Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-09, 00:38
  #30589
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Läs om !!!! Det är polisen i boken som är lesbisk inte Helena !!!!
Och sedan finns det fler böcker som är skriva av författare som har haft riktiga mordutredningar som inspiration . Inget fel i det när inga namn och orter är de riktiga .

Ja, visst finns det böcker som är baserade på verkliga fall, men det är inte alla författare som går ut och berättar/erkänner det. (T ex Leif GW:s bok om mordet på Malin, som har en hel del likheter med mordet på Sara i Örebro och där man kan anta att han haft detta fall i åtanke vid författandet.)

I det denna förestående bok är det frågan om fiktion, vilket författaren också är tydlig med. Då kan författaren utgå från ett verkligt fall, men "skarva" enligt eget tycke. Hade det varit en s k true crime-bok, så hade handlingen varit tvungen att baserats på fakta. Jag tycker att det är bra av författaren att vara ärlig från början, så att det inte kommer en massa frågor och påpekanden efter att boken kommit ut.
Citera
2018-12-09, 08:31
  #30590
Medlem
Men herregud vad ni går i taket för ingenting! Inspiration från detta fall kan omöjligt bli särskilt detaljerat i en bok, vi vet ju nästan inget om vad som hände Helena. Eller är det några som vet, att hon vet vad som hände och inte vill att det ska väcka intresse i det verkliga livet.
Tror inte familjen reagerar särskilt negativt på detta men där emot på en del som skrivits i denna tråd.
Citera
2018-12-09, 11:25
  #30591
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Som jag förstår det så är det den kvinnliga kriminalinspektören som är lesbisk.

Citat:

"– För mig var det självklart att hon skulle vara lesbisk. Dels för att jag är lesbisk själv, dels för att jag tycker att det ger en extra dimension till det hela. Lesbiska superhjältar är ju inte direkt överrepresenterade. För mig kändes det relevant att inte göra henne till någon psykopat, så porträtteras ofta lesbiska karaktärer i deckare annars. Hon är en fullt fungerande och bra polis, säger Tina."

Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Läs om !!!! Det är polisen i boken som är lesbisk inte Helena !!!!
Och sedan finns det fler böcker som är skriva av författare som har haft riktiga mordutredningar som inspiration . Inget fel i det när inga namn och orter är de riktiga .

Helt riktigt, det är den kvinnliga kriminalinspektören som är lesbisk. Jag läste lite för fort. Fel av mig.Däremot tycker jag fortfarande att det blir för mycket att helt ogenerat säga att Helena-fallet ska stå modell för deckaren.
Citera
2018-12-12, 21:05
  #30592
Medlem
Om jag säger Mikael Renberg. Finns det någon som kan fylla på med information?
Citera
2018-12-12, 23:29
  #30593
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martasson
Om jag säger Mikael Renberg. Finns det någon som kan fylla på med information?

Utveckla gärna med en gång. Varför detta namn? Har du redan någon sorts känning?
Citera
2018-12-13, 00:05
  #30594
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martasson
Om jag säger Mikael Renberg. Finns det någon som kan fylla på med information?

Du tänker väl inte på ishockeyspelaren nu?
Citera
2018-12-13, 15:24
  #30595
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martasson
Om jag säger Mikael Renberg. Finns det någon som kan fylla på med information?

?
Citera
2018-12-13, 15:50
  #30596
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Struten73
?


M*k*el Rö*nber*....
Citera
2018-12-13, 16:07
  #30597
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Globetrotter57
M*k*el Rö*nber*....
Okej men vad är det med honom då undrar jag?? Man kan ju inte bara slänga ur sej ett namn hur som helst. 🙄🤔
Citera
2018-12-14, 08:51
  #30598
Medlem
Såg nu på morgonen att fallet kommer upp igen på Brottsjournslen nästa Tisdag den 18 december kl 21 på TV 4
Citera
2018-12-15, 19:09
  #30599
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martasson
Om jag säger Mikael Renberg. Finns det någon som kan fylla på med information?

Uppvuxen i Tidan - vad tänker du på?
Citera
2018-12-16, 17:26
  #30600
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martasson
Om jag säger Mikael Renberg. Finns det någon som kan fylla på med information?

Utveckla! Har du sagt A får du säga B
__________________
Senast redigerad av Pajosv 2018-12-16 kl. 17:29.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback