det är inga konspirationer.
Det kom lite plötsligt, men skönt att du äntligen insett att det inte förekommer några underliga konspirationer inom skidlandslaget. Då släpper vi det.
Citera
2019-01-18, 14:44
Medlem
Citat:
Man kan se tydliga favoriseringar av åkare i uttagningarna. Man kan se tydliga bortvallningar av åkare som konkurrerar med Ida.
Anna Haag fick åka stafetten i OS för att hon var vän med Rikard Grip. Hanna Falk är inte lika bra vän med Grip.

Anders Niemi och Rikard Grip står varandra nära och det syns i uttagningarna.

Återigen, senast Ida fick åka en mästerskapsstafett för Sverige var för 5 år sedan (OS 2014), i de tre senaste stafetterna (VM 2015, VM 2017 & OS 2018) har hon fått stå tillbaka för åkare som Bleckur, Rydqvist, Haag & Ebba (som junior)..
Citera
2019-01-18, 14:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skodeg
Ditt resonemang ang. premiering av Ida på bekostnad av andra tjejer bygger på en konspiration.

Dels har vi Grip som motverkar Hanna Falk genom att inte erbjuda henne samma möjligheter till förberedelse/uttagning.

Sen har vi Anders Niemi som vallar bort Ida's konkurrenter. Detta måste i sin tur innebära en konspiration inom vallateamet, för även vid de tillfällen Niemi är högst ansvarig är han inte per automatik personligt ålagd att valla alla de andra tjejernas utrustning.

Det finns flera vallare i vallateamet som arbetar med åkarnas skidor, samtliga förutsätts alltså inte ha reagerat på att Niemi beordrar konstiga val som gynnar Ida (alternativt håller tyst om det = konspiration).

Inom vallateamet finns också en tystnadskultur där ingen annan vet någonting om skidorna. Detta kan motbevisas genom otaliga intervjuer där åkarna säger att de är delaktiga i processen, t.ex. senast nu i TdS då Stina sa att det var hon som tog det slutgiltiga valet att åka med klister istället för ruggat. Åkarna berättar dessutom ofta om hur de provåker olika vallor strax innan loppen.

Edit:

Hur kan du påstå att detta du beskriver INTE är en konspiration?!

Nu lämnar jag detta off-topic ämne i denna tråd.

I Beitostölen så var Anders Niemi vallachef. Jätteviktig stafett här. Urban Nilsson var inte vallachef.

Settlin och Ida var extremt jämna. Nu skulle Settlin få sin chans..trodde hon. Grip satte..av någon anledning på första sträckan..Ida på sista sträckan. Grip gjorde såhär för att kunna få underlag att få bort en spelare i underlaget till VM. Detta gjordes genom att ge Settlin usla skidor att åka på. Ida fick bra skidor att åka på i fristilen.

Alla vet resultatet. Hur går tankarna nu inför en VM-stafett??

Det finns en ” inre krets” inom landslaget. Det är ett fulspel som pågår. Där de äldre favoriseras i slutänden.

Hur många konkurrenter till Ida har vallat till framgångar?? Hur många medaljer har han vallat ihop??
Hur många bortvallningar harcIda haft genom åren i skarpt läge??
Citera
2019-01-18, 14:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Återigen, senast Ida fick åka en mästerskapsstafett för Sverige var för 5 år sedan (OS 2014), i de tre senaste stafetterna (VM 2015, VM 2017 & OS 2018) har hon fått stå tillbaka för åkare som Bleckur, Rydqvist, Haag & Ebba (som junior)..

Fast hon har fått alla 8 individuella sprintrar i rad, teamsprinten 2011-2017, stafett 2010-2015.

2015 fick hon således åka teamsprinten
2017 fick hon åka teamsprinten
2018 fick hon åka individuell sprint.

Tillsammans med några distanslopp så har Ida fått kompensation för detta. Ffa så innebar det medalj 2015 i teamsprinten.
Citera
2019-01-18, 14:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Nu säger ju Hanna själv att hon varit förkyld... att hon gick lite över gränsen och varit trött och seg några veckor sedan fick en förkylning på de och har precis redigt ut den stormen och nu väldigt taggad att göra bra grejer under jul och nyår och VM resan har börjat nu...

Hon har inte varit förkyld mellan 19-25 december. Kolla Instagram så ser du vad hon sysslade med.
Citera
2019-01-18, 14:56
Medlem
Skodegs avatar
Citat:
I Beitostölen så var Anders Niemi vallachef. Jätteviktig stafett här. Urban Nilsson var inte vallachef.

Settlin och Ida var extremt jämna. Nu skulle Settlin få sin chans..trodde hon. Grip satte..av någon anledning på första sträckan..Ida på sista sträckan. Grip gjorde såhär för att kunna få underlag att få bort en spelare i underlaget till VM. Detta gjordes genom att ge Settlin usla skidor att åka på. Ida fick bra skidor att åka på i fristilen.

Alla vet resultatet. Hur går tankarna nu inför en VM-stafett??

Det finns en ” inre krets” inom landslaget. Det är ett fulspel som pågår. Där de äldre favoriseras i slutänden.

Hur många konkurrenter till Ida har vallat till framgångar?? Hur många medaljer har han vallat ihop??
Hur många bortvallningar harcIda haft genom åren i skarpt läge??

Du får jättegärna ha dina teorier, sanna eller falska. Jag är inte så intresserad av den debatten, men det du beskriver:

Citat:

Är själva definitionen för en konspiration. Om det är sant eller inte, om du kan bevisa det eller inte, har ingenting att göra med om det är en konspiration du beskriver eller inte.

Ta det således i den tråd som behandlar ämnet, är allt jag ber dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in