2019-01-16, 19:26
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Nu tror jag iofs inte att SD är den som skickat upp en drönare varken över Nya Hjärsta eller på Dala-eventet för att spionera på antingen sina grannar eller geocachekamrater.

(Litet intressant i sammanhanget är dock att drönare verkar ingå som mät- och visualiseringsredskap på hans arbetsplats):

Nu har jag lite koll på geografin här (har inte hängt med i andras duktiga gräv kring plankets lokalisering och avståndsmätningar) men tänker spontant att ifall GM, SD eller annan person, har tillgång till drönare och brukar skicka upp den kring kvarteret redan innan mordet så kan ju planket plötsligt te sig mindre konstigt som vald BP. Kanske har GM via drönare sedan länge uppfattat att planket är mer döljande än vad man kan tro och att det trots allt är en bra plats ifall man vill gömma något. Om SD är GM kanske polisen just hittat drönarfoton från planket på hans dator, vilka då är en del av det som polisen säger tyder på att det kan ha funnits en viss planering.

Det som talar mot detta är väl att polis och allmänhet oavsett sikt borde, statistiskt sett, ha funnit ett lik där väldigt fort utifrån närhet till BOs hem samt lukt. Men nu hade ju GM tur med detta. En annan sak som talar mot att en GM som kände till kvarteret nog att ibland skicka upp drönare där och speja, är att planket enligt uppgifter ska ha varit mötesplats för folk redan. Bor man i kvarteret borde man ha vetat om detta och då insett att någon förr än senare skulle ha gått dit och upptäckt kroppen. Dock, detta om att folk brukat träffas där är inget som jag sett bekräftas bestämt. Någon som bor däråt och vet om detta ens stämmer?
Citera
2019-01-16, 20:03
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Något "knas" är det ju.

Å ena sidan verkar allt så roligt, härligt, fin dag, himla kul (att många kom), himla bra (tält), mingla och mysa, gofika, mysig Tigerjakt. Kramar som flödar av vännerna på alla events.

Å andra sidan två mindre trevliga anmälningar på sig och sedan misstänkt för ett mord. Och "det finns mer"...

Denna mörka sida verkar nästan bortträngd, undanskuffad. Som att LW aldrig hade funnits, finns inget att sörja, finns inga att ångra, finns inget att vara orolig för, finns inga hinder, finns inga bekymmer...

Allt är bara bra, bättre kunde det aldrig ha varit.

Jag tycker det liknar det oförenliga som jag läste om narcissisten. Å ena sidan självförhärligande, å andra sidan starkt behov av kontroll (som borde bottna i en dålig självkänsla?). Två sidor som inte går ihop.

De är oförenliga.

"(Givet att polisens misstankar stämmer....)".

Post-mordbeteendet kuggar i och förstärker hans ”grundbeteende”, som var det som resulterade i mordet?

Det är en form av narcissism säkert. Klappar sig själv på huvet och låter adrenalinet pumpa. Det där vet ju klinikerna.
Citera
2019-01-16, 20:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Är det något som bestämt vet ifal polisen gått ut med några direktiv till människor i SDs omgivning att han är att betrakta som farlig som MGM?

Enligt vissa uppgifter så ska folk ha fått uppmaningar från polisen att ta det försiktigt med honom (ganska skarpa varningar som jag fattat det), men om man rent krasst ser på loggar och eventrapporter så verkar ju flera ha fortsatt att umgås med honom som om inget hänt. Vad stämmer? Givetvis så kan detta bero på att man trots polisen bedömt att man känt honom bättre och valt att lita på hans oskuld, men man blir ju ändå lite nyfiken på vad polisen sagt till folk i hans närhet under den tid som gått. Någon som hört något?

En annan tanke: kan det tänkas att en del av SDs nyare bekantskaper inte är att betrakta som blåögda och naiva utan tvärtom som ev vänner till LW (som SD kanske inte hade pejl på var hennes vänner) som högst medvetet börjat besöka event eller umgås nu för att försöka ta reda på saker? Vore kanske dumdristigt och farligt men jag har tänkt att detta skulle kunna vara en förklaring till hans senaste adepter eller nytillkomna eventbesökare. Man tänker att vänner till LW som grämer sig över att utredningen stampar kanske börjar snoka själva vilket borde göra SD osäker. Och i ett sådant scenario, om SD är MGM, hur farlig skulle han kunna tänkas bli ifall han begrep att någon i hans umgängeskrets umgicks med honom av denna anledning?

Det blir kanske inte tryggare för dem efter ditt inlägg då...?

Jag skulle kraftigt avråda från sånt.
Citera
2019-01-16, 20:09
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det blir kanske inte tryggare för dem efter ditt inlägg då...?

Jag skulle kraftigt avråda från sånt.

Jo, jag slogs av den tanken men en poäng med mitt inlägg är väl kanske att understryka just att det kan vara en rätt dålig idé att företa sig ett sådant företag. En annan tanke är att tråden kanske även bör vara försiktig med att direkt döma ut alla som umgås med MGM då vi inte har den blekaste aning om varför de gör detta och på vilka grunder. Jag spekulerar bara ska tilläggas.
Citera
2019-01-16, 23:05
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Något "knas" är det ju.

Å ena sidan verkar allt så roligt, härligt, fin dag, himla kul (att många kom), himla bra (tält), mingla och mysa, gofika, mysig Tigerjakt. Kramar som flödar av vännerna på alla events.

Å andra sidan två mindre trevliga anmälningar på sig och sedan misstänkt för ett mord. Och "det finns mer"...

Denna mörka sida verkar nästan bortträngd, undanskuffad. Som att LW aldrig hade funnits, finns inget att sörja, finns inga att ångra, finns inget att vara orolig för, finns inga hinder, finns inga bekymmer...

Allt är bara bra, bättre kunde det aldrig ha varit.

Jag tycker det liknar det oförenliga som jag läste om narcissisten. Å ena sidan självförhärligande, å andra sidan starkt behov av kontroll (som borde bottna i en dålig självkänsla?). Två sidor som inte går ihop.

De är oförenliga.

"(Givet att polisens misstankar stämmer....)".

*M*rh*mm*rs skrev en reflektion i sin loggning som jag undrar om det handlar om att ett "element" påverkade deltagarna.
"Vid 15 var det en trött och lite avslagen återträff. Tror faktiskt aldrig att vi har upplevt att det varit så tyst på ett event, trots att ett 15-20-tal geocachare återsamlats i lokalen. Det brukar vara ett jämt sorl av oändliga historier om cachingäventyr o.dyl."
Citera
2019-01-16, 23:14
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
*M*rh*mm*rs skrev en reflektion i sin loggning som jag undrar om det handlar om att ett "element" påverkade deltagarna.
"Vid 15 var det en trött och lite avslagen återträff. Tror faktiskt aldrig att vi har upplevt att det varit så tyst på ett event, trots att ett 15-20-tal geocachare återsamlats i lokalen. Det brukar vara ett jämt sorl av oändliga historier om cachingäventyr o.dyl."

Hur man ens kan förvänta sig att det skulle bli "ett jämt sorl av oändliga historier om cachingäventyr" som alla andra år när Lena är död övergår mitt förstånd.
Citera
2019-01-17, 00:57
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Han däremot skriver:

"[...] En varm och härlig stund med omfamnande vänner ute vid grillen[...]"

"[...]På lördag förmiddag anlände fler människor och fler vänner. Tack för alla energigivande kramar![...] "

Jag kan inte heller sluta att förundras över hur man i den situation man är som misstänkt efter att LW mördats ens kan tänka på att planera att åka på event. Tidigt i somras:

"Tidigt i somras bestämde jag mig för att åka upp på Dala höst, och när det för några dagar sedan stod klart att TG inte kunde prioritera att åka så gjorde jag upp plan med den lille japanen från Närke, Kyoukio och Karmansbo för att köra lite race på lördagen".[...]

Och sin vana trogen:

"[...]Jo, en sak till gjorde jag och det var att ställa bilen i en retsamt bra position.[...]"

Jag reagerade på den heta stunden i bastun:

"En varm och härlig stund med omfamnande vänner ute vid grillen följes av en lång och het stund i bastun (!). "
Citera
2019-01-17, 01:14
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6

Flera av LWs vänner var där:

CityKatterna,
m.g.l,
BeholderX,
coco_c.

Och HDs vän:
Sillen

m.g.l och Sillen cachade i samma team
så de känner tydligen varandra.
Citera
2019-01-17, 01:16
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag reagerade på den heta stunden i bastun:

"En varm och härlig stund med omfamnande vänner ute vid grillen följes av en lång och het stund i bastun (!). "

Varför det? En del svenskar gillar att basta i grupp. Ibland efter kalla bad. Själv skulle man frysa ihjäl😂
Eller var han där inne på tu man hand med en dam?
Citera
2019-01-17, 01:19
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Varför det? En del svenskar gillar att basta i grupp. Ibland efter kalla bad. Själv skulle man frysa ihjäl😂
Eller var han där inne på tu man hand med en dam?

Jag vet inte.
Det är väl hans vanliga "humor".
Han vill väl antyda att det var så.
För att visa hur oemotståndlig han är.
Citera
2019-01-17, 01:21
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Jag vet inte.
Det är väl hans vanliga "humor".
Att han vill att vi ska tro det.

Man kan ju tycka att den humorn borde dragits ner åtminstone lite efter Lenas död men icke.
Citera
2019-01-17, 01:25
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Flera av LWs vänner var där:

CityKatterna,
m.g.l,
BeholderX,
coco_c.

Och HDs vän:
Sillen

m.g.l och Sillen cachade i samma team
så de känner tydligen varandra.

Man kan ju undra om han åker omkring på
dessa event för att provocera LWs vänner
så att de ska ge sig på honom.
Så att han kan framstå som ett offer
som han gjorde efter eventet i Sundsvall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in