2019-01-17, 22:24
Bannlyst
Teknik krånglar ju ofta i situationer där krånglet INTE innebär livsfara, tex hemdatorer, bilar.
Men jag tycker att det verkar som att teknik väldigt sällan krånglar, i situationer där krånglet INNEBÄR livsfara, tex vid flygplansfärder och vid hjärtoperationer.
Det kan man tolka som att något "magiskt" sker, i situationer där krånglet INNEBÄR livsfara. Alltså att "magi" sker i syfte att rädda människors liv och hälsa.

Men sen tänker jag att det också kan vara så, att all eller nästan all vår teknik, är mer eller mindre beroende av "magi" för att kunna fungera.
Tvättmaskiner tex, jag tänker att de tvättar lite för rent ibland, trots att klädmängden är sådan, att varken vatten eller tvättmedel borde kunna komma åt ordentligt. Men det är bara en tanke, och jag har fler exempel som jag kan återkomma med.

Vad tänker ni?

Har ni några egna exempel på situationer där tekniken verkar fungera pga "magi"?

Och kan det bevisas på något sätt, att det faktiskt måste ske "magi" med vår teknik i vissa situationer, för att den ska fungera?

Det här är enligt mig helt klart en teknisk diskussion, eftersom det handlar om hur tekniken fungerar.
Men den mänskliga faktorn, hintar också om ett beroende av "magi".
Senast redigerad av a987 2019-01-17 kl. 23:22.
Citera
2019-01-17, 22:28
Moderator
Arne.Ankas avatar
Finns olika kvalitéer av bilar och datorer, en hemdator kan byggas enkelt för går den sönder så gör det itne så mycket, datorer för hjärtstartare, satelliter etcetera byggs mycket robustare för att klara wear and tear men det kostar.

Magi är snarare nåt som mindre kunniga använder för att förklara sånt dom inte kan eller vet.
Citera
2019-01-17, 22:29
Medlem
kodsnickrarns avatar
Du tror inte det kan vara så att teknik som används i situationer som kan innebära livsfara är så väldigt mycket mer noggrant utvecklad, testad & försedd med redundans än billig hemelektronik/teknik?

Edit: bah - pucktvåa på den ;-)
Citera
2019-01-17, 22:30
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Det här är enligt mig helt klart en teknisk diskussion, eftersom det handlar om hur tekniken fungerar.
Tror det mer handlar om hur människor fungerar. En person som ska sköta en tvättmaskin har antagligen ingen utbildning på tvättmaskinen, vilket en person som ska sköta en defibrillator (på ett sjukhus) har.

Dessutom ställs betydligt högre krav på elektronik, programmering och kringutrustning för en JAS Gripen än för en hårtork.

Och ops, magin fungerade visst inte alltid ens på en Gripen.

Edit: Pucktrea.
Citera
2019-01-17, 22:47
Medlem
spyder123s avatar
Kollar vi på kommersiella flygplan har de minst tre huvuddatorer som gör samma sak parallellt. Anledningen till att de är tre är att om en dator skickar konstiga värden, så kan de två andra datorerna upptäcka detta och stänga ute datorn som förmodas vara trasig. Så även om planet går sönder så övervakar systemen detta och kan korrigera det själva. I system där driftsäkerhet och tillförlitlighet är ett krav är det mer regel än undantag att det finns något som övervakar systemet i sig och att det finns reservsystem som kan ta över.
Senast redigerad av spyder123 2019-01-17 kl. 22:50.
Citera
2019-01-17, 22:52
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Kollar vi på kommersiella flygplan har de minst tre huvuddatorer som gör samma sak parallellt. Anledningen till att de är tre är att om en dator skickar konstiga värden, så kan de två andra datorerna upptäcka detta (då de fortfarande visar samma värden) och stänga ute datorn som förmodas vara trasig. Så även om planet går sönder så övervakar systemen detta och kan korrigera det själva. I system där driftsäkerhet och tillförlitlighet är ett krav är det mer regel än undantag att det finns något som övervakar systemet i sig.
Ariane 5 raketen som först flög 1996 och senast flög 25 juli 2018 har en dator baserad på motorola 68020 processor..en processor som är 35år gammal och användes i bla amiga-datorer.

När funktionen är kritisk så kan man uppnå stabilitet genom att använda gamla simpla okomplicerade grejer, ett koncept du aldrig ser i en hemdator.
Citera
2019-01-17, 23:01
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
...ett koncept du aldrig ser i en hemdator.
Där är snarare tvärt om, att man uppdaterar os och program dåligt, man är gärna uppkopplad mot mer eller mindre okända sidor, klickar hur som helst på länkar, låter datorn stå i ett dammigt rum utan avbrottsfri kraft och så lite överklockning på det.
Citera
2019-01-17, 23:10
Medlem
skunkjobbs avatar
Hur kan ens tanken att det skulle ha med magi föresväva en? Dels så byggs kritiska system robustare och ofta med redundans men likt förbannat så pajar de ibland ändå så att massvis med människor dör.
Citera
2019-01-17, 23:13
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Där är snarare tvärt om, att man uppdaterar os och program dåligt, man är gärna uppkopplad mot mer eller mindre okända sidor, klickar hur som helst på länkar, låter datorn stå i ett dammigt rum utan avbrottsfri kraft och så lite överklockning på det.
glöm inte nätaggregat som ignoreras år efter år efter år, det mest viktiga i en dator är det som får minst uppmärksamhet typ, inte ens datorer för engångsbruk till bla raketer hanteras på samma sätt.

Kvalité överlag är lågt prioriterat för hemmabruk idag eftersom det kostar.
Citera
2019-01-17, 23:15
Medlem
BNCs avatar
På allra djupaste nivå, inne i komponenterna, är det allmänt känt att det är magisk rök som får dem att fungera.

Släpper man ut röken, ja då slutar komponenten att fungera.

Så absolut är det till stor del magi som får tekniken att fungera, men sen kan man bygga på mer eller mindre felsäkra sätt också.
Citera
2019-01-17, 23:24
Medlem
Citat:
Magi är snarare nåt som mindre kunniga använder för att förklara sånt dom inte kan eller vet.

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Hur kan ens tanken att det skulle ha med magi föresväva en?

Begreppet "magi" är lite luddigt och suddigt.

Men om vi tänker oss magi som en energi som kommer från en annan dimension, kanske i form av en ängel? Då blir det lite tydligare.

Änglar som ingriper och påverkar teknik men även andra skeenden finns det vittnesmål om. Människor som vittnat om hur änglar tagit kontrollen över en bil i en kritisk situation exempelvis.

Jag har själv sett mystiska saker ske när man ber sina hushållsänglar om hjälp. En gång satt jag fast i en backe i halkan med bilen, kunde inte ta mig upp. Första försöket nej, andra försöket, nej, efter en bön till mina hushållsänglar så gled bilen upp lätt på tredje försöket..
Citera
2019-01-17, 23:26
Medlem
Citat:

Man kan också kalla något automagiskt.

Citat:
Ordet automagisk är en skämtsam kombination av automatisk och magisk. Uttrycket innebär att ett system, en apparat eller en process fungerar av sig själv utan att man förstår eller behöver förstå den bakomliggande funktionen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Automagisk
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in