2019-01-17, 15:16
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Men mer troligt så drabbades de av en stressutlöst psykisk sjukdom, som gjorde att de inte var fullt tillräkneliga.

Ja, det skulle kunna vara en möjlighet. Något psykotiskt? Men under så lång tid? Planeringen hade ju skett sen hösten? Hade varit lättare att förstå om det plötsligt skedde under julen utsn tidigare planering.
Senast redigerad av Sentinelesen 2019-01-17 kl. 15:26.
Citera
2019-01-17, 15:17
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ja, du har rätt, vi vet inte om O ensam dödade sina barn. Det är troligt att H var med i planering och kanske också i utförandet. Det har ju polisen kommit fram till.
Ifall H är skyldigt till planering och genomförande av de tre morden, det fråntar dock inget ansvar från O.

H var den som blev annorlunda först, troligen var hon deprimerad, enligt vad som framkommit i tråden. Jag anser därför att O borde ha agerat på det och sett till att hon fick vård, alternativt själv tagit över vårdnaden av båda barnen. Nu gjorde han inte det av skäl vi inte känner till, kanske för att han snabbt själv blev lika deprimerad av situationen.

Det konstiga är att ingen larmade. Att inte någon av arbetsgivare , släkt och vänner larmade. Det har ju framkommit i efterhand att det har framkommit många signaler om att det var problem "inne i familjen" och att både O och H förändrades och visade tecken på att inte må bra.
Jag antar att det beror på att larma, det innebär att kontakta socialförvaltningen och det ses som något degraderande. Det vill man inte göra när det gäller en vältalig docent med fina anor och en kompetent skattejurist. I ett fint villaområde i Bjärred.

Det av mig fetade, är en viktig punkt självklart - H:s skuld minskar inte alls O:s skuld och tvärtom
Citera
2019-01-17, 15:22
Medlem
develis avatar
Citat:
O har dödat sina barn och sin fru och hans handlingar blir inte mer godtagbara eller försvarbara om han planerat dem tillsammans med sin fru. Även om ens fru ber om att bli strypt så är det inte en god eller ens försvarbar gärning. Om O hade varit en kärleksfull och frisk och sund pappa hade han sett till att få in frun på psykakuten och begärt enskild vårdnad om barnen om hon vägrade behandla sin depression.
Nej se det vet vi ingenting om och det pekar rakt inte pressträffen på heller. Så ordvalet får justeras till att du tror så.
Då skulle ordvalet snarare ha varit enligt följande gällande förundersökningens resultat:

"Så som ni förstår, så ger utredningen sammantaget här stöd för att pappan tydligt har planerat, att genomföra den här gärningen ensam och är därför också så klart formellt misstänkt i ärendet för att ha dödat sin hustru och sina två döttrar."

Sen verkar det ha gått dig förbi att det är fullt möjligt att begå självmord via strypning då du skriver om att be att få bli strypt:
Citat:
Strypning med snara

2. självmord

Det är fullt möjligt för en person att hinna dra åt en snara och göra en låsande knut på denna innan han/hon förlorar medvetandet.

Även om ingen låsande knut föreligger, kan snaror bestående av strävt eller elastiskt material ha så hög friktion att de inte löser upp sig när personen förlorar medvetandet och släpper greppet om ändarna.
https://moodle.med.lu.se/pluginfile.php/102903/mod_resource/content/3/Kompendium%20i%20f%C3%B6rfattningsl%C3%A4ra%20och% 20r%C3%A4ttsmedicin.pdf
Citera
2019-01-17, 15:25
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:
Ja, du har rätt, vi vet inte om O ensam dödade sina barn. Det är troligt att H var med i planering och kanske också i utförandet. Det har ju polisen kommit fram till.
Ifall H är skyldigt till planering och genomförande av de tre morden, det fråntar dock inget ansvar från O.

H var den som blev annorlunda först, troligen var hon deprimerad, enligt vad som framkommit i tråden. Jag anser därför att O borde ha agerat på det och sett till att hon fick vård, alternativt själv tagit över vårdnaden av båda barnen. Nu gjorde han inte det av skäl vi inte känner till, kanske för att han snabbt själv blev lika deprimerad av situationen.

Det konstiga är att ingen larmade. Att inte någon av arbetsgivare , släkt och vänner larmade. Det har ju framkommit i efterhand att det har framkommit många signaler om att det var problem "inne i familjen" och att både O och H förändrades och visade tecken på att inte må bra.
Jag antar att det beror på att larma, det innebär att kontakta socialförvaltningen och det ses som något degraderande. Det vill man inte göra när det gäller en vältalig docent med fina anor och en kompetent skattejurist. I ett fint villaområde i Bjärred.

Ja, det är rimligt att den som mår bättre vägleder och stöttar. Det verkar inte ha skett i denna relation. Istället har de dragit ner varandra, ungefär som två som drunknar på grunt vatten. Det hade räckt med att nån av dem föreslagit att de skulle ställa sig upp, tagit tag i livbojen eller i alla fall skrikit på hjälp. Inget av detta skedde. Varför?
Citera
2019-01-17, 15:26
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sentinelesen
Tack men inte klokare än att jag inte begriper hur det kan komma sig att man inte ber om hjälp om man hamnar så snett i sina tankar. Socialtjänst, sjukskrivning, hjälp av anhöriga, eller faktiskt precis vad som helst. Lägga in sig på psyk, lämna barnen till barnvakt och ta livet av sig själva. Det krävs något mer än bara depression för att två föräldrar ska kunna ta död på sina barn. Vad?

Så sant, man kan tycka att de borde larmat och sagt att vi orkar inte detta längre. I deras läge hade det inte alls varit fel att berätta att de har planer på att utplåna hela familjen, de hade förmodligen omedelbart fått otroligt mycket hjälp. Hoppas jag, bäst att tillägga.
Samtidigt är det något i deras mystiska samhörighet som säger att de inte ville ha hjälp, de ville verkligen att alla fyra skulle dö.
Precis som du skriver så krävs något mer än depression, vi är många som funderat på detta i över ett år nu.
Bra att det kom in flera nya efter PT som kan ge oss nya infallsvinklar.
Citera
2019-01-17, 15:29
Medlem
Citat:
Tack men inte klokare än att jag inte begriper hur det kan komma sig att man inte ber om hjälp om man hamnar så snett i sina tankar. Socialtjänst, sjukskrivning, hjälp av anhöriga, eller faktiskt precis vad som helst. Lägga in sig på psyk, lämna barnen till barnvakt och ta livet av sig själva. Det krävs något mer än bara depression för att två föräldrar ska kunna ta död på sina barn. Vad?

Ja, det får vi nog aldrig reda på? Jag funderade lite på vad det finns för forskning kring detta och hittade följande artikel.
Citat:
"Based on a synthesis of the literature, the authors investigated the existence of commonly occurring characteristics shared by filicide-suicide offenders: severe mental disorder (schizophrenia, schizoaffective disorder, bipolar disorder, or major depressive disorder), prior contact with a mental health professional, severe depression, past suicide attempts, psychotic features, poor social support, and an abnormal relationship with the child. Furthermore, specific delusional themes (delusions regarding the children or the family) may be related to filicide-suicide."

http://jaapl.org/content/33/4/496
Citera
2019-01-17, 15:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, det skulle kunna vara en möjlighet. Något psykotiskt? Men under så lång tid? Planeringen hade ju skett sen hösten? Hade varit lättare att förstå om det plötsligt skedde under julen utsn tidigare planering.
Jag håller med. Det blir skevt.
Två som medvetet skriver att de planerat det sen hösten och sen symbiotisk psykos i januari?
Att det drog ut på tiden tror jag snarare beror på att det är enkelt att tänka på självmord (djup depression) men mil till mord på sina barn...
Senast redigerad av develi 2019-01-17 kl. 15:33.
Citera
2019-01-17, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Så sant, man kan tycka att de borde larmat och sagt att vi orkar inte detta längre. I deras läge hade det inte alls varit fel att berätta att de har planer på att utplåna hela familjen, de hade förmodligen omedelbart fått otroligt mycket hjälp. Hoppas jag, bäst att tillägga.
Samtidigt är det något i deras mystiska samhörighet som säger att de inte ville ha hjälp, de ville verkligen att alla fyra skulle dö.
Precis som du skriver så krävs något mer än depression, vi är många som funderat på detta i över ett år nu.
Bra att det kom in flera nya efter PT som kan ge oss nya infallsvinklar.

Jag tror att det kan vara ganska skamfyllt att erkänna att man mår så dåligt att man funderar på att ta livet av både sig själv och hela familjen. Det tror jag inte är vanligt att någon erkänner, frivilligt. Då måste man nog ha en väldigt nära relation till den personen som man berättar detta för.
För många är det för skamfullt att ens erkänna att man själv inte mår bra.
Det är inte heller säkert att alla skulle agera positivt om deras vän, bekant eller anställde berättade sådana tankar. Många skulle säkert ta avstånd från en person som berättade om sådana tankar.
Troligen har varken O eller H berättat för någon om dessa tankar, för då förutsätter jag att någon hade larmat socialförvaltningen eller polisen.
Citera
2019-01-17, 15:46
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Jag tror att det kan vara ganska skamfyllt att erkänna att man mår så dåligt att man funderar på att ta livet av både sig själv och hela familjen. Det tror jag inte är vanligt att någon erkänner, frivilligt. Då måste man nog ha en väldigt nära relation till den personen som man berättar detta för.
För många är det för skamfullt att ens erkänna att man själv inte mår bra.
Det är inte heller säkert att alla skulle agera positivt om deras vän, bekant eller anställde berättade sådana tankar. Många skulle säkert ta avstånd från en person som berättade om sådana tankar.
Troligen har varken O eller H berättat för någon om dessa tankar, för då förutsätter jag att någon hade larmat socialförvaltningen eller polisen.

Ja, en sådan sak berättar man inte för familj och vänner men är man på absolut nedersta botten och fortfarande någonstans förstår att detta är sjukt. Tror de är enklare att akut larma jourläkare och berätta för sjukvården än för anhöriga.
Citera
2019-01-17, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Du menar att personen O, som verkar vara uppfylld av att påverka sitt eget eftermäle, skulle anstränga sig för att ta bort alla detaljer som skulle visat att H suiciderat för att istället få det att se ut som hon mördats?? Då närmast till hands mördats av O själv?

Och om hon nu suiciderat med ett bällte om halsen eller en plastpåse - så skulle polisen inte hitta snörfåran på halsen eller mikroplasten i munnen för att kunna avgöra om H dött genom strypning eller kvävning? Detta skulle nogsamt gnuggats bort av O, så noggrant att inte ens NFC kan hitta rester?

Jo då är vi vääldigt långt ute i de mest osannolika tassemarkerna.
Oskar kanske sket högaktningsfullt i vad en obducent/kirurg skulle dela ut för eftermälen på Flashback ett år efter händelsen. H dog av strypning-kvävning sen vet inte jag vad NFC har hittat som styrker deras angivna dödsorsak.

Det vet inte du heller ute i dina osannolika tassemarker fulla av obekräftade indicier eller fantasier. Du kommer inte att lyckas locka ut mig dit för att hålla dig sällskap. Du får vara ensam där med dina gelikar.
Citera
2019-01-17, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Ja, en sådan sak berättar man inte för familj och vänner men är man på absolut nedersta botten och fortfarande någonstans förstår att detta är sjukt. Tror de är enklare att akut larma jourläkare och berätta för sjukvården än för anhöriga.

Gör man det så blir det automatiskt en orosanmälan till socialtjänsten , vilket kan upplevas som skamfyllt.
Citera
2019-01-17, 16:01
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Gör man det så blir det automatiskt en orosanmälan till socialtjänsten , vilket kan upplevas som skamfyllt.

Det förstår jag också och tillfälligt kanske det hade varit bättre att barnen placerades hos släktingar tills föräldrarna fått läka. Förnekar inte alls att det är skamfyllt men personligen tror jag (har aldrig varit där som tur är) att hade jag mått så jävla dåligt så hade jag nog skitit i skammen och blivit så jäkla rädd för mig själv och ringt 112.

Edit kanske lätt att säga när man aldrig varit i deras skor
Senast redigerad av 57Emma 2019-01-17 kl. 16:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in