Citat:
Ursprungligen postat av
Bluebeast72
varenda eget lantbruk eller skogsbruk står sig med bunkrat diesel o bensin så snacka inte goja. Jag har aldrig varit på en gård sett utan ett par dunkar stående i ngt hörn.
Ang ts tråd är den genial, jag har varit 100% mot fåneriet med elbilar, här är en av de stora anledningarna.
Jag vet inte varför vi snöat in så mycket på lantbrukens beredskap, det är ju bara någon procent av befolkningen som berörs av det. De flesta kan varken tanka från bondens farmartank eller ladda från hans elverk.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pingubengt
Ända fram till kärnkraftsanläggningarna tvingas stänga. El producering privat är betydligt skitigare och avsevärt mycket dyrare miljömässigt och samhällsmässigt än att köra med äkta miljöbil. Ett fordon som går på nedbrutet och återbildande organiskt material, olja, som är på riktigt miljövänligt.Till skillnad från batterier som görs av ändliga jordmetaller som sällan kan återvinnas med samma kvalitet.
Återbildande organiskt material... IDIOT! Återbildningstakten av petroleum är ju bara någon miljondel av utvinningstakten. Visst, om du ransonerar så du klarar dig på 1 milliliter bensin istället för en kubikmeter så kan du snacka återbildning, annars är den där återbildningen bara obildat skitsnack.
Citat:
Ursprungligen postat av
Filantrop007
Man mjölkar väl inte hela dagen.Och absolut inte hela natten.
Nä det gör man ju inte, inte ens de som har mjölkrobot. Har man en generator som räcker till toppeffekten för en mjölkgård som finns det gott om överkapacitet en stor del av dygnet som kan användas för att ladda elbilar.
Men som sagt, detta gäller så få så jag tycker inte det är särskilt relevant. Det är ju inte så att alla måste ha elbilar.
Citat:
Ursprungligen postat av
martinator
Jo det gör man. Det är inte så att man har kärringar som sitter och kramar spenar längre. Beroende på besättningens storlek så har du i många falla automatiska robotar som mjölkar korna precis när de kände för det, dygnet runt. Sen kommer ju nästa steg att mjölken måste kylas, dygnet runt - kräver el. Sen är all utfodring robotiserad, kräver el. Och utgödsling är mekaniserad, kräver el. De enda djur som INTE kräver el är hästgårdar där allt sköts som på 1300-talet... Kanske är det en sådan du har besökt?
Kort blir det knappas el över till en massa trams som elbil.
Jo det blir el över en stor del av dygnet.
Energiförbrukning i
jordbrukets driftsbyggnader från Sveriges lantbruksuniversitet:
"Effektbehovet mättes på gård B och C i 8 dagar respektive tre månader. Dessa
mätningar visar att med mjölkningsrobot och tornsilo fick man ett mönster med hög
belastning mellan 05-18 och låg belastning övrig tid, se figur 4. När det gäller
effektutnyttjande användes mer än 50 % av tillgånglig effekt endast 10-25 % av veckan.
Under den korta tid som mätningar gjordes på gård B visade dessa på en tydlig
förbrukningstopp vid varje mjölkning. 50 % eller mer av effekten utnyttjades endast
under 12 % av tiden."
Citat:
Ursprungligen postat av
Riverstix
Provokationstråd.
Vid ett långt strömavbrott är de verkliga problemen att värmepump, vattenpump, elelement, kyl och frys, spis, cirkulationspump, TV, radio, dator mm inte funkar. Och mobilen är urladdad på nån dag.
Visst är det en provokationstråd. Som sagt så är långvariga strömavbrott djävligt ovanliga för större delen av befolkningen. De som bor på vischan och har opålitlig strömförsörjning vet om det och kan välja att avstå från elbil. Alla måste inte ha elbil. Jag tycker inte biltransport är det största problemet heller vid långvarigt strömavbrott.
Citat:
Ursprungligen postat av
martinator
Nej det tror jag inte - för man köper inte elverket för att sitta på en jävla överkapacitet, man köper det för att klara den dagliga driften. Jag förstår inte poängen över huvud taget... Eftersom elverken ofta går på DIESEL så kan man lika gärna tanka bilen eller traktorn direkt med den och slippa omvägen via generatorn...
[...]
Som jag visade ovan så kommer man att ha effekt över så det räcker till laddning av bilar eller annat största delen av dygnet. Självklart vore det idiotiskt att ladda elbilar från dieseldrivna generatorer i vanlig daglig drift men det är ju inte det vi snackar om utan vad man gör vid strömavbrott.