2019-01-16, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Har dom? Är det inte att räntan på uppskovet försvinner?

De har skrivit flyttskatten men menar uppskovet. Begreppsförvirring. Visar att de inte har koll.
2019-01-16, 22:53
Medlem
Fitch har kommit med sin rapport om den globala bostadsmarknaden. Höga risker.

High Household Debt Amplifies Risks

Household debt-to-GDP ratios are still at or over 100% in Australia, Canada, Denmark, the Netherlands and Norway, and over 85% in New Zealand, South Korea, Sweden and the UK. High household debt makes the wider economies more vulnerable to shocks in the financial sector and borrowers more exposed to downturns. The household debt-to-GDP ratios have fallen in Denmark and the Netherlands as affordability constraints and regulatory intervention have stalled debt growth while GDP has increased. The ratios in Australia, Canada and Norway have stabilised after sharp growth while they have continued to grow in China and South Korea, albeit at a slower pace.

https://your.fitchratings.com/outlook-2019-global-housing-and-mortgage.html
2019-01-16, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
De har skrivit flyttskatten men menar uppskovet. Begreppsförvirring. Visar att de inte har koll.

Om det bara kallades vinstskatt skulle det inte ske någon förvirring. Men flyttskatt är lättare att argumentera för att avskaffa. De som köpte 2017 slipper nog denna "skatt" om de måste sälja i år.

Aldrig förstått varför den är lägre än kapitalskatten.
2019-01-16, 23:01
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danne8888
Vi har precis sålt vår lägenhet, i närförort till Stockholm och fick väldigt bra betalt. Inte riktigt så bra som vi hade kunnat få på toppen men på de 6år vi ägt lägenheten har vi gjort en bra resa. Vi har tänkt köpa hus/radhus i närförort till Stockholm men har kommit över en hyresrätt, förvisso nyproduktion så den är svindyr, men vi har någonstans att bo innan vi hittar rätt.

Jag har personligen haft en negativ inställning till bostadsmarknaden rätt länge men tänkt att vi ändå bor för att bo och inte för att lägenheten ska öka i värde. Nu har vi möjlighet att korta bostadsmarknaden genom att bo en längre tid i hyresrätten, som kostar otroligt mycket, alternativt köpa hus ganska omgående när rätt objekt dyker upp. Tanken på att korta marknaden och avvakta med köpet lockar, risken finns dock att den berömda kraschen inte kommer/kommer senare än vi tänkt.

Hur hade ni gjort i vår situation?

Jag hade gjort en kalkyl som tar höjd för ett prisfall på 30% och börjat leta bostad. Det är inget fel med att riskera pengar, om man ser att det ger livskvalitet. Men ytterst handlar det ju om hur ni trivs nu. Om ni trivs o.k. så finns det ju stora summor för er att spara. Det kan ju också ge livskvalitet.

Historiskt har bopriserna följt löneutvecklingen. Om det inte är annorlunda nu (vilket det aldrig är) så ska priserna ner en hel del. Det kan ta tid, men om ni tänker bo kvar ett tag så är nog 30% ner på sikt en väldigt realistisk siffra.
2019-01-16, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Fitch har kommit med sin rapport om den globala bostadsmarknaden. Höga risker.

High Household Debt Amplifies Risks

Household debt-to-GDP ratios are still at or over 100% in Australia, Canada, Denmark, the Netherlands and Norway, and over 85% in New Zealand, South Korea, Sweden and the UK. High household debt makes the wider economies more vulnerable to shocks in the financial sector and borrowers more exposed to downturns. The household debt-to-GDP ratios have fallen in Denmark and the Netherlands as affordability constraints and regulatory intervention have stalled debt growth while GDP has increased. The ratios in Australia, Canada and Norway have stabilised after sharp growth while they have continued to grow in China and South Korea, albeit at a slower pace.

https://your.fitchratings.com/outlook-2019-global-housing-and-mortgage.html

Lyxsegmentet ligger illa till globalt såg jag på Bloomberg. Arma Oscars.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-01-16/u-s-home-sales-plunged-in-december-price-growth-at-6-year-low?srnd=premium
2019-01-17, 08:18
Medlem
Citat:
Vi har precis sålt vår lägenhet, i närförort till Stockholm och fick väldigt bra betalt. Inte riktigt så bra som vi hade kunnat få på toppen men på de 6år vi ägt lägenheten har vi gjort en bra resa. Vi har tänkt köpa hus/radhus i närförort till Stockholm men har kommit över en hyresrätt, förvisso nyproduktion så den är svindyr, men vi har någonstans att bo innan vi hittar rätt.

Jag har personligen haft en negativ inställning till bostadsmarknaden rätt länge men tänkt att vi ändå bor för att bo och inte för att lägenheten ska öka i värde. Nu har vi möjlighet att korta bostadsmarknaden genom att bo en längre tid i hyresrätten, som kostar otroligt mycket, alternativt köpa hus ganska omgående när rätt objekt dyker upp. Tanken på att korta marknaden och avvakta med köpet lockar, risken finns dock att den berömda kraschen inte kommer/kommer senare än vi tänkt.

Det är väl allas dröm att "köpa på botten och sälja på toppen"? Att jaga toppar och dalar kan du göra på börsen, bostad ska du köpa för att bo i. Det är klart, är du övertygad om att ett snabbt fall i bopriser står för dörren - ska du ju klart "korta" marknaden.

Nu är ju inte en bostad att likställa med en aktie - även om bopriserna delvis på sina håll troligtvis är drivna av spekulation. Kollar ni på hus, antar jag att familjebildning står för dörren? Grattis isåfall!

Med tanke på att ni begränsas av längden på era livstider (och kanske av den "biologiska klockan" om barnaskapande är i görningen), skulle jag i Dina kläder ställa mig följande frågor:

1. Kommer ditt och ditt sambos förhållande att vara intakt de kommande 20-25 åren?

2. Sitter ni säkert på era jobb? Jobbar ni i konjunkturokänsliga branscher (ex. vården) eller är båda programmerare på samma hippa Start-Up?

Om sannolikheten för positivt utfall på ovanstående frågeställning är god, köp för all del så snart ni hittar ett trivsamt boende. För hus är ju lite "sista anhalten" i bostadskarriären, om familjeskapande ligger för dörren. Och eftersom vidare bostadskarriär således inte är intressant, borde inte bopriserna heller vara det så snart ni köpt drömtorpet, förutsatt att ni har låga boendekostnader i förhållande till vad som rullar in.

Om min analys av er situation stämmer, hade jag inte gamble:at med boendet. Short:a grejer kan man göra på börsen. Handla i värdepapper om du får kickar av att jaga lok.min/lok.max. Bo bra med din sambo istället under den korta tid ni har, innan likmaskarna sätter tänderna i era söta små stjärtar.

Fridens!
2019-01-17, 11:44
Medlem
Citat:

Hur mycket skulle ni spara per månad på att flytta till det ägda boendet? Inkl. eventuell amortering?

Tänk på att det ägda boendet innebär kostnader som ofta ingår i en hyra. Som uppvärmning, el, avlopp, sophämtning, försäkring, underhåll osv. Du kan räkna med ca 35 kr/kvm per månad i kostnader utöver räntekostnader för lånet.
2019-01-17, 11:47
Medlem
Vi hade en diskussion om illegala i Sverige längre bak i tråden. Uppskattningen var väl 2 miljoner vilket ifrågasattes.

En del av dem jobbar också har det visat sig så vi ska kanske räkna om BNP och ta in även svartjobb i siffrorna. Då efterfrågar de säkert tak över huvudet också.

https://www.expressen.se/kvallsposten/stadare-i-sverige-illegalt-fick-jobb-pa-polisstationer/
2019-01-17, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Hur mycket skulle ni spara per månad på att flytta till det ägda boendet? Inkl. eventuell amortering?

Tänk på att det ägda boendet innebär kostnader som ofta ingår i en hyra. Som uppvärmning, el, avlopp, sophämtning, försäkring, underhåll osv. Du kan räkna med ca 35 kr/kvm per månad i kostnader utöver räntekostnader för lånet.

Hej, tack för alla svar. Vi skulle spara ca 50% exkl amortering vid köp av hus, räknat på en ränta om 2% exkl ränteavdrag. Inkl amortering ca 25%. Hyresrätten är en större 4a med kallhyra som är orimligt hög. Vi har redan barn och inga planer på att skaffa fler. Jobben är rätt säkra, potentialen uppåt i lön är dock ganska begränsad mer än de generella årliga löneökningarna.
2019-01-17, 13:03
Medlem
Citat:
Hej, tack för alla svar. Vi skulle spara ca 50% exkl amortering vid köp av hus, räknat på en ränta om 2% exkl ränteavdrag. Inkl amortering ca 25%. Hyresrätten är en större 4a med kallhyra som är orimligt hög. Vi har redan barn och inga planer på att skaffa fler. Jobben är rätt säkra, potentialen uppåt i lön är dock ganska begränsad mer än de generella årliga löneökningarna.
Hur mycket i kronor per månad sparar ni, inkl. eventuell amortering? Och hur mycket ungefär vill ni köpa för?
2019-01-17, 13:23
Medlem
CC75s avatar
Nedan är saxat från bloggen Cornucopia (av författaren Lars Wilderäng).

Fortsatt inflation över målet - inga tecken på räntesäkning

Citat:
Riksbankens inflationsindikator, SCB:s KPIF låg på 2.2% i december och ger inget stöd för en räntesänkning. Samtidigt skenar nu matpriserna för kommunerna, Ingves säger i SR att han vet att krisen på grund av hushållens skuldbubbla kommer, och vice ordförande Skingsley kallar regeringsuppgörelsen för marginellt expansiv och ger inget skäl till att justera räntebanan.

Citat:
Riksbankens ordförande Stefan Ingves ska ha framträtt i tramsprogrammet Morgonpasset på den så kallade radion (ungefär som en podcast, men man kan inte välja när man vill lyssna, vad man vill lyssna på, kan inte pausa, spela upp igen, eller hoppa över, samt tvångsfinansierad via Public Service-skatten). Han sade att den ekonomiska krisen kommer, men att Riksbanken inte vet när och orsaken handlar om de svenska bostadspriserna och hushållens skuldbubbla. Ingves upprepade mantrat sedan åratal tillbaka att Riksbanken ständigt varnar, men att det inte är deras ansvar att åtgärda detta.

https://cornucopia.cornubot.se/2019/01/fortsatt-inflation-over-malet-inga.html#comment-form

Får vi se en räntehöjning framåt sommaren tror ni? Jag skulle tro det. Vårens penningpolitiska möten är 12:e feb, 24:e april och 2:a juli. Tror inte på februari. April - kanske men mest troligt juli.

// CC
2019-01-17, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Nedan är saxat från bloggen Cornucopia (av författaren Lars Wilderäng).

Fortsatt inflation över målet - inga tecken på räntesäkning

https://cornucopia.cornubot.se/2019/01/fortsatt-inflation-over-malet-inga.html#comment-form

Får vi se en räntehöjning framåt sommaren tror ni? Jag skulle tro det. Vårens penningpolitiska möten är 12:e feb, 24:e april och 2:a juli. Tror inte på februari. April - kanske men mest troligt juli.

// CC

Är ju svårt att sia om. Men jag skulle inte bli förvånad om nästa räntehöjning kommer tidigare, kanske redan i februari. Jag tror att Ingves vill bort från minus räntan så fort som möjligt för att inte få bära ett allt för stort hundhuvud när lågkonjan sköljt över oss ordentligt.... Men å andra sidan så har jag aldrig förstått hur den mannen tänker.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in