2019-01-16, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SixtenSixX
Den här glidningen ser man ofta, när kvinnor tar hand om sina egna barn så formuleras det som att de tar hand om mannens barn.
  • Barnen är gemensamma
  • Föräldrarna tar ansvar för familjen på olika sätt
  • Att vara hemma med barn är inte enbart en börda, det innefattar stunder som är värda mer än några pengar i världen
Ja barn är gemensamma, dvs 50% av rubbet av arbete/ kostnader etc bör tas av män som fäder, ev som kön i ett samhälle om vi har en välfärdsstat Det gör inte män idag Punkt
Citera
2019-01-16, 12:08
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Den här glidningen ser man ofta, när kvinnor tar hand om sina egna barn så formuleras det som att de tar hand om mannens barn.
  • Barnen är gemensamma
  • Att vara hemma med barn är inte enbart en börda, det innefattar stunder som är värda mer än några pengar i världen

Samma glidning ser man när män inte vill betala för barnen, då är det enbart kvinnor som skaffar barn och det är kvinnorna och deras barn som blir en börda.
Citera
2019-01-16, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ja barn är gemensamma, dvs 50% av rubbet av arbete/ kostnader etc bör tas av män som fäder, ev som kön i ett samhälle om vi har en välfärdsstat Det gör inte män idag Punkt

Nej det är ju mer än 50% av kostnaden va? Här får kvinnorna i din feberdröm snäppa upp sig och betala mer skatt.
Citera
2019-01-16, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Samma glidning ser man när män inte vill betala för barnen, då är det enbart kvinnor som skaffar barn och det är kvinnorna och deras barn som blir en börda.

Menar du när män inte vill betala för andras barn eller när de inte vill betala för sina egna barn som de samtyckt till att avla? Eller båda?
Citera
2019-01-16, 12:16
Medlem
det är vetenskapligt bevisat att kvinnor vabbar mer, städar mer, fixar matsäckar och gympa påsar, fixar kalas för hela familjen, har hand om det sociala livet med middagsbjudningar, tvättar och viker tvätt mer. Kör barnen fram och tillbaka till aktiviteter/kompisar. Hade männen fått betala någon utomstående för allt detta så hade det blivit fan så mycket dyrare för männen än att jämnföra med en fredagsblomma eller smycke på julafton.
Citera
2019-01-16, 12:32
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Nej, du ger upp för att du saknar valida och rationella motargument, eftersom din hjärna badar i en östrogen-cocktail.

Det finns ingenting som når fram hos dig. Fritt blås kan vi benämna det som.
Den dag du är mottaglig för något annat än din egen hjärntvättade propaganda kan du meddela mig så ska jag gärna ta upp diskussionen igen.
I nuläget bedömer jag dig vara i ett hopplöst läge.
Citera
2019-01-16, 12:33
Medlem
Citat:
Nej det är ju mer än 50% av kostnaden va? Här får kvinnorna i din feberdröm snäppa upp sig och betala mer skatt.
Men för helvete, hur jävla svårt är detta att begripa för er? Det är en ekonomisk kostnad av att ta det praktiska omsorgsarbetet med barn, det kostar arbetstid, du vet den där tiden man kan tjäna in lön, erfarenhet som ger högre löner, bättre karriärer, pensionspoäng etc etc.

DEN kostnaden finns INTE med i TS lilla utbrott eller i dina resonemang. Skulle man sätta sig ner och räkna på den verkliga ekonomin, vem som tjänar på vem-uträkningen, så är det alldeles uppenbart så att män har tjänat ekonomiskt och maktmässigt på att ordna sina patriarkala samhällen så som de nu traditionellt arrangerats, mäns arbete = inkomst, social status kvinnors arbete = 0 inkomst, 0 social status, även om försök har gjorts med den "heliga" modern, annars hade de inte ordnat det just så, och som fortsatt i stort är grunden för att det ser ut som det gör idag.

Pengar i världen flödar i mäns riktning, det går lätt att utläsa ur en uppsjö statistisk, forskning i saken, det fattigaste könet i världen är kvinnan, inte mannen. Detta trots! att kvinnor jobbar som fan, till den grad att de blir sjuka av det, utför det grundläggande omsorgsarbetet i allas våra samhällen som bär upp i princip allt
Citera
2019-01-16, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Men för helvete, hur jävla svårt är detta att begripa för er? Det är en ekonomisk kostnad av att ta det praktiska omsorgsarbetet med barn, det kostar arbetstid, du vet den där tiden man kan tjäna in lön, erfarenhet som ger högre löner, bättre karriärer, pensionspoäng etc etc.

DEN kostnaden finns INTE med i TS lilla utbrott eller i dina resonemang. Skulle man sätta sig ner och räkna på den verkliga ekonomin, vem som tjänar på vem-uträkningen, så är det alldeles uppenbart så att män har tjänat ekonomiskt och maktmässigt på att ordna sina patriarkala samhällen så som de nu traditionellt arrangerats, mäns arbete = inkomst, social status kvinnors arbete = 0 inkomst, 0 social status, även om försök har gjorts med den "heliga" modern, annars hade de inte ordnat det just så, och som fortsatt i stort är grunden för att det ser ut som det gör idag.

Pengar i världen flödar i mäns riktning, det går lätt att utläsa ur en uppsjö statistisk, forskning i saken, det fattigaste könet i världen är kvinnan, inte mannen. Detta trots! att kvinnor jobbar som fan, till den grad att de blir sjuka av det, utför det grundläggande omsorgsarbetet i allas våra samhällen som bär upp i princip allt

Lika arg, bitter, otrevlig och korkad som vanligt ser jag. Dumheten i världen flödar i din riktning
Citera
2019-01-16, 14:22
Medlem
Citat:
Lika arg, bitter, otrevlig och korkad som vanligt ser jag. Dumheten i världen flödar i din riktning

Jag har märkt hur mycker mer triggad jag blir när skribenter som man förväntar sig mer av skriver bara en tiondel av en Merapi-text. Det kallar jag självinsikt.
Citera
2019-01-16, 14:57
Avslutad
Citat:
  • Barnen är gemensamma
Fast jag menar just HANS barn. Hur mycket han är villig att betala den som tar hand om HANS barn.
Senast redigerad av Ipsi 2019-01-16 kl. 15:00.
Citera
2019-01-16, 15:11
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Menar du när män inte vill betala för andras barn eller när de inte vill betala för sina egna barn som de samtyckt till att avla? Eller båda?

Båda antar jag. På många män här låter det som om män ALDRIG skaffar barn, inte vill ha barn, barnen tillhör inte männen osv. Det är någon annans. Det är en börda, barnen tillhör kvinnorna och det är en eeeenooormmm ekonomisk börda för männen. Som om de vill dela upp samhället i två delar barn+kvinnor och män.

Och gruppen män vill inte betala för gruppen kvinnor+barn. Så tolkar jag det.

Många män i Sverige har inte en hemmafru han betalar för de flesta kvinnor i Sverige jobbar. Är det inte så verkligheten ser ut?

Om alla ska få bestämma själv vill jag isåfall inte att min skatt går till kungahuset.
Citera
2019-01-16, 15:20
Avslutad
Citat:
Då får ni väl börja betala skattepliktig lön till den som tar hand om era barn då.

Istället för att som nu låta skattebetalarna stå för ersättningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in