2019-01-11, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Vad grundar du det på då?

Inte minst på att de beblandat sig med lokalbefolkningar.

Citat:
Han tror de är alla judar, och att de alltid varit så

Om du menar att jag tror att alla judars förfäder också var judar, så nej, det tror jag givetvis inte. Konverteringar/ingiften/osv har alltid skett. Vad saken handlar om är dock att ashkenazerjudarna skulle vara khazarer, vilket är rent trams.
Citera
2019-01-11, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Det anses ju vara det här, spänningen mellan Kristustroende judar och icke-troende judar, samt Kristustroende judar och Kristustroende icke-judar, som Johannes på Patmos syftar på när han pratar om falska judar i Uppenbarelseboken. Paulus stod ju för ståndpunkten att man inte behövde vara jude för att nå frälsning, vilket andra hävdade. Khazarer har förstås inte ett skvatt men saken att göra.

Varför tramsar du omkring med "det anses" och "spänningar" när Bibeln klart och tydligt visar att Gud upphävde sitt förbund med staten Israel med vilket menas att det idag inte finns någon stat/nationalstat/rike eller annan politisk entitet som kan hävda rätt till något territorium givet dem av bibelns Gud, vare sig de är avlägsna släktingar till Israels (Jakob) son Juda eller någon av Israels andra barn.

En stats suveränitet idag grundar sig på vapenmakt alternativt på angränsande makter respekt för territoriala gränser och förkastande av bibelns Guds suveränitet. Att det sedan finns grupperingar som hävdar rätt av sina gudar eller gud är en annan fråga.

Självfallet har alla de khazarer som bekänner sig till judaismen och kallar sig judar med det här att göra. Sluta tramsa.
Senast redigerad av Utredaren 2019-01-11 kl. 22:23.
Citera
2019-01-11, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Varför tramsar du omkring med "det anses" och "spänningar" när Bibeln klart och tydligt visar att Gud upphävde sitt förbund med staten Israel med vilket menas att det idag inte finns någon stat/nationalstat/rike eller annan politisk entitet som kan hävda rätt till något territorium givet dem av bibelns Gud.

En stats suveränitet idag grundar sig på vapenmakt alternativt på angränsande makter respekt för territoriala gränser och förkastande av bibelns Guds suveränitet. Att det sedan finns grupperingar som hävdar rätt av sina gudar eller gud är en annan fråga.

Jag "tramsar" omkring vad som menas med "falska judar" i Uppenbarelseboken eftersom Arbetarbroder tog upp det. Att du babblar om bibliska förbund och vad kristna judar tycker om icke-kristna judar är väl å andra sidan trams om något. Det har i vilket fall inget med diskussionen om khazarerna att göra.
Citera
2019-01-11, 22:48
Medlem
Citat:
Jag "tramsar" omkring vad som menas med "falska judar" i Uppenbarelseboken eftersom Arbetarbroder tog upp det. Att du babblar om bibliska förbund och vad kristna judar tycker om icke-kristna judar är väl å andra sidan trams om något. Det har i vilket fall inget med diskussionen om khazarerna att göra.
Nej du tramsade omkring mitt inlägg, sluta slingra dig, som förklarade Arbetarbroders bibelcitat med ett annat bibelcitat. Både Johannes och Paulus, båda geneaologiskt judar och utövare av bibelns (gamla testamentets) religion har samma uppfattning så det är ingen mening för dig att försöka hitta på skilda synpunkter där. Båda avvisar alla former av judaism/judendom som falsk, inklusive khazarernas form, just på grund av att Guds förbund (konstitutionen) med Israel är upphävt. Sen får Netanyahu skriva in i den moderna staten Israels konstitution att Israel är en judisk stat hur mycket han vill. Det ger ingen legitimitet utan fast mer en rasistisk konnotation, vilket är tragiskt.
Senast redigerad av Utredaren 2019-01-11 kl. 22:53.
Citera
2019-01-11, 23:10
Medlem
Citat:
Nej du tramsade omkring mitt inlägg, sluta slingra dig, som förklarade Arbetarbroders bibelcitat med ett annat bibelcitat. Både Johannes och Paulus, båda geneaologiskt judar och utövare av bibelns (gamla testamentets) religion har samma uppfattning så det är ingen mening för dig att försöka hitta på skilda synpunkter där. Båda avvisar alla former av judaism/judendom som falsk, inklusive khazarernas form, just på grund av att Guds förbund (konstitutionen) med Israel är upphävt. Sen får Netanyahu skriva in i den moderna staten Israels konstitution att Israel är en judisk stat hur mycket han vill. Det ger ingen legitimitet utan fast mer en rasistisk konnotation, vilket är tragiskt.

Har jag förklarat med bibelcitat? Jag gav den allmänt vedertagna åsikten om vad som menas med "falska judar", dvs judar som inte accepterade Jesus som Messias. Det finns förstås också andra tolkningar som menar att Uppenbarelsebokens författare verkligen inte sällade sig till Paulus' öppenhet utan åsyftade icke-judiska kristna.

I övrigt vet varken vi eller Paulus och Johannes något om khazarernas förmenta judendom.
Citera
2019-01-11, 23:32
Medlem
Citat:
Har jag förklarat med bibelcitat? Jag gav den allmänt vedertagna åsikten om vad som menas med "falska judar", dvs judar som inte accepterade Jesus som Messias. Det finns förstås också andra tolkningar som menar att Uppenbarelsebokens författare verkligen inte sällade sig till Paulus' öppenhet utan åsyftade icke-judiska kristna.

I övrigt vet varken vi eller Paulus och Johannes något om khazarernas förmenta judendom.

Nu håller du på och tramsar igen. Varför håller du på så där? Om du läser mitt inlägg både en och två gånger så hoppas jag du förstår att mitt inlägg innehåller ett bibelcitat som förklarar det bibelcitat som Arbetarbroder citerat och klart och tydligt visar att all judaism/judendom är att betrakta som falsk gudsdyrkan.

Vi vet med säkerhet vad Paulus tyckte om judendomen vilket du kan läsa om i Apostlagärningarna kapitel 14. Paulus såsom jude hade rätt att tala i synagogan och när han talade om sanningen för synagogans församling stenade de honom.

När det gäller khazarernas styrandes judendom på medeltiden så handlade de med Europas judiska affärsmän vad det gällde vapen och slavar så någon särskilt ren gudsdyrkan kan det inte ha varit. Då hade både Paulus och Johannes varit döda i flera hundra år, så jag råder dig att kasta ett getöga i en historiebok så kan dina kommentarer bli en smula mer relevanta.
Citera
2019-01-11, 23:47
Medlem
Citat:
De flesta av de judar som ockuperar Palestina idag, 92% av de som idag kallar sig själva "Judar" - som tex. fick Donald Trump vald är Khazars, konverterade "judar"

Dessa "judar" har ingenting med the Holy Land att göra, inte ens med deras sjuka "vi var här för 2000 år sedan" utan tillhör ett folk från östra Europa/Ryssland - Khazars - ett folk så barbariskt och vidrigt så när deras Kung (ledare av något slag) ville få en religion för att få någon form av sans så valde man mellan Judendom.

De var aldrig några direkt anhängare av religionen, eller troende på G-d, inte den vi ser i Bibeln åtminstone. (Tvärtom är de Luciferianer)
Deras historia har hållts dold, Veterans Today gör ett bra jobb i ett försöka förklara här:

"The Hidden History of the Incredibly Evil Khazarian Mafia (Updated)"
https://www.veteranstoday.com/2015/0...azarian-mafia/

..och det är inte ens en Konspirations-idé: DNA tester har visat det i ockuperade Palestina och deras egen tidningar skriver om det:
"Leaked report: Israel acknowledges Jews in fact Khazars; Secret plan for reverse migration to Ukraine"
http://blogs.timesofisrael.com/leake...on-to-ukraine/

Vilket förklarar varför kuppen i Kiev ägde rum:
Ukrainian General: "Ukraine is under Zionist occupation." / Генерал: "Украину оккупировали Сионисты"

Alexander Dugin, en Khazar som anser att dagens ukrainare är smuts: https://www.bitchute.com/video/yEOkUDxQINJZ

De har tom. byggt en stad för deras nya världsordning i Khazakstan, Astana:
https://youtu.be/0Jr9JZsFcW8 (sjuk stad)

Alltså Fake Jews, som Jesus varnade för i Bibeln. De har tagit de värsta "Choosen/Supremacist" från Talmud och använder sig av det.
Bästa grunden är nog: Se: The Khazars also known as ”Jews”

Khazar-teorin är ganska stor, men det finns ingen tråd på Flashback, och jag har känslan av att det är en okänd teori i Sverige överhuvudtaget (trots att vi en gång tiden ska ha besegrat dem) så jag skapar en om dem och kollar om det finns nått intresse.
Själv är jag nyfiken på allt som kan tänkas finnas om detta folk som åstakommit så enormt mycket misär på den här planeten och inte ser ut dra ner på tempot direkt, tvärtom.

Och deras konvertering till judendom, med allt som Talmud för med sig, var kontraproduktiv.
Och de ser sig själva som utvalda, härska folk och utvald ras och allt det där.

Khazars/Fake Jews - har ni hört om teorin?
-Har ni nån info? -Åsikter?

Av att döma av den länk du skickat (The Hidden History...) så har du ingen aning om vad den Babyloniska "religionen" egentligen innebar. Den var, likt Bibeln, fylld med fabler som skulle tolkas annorlunda än vad det ger sken av. Dessvärre kommer du från en ståndpunkt där du har en förutfattad mening om hur verkligheten skall vara och därmed svårt att se saker objektivt.

Vidare så hittar jag många, många fel i samma länk gällande vad som skrivits. Redan vid början av min research i området 'mystik' och konspirationsteorin 'NWO' så såg jag saker som inte var logiskt, sett till hur världen såg ut i relation till hur teorin tenderar att beskrivas. Du kunde i varje fall försökt att göra lite research istället för att länka första bästa hemsida.

Predikade inte Jesus även i allegori/fabel? I sånt fall, vem bestämmer vad som är allegori och inte när det kommer till Bibeln?

Låt oss ponera att teorin är korrekt. Här har vi en grupp människor som dyrkar Satan. Det är hemliga och allt sker bakom dörrar. Förutom en sak; Alla dess symboler. Inte nog med det, det har tryckt symboler på det medlet som finns över hela USA (och kan synas av hela världen), nämligen pengarna. Snacka om att vilja vara hemliga. Det finns sedan överallt och det tar inte mycket till att folk skall undra varför dessa symboler finns att hämta varstans; det är väl bara att kolla på själva Illuminati/NWO konspirationsteorin. Det vore nästan som att de vill ropa ut "Vi dyrkar Satan, kolla här!!". Vore detta inte lite som att man skulle köpa en pistol och skjuta sig själv i foten för att kolla om pistolen funkar? Eller ännu värre, skjuta sig med ett mer dödligt utgång.

Jag orkar inte gå genom alla saker som gör denna idé ologisk, men med lite research så kan man se att idé om att världen styrs av personer som dyrkar Satan (i Kristen idé) är något för TV. Diverse ord hade mycket mer djup betydelse än först anat. Mystiker var/är filosofer, och filosofer tenderar att bryta normer. Ni kanske kan se vad Kristendomen tyckte om filosofer under Romarriket när väl Kristendomen blev institutionaliserad.

Med det sagt så kan det finnas "falska judar" med hemska idéer. Dock är dessa inte en del av hemliga sällskap, 'NWO-teorin' eller på något sätt i en maktposition för att ta över världen. Dessa skulle i sånt fall vara en grupp som har tolkat forntida idéer felaktigt.

Jag har en ganska bra aning om vad "falska judar" i Bibeln skulle hävda till, men lite hemligheter måste man väl ha .
Citera
2019-01-12, 00:16
Medlem
Citat:
Nu håller du på och tramsar igen. Varför håller du på så där? Om du läser mitt inlägg både en och två gånger så hoppas jag du förstår att mitt inlägg innehåller ett bibelcitat som förklarar det bibelcitat som Arbetarbroder citerat och klart och tydligt visar att all judaism/judendom är att betrakta som falsk gudsdyrkan.

Om detta säger jag bara att Uppenbarelsebokens författares syn på judendom inte nödvändigtvis är densamma som Paulus'.

Citat:
När det gäller khazarernas styrandes judendom på medeltiden så handlade de med Europas judiska affärsmän vad det gällde vapen och slavar så någon särskilt ren gudsdyrkan kan det inte ha varit. Då hade både Paulus och Johannes varit döda i flera hundra år, så jag råder dig att kasta ett getöga i en historiebok så kan dina kommentarer bli en smula mer relevanta.

Du får gärna säga vilken historiebok jag ska titta i så gör jag det.
Citera
2019-01-12, 19:55
Medlem
Citat:
Om detta säger jag bara att Uppenbarelsebokens författares syn på judendom inte nödvändigtvis är densamma som Paulus'.

Du får gärna säga vilken historiebok jag ska titta i så gör jag det.

Visst skall du få tips på historiebok. Upplagan jag har är i klartext från Libris

"A historical atlas of the Jewish people : from the time of the patriarchs to the present / general editor: Eli Barnavi; English edition editor: Miriam Eliav-Feldon; cartography: Michel Opatowski.. - 1992 - English ed.. - ISBN: 0091775930"

Några citat är:
The beginnings of European Jewry 500 – 1096 AD (p. 78)
Citat:
After an interruption of over 150 year, we encounter another group of Jewish merchants, (...). They were attracted to Europe not only by the profit to be made in distant lands but also by the policy of protection offered by Carolingian kings who wished to encourage and control the suppliers of expensive textiles, spices, and other luxury articles consumed by the rich nobility.

In the ninth century (801-900 AD min komm.) century some of these merchants were involved in long distance trade encompassing the whole of Eurasia. From the Frankish kingdom they exported swords, slaves, and furs to the Muslim world; then, following the Silk Road to India and China returning via Khazaria and the Slavic lands, they brought back spices and perfumes to Europe. (...)

From several sources we learn of the existence of a community of prosperous Jewish merchants, protected by imperial agents, (...)

It was only after the Carolingian period (714-1124 AD min komm.) , however, that the Jewry destined to be known as “Ashkenazi” was formed (...) From about 4 000 persons around the turn of the millennium, the number of Jews in German lands had reached almost 20,000 by the time of the First Crusade (1095-1099 AD min komm.)(end of the eleventh century).

These new communities also dealt in long-distance trade. The first-generation immigrants recognized hereditary monopoly rights in relations with clients – a custom borrowed from Arabic-speaking communities such as that of Kairouan, and still practiced among Ashkenazi Jews as late as the seventeenth century.

In the Abbasid Empire (8th-1010th centuries) (page 82-83)
Citat:
The emergence of this Judeo-Arabic culture was linked to another aspect of Jewish life in the Abbasid caliphate, international trade. (...). Known as the Rhadanites (...), these Jewish merchants maintained the link between trade stations on the Saharan frontier and (...) the Caliphate. They traversed the commercial routes in the Caspian region, frequented the Khazar kingdom, (...) They had certain advantages over all other traders: a unified legal code; supportive Jewish communities and the diaspora along the trade routes; and mastery of two international languages, Arabic and Hebrew. (...)

For the Jews, as for the Muslim, all roads led to Baghdad. The merchants need for investment channels led to the emergence of a class of rich Jewish bankers who soon formed an affiliation with the courts of high Arab officials and potentates. By financing their military campaign and luxurious lifestyle, these bankers became indispensable to the Muslim rulers, and in return were allowed to farm taxes. Their position in the princes court s enabled them to protect their communities interest and they thus earned the awe and respect of their co-religionists who dubbed these influential men ”the corner of the congregation”.

The Formation of East European Jewry (13th – 17th Centuries) (page 118-119)
Citat:
Jews had been present in Eastern Europe since the early centuries of the Christian Era. (...). Then, in the eighth century, the ruling class of the Khazar kingdom in the steppes of southern Russia converted to Judaism. Some legends trace the origins of Polish Jewry to this Turkic people, but there is no historical evidence to corroborate such theories. There is ample evidence, on the other hand, that Jewish communities, both Rabbanite and Karaite, existed in many Slavic towns including Kiev, Russia’s ancient capital. (...). It seems most probable that Jews from Russian towns moved to Poland, and others became subjects of the Grand Duchy of Lithuania as it expanded to include regions where they were settled. As late as the seventeenth century we hear of Jews in Lithuanian towns who speak “Russian” and do knot know any German, the “language of Ashkenaz”. This Russian nucleus was later joined by Jews from Italian colonies on the Black Sea.

Ja, nu när jag givit dig det du begärt så undrar jag stillsamt om du utförligt kan ange var i Bibeln du finner att Paulus och Johannes syn på judendom skiljer sig. Jag är inte intresserad av vad dina kamrater tycker eller de oidentifierbara uttolkare som du älskar att referera till som auktoriteter utan varför du just du betraktar uttalanden i Bibeln av Johannes och Paulus som motsägelsefulla.

Jag väntar med intresse och spänning på din uttolkning.
Citera
2019-01-12, 22:45
Medlem
Citat:
Visst skall du få tips på historiebok. Upplagan jag har är i klartext från Libris

"A historical atlas of the Jewish people : from the time of the patriarchs to the present / general editor: Eli Barnavi; English edition editor: Miriam Eliav-Feldon; cartography: Michel Opatowski.. - 1992 - English ed.. - ISBN: 0091775930"

Jaha, ja det låter ju som en intressant bok, även om den inte sade så mycket nytt. Blir mest intresserad av vilka källor de har till antalet judar kring millennieskiftet. I övrigt fattar jag inte riktigt vad du vill att jag ska få ut av texten. Boken upprepar den gängse uppfattningen att khazarernas ledarskikt konverterade. Om så verkligen skedde kan som sagt diskuteras. Vidare poängterar man mycket riktigt att det inte finns några bevis för att de utgjort grunden till ashkenazerna, vilket är vad tråden handlar om.

För en annan syn på khazarernas judiskhet kan jag i gengäld rekommendera Shaul Stempfers artikel Did the Khazars Convert to Judaism? Jewish Social Studies, vol. 19(3), 2013, sid. 1-72.
Abstract
The view that some or all of the Khazars, a central Asian people, converted to Judaism at some point during the ninth or tenth century is widely accepted. A careful examination of the sources, however, shows that some of them are pseudepigraphic, and the rest are of questionable reliability. Many of the most reliable contemporary texts that mention Khazars say nothing about their conversion, nor is there any archaeological evidence for it. This leads to the conclusion that such a conversion never took place.
Citat:
Ja, nu när jag givit dig det du begärt så undrar jag stillsamt om du utförligt kan ange var i Bibeln du finner att Paulus och Johannes syn på judendom skiljer sig. Jag är inte intresserad av vad dina kamrater tycker eller de oidentifierbara uttolkare som du älskar att referera till som auktoriteter utan varför du just du betraktar uttalanden i Bibeln av Johannes och Paulus som motsägelsefulla.

Jag väntar med intresse och spänning på din uttolkning.

Den Johannes som skrev Uppenbarelseboken definierar så vitt jag kan se inte vem som är jude och det finns som sagt olika tolkningar av vilka han menade när han skrev "falska judar". Vidare fattar jag ärligt talat fortfarande inte vad de tidiga kristnas syn på judiskhet har med diskussionsämnet att göra. Det enda jag vände mig mot var Arbetarbroders märkliga gliring om att khazarerna kunde vara Uppenbarelsebokens "falska judar".
Citera
2019-01-17, 22:31
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Inte minst på att de beblandat sig med lokalbefolkningar.
De beblandar sig inte med lokalbefolkning!

Färskt exempel från Guatemala som kan bli land Nr. 110 som kickar ut dem, och vad beror denna ”anti-semitism” på? BBC inslaget är väldig talande https://www.bitchute.com/video/2UjlYxHwTc8/
Och jag skulle kunna visa på sånt i all oändlighet, oavsett om de är Khazars eller ej, de beblandar sig inte med goyims, och skulle det ske är de uträknande ut triben.

Citat:
Om du menar att jag tror att alla judars förfäder också var judar, så nej, det tror jag givetvis inte. Konverteringar/ingiften/osv har alltid skett. Vad saken handlar om är dock att ashkenazerjudarna skulle vara khazarer, vilket är rent trams.
Varför är det så osannolikt?
De hade konverterande religion ett tag, allt talar för Khazars konverterade till judendomen.

Alltså, jag vet inte helt om jag tror på Khazars teorien själv, men att räkna bort den som ”rent trams” tycker jag inte man kan göra.
Citera
2019-01-18, 09:58
Medlem
Citat:
De beblandar sig inte med lokalbefolkning!

Jo, de gör de. De gör det nu och de har gjort det historiskt. Det faktum att många länder under medeltiden förbjöd äktenskap mellan kristna och judar visar att så faktiskt skedde.

Citat:
Varför är det så osannolikt?
De hade konverterande religion ett tag, allt talar för Khazars konverterade till judendomen.

Alltså, jag vet inte helt om jag tror på Khazars teorien själv, men att räkna bort den som ”rent trams” tycker jag inte man kan göra.

Vi vet att judar från Frankrike och Italien flyttade till Tyskland under medeltiden, och därifrån österut. De historiska källorna är tydliga med det, ashkenazerjudarnas språk och namn visar det. Det finns inga källor som kopplar ashkenazerna med khazarerna. Det finns inte ens några klara bevis för hur utbredd judendomen var hos khazarerna. Att därför som du stämpla alla ashkenazer som khazarer, vilket du gång på gång gjort i tråden trots din påstådda osäkerhet, är trams.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in