Citat:
Ursprungligen postat av
danne8888
Vi har precis sålt vår lägenhet, i närförort till Stockholm och fick väldigt bra betalt. Inte riktigt så bra som vi hade kunnat få på toppen men på de 6år vi ägt lägenheten har vi gjort en bra resa. Vi har tänkt köpa hus/radhus i närförort till Stockholm men har kommit över en hyresrätt, förvisso nyproduktion så den är svindyr, men vi har någonstans att bo innan vi hittar rätt.
Jag har personligen haft en negativ inställning till bostadsmarknaden rätt länge men tänkt att vi ändå bor för att bo och inte för att lägenheten ska öka i värde. Nu har vi möjlighet att korta bostadsmarknaden genom att bo en längre tid i hyresrätten, som kostar otroligt mycket, alternativt köpa hus ganska omgående när rätt objekt dyker upp. Tanken på att korta marknaden och avvakta med köpet lockar, risken finns dock att den berömda kraschen inte kommer/kommer senare än vi tänkt.
Hur hade ni gjort i vår situation?
Det är väl allas dröm att "köpa på botten och sälja på toppen"? Att jaga toppar och dalar kan du göra på börsen, bostad ska du köpa för att bo i. Det är klart, är du övertygad om att ett snabbt fall i bopriser står för dörren - ska du ju klart "korta" marknaden.
Nu är ju inte en bostad att likställa med en aktie - även om bopriserna delvis på sina håll troligtvis är drivna av spekulation. Kollar ni på hus, antar jag att familjebildning står för dörren? Grattis isåfall!
Med tanke på att ni begränsas av längden på era livstider (och kanske av den "biologiska klockan" om barnaskapande är i görningen), skulle jag i Dina kläder ställa mig följande frågor:
1. Kommer ditt och ditt sambos förhållande att vara intakt de kommande 20-25 åren?
2. Sitter ni säkert på era jobb? Jobbar ni i konjunkturokänsliga branscher (ex. vården) eller är båda programmerare på samma hippa Start-Up?
Om sannolikheten för positivt utfall på ovanstående frågeställning är god, köp för all del så snart ni hittar ett trivsamt boende. För hus är ju lite "sista anhalten" i bostadskarriären, om familjeskapande ligger för dörren. Och eftersom vidare bostadskarriär således inte är intressant, borde inte bopriserna heller vara det så snart ni köpt drömtorpet, förutsatt att ni har låga boendekostnader i förhållande till vad som rullar in.
Om min analys av er situation stämmer, hade jag inte gamble:at med boendet. Short:a grejer kan man göra på börsen. Handla i värdepapper om du får kickar av att jaga lok.min/lok.max. Bo bra med din sambo istället under den korta tid ni har, innan likmaskarna sätter tänderna i era söta små stjärtar.
Fridens!