2019-01-16, 16:58
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ostenosten
Jag får inte detta att gå ihop :/

Stockholm + eftertraktad universitetsexamen= 500 000 kr i årslön

Jobbar man 50% då eller?
Jag reagerade också på det.
Antingen trollar TS eller så är han väldigt junior. 40k i månaden i Sthlm är lågt. Vår nyanställda unga ekonomiadministratör (läs sekreterare) har den lönen. Inga akademiska meriter.

OnTopic och mina frågor:
Är du öppen med ditt "islam" på ditt jobb? Ber du x-gånger per dag under arbetstid? Har det skapat konflikter eller konstig stämning?
2019-01-16, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shunruy
Vad har du för syn på olika riktningar inom islam? Sunni kontra shia? Och grenen som tillämpas i Saudi, whahabism (kan vara felstavat)
frågan var inte till mig men jag kan hjälpa till att svara.

Shia är absoult ingen inriktning inom Islam. Det är en helt felaktig föreställning många har.

Islam är monoteistisk, vilket innebär att man bara dyrkar Allah (arabiska för Gud-en).
Allah förbjuder att man sätter någon vid hans sida, dyrkar eller tillber någon annan än Allah. Allah säger i Koranen att gör man detta (dyrkar andra än Allah) så lämnar man religionen.

Kolla på youtube hur shia ropar ya Ali, ya Hussein istället för att prisa Allah. Shia är också gravdyrkare.
Om man läser koranen ser man klart och tydligt att shia inte tillhör Islam.

Shia dyrkar andra än Allah och de hävdar att Koranen inte är den sannan Koranen. De dyrkar profetens (saw) familj, bland annat Ali och de följer sitt prästerskap istället för Koranen och profetens (saw) sunnah.
De dyrkar också sina tolv imamer som de har gett gudomliga egenskaper.

Missförståndet att muslimer får ljuga hur som helst kommer ifrån shia som inte är muslimer trots att de kallar sig så.
Shia gör taqqiya, vilket innebär att ljuga. Allah har förbjudit lögn, annat än om man är hotad till livet och behöver rädda sig själv.
Taqqiya är en grundstomme i shias religion pga att de menar att vid vissa tillfällen använde Ali taqqiya. Men detta kan man läsa själv om ifall man vill veta mer ingående.

Shiismen är en omvandling av Islam till de gamla persiska prästerskapsreligionen och influenser av zoroastrism, elddyrkan.

Wahabbism är Salafism.
Ordet Wahhabism kommer ifrån att man tagit mannen Muhammed ibn abdul Wahhabs namn. Muhammed ibn abdul Wahhab hjälpte till att återupprätta det ursprungliga Islam i Saudiarabien när kung Saud tog makten. På den tiden fanns mycket villfarelse och bida (nya påhitt i religionen, vilket inte hör till Islam så som den ursprungligen uppenbarades).

Wahhabist är nånting som otroende och innovatörer säger i ett försök att kränka dom som följer Koranen, profetens sunnah och sunnahn av de rätt vägledda kaliferna.

Det ni syftar på när ni säger Wahhabism är egentligen Salafism.
Wahhab är ett av Guds namn så att använda det på ett negativt och kränkande sätt som man ofta gör i media är också ett sätt att tala illa om Gud.

Salafism betyder att följa profeten (saw) och hans följeslagare.

ISIS och andra upproriska grupper har ingenting med Salafism att göra (trots att många vilseledare skriver detta på nätet och i media, jag såg att det till och med står på wikipedia).
Det finns i Islam en sekt som heter Khawaridj som brukar komma upp då och då i tiden. Denna sekt varnade profeten (saw) för. Khawaridj kännetecken är att dom tillåter uppror mot sina ledare och makthavare.
Dessa är inte salafister eftersom profeten (saw) förbjöd uppror mot ledare.
Khawaridj förklarar andra muslimer kuffar pga mindre synder som att röka cigaretter eller dricka alkohol.

Muslimska brödraskapet är grunden för dagens Khawaridj-rörelser som ISIS, Al qaida, Bukuharam mfl.
Muslimska brödraskapet bygger mycket på frimureri och har principer som Målet helgar medlen.
2019-01-16, 18:35
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.03 raderat.

Tråden handlar alltså inte om kristna som ska svara på frågor om kristendomen, om kristendomen/religioner/gudar och profeter generellt eller om vad som är en bra eller dålig lön.

/Mod.
2019-01-16, 19:45
Medlem
Hej Leonardoitrakten!

Jag skulle gärna vilja ha din förklaring till berättelsen om den gula kon i Kons sura (Al-Baqarah). Du kan naturligtvis din Koran utan och innan, men till andra läsares tjänst infogar jag här det aktuella stycket:

Några punkter jag gärna vill ha klarhet i:

1. Eftersom Profeten (fvmh) inleder med orden "Och minns" förmodar jag att han syftar på någon episod i GT eller annan äldre källa. Vilken då?

2. Varför var det så viktigt att kon offrades, och vad hade dess färg med saken att göra?

3. Ställer sig Islam alltjämt positiv till djuroffer?

4. Hur skall den sista versen här förstås? Blev den döde bokstavligen återkallad till livet genom offerritualen, tjänade stycket av den döda kon som något slags "orakelben" för att utpeka mördaren, eller vad handlar det om?

Slutligen: 5. Varför håller denna text, liksom många i Koranen, så låg litterär klass, om den nu är inspirerad av den Allsmäktige själv? Texten gör snarast intryck av att ha blivit felredigerad: dråpet och anklagelserna borde ha nämnts i början, liksom själva avsikten med offret, annars blir folkets tveksamhet skäligen obegriplig. Istället nämns de först mot slutet, närmast bara som en fotnot!

Tacksam för alla klargöranden!
2019-01-16, 20:15
Medlem
Donald.Tramss avatar
TS:

Du beskriver hur ditt liv sett ut tidigare i (FB) Funderar på hängning och skrev bl a ”Om du bor i Stockholm, möt upp mig. Vi kan ta en öl och snacka igenom saken.” Inlägget är daterat den 28/11 2018, hur länge sedan blev du rättrogen? Före eller efter du fick din diagnos och började knapra psykofarmaka?

Hur ser koranen på ditt tidigare liv med kriminalitet, droger och självmordstankar?

Tack på förhand!
2019-01-16, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
frågan var inte till mig men jag kan hjälpa till att svara.

Shia är absoult ingen inriktning inom Islam. Det är en helt felaktig föreställning många har.

Islam är monoteistisk, vilket innebär att man bara dyrkar Allah (arabiska för Gud-en).
Allah förbjuder att man sätter någon vid hans sida, dyrkar eller tillber någon annan än Allah. Allah säger i Koranen att gör man detta (dyrkar andra än Allah) så lämnar man religionen.

Kolla på youtube hur shia ropar ya Ali, ya Hussein istället för att prisa Allah. Shia är också gravdyrkare.
Om man läser koranen ser man klart och tydligt att shia inte tillhör Islam.

Shia dyrkar andra än Allah och de hävdar att Koranen inte är den sannan Koranen. De dyrkar profetens (saw) familj, bland annat Ali och de följer sitt prästerskap istället för Koranen och profetens (saw) sunnah.
De dyrkar också sina tolv imamer som de har gett gudomliga egenskaper.

[etc etc]

.

Shia betyder följeslagarna till Ali. dvs de som betraktar Ali som muslimernas ledare efter profeten.

läs på lite.

"Of whomsoever I had been Mawla, Ali here is to be his Mawla.[a] O Allah, be a supporter of whoever supports him (Ali) and an enemy of whoever opposes him and divert the Truth to Ali.' "

https://en.wikipedia.org/wiki/The_event_of_Ghadir_Khumm
2019-01-16, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
Shia betyder följeslagarna till Ali. dvs de som betraktar Ali som muslimernas ledare efter profeten.

läs på lite.

"Of whomsoever I had been Mawla, Ali here is to be his Mawla.[a] O Allah, be a supporter of whoever supports him (Ali) and an enemy of whoever opposes him and divert the Truth to Ali.' "

https://en.wikipedia.org/wiki/The_event_of_Ghadir_Khumm
Shia kallas även tolv-imams-sekten. De tillskriver sina imamer gudomliga egenskaper som att dom vet framtiden och att de har kontroll över skapelsen. De tror också att den sista imamen ligger gömd i en grotta och väntar på att komma fram.
Detta är shirk och kufr och tar en ut ur religionen.

Skrev inte jag just att de dyrkar bland annat Ali? Det är du som behöver läsa på. Du refererar till wikipedia. Du kanske ska använda andra källor om du vill lära dig rätt.
2019-01-16, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leonardoitrakten
Min fru...
Är din fru muslim?
Vilket ursprung?

Citat:
Jag har... skandinavisk bakgrund.
100% skandinavisk bakgrund?

Citat:
Jag har alltid varit ateist, och aldrig riktigt tänkt på döden. Detta förändrades sedan en nära anhörig till mig gick bort. Jag började tänka på livet efter detta, våra gärningar och vårt eftermäle.
Låter inte alls som om du var en övertygad ateist. Snarare en latent sökare.

Citat:
Samtal kring dessa ämnen fördes även med mina kollegor, och en kollega, praktiserande muslim, vid min arbetsplats kom alltid med tillfredställande svar på de frågor jag grubblade över: Vad är meningen med livet? Vad händer när vi död? Varför finns vi?
Låter som om du har en beräknande kollega. Att du inte reflekterar över detta samt inser att det var socialt stöd du behövde är mindre roligt att läsa. Vad du givetvis borde ha gjort är att ha vänt dig till sjukvården i syfte att erhålla adekvat evidensbaserad behandling under din kris.

Citat:
När jag läste de första sidorna, även i den svenska översättningen förstod jag att det inte var en bok skriven av en människa, utan av Gud.
Du lurar dig själv. Alla text är skriven av Homo sapiens. Finns inga belägg för några andra förklaringar. Däremot gott om belägg för att människor är kreativa men också för att de ägnar sig åt charlatanism. Goda exempel på det sistnämnda är Moses, Buddha, Jesus och Muhammed.

Citat:
...
Ganska säker på att du ser religionen Islam som fläckfri och alla hemskheter som sker i muslimska länder eller i Islams namn som helt oavhängig religionen ifråga. En klassiker är att skylla på kultur istället. Detta är givetvis uppåt väggarna. Man kan inte helt separera religion och kultur. De går delvis in i varandra. En alltför stor del av dessa hemskheter har givetvis med Islam att göra. Givetvis inte bara med Islam men ett överlapp finns helt klart.
Senast redigerad av PooSausage 2019-01-16 kl. 21:08.
2019-01-16, 21:32
Medlem
Kan ditt Amfetaminmissbruk möjligen ha gjort dig mer förvirrad än vad du var innan du började missbruka?

Låter som att du fått ett återfall av psykisk ohälsa och kanske skulle du besökt psykakuten istället för moskén? Att religiösa samfund av olika slag utnyttjar personer som mår dåligt är inget nytt fenomen, googla på det om du har tid att släppa koranen en stund.

Själv tror jag inte på någon gud oavsett skepnad och mår hur bra som helst. Tjänar dubbelt så mycket som du så det har nog inget med religion att göra, eftersom du var så snabb med att poängtera ekonomi.

Lycka till med tillverkning av bombbälten och predikande, hoppas du mår bättre snart.
2019-01-16, 21:48
Medlem
[quote=leonardoitrakten|66451090]Jag älskar min umma mer än jag älskar något hos mig själv./QUOTE] Att låta en påhittad gudom, en psykiskt störd religionsgrundare, en totalt ouppdaterad hatfull skrift, en hårt hållen okritisk osjälvständig lättpåverkad församlingsmassa inta en första plats låter patologiskt i mina öron. Varför får inte familjens väl komma först och alltid först?
2019-01-16, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leonardoitrakten
Jag är glad att du tar upp detta, då det är ett vanligt missförstånd beträffande vår tro. Faktum är att islam är en tolerant religon. Profeten Muhammed, fred vare över honom, levde i samexistens med båda kristna och judar och sa att den som tar ett liv dödar hela mänskligheten. Sedan finns det sekter som Daesh och andra som väljer att vantolka och förvandla Profetens (fvöh) budskap. Dessa kritiseras dock nära unisont av de rättslärda inom samtliga lagskolor.
Dem flesta lärda inom islam menar att där koranen motsäger sig själv så trumfar den som skrevs sist över det som skrevs tidigare.
Problemet är att i början var mohammed en fredsspridare men har blev på senare år en krigsherre och inget om kärlek eller förlåtelse skrivs i andra halvan av koranen.
Hur förhålla du dig till det?
Dett är ingen västerländsk teolog som kommit fram till det utan det är majoritet åsikt i Mellanöstern.
Dvs att det som skrevs sist trumfar det som skrevs tidigare.
2019-01-16, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiefenKing
Folkmord? Nej islam kommer utplåna sig självt, det ser vi redan i arabländerna

Det betyder tyvärr inte att vi kommer uppleva samma scenario här i Sverige, vi kan ju inte jämföra PK Sverige som gör allt för människor från andra länder (speciellt de som inte tillför något) med länder där allt är allmänt kaos? Hmm kanske inte så bra formulering men jag tror du förstår vad jag menar, man ska inte vara för optimistisk..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in