• 1
  • 2
2019-01-16, 23:53
Medlem
Jag kommer snart att börja andra halvåret av årskurs 3 i "Teknisk Fysik", och jag skulle gärna vilja styrketräna riktigt tidigt på morgonen så att jag hinner sticka till de tidigaste föreläsningarna som börjar 8:15.
Är det någonting som jag bör tänka på för att maximera återhämtningen?
Bör jag exempelvis äta en viss mängd proteiner en viss tid innan passen, och hur bra återhämtar man sig om man tränar på morgonen och sen är vaken under en hel dag efter det, jämfört med när man tränar sent på eftermiddagen?
Citera
2019-01-17, 06:14
Medlem
jpettersson1991s avatar
Vad som är bäst för just dig är nog individuellt. Det kan ta en tid att vänja sig vid det. Personligen har jag tränat så senaste åren och värderar min fritid efter jobbet helt enkelt. Jag dricker kaffe och något glas vatten ungefär 40 min före och tar sedan en proteinshake efteråt på väg till jobbet. Ser du till att äta ordentligt under dygnet så behöver du inget "extra" protein. Återhämtning är mer än bara tidpunkten du tränar, det är allt som sker utanför gymmet, kosten, vilan, stress m.m. Men som sagt, det kan ta en tid att ställa om sig till det.
Citera
2019-01-17, 06:29
Medlem
rex144s avatar
Viktigast är att du undviker att onanera innan träningen, du har jo hög testosteronvärde på morgonen så egentligen borde du träna på morgonen men det finns en del problem med det,

Kroppen gillar inte fysisk träning precis när man vaknat, än värre är det på vintern, när det är mörkt och kallt ute. Sedan tillkommer ett annat problem, du tar ut dig fysiskt på morgonen, vilket gör att efter 3-4 timmar när endorfiner och testosteron slutar verka så kommer din energinivå att sjunka,
koncentrationssvårigheter... men de första 2 timmar i plugget kommer du känna dig boostad och känna dig toppen.
Citera
2019-01-17, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Vad som är bäst för just dig är nog individuellt. Det kan ta en tid att vänja sig vid det. Personligen har jag tränat så senaste åren och värderar min fritid efter jobbet helt enkelt. Jag dricker kaffe och något glas vatten ungefär 40 min före och tar sedan en proteinshake efteråt på väg till jobbet. Ser du till att äta ordentligt under dygnet så behöver du inget "extra" protein. Återhämtning är mer än bara tidpunkten du tränar, det är allt som sker utanför gymmet, kosten, vilan, stress m.m. Men som sagt, det kan ta en tid att ställa om sig till det.
Intressant. Resonerar du på något speciellt sätt vad gäller att du ej intar till exempel en proteinshake före morgonträningen?
Citera
2019-01-17, 09:03
Medlem
Har själv tränat på morgonen senaste halvåret. I början var det tungt, säg första veckorna ungefär. Tog lång tid på gymmet innan man kom igång och kunde närma sig arbetsvikter. Nu har kroppen och hjärnan vant sig med att träna morgon.

Jag går upp ca 1h innan jag tränar. Äter en ordentlig frukost + kaffe och cyklar iväg till gymmet. Många som tränar tidig morgon brukar inte äta frukost innan men för min del så klarar jag mig inte utan det,känner mig hungrig hela passet och det blir inget bra. Det är individuellt. Efter gymmet tar jag en shake och äter sedan inget innan lunch. Många studier pekar på att det knappt inte spelar någon roll hur tätt in på du fyller på energin efter gymmet, utan det som spelar roll är sätt över hela dygnet.

I övrigt,som ovan sagt så är det ingen skillnad i återhämtning beroende på när du tränar på dygnet, i alla fall inte som jag vet. Ska du träna tidigt måste du få som rutin att lägga dig tidigt. Jag ser till att jag sover 8h+ trots morgonträning vilket innebär att jag lägger mig 21 på kvällen.
Citera
2019-01-17, 09:27
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
[/b]Viktigast är att du undviker att onanera innan träningen[/b], du har jo hög testosteronvärde på morgonen så egentligen borde du träna på morgonen men det finns en del problem med det,

Kroppen gillar inte fysisk träning precis när man vaknat, än värre är det på vintern, när det är mörkt och kallt ute. Sedan tillkommer ett annat problem, du tar ut dig fysiskt på morgonen, vilket gör att efter 3-4 timmar när endorfiner och testosteron slutar verka så kommer din energinivå att sjunka,
koncentrationssvårigheter... men de första 2 timmar i plugget kommer du känna dig boostad och känna dig toppen.

Trams. Det spelar ingen som helst roll. Det är så marginellt.
Citera
2019-01-17, 10:23
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecularScience
Intressant. Resonerar du på något speciellt sätt vad gäller att du ej intar till exempel en proteinshake före morgonträningen?
Har ingen större aptit direkt när jag vaknat så kaffe räcker utmärkt. Tar motsvarande ca 40 gram vassle efter träning och sedan lunch några timmar senare. Ser till att äta ordentligt med både kolhydrat och protein under dygnet. Fett är jag snål med.
Citera
2019-01-17, 11:46
Medlem
AquaRegias avatar
Jag tränar visserligen på eftermiddagen/kvällen, men efter närmare 20 timmars fasta. Det trivs jag med, och du får nog själva testa dig fram till vad som funkar för dig, för det finns ingenting som passar alla.
Citera
2019-01-17, 14:36
Medlem
Arne.Negerforss avatar
I november och halva december tränade jag oftast på morgonen (runt kl 5 på morgonen). Första passen var jobbiga men man vänjer sig. Jag gick upp kl 4 men såg alltid till att väskan var packad och klar kvällen innan. Det blev kaffe och stort glas vatten innan jag promenerade till gymmet.

Åt inget innan passet (ingen proteindrink heller) för jag har ingen aptit på morgonen. Jag såg till att äta mycket kvällsmat kvällen innan.

Det jag märkte mest var att jag helt klart var piggare under resterande dag efter att ha tränat.

Lycka till!
Citera
2019-01-17, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Har ingen större aptit direkt när jag vaknat så kaffe räcker utmärkt. Tar motsvarande ca 40 gram vassle efter träning och sedan lunch några timmar senare. Ser till att äta ordentligt med både kolhydrat och protein under dygnet. Fett är jag snål med.
Ok, jag förstår. Tack för svaret.
Citera
2019-01-18, 08:22
Medlem
Finns hur många bodybuilders som helst som tränar tidigt. Vissa går upp kl 3 på natten för att hinna träna innan jobbet. Lägg upp det som du brukar och låt det bli bekvämt och slutligen vardag.
Du hittar säkert nya personliga fördelar med att träna tidigt så att det blir kul.
Senast redigerad av MRZnr1 2019-01-18 kl. 08:25.
Citera
2019-01-18, 09:17
Medlem
Fenjal888s avatar
Det svåraste för mig med att träna på morgonen är att kroppen inte är "helt igång". Tunga övningar som marklyft blev extra svåra att få till på ett bra sätt. Jag skulle tippa på att A och O är att gå upp väldigt mycket tidigare än vad man räknat med för att låta kroppen vakna. Något varmt att dricka på morgonen, riktigt ordentlig uppvärmning och generöst med tid är viktig. Och således också att lägga sig tidigt för att få tillräckligt med sömn.

Det är mest vana, jag lade mig ett tag kl. 20:30 på kvällarna för att gå upp och jobba. Börjar man med "kvällsrutinen" tidigare är det inte så jobbigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in