2019-01-16, 22:45
Medlem
Ejsidisis avatar
[quote=exsist|66456797]

Däremot att hon med hunden inte kom på att det var Helena hon hörde förrän senare och var helt övertygad att det var Helena, tycker jag är märkligt värre/QUOTE

Pratar hon sanning finns det säkert goda skäl att hon väntade. Det här är en liten stad. Rädslan kan vara stor.
Citera
2019-01-16, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Nu återkommer jag, och jag gör det med en rättelse.

Källan blandade ihop två personer. Det som gäller ska vara: FJ(H) samt en kille som heter And*rs Karlb*rg.

Hursom kvarstår faktum att två killar sittande i en parkerad bil utmed Hällristningsvägen ser en VIT bil åkande på cykelbanan kl 02:30 den 14/6 -92. Såklart att vi måste få fram vilken bil trådens huvudpersoner ägde/alt kan ha haft tillgång till:

*KM (Petrells firmabil?!)
*PR (menar R*tg*rss*n)
*TS
*MRÖ (hade tillgång till en vit Saab900)
*BW
*JE
*PU (Ford)
*MO
*MC (bör följas upp efter senaste veckans uppgifter)
*ER (R*lk*rt)
Citera
2019-01-16, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
*PU (Ford)
Vit Corolla, väl? Däremot hade E.A en beige Ford.
Citera
2019-01-16, 23:02
Medlem
Ejsidisis avatar
Citat:
Hursom kvarstår faktum att två killar sittande i en parkerad bil utmed Hällristningsvägen ser en VIT bil åkande på cykelbanan kl 02:30 den 14/6 -92. Såklart att vi måste få fram vilken bil trådens huvudpersoner ägde/alt kan ha haft tillgång till:

*KM (Petrells firmabil?!)
*PR (menar R*tg*rss*n)
*TS
*MRÖ (hade tillgång till en vit Saab900)
*BW
*JE
*PU (Ford)
*MO
*MC (bör följas upp efter senaste veckans uppgifter)
*ER (R*lk*rt)

fråga: den här cykelvägen som det tydligen kördes på med bil ibland, märkligt men okej, vad kallade folk i området den? Cykelbanan? Genvägen? Stigen? Eller ngt annat?
Citera
2019-01-17, 01:10
Medlem
Pajosvs avatar
Jag har vid två tillfällen skrivit i tråden att vi bilade i USA 1992 när Helena försvann. Det var felaktigt. Det var 1993 vi var i USA. Kompisen med fru var hemma hos oss i helgen som gick och då ville de titta på foton och på det vi filmade under USA-resan och även vår interrail-resa 1992 genom Europa. Det var gästerna som uppmärksammade det felaktiga årtalet.

Vi var några dagar i Grekland, mestadels på de olika öarna. Det finns ju ett foto på Helena under en semesterresa i Grekland någon vecka före försvinnandet där hon bär de byxor hon hade på sig kvällen då hon försvann. Det ser ut som hon befinner sig vid en grekisk utomhusrestaurang.

Nu minns jag inte vilken vecka vi var på Grekiska Santorini och Paros m.fl. Och det spelar egentligen ingen roll, men vi kan ha varit i Grekland samtidigt.

En liten anekdot minns jag i alla fall. Både jag och kompisen var singlar vid tiden och när vi satt på en utomhusrestaurang sa polaren upprepade gånger att det satt en brunett några bord längre bort och spanade in mig av någon anledning, men jag bara skämtade bort det eftersom hon såg ut att vara några år äldre än mig. Så nej, det kan ha varit inte Helena.
Senast redigerad av Pajosv 2019-01-17 kl. 01:24.
Citera
2019-01-17, 01:38
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Vit Corolla, väl? Däremot hade E.A en beige Ford.

Just beige är en färg som folk definierar lite hur som helst. Man får nog beskriva färgen lite tydligare.

Någon färg med namnet beige finns inte bland de ursprungliga HTML-färgerna.
Citera
2019-01-17, 04:57
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Hur vet du det? Den fingerade bilden på SR är tagen utmed andra huset på höger sida sett från cykelbanan. Avstånd till den vita bilen är c:a 50 m.

Jag har läst förhöret, där står var bilen var parkerad: "Bilen parkerades utanför 012345679 bostad på samma sida som han bor". Tio strukna bokstäver motsvarar "J*hanssons" men inte "H*lgerssons".
Senast redigerad av ThordOlavsson 2019-01-17 kl. 05:22. Anledning: Förtydligande
Citera
2019-01-17, 05:06
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandpa
Stämmer adressen?
Det finns ingen med det efternamnet på den gatan 1991.
Med rätt för-och efternamn finns det en på Marieholmsgatan (f. -69) och
en på N Kolarestigen (f. -72) i hela Mariestad.
Det kan givetvis ha ändrat sig till 1992.

Jag har befolkningen 1985, så din uppgift är nyare. Födelseåret är 1972 så det tycks vara så att AK flyttat från Runstensvägen till N Kolarestigen, som är en parallellgata.
Citera
2019-01-17, 05:12
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Det förekom att genvägen/cykelvägen användes av bilburna. Det var väl känt speciellt bland de då yngre i området.
PR bekräftade att då han var tillsammans med UA då genade de ofta med bil.
Därför var det nog bara något som killarna registrerade att där kom en bil och minnet av den gjorde sej påmind då försvinnandet blev känt. Inte konstigt att de inte agerade på plats när detta var vanligt förekommande bland de boende vid den tiden..

Däremot att hon med hunden inte kom på att det var Helena hon hörde förrän senare och var helt övertygad att det var Helena, tycker jag är märkligt värre.

Bra information! Det är 1,47 km från Helena till korsningen Ekuddenvägen/Marieforsleden via den lagliga vägen och cirka 600 meter kortare om man genar på cykelvägen. Det låter rimligt att genvägen användes av ungdomar.

Samtidigt drar det ned värdet av såväl bilspår på lekplatsen som observation av den vita bilen. I motsvarande grad gör det observationen av den parkerade bilen i kröken av cykelvägen 03:30 mer intressant eftersom personer boende i området bör känna till att en sådan parkering blir problematisk om någon kommer genandes.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2019-01-17 kl. 06:09.
Citera
2019-01-17, 07:40
Medlem
Grandpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Jag har befolkningen 1985, så din uppgift är nyare. Födelseåret är 1972 så det tycks vara så att AK flyttat från Runstensvägen till N Kolarestigen, som är en parallellgata.
Verkar rimligt. Bodde i Göteborgstrakten 1981.
Numera Stockholmstrakten.
Citera
2019-01-17, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Bra information! Det är 1,47 km från Helena till korsningen Ekuddenvägen/Marieforsleden via den lagliga vägen och cirka 600 meter kortare om man genar på cykelvägen. Det låter rimligt att genvägen användes av ungdomar.
Cykelvägen användes nog främst, om inte uteslutande, för att gena när målet var Ekuddens badplats.
Citera
2019-01-17, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Just beige är en färg som folk definierar lite hur som helst. Man får nog beskriva färgen lite tydligare.

Någon färg med namnet beige finns inte bland de ursprungliga HTML-färgerna.
"Ljus brun" har jag för mig termen som användes var. Borde finnas att hitta i förhör eller mediarapportering, men minns inte var.
Just ljus brun känns dock inte helt rätt på en Ford Sierra, var inte de vanligare med någon slags brons-metallic?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in