Citat:
Ursprungligen postat av
57Emma
Så sant, man kan tycka att de borde larmat och sagt att vi orkar inte detta längre. I deras läge hade det inte alls varit fel att berätta att de har planer på att utplåna hela familjen, de hade förmodligen omedelbart fått otroligt mycket hjälp. Hoppas jag, bäst att tillägga.
Samtidigt är det något i deras mystiska samhörighet som säger att de inte ville ha hjälp, de ville verkligen att alla fyra skulle dö.
Precis som du skriver så krävs något mer än depression, vi är många som funderat på detta i över ett år nu.
Bra att det kom in flera nya efter PT som kan ge oss nya infallsvinklar.
Jag tror att det kan vara ganska skamfyllt att erkänna att man mår så dåligt att man funderar på att ta livet av både sig själv och hela familjen. Det tror jag inte är vanligt att någon erkänner, frivilligt. Då måste man nog ha en
väldigt nära relation till den personen som man berättar detta för.
För många är det för skamfullt att ens erkänna att man själv inte mår bra.
Det är inte heller säkert att alla skulle agera positivt om deras vän, bekant eller anställde berättade sådana tankar. Många skulle säkert ta avstånd från en person som berättade om sådana tankar.
Troligen har varken O eller H berättat för någon om dessa tankar, för då förutsätter jag att någon hade larmat socialförvaltningen eller polisen.