2019-01-16, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amak
Oj, det trodde jag inte. Är det från innan säsongen eller från nyligen? Vem vet hon kanske åker allt. Men som tidigare nämndes så tror jag att int sprintstafetten är prio för henne då den inte ses som tillräckligt prestigefylld samt att inviduella medaljer är det som lockar mest.

En teori jag har är att anledningen till att det testats med henne på första sträckan är just ifall hon är lite sliten efter Skiathlonen så går det att byta plats.

Stina åkte till Oberstdorf, nu under TdS, främst för att hon var sugen på distansen till VM 2021 som går där. Så det finns skäl att tro att hon inte skulle ha något emot att åka 10km nu i Seefeld.
Citera
2019-01-16, 14:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Det är ju du som inte klarar att föra en diskussion.

Min poäng är följande: I USA så vet alla aktiva på förhand att om man är topp-2 i simning eller topp-3 i friidrott i respektive gren vid de amerikanska mästerskapen/uttagningarna så blir man uttagen till det aktuella mästerskapet. Det är bara resultaten vid detta tillfälle som gäller, inget annat. Och detta försvaras av alla aktiva, även av de som missar att kvalificera sig. Så nej, det är inte jag som dissar.

På samma sätt menar jag att uttagningen av det svenska sprintlaget skall gå till: de fyra som har presterat bäst resultat under säsongen (världscup och ev. SM) skall bli uttagna. Inga andra aspekter skall vägas in.

Förstår inte alls varför du drar upp ishockey, har inget med detta att göra och går inte alls att jämföra.

Det funkar inte så då varje tävling lever sitt liv. Bruksvallarna har ju samma tyngd dom allting annat. De som inte ser detta utgår bara från en agenda som passar denne person.

Resultat i klassiskt ( ej en VM- distans) i Ruka..i november..har mindre tyngd än en fristilssprint ( VM- distans) i Bruksvallarna.

Fast alla får ju ha sina uttagskriterier fast de är ganska missvisande och ej är hållbara.
Citera
2019-01-16, 14:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Handlar ju mer om hur programmet ligger med vila både före och efter intervallen.

Inte så mycket att förlora för Stina i distans, det värsta som kan hända är att hon är ute ur det tidigt och slår av på takten, hon tar inte ut sig för en 15:e plats. Visst kan man då tycka att någon annan borde fått chansen, men samtidigt handlar mästerskap om medaljer och då är det Stina som har potentialen när det vill sig som allra bäst.

Fast risk/ reward måste tas med i beaktning. Hur stor chans har på medalj på skialthon?? Relativt liten. 15 km i maxfart..utan medalj utan en 5:e plats..är ett stort nederlag för chansningen.

Usla skidor på klassiskt kan innebära att hon får fel fokus, får negativ energi som påverkar resten av mästerskapet.

Detta hände i VM 2017. Stina gick in dom favorit på sprinten i klassisk stil. Helt plötsligt så snöar det i Lahtis. Stina får usla skidor av vallateamet. Hon blir stressad då hon kommer i dåliga positioner pga skidorna. Hon strular till det av ren stress..och faller.

Detta påverkar hela mästerskapet. Stolpe ut hela tiden. Ida tokstumnar på fristilssprint och Stina blir bara 4:a i teamsprint.

Inga bra prestationer i individuella loppen. Lite revansch i stafettloppet.

Stina kom fel ini mästerskapet pga dåliga skidor. Jätteviktigt att inte gå på någon mina.

Stina skall absolut inte köra skialthon.
Citera
2019-01-16, 15:09
Bannlyst
Jag har skrivit att alla inte fick samma upplägg till tds. Ida och Stina fick ett upplägg att åka sprinttävlingarna och något distanslopp och sedan avbryta touren.

Detta upplägg fick inte de andra. Maja låg 2:a i sprintcupen och hade gärna fått detta upplägg.

Detta gäller även Hanna Falk som var TREA i Toblach 2017. Ida Ingmarsdotter var 5;a i samma tävling.
Självklart Hanna Falk ville tillbaka till Toblach året efter då hon nådde pallen året innan.

1. Mateeva
2. Falla
3. Falk

5. Ingmarsdotter

https://www.fis-ski.com/DB/general/results.html?sectorcode=CC&raceid=27684

Ida Ingmarsdotter får alltså komma tillbaka till en backe som hon gått till final i året innan. Således har en god feeling för banan. Hanna Falk som kom 3:a i samma backe får inte komma tillbaka. Fast hon kämpar om en sprintplats. Just denna banan hade varit ypperligt tillfälle att ta kommandot om en sprintplats. Alla ser ju hur Grop coachar laget och vilka han favoriserar. Det är pinsamt ledarskap.
Citera
2019-01-16, 15:10
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merci69
Det funkar inte så då varje tävling lever sitt liv. Bruksvallarna har ju samma tyngd dom allting annat. De som inte ser detta utgår bara från en agenda som passar denne person.

Resultat i klassiskt ( ej en VM- distans) i Ruka..i november..har mindre tyngd än en fristilssprint ( VM- distans) i Bruksvallarna.

Fast alla får ju ha sina uttagskriterier fast de är ganska missvisande och ej är hållbara.

Handlar ju bara om att sammanväga resultaten och då spelar det ingen roll att varje tävling lever sitt eget liv. Och Bruksvallarna kommer inte vägas in, hur mycket du än vill det. Framgår ju också av förbundets uttagningskriterier.

- - -

Angående Stina och distansloppen i VM. På skiathlonen har hon en medaljchans vilket hon inte har i 10km klassiskt, så därför bör hon hellre åka skiathlonen (som hon dessutom har sagt att hon gillar att åka) om hon nu inte väljer bort den för att vara utvilad till sprintstafetten.
Citera
2019-01-16, 15:10
Medlem
Dom två senaste mästerskapen har Stina kört allt utom ett lopp och jag tror så blir fallet även denna gång. Jag var säker innan denna diskussion att det skulle bli 10k som hon kommer stå över, men är lite mer osäker nu. Jag tror att jag är en av hennes största supportar här i forumet, men trots det så ser jag inte att hon har någon medaljchans på intervallen. Det har hon dock på alla andra lopp om allt vill sig väl och hon har liknande form som på OS.
Citera
2019-01-16, 15:57
Medlem
Surman84s avatar
Citat:
Usla skidor på klassiskt kan innebära att hon får fel fokus, får negativ energi som påverkar resten av mästerskapet.

Detta hände i VM 2017. Stina gick in dom favorit på sprinten i klassisk stil. Helt plötsligt så snöar det i Lahtis. Stina får usla skidor av vallateamet. Hon blir stressad då hon kommer i dåliga positioner pga skidorna. Hon strular till det av ren stress..och faller.

Detta påverkar hela mästerskapet. Stolpe ut hela tiden. Ida tokstumnar på fristilssprint och Stina blir bara 4:a i teamsprint.

Sprinten på VM 2017 gick i fristil. Lagsprinten gick i klassiskt.
Citera
2019-01-16, 16:23
Bannlyst
Citat:
Handlar ju bara om att sammanväga resultaten och då spelar det ingen roll att varje tävling lever sitt eget liv. Och Bruksvallarna kommer inte vägas in, hur mycket du än vill det. Framgår ju också av förbundets uttagningskriterier.

- - -

Angående Stina och distansloppen i VM. På skiathlonen har hon en medaljchans vilket hon inte har i 10km klassiskt, så därför bör hon hellre åka skiathlonen (som hon dessutom har sagt att hon gillar att åka) om hon nu inte väljer bort den för att vara utvilad till sprintstafetten.

Du får gärna referera till något RESULTAT där Stina varit på pallen i skialthon annars är det bara taget ur luften.

Nä, det handlar också om hur man passar på banan begriper du väl. Bara för Marc Cavendish vunnit 10 tävlingar innan under en säsong så skall han inte köra Tour de France ( hoppas du fattar poängen)..
Citera
2019-01-16, 16:25
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amak
Dom två senaste mästerskapen har Stina kört allt utom ett lopp och jag tror så blir fallet även denna gång. Jag var säker innan denna diskussion att det skulle bli 10k som hon kommer stå över, men är lite mer osäker nu. Jag tror att jag är en av hennes största supportar här i forumet, men trots det så ser jag inte att hon har någon medaljchans på intervallen. Det har hon dock på alla andra lopp om allt vill sig väl och hon har liknande form som på OS.

Jag inte annat än hålla med om att Stinas medaljchanser på förhand känns små på 10 km klassisk intervall - det hade varit en helt annan sak om det handlat om 10 km klassisk masstart.

Intervallopp handlar delvis om kapacitet och fartkänsla, att under lång tid ligga på gränsen till vad kroppen klarar av, och delvis om att lägga upp loppet på bästa sätt; kanske hålla igen lite på vissa partier av banan, för att ha mer krafter på ett annat parti där man kan ta mer tid på motståndarna. Det får man genom erfarenhet, dvs genom att åka många intervallopp och där har nog Stina en del kvar att lära jämfört med de bästa i världen: Johaug, Kalla, Pärmen, Weng, Östberg och Ebba (även om Ebba är relativt färsk på världscupnivå)

Fast efter tremilsbronset på OS gör man väl bäst i att inte underskatta Stina.
Citera
2019-01-16, 16:31
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Du får gärna referera till något RESULTAT där Stina varit på pallen i skialthon annars är det bara taget ur luften.

Nä, det handlar också om hur man passar på banan begriper du väl. Bara för Marc Cavendish vunnit 10 tävlingar innan under en säsong så skall han inte köra Tour de France ( hoppas du fattar poängen)..

Gång på gång visar du att du har noll koll.

Oberstdorf 3 januari 2017 - Stina vinner skiathlonen före Diggins och Weng. Pärmäkoski sjua, Kalla åtta och Östberg trettonde.

Och du jämför VM-sprinten med Tour de France?
Citera
2019-01-16, 16:43
Bannlyst
Citat:
Gång på gång visar du att du har noll koll.

Oberstdorf 3 januari 2017 - Stina vinner skiathlonen före Diggins och Weng. Pärmäkoski sjua, Kalla åtta och Östberg trettonde.

Och du jämför VM-sprinten med Tour de France?

Snälla , menar naturligtvis denna säsong. Du kan inte jämföra i en tour då det handlar om att hushålla krafter inför lopp som kommer efter. Det är ett helt annat lopp att åka skialthon i VM än i en tour.

Stina skall inte på något vis riskera teamsprinten 2 dagar senare. Johaug, Kalla, Ebba, Östberg och Pärmikoski är för bra i skialthon.

Stina har 3 lopp som skall fokuseras 100 % på. Sprint, teamsprint samt damstafett. Med 3 VM- guld kommer hon bli VM- drottning. Det är fokus nr 1.
Citera
2019-01-16, 16:49
Medlem
Citat:
Snälla , menar naturligtvis denna säsong. Du kan inte jämföra i en tour då det handlar om att hushålla krafter inför lopp som kommer efter. Det är ett helt annat lopp att åka skialthon i VM än i en tour.

Stina skall inte på något vis riskera teamsprinten 2 dagar senare. Johaug, Kalla, Ebba, Östberg och Pärmikoski är för bra i skialthon.

Stina har 3 lopp som skall fokuseras 100 % på. Sprint, teamsprint samt damstafett. Med 3 VM- guld kommer hon bli VM- drottning. Det är fokus nr 1.

Det mest troliga är att Johaug blir bäste kvinna med 3 individuella guld samt en stafett medalj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in