2019-01-18, 11:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Kollegor, vänner och släkt har polisen intervjuat. Kollegan i Örebro visste att en hel familj hittats död och jag finner det synnerligen olämpligt att någon så skyndsamt hyllade någon alls offentligt.
Du har fel. För du backar inte tillbaka i tiden när hon skrev texten och vilken information som då fanns tillgänglig under de omständigheter som rådde gällande inledande Fu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nu får du faktiskt ge dig.
1. Du lämnar en studie som inte ens handlar om tillfrisknande inom tre år.
2. Den är på minimalt underlag. Den är alltså inte normgivande.

Du har påstått från början att A enligt statistiken borde kunna bli frisk eller helt återställd inom tre år.

Jag vet inte varför jag ens orkar lägga mig i, men hur som helst...

Studien omfattade 13-åringar som insjuknade "between January 1984 and December 1987". Den presenterades 2000. 2000-1987= 3 år. Katjing!

Jag tolkar Solglittrets resonemang som att det fanns väldigt goda möjligheter för A att tillfriskna eller avsevärt förbättras på sikt, 3 år eller mer, och att det är mycket tveksamt att ange sjukdomen som motiv till att mörda barnen pga av att aldrig kunna leva ett liv med mening.

Det är givetvis aldrig godtagbart att mörda oavsett motiv. Just saying.
Senast redigerad av kusinvitamin65 2019-01-18 kl. 11:19.
Citera
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Det är intressant. Har missat det. Hur då sågs mindre? Mot slutet eller? Inlägg i tråden eller artikel? Länka gärna. Unga verkar klara ME och bli bättre och bättre men du menar att hon blev sjukare eller åtminstone isolerade sig mer. Drabbats av något annat?
Kolla med missan. Hon vet nog.
Citera
2019-01-18, 11:18
Medlem
Citat:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Tyvärr fungerar inte länken för mig. Kan någon prova om ni lyckas bättre.
Citera
2019-01-18, 11:22
Medlem
Citat:
Vad du än anser är det inte relevant fakta för påståendet gällande ME barn:

Thirteen-Year Follow-Up of Children and Adolescents With Chronic Fatigue Syndrome.

Enligt Vårdguiden:

ME/CFS - kroniskt trötthetssyndrom

Enligt Hjärnfonden:

ME/CFS är en neurologisk sjukdom som tidigare kallades kroniskt trötthetssyndrom och kännetecknas av långvarig utmattning med svåra funktionsnedsättningar.
Citera
2019-01-18, 11:24
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Jag vet inte varför jag ens orkar lägga mig i, men hur som helst...

Studien omfattade 13-åringar som insjuknade "between January 1984 and December 1987". Den presenterades 2000. 2000-1987= 3 år. Katjing!

Jag tolkar Solglittrets resonemang som att det fanns väldigt goda möjligheter för A att tillfriskna eller avsevärt förbättras på sikt, 3 år eller mer, och att det är mycket tveksamt att ange sjukdomen som motiv till att mörda barnen pga av att aldrig kunna leva ett liv med mening.

Det är givetvis aldrig godtagbart att mörda oavsett motiv. Just saying.

Du tolkar min avsikt med resonemanget helt korrekt

Med dessa studieverifierade statistiska goda prognoser för framtida gott liv hos barn med ME är föräldrarnas avskedsformulering om ”inget framtida liv i egentlig mening” helt orimlig.
Citera
2019-01-18, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag uppfattade det så att polisen menade sjukdomar som t.ex schizofreni, bipolär sjukdom. Att de ej var sjuka i den bemärkelsen. När deras känslor/tankar började ta vid om denna utgång så var nog båda deprimerade.

Absolut, så har jag också uppfattat informationen. Att ingen av dem var diagnostiserade med någon psykisk sjukdom förefaller vara helt klart.

Men polisen sa "tecken" på psykisk sjukdom. Då försvinner, som jag ser det, också andra, mer lekmannamässiga, iakttagelser av psykiskt illamående som det sannolikt borde ha funnits massor av i de vittnesförhör som polisen hållit. I vart fall om man ska döma av den information som vi har i tråden från t.ex. arbetskamrater och pianoläraren. "Tecken" som polisen i så fall valt att bortse från, tolkat som betydelselösa eller möjligtvis efter samråd med anhöriga låtit bli att offentliggöra på pressträffen.
Citera
2019-01-18, 11:27
Medlem
Citat:
Du har fel. För du backar inte tillbaka i tiden när hon skrev texten och vilken information som då fanns tillgänglig under de omständigheter som rådde gällande inledande Fu.

Man behöver inte backa alls. Naturligtvis ringde hon O:s chef eller kollega i Lund och frågar vad som hänt. Hon verkar ju inte direkt tappad bakom vagnen. Ingen normal människa skriver någonting efter att en familj hittats död om man inte tycker extremt synd om någon av dem. Så vilken version hade hon fått av O? Än en gång tror jag, fantasilösa människa, att han berättat om sin självmordsbenägna fru som ville ta livet av ungarna och att han skulle dö i så fall.
Citera
2019-01-18, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
På pressträffen deklarerades att polisen inte hade hittat tecken på att föräldrarna led av psykisk sjukdom. Alltså hade polisen inte funnit tecken på att någon av föräldrarna led av depression. Alltså inte ens tecken på psykisk sjukdom så definitivt inte manifesterad sådan sjukdom.

Det finns ett antal skribenter i tråden som envist rackar ner på oss som skulle vilja ha mer underlag för att förstå hur polisen kommit fram till sina tolkningar. Och några av dessa väljer samtidigt att bortse från just ovanstående upplysning. Det vore på sin plats att redovisa varför just den lilla biten information från polisen inte skulle kunna vara korrekt innan man börjar tala om depressioner och om hur mörkret sänkt sig över en eller båda föräldrarna. Polisen tycks ju inte ha funnit några tecken på något sådant sjunkande mörker.

Och om man misstror polisens tolkning i just detta avseende - varför skulle man inte kunna ha funderingar över tolkningarna också i andra?

Om nu föräldrarna inte hade några psykiska besvär så är deras mördande av sina egna barn ännu värre och ännu svårare att begripa. För mig är det då ren ondska. Så jag antar att det därför fanns psykisk sjukdom hos en eller båda föräldrarna. Kanske depression? Men ändå är deras handlingar ytterst svåra att förstå.
Senast redigerad av zilvereko 2019-01-18 kl. 11:38.
Citera
2019-01-18, 11:37
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Absolut, så har jag också uppfattat informationen. Att ingen av dem var diagnostiserade med någon psykisk sjukdom förefaller vara helt klart.

Men polisen sa "tecken" på psykisk sjukdom. Då försvinner, som jag ser det, också andra, mer lekmannamässiga, iakttagelser av psykiskt illamående som det sannolikt borde ha funnits massor av i de vittnesförhör som polisen hållit. I vart fall om man ska döma av den information som vi har i tråden från t.ex. arbetskamrater och pianoläraren. "Tecken" som polisen i så fall valt att bortse från, tolkat som betydelselösa eller möjligtvis efter samråd med anhöriga låtit bli att offentliggöra på pressträffen.

Inklusive förstås den psykiska sjukdomen depression, som för övrigt även kan räknas till allvarliga psykiska sjukdomar om den är svår och till allvarliga psykiska störningar som juridiskt begrepp:

Det juridiska begreppet allvarlig psykisk störning inkluderar psykotiska tillstånd, svåra depressioner med allvarligt självmordsbeteende samt vissa personlighetsstörningar och neuropsykiatriska funktionsstörningar med svår tvångsmässighet och impulsgenombrott av psykotisk karaktär. Svår demens, svår utvecklingsstörning och grav hjärnskada kan också utgöra allvarlig psykisk störning.

(Från Läkartidningen, jag kan tyvärr inte länka)

Sedan som du mycket riktigt påpekar verkar ingen i omgivningen ha sett några svårt oroande tecken på psykisk ohälsa innan morden.
Citera
2019-01-18, 11:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Enligt Vårdguiden:

ME/CFS - kroniskt trötthetssyndrom
Och?

Då tar jag det igen.
Citat:
Majoriteten blir helt återställda eller så bra att de kan leva ett fungerande i stort sett normalt liv framöver.

För det första är det inte majoriteten som blir helt återställda då de är 13 stycken vs 15 som kände sig bra men hade kvarstående symtom, fyra kroniska och 3 sämre.

Ska man ta in detta eller så indikerar det inte ett ett dugg om "i stort sett normalt liv".
15 participants (42.9%) considered themselves well but not resolved.
Citera
2019-01-18, 11:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Inklusive förstås den psykiska sjukdomen depression, som för övrigt även kan räknas till allvarliga psykiska sjukdomar om den är svår och till allvarliga psykiska störningar som juridiskt begrepp:

Det juridiska begreppet allvarlig psykisk störning inkluderar psykotiska tillstånd, svåra depressioner med allvarligt självmordsbeteende samt vissa personlighetsstörningar och neuropsykiatriska funktionsstörningar med svår tvångsmässighet och impulsgenombrott av psykotisk karaktär. Svår demens, svår utvecklingsstörning och grav hjärnskada kan också utgöra allvarlig psykisk störning.

(Från Läkartidningen, jag kan tyvärr inte länka)

Sedan som du mycket riktigt påpekar verkar ingen i omgivningen ha sett några svårt oroande tecken på psykisk ohälsa innan morden.
Ja, precis vad som diskuterades igår.

- det står inte i journalerna som granskats.
- det finns psykisk ohälsa i form av nedstämdhet och gränsen är diffus;
- det finns depression i olika grader (lätt, medelsvår, svår)
.. och när det kommer till ASP med självmordsbenägen så rör det sig om djup.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in