2019-01-15, 21:09
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag har inte läst vad dessa påståenden är baserade på, men jag antog att det handlade om utsläppen som skapas i framställningen av batterierna, inte var strömmen kommer ifrån.

Det sker inga speciella utsläpp vid framställning. Lithium bryts vid dagbrott ofta uttorkade sjöar, kobolt som är några kilo per bil inhåller bryts vid vanlig gruvdrift.
Den höga energiefterfrågan vid produktion beror på extrem hög renhet hos materialen som endast fås vid electrolys. Jämför med aluminiumproduktion. Annars kan batteritillverkning snarast liknas med att baka bullar. Ett lager av det och ett lager av det andra, sedan rulla rulla.
Citera
2019-01-15, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Det sker inga speciella utsläpp vid framställning. Lithium bryts vid dagbrott ofta uttorkade sjöar, kobolt som är några kilo per bil inhåller bryts vid vanlig gruvdrift.
Den höga energiefterfrågan vid produktion beror på extrem hög renhet hos materialen som endast fås vid electrolys. Jämför med aluminiumproduktion. Annars kan batteritillverkning snarast liknas med att baka bullar. Ett lager av det och ett lager av det andra, sedan rulla rulla.

Var kan jag läsa om det, bekräfta det? Finns det artiklar som säger emot kvällspressens hat mot elbilsbatterierna?
Citera
2019-01-15, 23:35
Medlem
OhemulHemuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fipplaren
Jaha, vad kostar det som företagsbil i månaden?
Är företagare.
En rätt krallig Passat borde kosta en 5500:- i leasing, en Tesla 75D ligger väl runt 10000:-, förmånsvärdet blir ungefär samma och bränslekostnaden ca. 3000:- lägre för teslan, i alla fall som jag kör. Miljöbilspremien tillkommer också på detta samt att Teslan är ganska mycket billigare i vägskatt.

Det var ett tag sedan jag kollade men skillnaden i totalekonomi blir inte så vansinnigt stor. Själv har jag inte köpt någon Tesla men jag skulle gärna skaffa en om jag hade någonstans att ladda den hemma.
Citera
2019-01-16, 09:32
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Var kan jag läsa om det, bekräfta det? Finns det artiklar som säger emot kvällspressens hat mot elbilsbatterierna?

https://www.ivl.se/english/startpage/top-menu/pressroom/press-releases/press-releases---arkiv/2017-06-21-new-report-highlights-climate-footprint-of-electric-car-battery-production.html
The swedish studie:
https://www.youtube.com/watch?v=fJh9TvL_6JU

Ring eller maila författaren:
Mats-Ola Larsson, mats-ola.larsson@ivl.se, +46. (0)10-788 68 35

Han har själv sagt att han blivit missuppfattad.
En del tidningar har efteråt motvilligt gått ut med:
"Detta gäller ju förstås inte om tillverkaren kör på ren el"

https://www.nyteknik.se/fordon/stora-utslapp-fran-elbilarnas-batterier-6851761

Kobolt är en biprodukt vid brytning av andra material så det läggs väl på hög om det inte används till batterierna.
Används bland annat för den mycket viktiga färgningen av glas.
Kobolten i batterierna förbrukas inte och kan återvinnas till 100%
Senast redigerad av PeterNoster 2019-01-16 kl. 09:59.
Citera
2019-01-16, 13:40
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
varenda eget lantbruk eller skogsbruk står sig med bunkrat diesel o bensin så snacka inte goja. Jag har aldrig varit på en gård sett utan ett par dunkar stående i ngt hörn.

Ang ts tråd är den genial, jag har varit 100% mot fåneriet med elbilar, här är en av de stora anledningarna.
Jag vet inte varför vi snöat in så mycket på lantbrukens beredskap, det är ju bara någon procent av befolkningen som berörs av det. De flesta kan varken tanka från bondens farmartank eller ladda från hans elverk.

Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Ända fram till kärnkraftsanläggningarna tvingas stänga. El producering privat är betydligt skitigare och avsevärt mycket dyrare miljömässigt och samhällsmässigt än att köra med äkta miljöbil. Ett fordon som går på nedbrutet och återbildande organiskt material, olja, som är på riktigt miljövänligt.Till skillnad från batterier som görs av ändliga jordmetaller som sällan kan återvinnas med samma kvalitet.
Återbildande organiskt material... IDIOT! Återbildningstakten av petroleum är ju bara någon miljondel av utvinningstakten. Visst, om du ransonerar så du klarar dig på 1 milliliter bensin istället för en kubikmeter så kan du snacka återbildning, annars är den där återbildningen bara obildat skitsnack.

Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Man mjölkar väl inte hela dagen.Och absolut inte hela natten.
Nä det gör man ju inte, inte ens de som har mjölkrobot. Har man en generator som räcker till toppeffekten för en mjölkgård som finns det gott om överkapacitet en stor del av dygnet som kan användas för att ladda elbilar.

Men som sagt, detta gäller så få så jag tycker inte det är särskilt relevant. Det är ju inte så att alla måste ha elbilar.

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Jo det gör man. Det är inte så att man har kärringar som sitter och kramar spenar längre. Beroende på besättningens storlek så har du i många falla automatiska robotar som mjölkar korna precis när de kände för det, dygnet runt. Sen kommer ju nästa steg att mjölken måste kylas, dygnet runt - kräver el. Sen är all utfodring robotiserad, kräver el. Och utgödsling är mekaniserad, kräver el. De enda djur som INTE kräver el är hästgårdar där allt sköts som på 1300-talet... Kanske är det en sådan du har besökt?
Kort blir det knappas el över till en massa trams som elbil.
Jo det blir el över en stor del av dygnet. Energiförbrukning i
jordbrukets driftsbyggnader
från Sveriges lantbruksuniversitet:
"Effektbehovet mättes på gård B och C i 8 dagar respektive tre månader. Dessa
mätningar visar att med mjölkningsrobot och tornsilo fick man ett mönster med hög
belastning mellan 05-18 och låg belastning övrig tid, se figur 4. När det gäller
effektutnyttjande användes mer än 50 % av tillgånglig effekt endast 10-25 % av veckan.
Under den korta tid som mätningar gjordes på gård B visade dessa på en tydlig
förbrukningstopp vid varje mjölkning. 50 % eller mer av effekten utnyttjades endast
under 12 % av tiden."

Citat:
Ursprungligen postat av Riverstix
Provokationstråd.
Vid ett långt strömavbrott är de verkliga problemen att värmepump, vattenpump, elelement, kyl och frys, spis, cirkulationspump, TV, radio, dator mm inte funkar. Och mobilen är urladdad på nån dag.
Visst är det en provokationstråd. Som sagt så är långvariga strömavbrott djävligt ovanliga för större delen av befolkningen. De som bor på vischan och har opålitlig strömförsörjning vet om det och kan välja att avstå från elbil. Alla måste inte ha elbil. Jag tycker inte biltransport är det största problemet heller vid långvarigt strömavbrott.

Citat:
Nej det tror jag inte - för man köper inte elverket för att sitta på en jävla överkapacitet, man köper det för att klara den dagliga driften. Jag förstår inte poängen över huvud taget... Eftersom elverken ofta går på DIESEL så kan man lika gärna tanka bilen eller traktorn direkt med den och slippa omvägen via generatorn...
[...]
Som jag visade ovan så kommer man att ha effekt över så det räcker till laddning av bilar eller annat största delen av dygnet. Självklart vore det idiotiskt att ladda elbilar från dieseldrivna generatorer i vanlig daglig drift men det är ju inte det vi snackar om utan vad man gör vid strömavbrott.
Citera
2019-01-16, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
https://www.ivl.se/english/startpage/top-menu/pressroom/press-releases/press-releases---arkiv/2017-06-21-new-report-highlights-climate-footprint-of-electric-car-battery-production.html
The swedish studie:
https://www.youtube.com/watch?v=fJh9TvL_6JU

Ring eller maila författaren:
Mats-Ola Larsson, mats-ola.larsson@ivl.se, +46. (0)10-788 68 35

Han har själv sagt att han blivit missuppfattad.
En del tidningar har efteråt motvilligt gått ut med:
"Detta gäller ju förstås inte om tillverkaren kör på ren el"

https://www.nyteknik.se/fordon/stora-utslapp-fran-elbilarnas-batterier-6851761

Kobolt är en biprodukt vid brytning av andra material så det läggs väl på hög om det inte används till batterierna.
Används bland annat för den mycket viktiga färgningen av glas.
Kobolten i batterierna förbrukas inte och kan återvinnas till 100%

Tack, intressant!
Citera
2019-01-16, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag vet inte varför vi snöat in så mycket på lantbrukens beredskap, det är ju bara någon procent av befolkningen som berörs av det. De flesta kan varken tanka från bondens farmartank eller ladda från hans elverk.

Återbildande organiskt material... IDIOT! Återbildningstakten av petroleum är ju bara någon miljondel av utvinningstakten. Visst, om du ransonerar så du klarar dig på 1 milliliter bensin istället för en kubikmeter så kan du snacka återbildning, annars är den där återbildningen bara obildat skitsna

Ok, nu har DU mycket att bevisa. Varifrån har du fått siffrorna?
Citera
2019-01-16, 18:06
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Funderar på att bunkra upp el, och sen sälja till överpris när det är strömavbrott.
En modern elbil kan lagra nog el för ett vanligt hushåll i flera dagar. Den har dessutom fördelen att vara flyttbar.
Citera
2019-01-16, 18:39
Medlem
Citat:
Jo det blir el över en stor del av dygnet. Energiförbrukning i
jordbrukets driftsbyggnader
från Sveriges lantbruksuniversitet:
"Effektbehovet mättes på gård B och C i 8 dagar respektive tre månader. Dessa
mätningar visar att med mjölkningsrobot och tornsilo fick man ett mönster med hög
belastning mellan 05-18 och låg belastning övrig tid, se figur 4. När det gäller
effektutnyttjande användes mer än 50 % av tillgånglig effekt endast 10-25 % av veckan.
Under den korta tid som mätningar gjordes på gård B visade dessa på en tydlig
förbrukningstopp vid varje mjölkning. 50 % eller mer av effekten utnyttjades endast
under 12 % av tiden."
De berör inte reservström över huvud taget... Utan utgår från att man har matning från nätet.
Men det är en viss skillnad på att sitta på en fast matning och att ha ett elverk snurrande.
Citera
2019-01-16, 19:55
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Ok, nu har DU mycket att bevisa. Varifrån har du fått siffrorna?
Bevisbördan ligger snarare på dig som kom med det ursprungliga påståendet men jag ska göra det i alla fall. Världens konsumtion av petroleum är c:a 80 miljoner fat/dag eller 30 miljarder fat om året. Källa: https://ycharts.com/indicators/world_crude_oil_production

Nybildningen av petroleum idag är så oerhört liten så det är inte ens något man räknar med men jag skrev ändå det där om miljondel då det inte är fullständigt noll, noll skulle ju hårdraget betyda inte en enda molekyl och det vore inte sant. Här är en som gett sig på en överslagsberäkning, se svar nr. 3: https://earthscience.stackexchange.com/questions/571/how-much-oil-is-created-each-year
Han som svarar är doktor i geologi, se http://www.ictja.csic.es/index.php/people/21-people/permanent-researchers/489-garcia-castellanos-daniel?jjj=1547664318161

Hans beräkning landar på c:a 80 000 fat per år men han påtalar också att det förutsätter att nybildningstakten är samma idag som under de geologiska tidsåldrarna som de kända råoljereserverna härstammar från och att det egentligen lär vara mindre årlig produktion idag pga. annat klimat och annan flora och fauna där mer av den döda biomassan konsumeras innan den hinner deponeras. Att nybildningstakten är någon miljondel av vår konsumtion var en överdrift för att vara snäll mot ditt påstående, egentligen är den ännu mindre än så men jag ville för att vara korrekt inte säga att den inte finns.

Nybildning av petroleum är kort sagt en ickefråga, ur allt praktiskt hänseende så nybildas den inte.
Citera
2019-01-16, 20:00
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
De berör inte reservström över huvud taget... Utan utgår från att man har matning från nätet.
Men det är en viss skillnad på att sitta på en fast matning och att ha ett elverk snurrande.
Att du inte bara erkänner att du hade fel och att effektbehovet har stora variationer där effektuttaget en stor del av dygnet ligger långt under maxbehovet. Detta gäller oavsett var elen kommer ifrån. Tänker du käfta emot ytterligare så presentera vilka mätningar du stödjer ditt påstående på, annars är det väl mer klädsamt att räcka upp näven och erkänna.
Citera
2019-01-16, 20:19
Medlem
Citat:
Bevisbördan ligger snarare på dig som kom med det ursprungliga påståendet men jag ska göra det i alla fall. Världens konsumtion av petroleum är c:a 80 miljoner fat/dag eller 30 miljarder fat om året. Källa: https://ycharts.com/indicators/world_crude_oil_production

Nybildningen av petroleum idag är så oerhört liten så det är inte ens något man räknar med men jag skrev ändå det där om miljondel då det inte är fullständigt noll, noll skulle ju hårdraget betyda inte en enda molekyl och det vore inte sant. Här är en som gett sig på en överslagsberäkning, se svar nr. 3: https://earthscience.stackexchange.com/questions/571/how-much-oil-is-created-each-year
Han som svarar är doktor i geologi, se http://www.ictja.csic.es/index.php/people/21-people/permanent-researchers/489-garcia-castellanos-daniel?jjj=1547664318161å

Hans beräkning landar på c:a 80 000 fat per år men han påtalar också att det förutsätter att nybildningstakten är samma idag som under de geologiska tidsåldrarna som de kända pråoljereserverna härstammar från och att det egentligen lär vara mindre årlig produktion idag pga. annat klimat och annan flora och fauna där mer av den döda biomassan konsumeras innan den hinner deponeras. Att nybildningstakten är någon miljondel av vår konsumtion var en överdrift för att vara snäll mot ditt påstående, egentligen är den ännu mindre än så men jag ville för att vara korrekt inte säga att den inte finns.

Nybildning av petroleum är kort sagt en ickefråga, ur allt praktiskt hänseende så nybildas den inte.
Han är geolog. Från Barcelona. Det torde ge dig en hint. I vilket fall, batterier till elbilar kräver jordmetaller. En extremt skitig verksamhet som inte på något sätt är en förnybar produkt. Vilket oljan de facto är hur än liten. Dessutom kan metallen inte återvinnas till den nivå som krävs för teknikens krav.
Senast redigerad av Pingubengt 2019-01-16 kl. 20:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in