2019-01-17, 16:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Så sant, man kan tycka att de borde larmat och sagt att vi orkar inte detta längre. I deras läge hade det inte alls varit fel att berätta att de har planer på att utplåna hela familjen, de hade förmodligen omedelbart fått otroligt mycket hjälp. Hoppas jag, bäst att tillägga.
Samtidigt är det något i deras mystiska samhörighet som säger att de inte ville ha hjälp, de ville verkligen att alla fyra skulle dö.
Precis som du skriver så krävs något mer än depression, vi är många som funderat på detta i över ett år nu.
Bra att det kom in flera nya efter PT som kan ge oss nya infallsvinklar.
Som du säger lär det vara mkt komplext. Jag tror primärt inte på nån dödslängtan, snarare som att ränna i ett hus utan dörrar. Men det är nån sorts märklig union.

Tänker man utanför familjen och varför ingen reagerade så tror jag man måste sätta familicide i centrum.
Extremt ovanligt, vem skulle ens skulle kunna ana att nåt sånt skulle ske även om föräldrar är nedstämda vid barns sjukdom. Man tänker inte ens i dessa termer.

Om vissa tråduppgifter stämmer så verkar det även falla tillbaka på föräldrarna själva; deras personlighet. De sägs från början ha stark integritet, vara tillbakadragna. Därför kanske inte folk har så lätt att nå dem heller även om man ser nedstämdhet, depression - att de har det tungt.

Retroaktivt har det uppfattats som avvikande att de drog sig undan mer.

FuL beskrev vid fråga från reporter:

"Det är helt omöjligt att säga, vi har ju såklart hållit ett stort, stort antal förhör med anhöriga och med folk som kände familjen och ingen har sett en sån här sak komma.
Vi har inte i utredningen, vi har inte sett brister någonstans och vi har inte heller sett några brister som dykt upp framför ögonen att någon borde ha flaggat för nåt specifikt för att kunna förhindra det här - så att nej, jag kan inte svara på vad som skulle kunna ha gjorts för att förhindra detta. "

"Det finns ingenting i utredningen som tyder på att barnen har varit medvetna om vad som skulle hända. Ingenting."
Citera
2019-01-17, 16:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, en sådan sak berättar man inte för familj och vänner men är man på absolut nedersta botten och fortfarande någonstans förstår att detta är sjukt. Tror de är enklare att akut larma jourläkare och berätta för sjukvården än för anhöriga.
.. eller självmordslinjen?
Citera
2019-01-17, 16:25
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Som du säger lär det vara mkt komplext. Jag tror primärt inte på nån dödslängtan, snarare som att ränna i ett hus utan dörrar. Men det är nån sorts märklig union.

Tänker man utanför familjen och varför ingen reagerade så tror jag man måste sätta familicide i centrum.
Extremt ovanligt, vem skulle ens skulle kunna ana att nåt sånt skulle ske även om föräldrar är nedstämda vid barns sjukdom. Man tänker inte ens i dessa termer.

Om vissa tråduppgifter stämmer så verkar det även falla tillbaka på föräldrarna själva; deras personlighet. De sägs från början ha stark integritet, vara tillbakadragna. Därför kanske inte folk har så lätt att nå dem heller även om man ser nedstämdhet, depression - att de har det tungt.

Retroaktivt har det uppfattats som avvikande att de drog sig undan mer.

FuL beskrev vid fråga från reporter:

"Det är helt omöjligt att säga, vi har ju såklart hållit ett stort, stort antal förhör med anhöriga och med folk som kände familjen och ingen har sett en sån här sak komma.
Vi har inte i utredningen, vi har inte sett brister någonstans och vi har inte heller sett några brister som dykt upp framför ögonen att någon borde ha flaggat för nåt specifikt för att kunna förhindra det här - så att nej, jag kan inte svara på vad som skulle kunna ha gjorts för att förhindra detta. "

"Det finns ingenting i utredningen som tyder på att barnen har varit medvetna om vad som skulle hända. Ingenting."

Det är ju det att två vuxna skulle döda sina barn och sedan sig själva, det är ju inget man tror eller tänker på öht.
Kan mycket väl vara så att bägge familjerna har denna integritet och kanske gärna vill hjälpa men vet inte riktigt hur man skall erbjuda hjälp utan att det uppfattas som en förolämpning. Väldigt synd om de efterlevande nu med facit i handen även om de absolut inte kan klandras så kanske det är lätt att man klandrar sig själv.
Men en sådan här extrem händelse, hur skall man se det komma. Klarar människor och samhället av att göra det nästa gång? förmodligen inte
De verkar ha levt i en extrem symbios och medvetet eller omedvetet visat en styrka utåt även om omgivningen har märkt att de inte mådde bra.
När de väl hade bestämt sig att alla skulle dö så vet jag inte hur någon skulle kunnat nå dom. De var fast beslutna inget fick gå fel. O:s uppgift var att se till att alla var döda innan han hängde sig.
Citera
2019-01-17, 16:27
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
.. eller självmordslinjen?

Ja där kan man vara anonym. Fattar inte att inte någon av två personer har den minsta lilla känslan om att söka hjälp.
Citera
2019-01-17, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Nedan uppgifter att förhålla sig till avseende gärningarna

9/1 2018 Familjen hittas död
9/1 2018 dödsdatum O+A
00/2018 dödsdatum H+M
3/1 2018 grannar bevittnar underskrift av testamente O+H
5/1 2018 O+A sista livstecken
5/1 2018 ca. 21,30 SMS mellan O+H
**2018 H+M sista livstecken?
6/1 2018 ingen kontakt med omvärlden

Tittar man på ovan lista kan man konstatera att alla fyra i familjen kan varit döda sedan 5/1 2018.
Personerna kan också dött/mördats på olika datum

Dödsorsak för M skiljer sig ifrån A men överensstämmer med H
Ett barn hade spår av lugnande
Ett barn hade inte preparerats med lugnande
O+A hade preparerat sig själva med lugnande

M kvävdes till döds
A ströps och kvävdes till döds
H ströps och kvävdes till döds
O hängde sig till döds

Alla familjemedlemmar hittades arrangerade i sina egna sängar förutom O som hittades hängd i hallen

Tittar man på ovan omständigheter med vetskap om att både H+O planerat gärningarna sedan höst kan man skönja ett mönster.

O+A har setts på byn fredag 5/1 2018, O skickar SMS till H på kvällen vilket indikerar att i alla fall O och kanske även A inte befinner sig i bostaden.

Här finns utrymme att spekulera att, H ensam i bostaden, på kvällen givit M en låg dos av lugnande för att underlätta kvävningen av henne med till exempel kudde. Efter gärningen skickar hon ett bekräftelse SMS till O som tyder att M är död och att H utfört sin del av planen (att dela på den tunga bördan att mörda sina barn).

A+O kommer hem efter 21,30 och A mördas efter att hon somnat. O och H hjälps åt att strypa och kväva henne.

Efter mordet på barnen finns utrymme för spekulationer huruvida O+A dog den 5/1 eller dagar senare. De kan ha ordnat med dokumenten efter morden på döttrarna för att därefter begå planerat självmord. Det kan också vara så att de såg till att dö mer eller mindre direkt efter barnen.

Det finns även utrymme att spekulera huruvida H fått hjälp av O att dö eller om hon själv klarade av att ta livet av sig.
O har hängt sig.

Min spekulation utgår ifrån att planen mellan mamma och pappa gick ut på att döda varsitt barn och sedan begå självmord. Man ville inte ha A i huset under tiden som M mördades, därför åkte O iväg på byn med henne. När O sedermera fick SMS från H att hon var klar åkte de två tillbaka hem.
Väl hemma fick föräldrarparet A att tro att M låg och sov.

Detta tror jag kan ligga ganska nära sanningen, men vill poängtera att det är enkom mina spekulationer över de makabra händelserna i Bjärred.

Egentligen är jag mer intresserad av att utröna hur detta kunde hända istället för att diskutera vem som gjort vad eller vem som var sjukast av döttrarna.

Hur kan vi - grannar, familj och vänner hjälpa familjer i kris? Framförallt vill jag diskutera hur myndigheterna skall förhindra en ny familjekatastrof, vilka rutiner skall man införa och hur skall vårdinstanser samt andra berörda instutioner göra kontroller och ge stöd till andra familjer som av olika orsaker hamnar i en svår krissituation.

Moa och Agnes får aldrig glömmas bort. Jag hoppas även att någon vettig journalist gräver i alla myndigheters agerande och icke-agerande i dessa händelser - inte för att hitta någon att skylla på, utan för att belysa problematiken med situationer där barn far illa. Tror att många många vill veta hur i helvete detta kunde hända.

I slutändan tror jag att även Bjärredfamiljens efterlevande skulle uppskatta en utredning gjort av tredje part för att få fram hela sanningen, så långt det är möjligt, av denna soppa av händelser. Inte för att de skulle förändra något i deras sorgarbete, utan för att barnens sjukdomar inte skall ses som en anledning till morden. Alla vet redan att föräldrarna bär skuld för M+A död. En utredning skulle kunna belysa omvärlden vilka flickorna egentligen var - för inte fan var de ME - inte fan var det deras fel att livskvaliteten inte passade föräldrarna - sista ordet skall inte tillhöra mördarna, utan Agnes och Moa.

Jag är inne på samma tanke, morden skedde vid två olika tillfällen. Att värmen sänktes i huset den 6/1 är för att man vill fördröja processen efter döden. Det är en del av planen som även innefattar att några senare skulle ärva huset.

En sådan utdragen process hade gett vilken som helst av föräldrarna möjlighet att besinna sig, men planen gick vidare och det är det som styrker samförståndet.

Jag kan tycka att det vore värdefullt att försöka kartlägga mekanismerna och vilken sorts vansinne som hade drabbat föräldrarna att hamna så långt utanför allt som kan betraktas normalt.

Det finns naturligtvis stunder när föräldrar till svårt sjuka barn önskar att livet bara tog slut, att tro något annat är naivt, men i det här fallet gick det från tanke till handling. Vad skiljde dessa föräldrar från alla andra? Vilken mix av galenskap fick en tanke som är tabu att utveckas till en handling?

Sedan kan antropologer eller andra experter iofs analysera hur vissa människor helt saknar förmåga att ta till sig fakta för att man känslomässigt inte klarar av att processa ett skeende. Man kan inte se att andra människor ser en utväg där man själv bara ser en återvändsgränd.

En annan sak som också vore värd en del forskning är hur skenbart normala människor förstå hur dåligt flickorna mådde psykiskt av isolering och vilken dålig livskvalitet detta gav, men fördömer föräldrar och skola för det. Man vägrar att förstår att det var precis samma känsla som drev föräldrarna in i mörkret. Varenda en av skribenterna i denna tråd som har beskrivit sin förtvivlan om hur synd det var om flickorna borde försöka förstå att föräldrarna delade exakt samma förtvivlan. Det var sjukdomen som begränsade flickornas liv och stal deras livskvalitet, inte föräldrarna. Dom var lika ledsna som alla ni som försöker framställa er som lite överlägsna och fina med era oneliners om "stackars barn".

Det var samma förtvivlan som drabbade föräldrarna men dom kunde inte logga ut och göra nåt annat när Flashback-verkligheten blev för svår och svart. Dom såg sina stackars barn lida dag efter dag, natt efter natt, utan att kunna hjälpa eller lindra. Alla ni som försöker göra er till talespersoner för barnen borde begripa att era känslor fanns även i föräldrarna, men dom kunde inte lindra sin ångest genom att skriva och berätta för hela världen hur kosmopolitiska och präktiga dom var. Dom kände sig bara hjälplösa och misslyckade.
Citera
2019-01-17, 16:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Det är ju det att två vuxna skulle döda sina barn och sedan sig själva, det är ju inget man tror eller tänker på öht.
Kan mycket väl vara så att bägge familjerna har denna integritet och kanske gärna vill hjälpa men vet inte riktigt hur man skall erbjuda hjälp utan att det uppfattas som en förolämpning. Väldigt synd om de efterlevande nu med facit i handen även om de absolut inte kan klandras så kanske det är lätt att man klandrar sig själv.
Men en sådan här extrem händelse, hur skall man se det komma. Klarar människor och samhället av att göra det nästa gång? förmodligen inte
De verkar ha levt i en extrem symbios och medvetet eller omedvetet visat en styrka utåt även om omgivningen har märkt att de inte mådde bra.
När de väl hade bestämt sig att alla skulle dö så vet jag inte hur någon skulle kunnat nå dom.
Ja, för min del känns det trovärdigt att det pekar i den riktningen. Att båda lyckades hamna i nån svart sörja varav personligheterna hindrade dem att be om hjälp. De försöker hjälpa barnen.
Hon beskrivs hjälpa andra. Han verkar inte ha stuckit under stol med att det är jobbigt. Han har pratat om tyngden med kollega.
Men det är som om de missar sig själva? Sin egen depression i det hela, de verkar ha gått ner på en så nattsvart nivå i sitt fokus på att lösa detta med barnen så de hamnar sekundärt. Som om de inte begriper hur skevt de tänker, som en blind leder en blind.
Där kommer väl nåt symbiotiskt in - en slags bubbla som redan finns och det blir värre. Väggarna blir ogenomträngliga. Det känns som om de lever i en parallell värld?

Jag får dock en känsla av att oavsett nattsvart, depressioner, självmordstankar så är inte beslutet spikat även om ämnet är på tapeten. Däremot har det satt bollen i rullning. Det är trots allt lång tid.

Edit.
Ok. Jag försöker nog säga att de helt tappat bort sig själv via att lägga fokus på barnen och på den djupa depressiva nivån försvinner normalt kognitivt tänk gällande problemlösning.
Senast redigerad av develi 2019-01-17 kl. 16:49.
Citera
2019-01-17, 16:45
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:
Det förstår jag också och tillfälligt kanske det hade varit bättre att barnen placerades hos släktingar tills föräldrarna fått läka. Förnekar inte alls att det är skamfyllt men personligen tror jag (har aldrig varit där som tur är) att hade jag mått så jävla dåligt så hade jag nog skitit i skammen och blivit så jäkla rädd för mig själv och ringt 112.

Edit kanske lätt att säga när man aldrig varit i deras skor

Om valet hade varit mellan att bita huvudet av skam och döda sina barn hade det inte vållat några våndor för i princip alla människor. Men bara nästan. Att två i samma familj väljer det sistnämnda alternativet är så obegripligt. Jag kan bara se en tyngre psykiatriskt problematik som orsak, även om också denna inte kuggar in fullt ut med tanke på planeringen. Men trots det, dessa båda föräldrar var mycket, mycket sjuka.
Stackars satar, hela familjen, särskilt Agnes och Moa som inte ens fick uppnå vuxen ålder.
Citera
2019-01-17, 16:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sentinelesen
Om valet hade varit mellan att bita huvudet av skam och döda sina barn hade det inte vållat några våndor för i princip alla människor. Men bara nästan. Att två i samma familj väljer det sistnämnda alternativet är så obegripligt. Jag kan bara se en tyngre psykiatriskt problematik som orsak, även om också denna inte kuggar in fullt ut med tanke på planeringen. Men trots det, dessa båda föräldrar var mycket, mycket sjuka.
Stackars satar, hela familjen, särskilt Agnes och Moa som inte ens fick uppnå vuxen ålder.
Jag funderar på djup depression även om de inte ligger passiva i sängarna i nån kataton ställning. Där dansar det mot allvarlig psykisk problematik utan att för den skull röra sig om psykoser. Sistnämnda skulle omgivningen ha reagerat på men det tycks finnas noll reaktioner kring detta.
Citera
2019-01-17, 16:54
Medlem
Citat:
Det förstår jag också och tillfälligt kanske det hade varit bättre att barnen placerades hos släktingar tills föräldrarna fått läka. Förnekar inte alls att det är skamfyllt men personligen tror jag (har aldrig varit där som tur är) att hade jag mått så jävla dåligt så hade jag nog skitit i skammen och blivit så jäkla rädd för mig själv och ringt 112.

Edit kanske lätt att säga när man aldrig varit i deras skor
Vissa människor dör hellre i hjärtinfarkt än ringer 112 när det hugger till som av en kniv i bröstet. Människor drunknar utan att ropa på hjälp för dom vill inte störa. Det är tyvärr bara så, om man ser hur lätt omgivningen dömer och fördömer så förstår man att alla inte orkar.
Citera
2019-01-17, 16:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Vissa människor dör hellre i hjärtinfarkt än ringer 112 när det hugger till som av en kniv i bröstet. Människor drunknar utan att ropa på hjälp för dom vill inte störa. Det är tyvärr bara så, om man ser hur lätt omgivningen dömer och fördömer så förstår man att alla inte orkar.
Ja, det är detta jag dansar kring när jag skriver om vissa personligheter med stark integritet.
Citera
2019-01-17, 17:08
Medlem
Citat:
Ja, det är detta jag dansar kring när jag skriver om vissa personligheter med stark integritet.

Denna tråd handlar inte om integritet. Integritet har aldrig drivit en människa till planerat mord. Vi talar snarare om rädsla , skam och ångest , depression och troligen vissa vanföreställningar.
Citera
2019-01-17, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag är inne på samma tanke, morden skedde vid två olika tillfällen. Att värmen sänktes i huset den 6/1 är för att man vill fördröja processen efter döden. Det är en del av planen som även innefattar att några senare skulle ärva huset.

En sådan utdragen process hade gett vilken som helst av föräldrarna möjlighet att besinna sig, men planen gick vidare och det är det som styrker samförståndet.

Jag kan tycka att det vore värdefullt att försöka kartlägga mekanismerna och vilken sorts vansinne som hade drabbat föräldrarna att hamna så långt utanför allt som kan betraktas normalt.

Det finns naturligtvis stunder när föräldrar till svårt sjuka barn önskar att livet bara tog slut, att tro något annat är naivt, men i det här fallet gick det från tanke till handling. Vad skiljde dessa föräldrar från alla andra? Vilken mix av galenskap fick en tanke som är tabu att utveckas till en handling?

Sedan kan antropologer eller andra experter iofs analysera hur vissa människor helt saknar förmåga att ta till sig fakta för att man känslomässigt inte klarar av att processa ett skeende. Man kan inte se att andra människor ser en utväg där man själv bara ser en återvändsgränd.

En annan sak som också vore värd en del forskning är hur skenbart normala människor förstå hur dåligt flickorna mådde psykiskt av isolering och vilken dålig livskvalitet detta gav, men fördömer föräldrar och skola för det. Man vägrar att förstår att det var precis samma känsla som drev föräldrarna in i mörkret. Varenda en av skribenterna i denna tråd som har beskrivit sin förtvivlan om hur synd det var om flickorna borde försöka förstå att föräldrarna delade exakt samma förtvivlan. Det var sjukdomen som begränsade flickornas liv och stal deras livskvalitet, inte föräldrarna. Dom var lika ledsna som alla ni som försöker framställa er som lite överlägsna och fina med era oneliners om "stackars barn".

Det var samma förtvivlan som drabbade föräldrarna men dom kunde inte logga ut och göra nåt annat när Flashback-verkligheten blev för svår och svart. Dom såg sina stackars barn lida dag efter dag, natt efter natt, utan att kunna hjälpa eller lindra. Alla ni som försöker göra er till talespersoner för barnen borde begripa att era känslor fanns även i föräldrarna, men dom kunde inte lindra sin ångest genom att skriva och berätta för hela världen hur kosmopolitiska och präktiga dom var. Dom kände sig bara hjälplösa och misslyckade.

Skolan ansåg att flickorna klarade skolarbete bra och planen var att de skulle tillbaks till skolan. Föräldrarna sköt upp mötet kring detta till efter jul och dödade flickorna under jullovet. Det verkar som att det var viktigt för föräldrarna att hålla flickorna hemma. Var det någon form av vanföreställning att flickorna inte skulle klara sig i skolan, eller var det ett oerhört starkt kontrollbehov från någon av föräldrarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in