2019-01-17, 23:28
Medlem
constants avatar
Liknande har väl redan nämnts, men som exempel gällande elektronik:

Vanliga motstånd finns att köpa i olika kvaliteter. Nu kommer jag inte ihåg exakt, men jag har för mig att de vanligaste kan ha en felmarginal på tjugo procent, medans de bästa kan ligga på maximalt en procents felmarginal.

Självklart spelar sådant roll i livslängd, värmeutveckling, levererad spänning till det man ansluter, maximalt accepterad ström med mera.
Citera
2019-01-17, 23:28
Bannlyst
Jag la till i trådstarten att den mänskliga faktorn, också hintar om ett beroende av "magi". Alla människor som ska tränas och göra allt rätt, och hålla koll på värden etc. Det känns som att allt går lite för bra, för att klara sig utan "magi".
Citera
2019-01-17, 23:31
Medlem
Diamondgrits avatar
Roligt att så många missförstår TS. Svaret är självklart ja. Det finns en massa "magi" i styrsystemet på ett passagerarflygplan som inte finns i din hemdator.
Citera
2019-01-17, 23:33
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Alla människor som ska tränas och göra allt rätt, och hålla koll på värden etc...
Absolut inte. Bra elektronik och bra programmering accepterar att man gör fel.

Ett bra exempel är programmeraren Margaret Hamilton:
Citat:
Under Apollo 11-uppdraget kunde Hamiltons grupp förhindra att den första månlandningen avbröts. Rymdskeppets dator skickade ut felmeddelanden, och blev överbelamrad. Tack var en förutseende kodsnutt återgick datorn till själva huvuduppdraget – att landa farkosten. Och historia kunde skrivas.
https://www.internetmuseum.se/tidslinjen/margaret-hamiltons-kod-satte-manniskan-pa-manen/
Citera
2019-01-17, 23:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Hur kan ens tanken att det skulle ha med magi föresväva en? Dels så byggs kritiska system robustare och ofta med redundans men likt förbannat så pajar de ibland ändå så att massvis med människor dör.

Men borde inte katastrofer ske oftare?
Dragkedjor till jackor tex fastnar ju väldigt ofta, ändå har det (väl?) skett väldigt sällan att ens den första fallskärmen har fastnat, trots många fallskärmshoppningar i världen genom historien.
Det finns säkert bättre jämförelser än dragkedjor till jackor dock.
Senast redigerad av a987 2019-01-17 kl. 23:39.
Citera
2019-01-17, 23:36
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Roligt att så många missförstår TS. Svaret är självklart ja. Det finns en massa "magi" i styrsystemet på ett passagerarflygplan som inte finns i din hemdator.
Självklart finns det vissa som ser det som magi eller "magi", men jag tror att förklaringarna här visar att det inte är konstigare än att en bil med vinterdäck har kortare bromssträcka på snö än en med blankslitna sommardäck.
Citera
2019-01-17, 23:39
Medlem
constants avatar
Citat:
Men borde inte katastrofer ske lite oftare?
Dragkedjor till jackor tex fastnar ju väldigt ofta, ändå sker det (väl?) väldigt sällan att ens den första fallskärmen fastnar, trots många fallskärmshoppningar.
Tror du att man använder dragkedjor av samma kvalitet som i jackor för en hundralapp till fallskärmar? Om man nu använder dragkedjor till fallskärmar.

Varför använder man inte en brödrost för hemmabruk som man kan köpa för 199:- på Jula i ett restaurangkök, varför betalar hantverkare tvåtusen för en skruvdragare när man köpa en på Clas Olsson för en tiondel av priset osv?
Citera
2019-01-17, 23:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit

Jag vill förtydliga att jag med "magi" menar ungefär som nedan:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Magi

"Magi eller trolldom är en verklighetsuppfattning grundad i övertygelsen om att människan kan påverka den fysiska världen genom kontakt med övernaturliga makter. De som ägnar sig åt magi kallas magiker (efter persiskans magus), trollkarlar eller häxor. Magi handlar enligt moderna magiker om att med "tankens kraft" uppnå vissa mål."

Men att den övernaturliga makten då INTE nödvändigtvis tar order av oss människor, utan styr sig själv och Universum.
Senast redigerad av a987 2019-01-17 kl. 23:46.
Citera
2019-01-17, 23:42
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag vill förtydliga att jag med "magi" menar ungefär som nedan:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Magi
Och vad står det där just nu? Just det kan vara lite "magi" att fundera på, hur en länk här kan vara helt död, eller ha en helt annan text redan i morgon, och mycket troligt om tio år.
Senast redigerad av constant 2019-01-17 kl. 23:45.
Citera
2019-01-17, 23:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Och vad står det där just nu? Just det kan vara lite "magi" att fundera på, hur en länk här kan vara helt död, eller ha en helt annan text redan i morgon, och mycket troligt om tio år.

Jag har redigerat inlägget nu. Om en timme ungefär är det "förevigat".
Citera
2019-01-17, 23:47
Medlem
constants avatar
Citat:
Men att den övernaturliga makten då INTE nödvändigtvis tar order av oss människor, utan styr sig själv.
Menar du att det skulle vara magiskt att en brödrost från Jula oftare går sönder än en professionell vid samma användning?

Känns det inte som att du fått mer realistiska förklaringar i tråden än att det skulle vara magiskt?
Citera
2019-01-17, 23:52
Medlem
constants avatar
Citat:
Om en timme ungefär är det "förevigat".
Så om Flashbacks forum ligger på vettiga servrar med redundans, så är det magiskt om ditt inlägg finns kvar om tio år?

Men inte magiskt om det ligger på en tio år gammal dator i Jan Axelssons koja och kraschar om tio minuter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in